Gezondheid alle pijlers

Waas op lens - tips en oplossingen gevraagd

14-11-2009 17:18 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste maanden heb ik problemen met mijn (harde, zuurstofdoorlatende) lenzen: eiwitaanslag. Paar keer terug geweest naar de opticien, die ze met speciaal spul heeft gereinigd en zelfs een keer heeft teruggestuurd naar de fabrikant.

Ik draag al lenzen vanaf mijn 19e, nooit problemen mee gehad. Gebruikte gewoon de vloeistoffen van Kruidvat. En het rare is ook dat die aanslag steeds alleen op mijn rechterlens zit.

Nu was ik vandaag bij de opticien, en kreeg ik, na reiniging, een proefpakketje Ever Clean mee. Vloeistof en tabletjes, intensieve reiniging. Voor een week. De gewone vloeistoffen zijn niet meer goed genoeg, legde ze uit, want dan zal dat eerdere probleem (aanslag) weer terugkeren.

En wat kost dat nu? 51 euro voor drie maanden. Daar schrok ik wel van. Reken maar uit wat dat voor een jaar kost. Dan wordt het wel een dure liefhebberij, die lenzen. Ik overweeg om over te stappen naar een bril. Als je alle kosten zo bij elkaar optelt (die Ever Clean en onderhoudscontract) is het toch heel wat geld, en kun je volgens mij daar ook een leuke bril voor kopen.

Alleen... lenzen bevielen mij zo goed, en omdat ik nogal een sterkteverschil heb tussen links en rechts, zat een bril (die had ik dus vanaf mijn 12e) nooit goed. Maar ik denk dat ze tegenwoordig die glazen wel lichter kunnen maken, zodat daar geen gewichtsverschil meer in zit.

Het zou aan hormoonhuishouding kunnen liggen, zei de opticien. Iemand tips, info, een verhelderende blik? Of dezelfde ervaring?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Deze lenzen heb ik nog niet zo heel lang. Iets van twee jaar pas, geloof ik. Slijtage, en dan ook nog maar bij één lens, lijkt me daarom niet zo voor de hand liggen, eigenlijk.
quote:Marriss schreef op 14 november 2009 @ 17:42:

Singalala, zijn 3 opticiens die me dat gezegd hebben, vond en vind het ook een beetje vreemd, maar als 3 op rij het zeggen dan begin je het wel te geloven. Moet wel zeggen dat dat zo'n 2 á 3 jaar geleden is.

Ik kan, om deze redenen, ook beter geen bril nemen. Ook niet door 1 opticien gezegd maar ook meerdere.

Ik weet niet of het komt dat ik ook een nogal grote cylinderafwijking erbij heb.
EV. Mijn bewaarvloeistof is van de opticien. Iets met B5 omdat ik nogal gevoelige ogen heb. Het inzetten deed ik altijd met het bewaarvloeistof totdat mijn ogen er tegen protesteerden en doe dat nu met andere vloeistof (spot goedkoop)

Lenzen maak ik met babyshampoo schoon.

Als het merk van de bewaar- en inzetvloeistof wilt weten dan geef maar een gil.
Ik heb -7.0 en -4.0 en draag zowel zachte maandlenzen als een bril. Mijn voeten zie ik wel kleiner als ik mijn bril op heb, dus daar heeft de opticien van Marriss (toch?) wel gelijk in. Ik heb eigenlijk altijd begrepen dat het beter is om bril en lenzen een beetje af te wisselen. Zachte lenzen bevallen met veel beter dan harde; niet meer dat gedoe met een vuiltje en iedereen die denkt dat je een huilbui krijgt.

Ik ben een paar maanden geleden bij de S-savers geslaagd voor onder de 300 euro en heb een vlotte bril. Ik heb glas ipv kunststof genomen omdat dit nog platter schijnt te worden. Ik heb een cylinder en kan daarom alleen torische lenzen dragen, maar bij brillen moet ik gewoon uitkijken dat het niet te breed of groot wordt, anders gaan de zijkanten zo uitsteken. Ik vond zo'n klein brilletje helemaal niks en ben lekker eigenwijs geweest en maar goed ook: je ziet er niks van.

Dat met die ogen die eiwitten aanmaken heb ik wel gehoord maar dan bij een man. Zou het dan ook aan hormonen liggen? Volgens mij gebruikte hij dan ander inzetspul.
quote:bosaapje schreef op 14 november 2009 @ 18:40:

EV. Mijn bewaarvloeistof is van de opticien. Iets met B5 omdat ik nogal gevoelige ogen heb. Het inzetten deed ik altijd met het bewaarvloeistof totdat mijn ogen er tegen protesteerden en doe dat nu met andere vloeistof (spot goedkoop)

Lenzen maak ik met babyshampoo schoon.

Als het merk van de bewaar- en inzetvloeistof wilt weten dan geef maar een gil.Babyshampoo? En, helpt dat? Ben ook op zoek naar een alternatief schoonmaakmiddel, de reguliere helpen niet voldoende meer.
Ik heb niet eens een bril naast mijn lenzen. Zou soms wel gemakkelijk zijn trouwens, bijvoorbeeld 's avonds of zo.

Maar even deze vraag: zijn er alternatieven voor dat dure Ever Clean, die ook zo goed reinigen?
Trouwens, eiwit, zit dat dan niet altijd in traanvloeistof?
Ik heb ook niet echt een bril ernaast, en dat is soms best lastig. De opticien zegt dat hij mijn ogen pas goed kan opmeten voor een bril als ik mijn lenzen 6 (!) weken niet heb gedragen. De sterkte van mijn lenzen nu zou niet overeenkomen met de glazen van een bril.

Maar ja, wat moet ik in die tussentijd? Heb -5, dus niets dragen is geen optie.
Oh ja, eiwit zit altijd in je traanvocht, maar ikzelf heb er pas sinds een jaartje last van (qua aanslag).
Nou.. doe ik net die lenzen in (die ze dus gisteren gereinigd hebben), zie ik weer wazig aan die rechterkant.

Ik weet het niet meer hoor.

Moet ik nu morgen weer teruggaan?

En wat dan?

Dat ze die lenzen weer opsturen? En dan?

Ze zijn gisteren dus niet echt goed schoon geworden door wat zij gedaan hebben. Ik weet niet wat nu wijsheid is. Help!
Sinds een paar weken heb ik ook een bril en dat is wel even een duur grapje geworden..

Nou moet ik wel zeggen dat ik een design montuur heb van Gucci, heel mooi maar nu kan ik niet zomaar weer ff een andere bril kopen..

In totaal was ik 431Euro kwijt en het montuur koste 260Euro geloof ik...

Ik zou nooit meer voor zo'n duur montuur gaan!
Ik heb wat zitten googlen vandaag. Op prijzen voor die vloeistoffenpakketten bijvoorbeeld, op wazig zien etc.

Maar ik wil gewoon echt niet zoveel gaan betalen voor het onderhoud van mijn lenzen en al zeker niet omdat ik nu ook weer wazig zie met die rechterlens. Daarom nog even de concrete vraag: was alleen vervanging van die lens de oplossing bij degenen die dit ook hadden?
Ik wilde antwoord gaan geven op je vragen uit je OP, maar zie nu dat je er eigenlijk al uit bent dat je voor een bril gaat. Toch?

Wilde een verhaal ophangen over mijn lenzen en bril, en de kosten daarvan.

Ik draag ook harde lezen. Waar ik nooit problemen mee heb gehad gelukkig. En draag ook af en toe een bril. (1 a 2 dagen per week, om mijn ogen wat rust te gunnen)

Je had wat vragen over de kosten. Harde lenzen weet je nu dus wat je daaraan kwijt bent.

Maar ik vind dat als je volledig overstapt op een bril, je ook voor een goede bril moet kiezen.

En dan ben je ook echt niet goedkoop uit hoor!

Of misschien heb ik een te dure smaak, dat kan natuurlijk ook.

Ik was bijna 600 euro kwijt voor mijn bril.

En die ben ik over 2/3 jaar echt wel beu.

Dus echt goedkoop is dat ook niet..

Maar misschien heb jij een goedkopere smaak...
NEE, Appel!! Liever niet, een bril!

Na deze schrik even gauw verder lezen wat je schrijft (met 1 wazige lens, grrrr).
Oef, dat klinkt ook wel duur, 600 euro *slik*

Over het algemeen (met kleding, laarzen, spullen) heb ik wel een dure smaak in de zin dat het altijd weer blijkt dat ik de iets duurdere versie mooier vind, me beter past, langer meegaat etc. Maar of dat met een bril ook zo zal zijn? Geen idee, ik heb al jaaaaaaren niet meer verder gekeken dan zonnebrillen en die koop ik ook gewoon bij het Kruidvat.

Net als die lenzenvloeistof dus die nu niet meer voldoet.

Ik kom er met google ook niet uit: wat lost nu écht het probleem van de wazige lens op? Alleen maar die dure vloeistof-tabletjes schoonmaakpakketten? Intussen zit ik hier met 1 wazige lens te kijken en doe ik morgen maar weer mijn oudere lenzen in, grrrr. Optiek is morgen dicht.
Babyshampoo helpt echt ja, gewoon de goedkoopste die je kunt vinden. Mijn opticien die ik bijna 30 jaar geleden had heeft mij dat zelfs aangeraden. Natuurlijk verkocht hij liever schoonmaakspullen voor lenzen omdat het hem meer opbracht maar babyshamppo is veel beter vond hij.

Sinds die tijd heb ik meerdere verschillende opticiens gezien en zij waren het geheel met hem eens al zullen ze dit niet tegen elke klant zeggen.

Er was op het Vivaforum ooit een dochter van een opticien en zij bevestigde mijn verhaal. Ook zij maakte haar lenzen schoon met babyshampoo.

Ik weet dus niet of dit ook voor zachte lenzen geldt maar voor zuurstofdoorlatende wel.
Lenzenvloeistof van het kruidvat heb ik ook gebruikt totdat het niet meer voldeed. een tijdje van de Hema gebruikt en nu dus van de opticien. In de 3 maanden ben ik zo'n 15 euro kwijt.

Nogmaals EV, ik wil best opschrijven welke merken het zijn dus als je wil....
Hoe doe je dat dan met babyshampoo, Bosaapje? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Want dan ga ik het meteen morgen proberen.
Dus schoonmaken met babyshampoo en dan welke vloeistof?

(Sorry voor mijn reactie in 3 delen, maar even een beetje haast nu.)
Bij hardnekkige aanslag: afwasmiddel.

Heb harde lenzen sinds mijn 16 (ben nu 43) en nooit vloeistoffen gebruikt. Lenzen in water in doosje en met shampoo (baby) of afwasmiddel schoonmaken.

Opticien is altijd zo tevreden dat mijn ogen en lenzen er zo goed uitzien. :-)
Afwasmiddel...? Babyshampoo...?

Ik weet niet of ik dat durf te vertellen tegen die opticien als ik weer terugga. (Heb nu mijn oude lenzen weer in, omdat het gisteren te erg was. Zo irritant!)

Gebruik je dan trouwens lauw water, of warm? Of maakt dat niet uit? Wrijven, of niet?

Ja, misschien domme vragen, maar ik had hier, voordat er hier over geschreven werd, werkelijk nog nooit van gehoord.
Elmervrouw, ik ken het. Ik heb het ook, en dan links erger dan rechts. Ik wet niet waardoor het komt, maar heb wel het idee dat het ook te maken heeft met drogere lucht doordat de verwarming vaker aanstaat.

Ik heb niet echt een oplossing. Heb wel een poosje geleden van de Etos per ongeluk lenzenvloeistof voor zachte lenzen gekocht: iets met No Rub, en daarmee had ik er minder last van!

Ik vraag me ook wel eens af of het niet aan make-up ligt. Soms heb ik er geen last van s morgens, maar als ik het huis uitga (make-up doe ik het laatst) heb ik in de auto er ineens last van.

Vriendin van mij heeft bij de Pearle een of ander sterk reiniginsmiddel gehaald, die was daar erg blij mee. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

Verder over een bril:

Als je het gewichtsverschil niet wil merken, dan moet je het glas van het oog van -7,5 dunner laten slijpen. Dat kost vaak meer. De kosten voor een bril waarmee geadverteerd wordt is vaak van de gemiddelde mensch, en oor extra's (ontspiegeling, dunner geslepen etc) moetje extra betalen.

Ik heb zelf -7 en -9, ik heb een bril voor 's avonds/'s ochtends, als je net uit bed komt of luie zondagen. Mijn ogen vinden het wel fijn om af en toe geen lenzen in te doen.
Ik ben ook benieuwd naar de baby-shampoo tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven