Gezondheid alle pijlers

Vrijwillig baarmoeder eruit

31-07-2010 20:18 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Wie kan mij adviseren over het volgende:

Al meer dan 10 jaar tob ik met een zeer heftige menstruatie.

Dit wordt veroorzaakt door vleesbomen, met name in de baarmoederwand.

Een jaar of 8 geleden heb ik twee bloedtransfusies gehad, waarna ik onder controle ben gebleven van de gynaecoloog. Ik heb al verschillende behandelingen ondergaan: hormooninjecties (om de menstruatie stil te leggen), verwijdering vleesboom e.d.

Na jarenlang pilgebruik met veel bijwerkingen (Microgynon 30), werd ruim twee jaar geleden een Mirena geplaatst.

Dit leek aanvankelijk de oplossing, maar mijn menstruaties worden weer steeds heftiger en onlangs is de Mirena eruit gehaald en ben ik weer aan de pil.

En nieuwe operatie om alleen de vleesbomen te verwijderen is niet mogelijk omdat ze in de baarmoederwand zitten.

Ik heb duidelijk bij mijn gynaecoloog aangegeven dat ik het helemaal zat ben, al dat gedoe. Ik ben 42, heb geen kinderen en ook geen kinderwens en wat mij betreft kan mijn baarmoeder eruit.

Mijn gynaecoloog wil er echter niet aan. Hij vindt het voldoende om voorlopig even af te wachten en desnoods elke twee jaar een nieuwe Mirena te plaatsen, totdat ik de overgang heb bereikt. Ook wees hij me op de nadelen van een baarmoederverwijdering.

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat een operatie ook niet alles is en een zware kluif, maar liever dat dan nog jaren doormodderen, zoals ik nu doe.

Tegenwoordig kan iemand kiezen voor grotere of kleinere borsten, oren worden gecorrigeerd, maar ik krijg geen gehoor als ik zeg dat ik mijn baarmoeder eruit wil laten halen.

Is een second opinion in een ander ziekenhuis wellicht een optie? Mijn huisarts wil daar (nog) geen verwijzing voor afgeven, die vindt dat ik maar moet proberen er samen met mijn gynaecoloog uit te komen.

Wat kan ik nu ondernemen?

Alvast bedankt!
Bij mij hebben ze het totaal niet over laparoscopisch gehad maar dat maakt nu niets meer uit. Denk ook niet dat dat mogelijk was geweest omdat de gyn mij later kwam vertellen dat het nog wel een vrij gecompliceerde operatie was geweest omdat de grootste vleesboom zich helemaal had verankerd in omliggend weefsel.

Ook mijn eileiders zijn verwijderd omdat daar vocht in zat. Mijn eierstokken zijn gelukkig gespaard gebleven zodat ik niet aan de hormoonpillen hoef gelukkig.

Door die moeilijke operatie ben ik waarschijnlijk ook zo beurs van binnen en buiten want ze hebben waarschijnlijk aan de rechterkant mijn hele hebben en houden met een grote tang aan de kant moeten houden anders konden ze er waarschijnlijk niet helemaal bij. Die kant is nu ook nog het pijnlijkste met hoesten en opstaan.

Mijn darmen zijn nu ook helemaal van slag en verkrampt en mijn stoelgang komt sinds gisteren weer een beetje op gang. Zeer pijnlijk en lastig omdat je niet mag persen. Persen is toch een automatisme van je lichaam en dat is lastig om tegen te houden.

Maar we gaan rustig door en iedere dag een stukje beter!!

Vanmiddag even samen met dochter een boodschapje gedaan bij de supermarkt 500 m verderop. Ik voel het nu wel maar het is dan ook zo'n mooi weer en lekker even weer onder de mensen.
Ik weet niet wat er aan de hand is maar kan al bijna 2 dagen niet slapen. Af en toe een hazenslaapje maar daar houdt het mee op.

Morgen maar even de huisarts bellen??
slapen doe ik gelukkig goed. Hoe komt het dat je niet goed slaap oranjemuts? Door pijn? omdat je niet kan liggen zoals je normaal ligt? Ga dit even bij je na.... ik heb in het begin ook een paar nachten gehad dat ik nauwelijks heb geslapen, maar dat kwam doordat ik niet kon gaan liggen zoals ik normaal lag.

Mocht je het niet vertrouwen, bel de huisarts en vraag om advies.
Wellicht de naweeën van de narcose? Ik geloof dat dat nogal heftig kan zijn. Je hebt tenslotte nogal wat achter de rug!
Zou dat het zijn Wuppie??

Had HA gebeld maar die beste man was vandaag niet aanwezig.

Afgelopen nacht wel iets beter geslapen dus wellicht dat de naweeen van de narcose langzaam uit mijn lichaam verdwijnen.

Heb voor de zekerheid even wat valeriaan gehaald bij de drogist.

Gisteren ook iets teveel ondernomen denk ik. Zo moe gisteravond en vandaag wordt ik er voor gestraft. Iets meer pijn als gemiddeld maar ik ben dan ook zo'n muts die denkt dat ze wel weer kan.

Niet dus. Ik weet mijn plaats, oke!!!!!!!
Oranjemuts: Ik had het de eerste dagen ook hoor, is denk ik ook de spanning en de emotie die er een beetje uitkomt?

Op de vraag lapro of buiksnee? Soms kan het ook andersom, de gyn had gezegd ik ga het proberen met de lapro, maar ga er maar voor 90 % vanuit dat het niet lukt. Dus ik had echt de verwachting van een grote snee, uiteindelijk is hij laprascopisch verwijdert. De naweeen zijn iets minder heftig dan met een grote buikok, maar van binnen is het nog steeds dezelfde operatie hoor. Verder duurt de narcose veel langer, bij een buikok is het hooguit een uurtje wat ze bezig zijn, bij de lapro van mij was het alles bijelkaar drie en half uur, omdat ze simpelweg veel voorzichtiger moeten manouvreren. Verder is het helaas nog steeds zo, dat er bij zo goed als alle gyns, echt een hele goede reden moet zijn om hem er uit te halen. Voor degene bij wie het achter de rug is, beterschap, en wie nog moet sterkte.
Ik heb gisteren ook de diagnose gehad dat mijn baarmoeder best verwijdert word.

De omstandigheden zijn wel anders.

Ik had een afwijkende cellen na een curretage bij het plaatsen van spiraaltje.

Na conisatie bleek dit HG Cin3 te zijn.

Kreeg vorige week een conisatie maar de uitslag was niet zo goed, de snijranden waren niet vrij.

Vermits het hoger gelegen is en dit niet via het uitstrijkje naar voren is gekomen willen ze de baarmoeder wegnemen omdat als ze enkel een 2de conisatie doen ze dit niet via uitstrijkje kunnen opvolgen.

Moest het kunnen zou ij ze veel liever laten zitten geizn je er toch altijd nadelen van hebt.

maar ik vrees dat ik niet veel keuze heb.

Heb nu wel eerstdaags een afspraak in een universitair ziekenhuis voor een second opinion.

Indien iemand een gelijkaardige ervaring heeft hoor ik het graag.

Want de meeste ervaringen die ik lees zijn 2de conisatie.

Groetjes aan iedereen.
Ik kreeg vanavond het beste medicijn wat je je maar voor kan stellen en ben dan ook heel erg happy.

Onverwachts mijn 19 jarige zoon voor de deur zien staan met een grote bos bloemen.........

Even ter verduidelijking, hij woont bij zijn vader in Alkmaar.

Heeft vandaag auto van opa over mogen nemen, gekregen dus!!

Auto is bijna ouder als zoonlief maar is altijd goed onderhouden dus een goede starter.

Ik wist dus totaal van niets dus de verrassing was des te groter.

Ben echt helemaal blij en ontroerd dat hij me zo verrast heeft.

Hij blijft slapen en rijdt morgen rustig vanuit Enschede weer naar Alkmaar terug.

Misschien een beetje off topic maar wou het even delen met jullie.
o gaaf toch oranjemuts, zoiets maakt je dag goed toch
Vlekkie, kan niet beter!!!!

Zoon is nu even op bezoek bij oude vrienden hier en het leukste is dat hij zijn zussie meeneemt.

Hij vraagt he ga je ff mee??

Je ziet haar stralen!!!
hoe was je weekend oranjemuts?
Mijn weekend was heerlijk.

Heb alleen vandaag last van dat ik toch iets teveel op mijn pootjes heb gestaan.

Mijn buik is erg gespannen en voel mijn onderhuidse hechtingen nu heel erg strak staan dus even rustig aan vandaag en morgen.
en al een beetje bij getankt?

Lekker is in ieder geval dat je het voelt als je te ver gaat en dat je weet dat je dan je gemak moet houden
was per ongeluk 2x geplaatst
Hai, ik heb niet alles gelezen. Zit een beetje met een zelfde soort probleem: endometriose op een plek die ze niet kunnen verwijderen.

Mijn moeder zei ook: "laat je je baarmoeder toch verwijderen".

Nou echt niet. Dan kom je in de overgang. En daar heb ik kunstmatig (met medicatie) al ingezeten en dat is een hel!! (kan een hel zijn, hoeft voor jou niet te gelden). Maar in ieder geval kun je niet meer terug als het wel zo blijkt te zijn.

Ik werd superlabiel, voelde me oud, zag er ook echt ouder uit, sliep haast niet meer.

Ik snap je dilemma, maar ik zeg: NIET DOEN>
Ioni: Als alleen je baarmoeder verwijderd word heeft dat geen invloed op de overgang. Dat gebeurt alleen als ook de eierstokken ook weggehaald worden, of zo als in jou geval er sprake is van bepaalde medicijnen.

Verder is het helaas nog steeds zo dat uiteindelijk de gyn bepaald of het een ja of een nee word.
Oh sorry, dat wist ik niet. Ik dacht dat je juist bij je baarmoeder verwijderen in de overgang kwam.
Hoi Ioni,

Voor mij is het zeker geen beslissing geweest, die ik 'zomaar' even genomen heb. Daar zijn jaren van menstruatie-ellende aan vooraf gegaan. Ook ik heb Zoladex-injecties gehad (jaren terug), maar eerlijk gezegd heb ik toen weinig last gehad van overgangsklachten door die prikken.

Uiteindelijk is het mijn eigen beslissing geweest om de operatie door te zetten. Mijn gynaecoloog stond in eerste instantie niet te juichen (zie openingspost), maar uiteindelijk zag hij wel in dat mijn besluit vast stond en ik écht van alle ellende af wilde.

Nu ik (hopelijk) mijn allerlaatste menstruatie EVER doormaak, ben ik zó blij dat ik binnenkort wordt geopereerd! Nooit meer dat enorme bloedverlies. Heerlijk!
wuppie: wanneer werd jij ook alweer geopereerd? of was dat bij jou nog niet bekend?
Hoi Vlek,

Nee, ik wacht nog op een oproep. Verwacht zelf half / eind november.

Vorige week heb ik het pre-operatief onderzoek al gehad plus een uitgebreid gesprek over de operatie: wat gaat er gebeuren, wat kan ik na de ingreep verwachten e.d.

Ik ben er klaar voor, ha ha!

Gaat alles nog steeds okee met je?
Nog even geduld dus.... Hoe lang vantevoren krijg je de datum door dat je geopereerd wordt?

hier alles goed, moet nog wel erg mijn gemak houden.

Duurt bij jou ook wel lang voordat je aan de beurt ben (of ik heb het getroffen dat ik zo snel aan de beurt was, nadat het besluit genomen is om het te verwijderen werd er gelijk al een datum gepland, wat al 2 weken later was)
quote:ioni schreef op 12 oktober 2010 @ 19:27:

Oh sorry, dat wist ik niet. Ik dacht dat je juist bij je baarmoeder verwijderen in de overgang kwam.

Het hoeft niet, maar het kan wel gebeuren. Wanneer de baarmoeder wordt verwijderd, kan de bloedtoevoer naar de eierstokken worden verminderd en kunnen ze minder/niet meer functioneren.

Ook als je eierstokken niet worden verwijderd, loop je een kans van 1 op 3 dat je binnen 2 jaar na de hysterectomie alsnog in de overgang terecht komt.
Melpomene: Hoe weet jij dat? Ik heb het nl met de gyn uitgebreid besproken, omdat ik maar een eierstok meer heb. Hij heeft aangegeven dat er een kans is dat ik wel eerder in de overgang zou kunnen komen dan normaal, maar dan niet meer dan ongeveer drie jaar eerder. Alleen het probleem is niemand weet wannneer dat je met baarmoeder in de overgang zou gegaan zijn. De meeste vrouwen waar ze een baarmoeder verwijderen zijn al in de 40. Dus kan jou verhaal wel kloppen.

Maar ik ben nog maar 35 dus dan word het al een heel ander verhaal.
Als je echt echt echt echt echt iets wilt omdat jij van mening bent dat dat De Oplossing is, kun je gewoon lekker gyn-shoppen tot je diegeen hebt gevonden die je naar de mond praat.

Als je dat zou willen.
quote:annemie800 schreef op 14 oktober 2010 @ 17:47:

Melpomene: Hoe weet jij dat? Ik heb het nl met de gyn uitgebreid besproken, omdat ik maar een eierstok meer heb. Hij heeft aangegeven dat er een kans is dat ik wel eerder in de overgang zou kunnen komen dan normaal, maar dan niet meer dan ongeveer drie jaar eerder. Alleen het probleem is niemand weet wannneer dat je met baarmoeder in de overgang zou gegaan zijn. De meeste vrouwen waar ze een baarmoeder verwijderen zijn al in de 40. Dus kan jou verhaal wel kloppen.

Maar ik ben nog maar 35 dus dan word het al een heel ander verhaal.

Dat vertelde mijn eigen gynaecologe, het is ook hier:

http://www.vrouwenovergan ... ongewild/baareierstok.php

te lezen. Niemand kan vertellen wanneer je in de overgang gaat komen of zou gaan komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven