Gezondheid alle pijlers

Wanneer gebruik je nou paracetamol/asprine/iburprofen

22-08-2013 13:32 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en man nemen eigenlijk bijna nooit pijnstillers, man heeft de laatste tijd alleen heel vaak en heel erg last van zijn rug/nek. Dan maakt hij een verkeerde beweging en dan komt er een spiertje of zenuw klem te zitten.

Daarvoor neemt hij wel regelmatig pijnstillers, maar welke is daar nou het meest geschikt voor? Tot nu toe heeft hij paracetamol genomen, omdat dat het enige was wat we in huis hebben.

(Hij heeft van de huisarts ook diclofenac voorgeschreven gekregen, maar dat probeert hij echt zo min mogelijk te gebruiken, omdat het wel vrij heftig is voor je maag, maar dat helpt eigenlijk het beste, dus als het heel erg is, neemt hij dat).
Heeft hij geen maagbeschermers erbij gekregen?
quote:LillyFeeee schreef op 22 augustus 2013 @ 13:34:

Heeft hij geen maagbeschermers erbij gekregen?

Nee, het is ook niet de bedoeling dat hij deze vaak of lang achter elkaar inneemt, maar alleen voor de ergste pijn, zodat hij een beetje kan ontspannen en beweegt (en niet verkrampt wat het allemaal nog erger maakt).

Hij moet ze wel na het eten innemen, maar omdat hij een gezonde man was met geen geschiedenis van maagklachten waren maagbeschermers niet nodig.
In principe gebruik je altijd paracetamol, tenzij het niet anders kan. Dit in verband met de bijwerkingen van NSAID's (waar ibuprofen, diclofenac etc onder vallen).

Aspirine wordt vaak gebruikt door mensen die geen baat hebben bij paracetamol. Het heeft meer kans op bijwerkingen dan pcm en is daardoor een beetje van de markt verdreven door het toen nieuwe paracetamol.

NSAID's moet je dus zien te voorkomen, tenzij het echt niet anders kan, zoals bij jouw man. Als de huisarts het voorschrijft moet hij het volgens voorschrift gebruiken, evt met maagbeschermer.

Maar paracetamol is altijd eerste voorkeur.
Lees deze link eens:

http://mens-en-gezondheid ... rofen-of-paracetamol.html
Als hij last van zijn maag krijgt of zich er zorgen over maakt kan hij er maagbeschermers bij krijgen. Het is rot dat hij ze daardoor niet durft te gebruiken terwijl hij (veel) pijn heeft.

Paracetamol en diclofenac kunnen wel samen gebruikt worden, maar diclofenac en ibuprofen/aspirine niet.
Voor kleine dingen gewoon paracetamol als het echt niet anders kan.

Ik grijp eigenlijk alleen naar naproxen oid als ik ongesteld ben.
quote:Dahlia74 schreef op 22 augustus 2013 @ 13:38:

Lees deze link eens:

http://mens-en-gezondheid ... rofen-of-paracetamol.htmlVind ik erg onvolledig.
Dat hangt dan maar net af van de huisarts die je treft. Ik kreeg er gewoon maagbeschermers bij, ook al heb ik geen maagklachten en gebruik ik niet vaak diclo.
Paracetamol helpt bij mij als ik opkomende hoofdpijn heb en ik voel dat het niet een 'standaard' hoofdpijn is die na enige rust wel weer over gaat.

Ibuprofen is mijn grote vriend als ik weer last van mijn darmen heb, heerlijk een zeer gevoelige dikkedarm in combinatie met een galblaas die niet doet wat ie moet doen.. Dat werkt op dat moment als enige. Op doktersvoorschrift mag ik dan een dosis van 800mg nemen of een minder grote dosis ibu met een paracetamol combineren.

Als ik rugklachten heb slik ik diclofenac in combi met maagbeschermers, is bekend bij huisarts en fysio.

Ik slik alleen maar als de pijn onhoudbaar is voor mijn gevoel.
Oke duidelijk, dat wordt gewoon paracetamol dus. Man stuurde net een berichtje dat hij weer iets in zijn nek heeft verrekt of ik even pijnstillers kon kopen (de paracetamol is op) en ik dacht voordat ik weer paracetamol ga halen, w.il ik even checken wat nou eigenlijk het beste is. Hoor altijd mensen over asprine en een ibuutje nemen, maar omdat ik het zelf echt zelden gebruik, ben ik niet echt op de hoogte van de verschillen en waar het goed voor is.

Een snelle internetzoektocht leverde ook niets op, want het leek allemaal een beetje voor hetzelfde, behalve dat paracetamol niet ontstekingsremmend werkt, maar dat heeft man ook niet nodig
quote:Chantilly21 schreef op 22 augustus 2013 @ 13:46:

Als ik rugklachten heb slik ik diclofenac in combi met maagbeschermers, is bekend bij huisarts en fysio.

Ik slik alleen maar als de pijn onhoudbaar is voor mijn gevoel.

Ja, dat doet man dus ook. Hij mag dan 3x diclofenac op een dag en 3x 2 paracetamol van 500mg, alleen dan zonder maagbeschermer.

Maar normaal gesproken doet hij het zonder de diclofenac en alleen op de pijnstillers.
Het probleem met paracetamol is dat het bij mij 9 vd 10 keer niet helpt. Wat 9 vd 10 keer wél helpt, zijn ibuprofen liquid caps. En bij erge rugpijn neem ik diclofenac.

Soms neem ik een paracetamol gecombineerd met ibu. Het schijnt dat die pijnstillers een andere werking hebben en samen dus "alles" aanpakken. Even in lekentaal, ik ben geen arts of pharmaceut.
I am surrounded by morons
Het lijkt nu net alsof ik dagelijks pilletjes naar binnen pop, maar dat is echt niet zo
Mijn man heeft ook een tijd lang rug/nekklachten gehad, dan zat alles 'vast'. Hij nam dan ook wel eens Valdispert voor het slapen gaan, dan ontspande hij zijn spieren beter. Verder nog een tip: zelf neem ik altijd paracetamol met coffeïne, dat werkt bij mij beter dan gewone paracetamol.
Ik gebruik sinds een half jaar -op doktersvoorschrift en in overleg met de huisarts- diclofenac. Ik heb een vrij gevoelige maag, maar het gaat verbazingwekkend goed bij mij. Ik slik er een maagbeschermer bij, volgens mij zijn die zelfs vrij te verkrijgen. Op doktersrecept moet je deze bijbetalen. Paracetamol werkt bij mij niet voldoende tegen de pijn.

Wat ik hiervoor als stelregel gebruikte: eerst paracetamol (voor bv hoofdpijn), als dat niet (voldoende) werkt ibuprofen (naproxen vind ik naar spul) oa bij menstruatieklachten/ door je rug gegaan/ last bij nieren. Alles zo min mogelijk.
quote:Twisted schreef op 22 augustus 2013 @ 13:58:

Soms neem ik een paracetamol gecombineerd met ibu. Het schijnt dat die pijnstillers een andere werking hebben en samen dus "alles" aanpakken. Even in lekentaal, ik ben geen arts of pharmaceut.

Het is ook zo dat Ibu en Paracetamol elkaars werking versterken wanneer je ze tegelijk neemt. Let er wel op dat je dan niet meer dan de helft van de maximum aanbevolen hoevelheid per dag neemt van elk. (Dus mag je 4x2 paracetamol nemen en 4x2 ibu, gebruik dan in de combi max 4 van elke pil).

@TO wat ook nog wel eens wil helpen is om voor het slapen gaan wat paracetamol/ibu in te nemen. Mensen denken vaak dat de nacht niet zo belangrijk is, omdat je de pijn tijdens het slapen niet voelt. Maar juist door goed ontspannen de nacht door te komen, kan je lichaam veel beter herstellen.
Overigens heb ik zelf zoveel pijn in mijn rug dat ik van de huisarts al morfine voorgeschreven heb gekregen, maar zelf slik ik alleen heel incidenteel medicatie als het echt niet anders meer gaat.

Juist door de medicatie kun je de pijngrens minder goed gaan voelen, waardoor je sneller verkeerde bewegingen kunt maken die de pijn juist weer verergeren. Goed naar je lichaam luisteren kan een belangrijke bijdrage leveren aan een sneller herstel.

En bovendien treed bij medicijngebruik gewenning op, waardoor je steeds zwaardere medicatie nodig hebt. Pijn is erg naar, maar ik vind de bijwerkingen van al die zware pillen eigenlijk nog veel vervelender (lees: maagklachten, slaapproblemen, angstige gevoelens, niet meer helder kunnen denken, concentratieverlies, etc).
Ik gebruik bij hoofdpijn standaard ibuprofen omdat paracetamol niet werkt. Nadeel is wel dat ik van ibuprofen héél suf word. Verder heb ik nooit pijn, dus andere pijnstilling gebruik ik niet.
Ibuprofen, naproxen, aleve, diclofenax, nurofen, advil, etc. etc. zijn allemaal verschillende namen voor hetzelfde soort middel: NSAID's oftewel prostaglandinesynthetaseremmers. Naast dat deze middelen tegen pijn werken, hebben ze een paar vervelende bijwerkingen. Het dunner worden van het maagslijmvlies is hier al gemeld (althans, er is gemeld dat je er een maagbeschermer bij moet nemen), maar wat nog niet gemeld is en wat veel mensen niet weten, is dat het ook schadelijk kan zijn voor je nieren. Zeker als je het langdurig gebruikt, kan er (onomkeerbare!) nierschade optreden.

Ik zou met deze pijnstiller dan ook uitermate voorzichtig zijn en 'm niet anders dan op doktersvoorschrift innemen.

Bij de meeste soorten huis- tuin- en keukenpijn werkt paracetamol prima. En als paracetamol niet werkt, dan lijkt me een bezoekje aan de huisarts gerechtvaardigd.
Hier wat info over NSAID's, gewoon te vinden op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/NSAID
quote:NummerZoveel schreef op 22 augustus 2013 @ 14:33:

Overigens heb ik zelf zoveel pijn in mijn rug dat ik van de huisarts al morfine voorgeschreven heb gekregen, maar zelf slik ik alleen heel incidenteel medicatie als het echt niet anders meer gaat.

Juist door de medicatie kun je de pijngrens minder goed gaan voelen, waardoor je sneller verkeerde bewegingen kunt maken die de pijn juist weer verergeren. Goed naar je lichaam luisteren kan een belangrijke bijdrage leveren aan een sneller herstel.

En bovendien treed bij medicijngebruik gewenning op, waardoor je steeds zwaardere medicatie nodig hebt. Pijn is erg naar, maar ik vind de bijwerkingen van al die zware pillen eigenlijk nog veel vervelender (lees: maagklachten, slaapproblemen, angstige gevoelens, niet meer helder kunnen denken, concentratieverlies, etc).

Ja, man slikt ook echt zo min mogelijk medicatie hoor. Gelukkig heeft hij vaak ook geen last en slikt dan ook helemaal niks, maar vooral het afgelopen half jaar is het hem er wel heel vaak ingeschoten, dan heeft hij accuut ineens heel veel pijn die binnen een paar dagen afzwakt. Hij loopt hiervoor ook bij de fysio, maar heeft de laatste tijd elke 2 weken wel zo'n verkeerde beweging waarbij er iets verkeerd schiet.

Als hij last heeft neemt hij sowieso 's avonds wel 2 paracetamol in, omdat hij anders echt nauwelijks kan slapen en bovendien de pijn de volgende ochtend anders veeeeel erger is (ik denk omdat hij met pijn in zijn slaap dan toch een beetje verkrampt ofzo?)

Maar goed, voor morgen maar even een afspraak bij de huisarts gemaakt, misschien dat er een foto gemaakt kan worden, want het gebeurt echt vaak de laatste tijd.

Hoewel het wel op verschillende plekken gebeurt, dus vraag me af of ze echt wat kunnen vinden.

Als het erg is doet hij meestal alleen de 1e dag diclofenac (soms ook helemaal niet) + 6x paracetamol, de volgende dag nog 3x 2 paracetamol en de 3e dag 2x 2 en daarna niet meer of alleen voor het slapen gaan. Dan heeft hij nog steeds wel last, maar kan hij in ieder geval wel vrij bewegen. Zodra ik zie dat hij bijv. bij het over zijn schouder kijken zijn schouders draait ipv zijn hoofd (heeft hij zelf vaak niet door), zeg ik hem wel om paracetamol te gaan slikken. Dit is ook op aanraden van de fysio, want als hij zo krampachtig gaat doen om pijn te voorkomen, dan wordt het alleen maar erger.
Vervelend dat je zoveel pijn hebt, NZ.
Dat is heel simpel: ik krijg overal maagklachten van dus mocht ik iets willen nemen tegen de pijn (eens per jaar ofzo) dan wordt het 1 paracetamol met koffie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou ook een doorverwijzing vragen naar de fysio ( of misschien hoef je niet eens een verwijsbriefje) ik had dezelfde klachten en ben na 5 behandelingen inmiddels aardig opgeknapt.. alles zat vast bleek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven