Gezondheid alle pijlers

Vriend wil stoppen met roken.

04-12-2009 19:59 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over dit onderwerp zijn vast en zeker al genoeg oproepen geplaatst. Toch wil ik de mijne ook graag nog even kort voorleggen aan jullie.

Mijn vriend is een redelijke roker. Doet ongeveer 2 dagen met een pakje sigaretten. Geen kettingroker dus, maar wel een absolute liefhebber. Stoppen was tot voor kort geen optie. Hij kon het simpelweg niet opbrengen.

Inmiddels is de knop een beetje om en wil hij WEER stoppen (ja .. hij heeft het al eens geprobeerd door op een willekeurige dag geen sigaret meer op te steken (paar maandjes volgehouden). Hij denkt het alleen niet te redden zonder hulpmiddel. Ik rook zelf niet dus ik kom met opmerkingen als "gewoon ballen tonen en het zonder hulp doen" , maar ik realiseer me ook dat ik makkelijk praten heb.

Zijn er mensen met ervaringen op het gebied van bepaalde pleisters, pillen of andere hulpmiddelen ?

Ik realiseer mij dat ieder zn eigen hulpjes heeft. Toch vind ik het fijn wat reacties te horen. Overigens leek het mij handig dat hij eerst naar de dokter ging om extra hulp te vragen (in welke vorm dan ook), maar dat doet hij liever niet.....
Mijn hulpje:

Maar er is een topic over stoppen met roken; alleen al in de OP staan heel veel tips, zal even een linkje voor je plaatsen;

stoppen met roken
Wil je vriend alleen hulp als in pillen, pleisters of kauwgom, of ook ondersteuning in de vorm van hulp via internet, een groepscursus of telefonische steun? De combi van farmacotherapie met gedragsmatige hulp kan namelijk erg goed werken. Voor meer informatie kan hij (of jij, om je voor te bereiden en er met hem over de praten) kijken op de site van Stivoro (.nl). Staan alle hulpmiddelen duidelijk op omschreven. Telefonische coaching is gratis, een groepscursus bijvoorbeeld wordt vaak door de zorgverzekering vergoed. Medicijnen en nicotinevervangens worden niet vergoed (maar als je de kosten ervan vergelijkt met wat je aan sigaretten kwijt bent, valt dat ook nog wel mee).

Maar naast al deze mogelijkheden, is sociale steun ook belangrijk! Dat jij hem steunt in deze poging, zal hem zeker helpen.

Succes voor hem (en jou)!
Mijn vriend is gestopt met roken met een methode waarbij een pinnetje in zijn oor geplaats werd, waar je dan bij 'trek' overeen moet gaan met een magneetje. Psychisch of niet, het werkte. In één keer er van af, en een vrij zware roker. Hij kreeg het ook nog eens volledig vergoed!
Mijn vriend is gestopt met Champix, ik wou dat ik het toen ik stopte had geweten!

Hoor er al meer mensen over die met champix zijn gestopt.

Zelf heb ik me toendertijd laten laseren (Soort accepentuur) kostte 160 euro, en ik had precies 1 uur geen trek in een sigaret.
accupunctuur... een erkende geneeswijze en ook door de zorgverzekering vergoed! even bij de huisarts langsgaan...
Het is inderdaad het beste als hij toch even langs de huisarts gaat. Die kan hem helpen en begeleiden, waardoor de kans op succes gewoon veel groter is. Hij kan bovendien doorverwijzen of iets voorschrijven als dat toch de beste optie is.

Hoop dat hij nu wel doorzet, met stoppen kun je zoveel gezondheidswinst behalen!
ik moet zeggen ik hoor van heeeeel veel mensen dan stoppen met champix je het een stuk gemakkelijker zou maken.

Ik zelf ben gestopt met helemaal niets... nu 3 weken
Ik wil jou vooral heel veel sterkte wensen haha :-D

Ik weet nog van mezelf dat toen ik stopte dat mijn partner het hard te stellen had met mij. Gelukkig stopte zij ook op hetzelfde moment, dus ik had ook enorm last van haar buien. Zn half jaar zijn we bij vlagen geen leuk koppel geweest. Elkaar afsnauwen, ruzie maken om niks, redenen zoeken om weer te kunnen roken. Bij een benzinepomp stoppen om een pakje voor haar te kopen "zodat ze in godsnaam weer te genieten zou zijn na een sigaret"....en meer van dat soort onzin.

Later hebben we er altijd hartelijk om gelachen. We waren ons er altijd van bewust dat de verslaving dat met je doet en met je relatie. Als je vriend wil stoppen, dan stopt jij ook samen met hem. En zo rond de 3 dagen, 3 weken en 3 maandengrens, dan krijgt hij het misschien zwaar en reageert dat op jou af. Weet dan dat het niet om jou is, dat het verslavende monster in hem dat doet.

Ik ben trouwens gewoon cold turkey gestopt, het is maar net wat je in je hoofd stopt en hoe je om gaat met de achtelijke redenen die je brein bedenkt om weer te mogen beginnen....;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven