Gezondheid alle pijlers

Wat is je bloedgroep?

06-09-2019 17:54 92 berichten
Zo ontzettend nieuwsgierig, niet normaal meer.

Wat is je bloedgroep?

Totaal aantal stemmen: 237

O-positief (25%)
O-negatief (15%)
A-positief (20%)
A-negatief (8%)
B-positief (9%)
B-negatief (3%)
AB-positief (4%)
AB-negatief (1%)
Weetniet (14%)
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
06-09-2019 18:27
https://www.nu.nl/gezondheid/5931921/is ... weten.html

quote; Wie nieuwsgierig is naar de eigen bloedgroep en het graag wil weten, heeft pech: zonder medische noodzaak kun je er niet zomaar achter komen. De huisarts zal dan geen bloedonderzoek voorschrijven.

Dat zou ook nergens voor nodig zijn, benadrukt Van Hasselt. "Over het algemeen is er geen enkele reden om je bloedgroep te laten bepalen. Het heeft helemaal geen invloed op je dagelijks functioneren. Je lichaam weet zelf wat voor bloedgroep het heeft, dat is genoeg."

Sanquin is your friend.
.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je heel bijzondere antistoffen hebt is het helemaal niet belangrijk om te weten. Het wordt bij elke transfusie opnieuw bepaald. Is daar geen tijd voor, krijg je 0 negatief bloed. Vandaar dat daar zoveel donoren voor gevraagd worden. Geen enkele arts zal afgaan op wat jij zegt dat je bloedgroep is, tenzij je een kaartje hebt en met zekerheid kan aantonen dat jij degene op dat kaartje bent. Voor zaken als het bloedgroepdieet en andere kwakzalverige kul hoef je het ook al niet te weten.
Maar goed: 0 positief.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik heb B negatief. En in het land waar ik woon wordt juist je bloedgroep getest omdat dit op je rijbewijs wordt vermeld.
polkat schreef:
06-09-2019 18:28
Mijn bloedgroep staat er niet bij: ik ben 0 (dus nul) positief. Jij geeft O aan, maar die bestaat niet ;-)

O of 0 is gewoon hetzelfde.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
06-09-2019 18:38
O of 0 is gewoon hetzelfde.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep
O is een verkeerde benaming. De namen A en B zijn gebaseerd op de aanwezigheid van bepaalde antigenen. Er bestaan geen antigeen O, dus de correcte benaming is 0: geen antigeen A of B aanwezig.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
O positief.
Ik heb een tijd bloed gegeven, dan testen ze het.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
06-09-2019 18:34
(Mijn transfusiebepalingen van gisteravond +/- 19u waren vanochtend om 7u niet meer geldig volgens de arts, al zijn die al 88x bepaald het afgelopen jaar, en zou het een godswonder zijn mocht het nog veranderen).
Er is "reserve" bloed van jouzelf nodig om te kruisen met de zakjes bloed waar jij voor in aanmerking zou kunnen komen. Jouw bloed wordt eerst nog gekruist met bloed van de donor voordat jij het toegediend krijgt om te kijken of er geen reactie optreedt.
In een ideale situatie waarin er geen spoed bij is.

Aan iedere zak bloedcellen hangen een soort staafjes die daarvoor gebruikt kunnen worden.
Afbeelding
fayanna schreef:
06-09-2019 18:43
O is een verkeerde benaming. De namen A en B zijn gebaseerd op de aanwezigheid van bepaalde antigenen. Er bestaan geen antigeen O, dus de correcte benaming is 0: geen antigeen A of B aanwezig.

Jajajaa. Lees de wikipagina ook even.


Daar staat de uitleg waarom beide kan: De bloedgroep 0 wordt hier gelezen als nul, met de betekenis: niets, niet A en niet B. Vaak wordt het echter ook geschreven en/of uitgesproken als de letter O. Sommigen zeggen dat dit door de Oostenrijker Landsteiner zo bedoeld is en dat O de afkorting is van het Duitse "ohne".[1] In Vlaanderen wordt dit bijna altijd als letter uitgesproken.

Bloedgroep M van Miereneuck. Bestaat dat ook?
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 18:49
35.29% gewijzigd
fayanna schreef:
06-09-2019 18:43
O is een verkeerde benaming. De namen A en B zijn gebaseerd op de aanwezigheid van bepaalde antigenen. Er bestaan geen antigeen O, dus de correcte benaming is 0: geen antigeen A of B aanwezig.
Ben woensdag nog bij de bloedbank wezen doneren en daar zegt de arts gewoon O-positief.

Wat dus ook m’n bloedgroep is.
Alle reacties Link kopieren
O negatief... ik ben een gulle gever maar een slechte ontvanger.

Met bijzondere reizen zijn mensen vaak blij dat ik in de buurt ben (in derde wereld landen enzo) om goed bloed te kunnen geven zo nodig. Ik heb wel zelf iemand nodig met dezelfde bloedgroep geloof ik mocht er wat met mij gebeuren.
Ik heb A positief, heel saai dus.

Van mijn kinderen heb ik geen idee. Mijn zoon heeft een keer een paar zakjes bloed gekregen en dat is goed gegaan, dus ik neem aan dat het niet erg is als je het niet weet ;-)
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
06-09-2019 18:18
Handig is het wel. Als ze het niet weten, krijg je bij een transfusie O-negatief. Die kan iedereen zonder risico krijgen.
Welnee. Dan nemen we gauw kruisbloed af. Voor een bloedtransfusie moet je meer weten dan alleen bloedgroep.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
AB negatief, vrij zeldzaam dus. Ik wilde donor worden, maar omdat ik ooit huidkanker heb gehad mag het niet...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
06-09-2019 18:44
Er is "reserve" bloed van jouzelf nodig om te kruisen met de zakjes bloed waar jij voor in aanmerking zou kunnen komen. Jouw bloed wordt eerst nog gekruist met bloed van de donor voordat jij het toegediend krijgt om te kijken of er geen reactie optreedt.
In een ideale situatie waarin er geen spoed bij is.

Aan iedere zak bloedcellen hangen een soort staafjes die daarvoor gebruikt kunnen worden.
Afbeelding
I know.
Maar die bloedgroep en rhesus veranderen toch echt niet meer.

Jammer dat die staafjes geen licht geven als je ze knakt. :P
.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
06-09-2019 18:48
Ben woensdag nog bij de bloedbank wezen doneren en daar zegt de arts gewoon O-positief.

Wat dus ook m’n bloedgroep is.
Veel artsen passen hun taalgebruik aan aan de fouten die bij leken circuleren. Zo zijn er nog steeds artsen die tegen mensen met een depressie zeggen dat ze een stofje missen in hun hersenen, hoewel dat nooit bewezen is. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het vergeten. Iets met dat het spannend kan zijn als je een kind krijgt. Dat was iets met negatief, maar ik weet het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
06-09-2019 18:52
I know.
Maar die bloedgroep en rhesus veranderen toch echt niet meer.

Jammer dat die staafjes geen licht geven als je ze knakt. :P
Dat komt omdat ze ook kijken naar transfusiereacties (en dan geloof ik vooral naar het samenklonteren van rode bloedcellen). En dat kan iedere keer weer anders zijn. Uit m’n hoofd blijft de rest 3 maanden geldig.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
fayanna schreef:
06-09-2019 18:54
Veel artsen passen hun taalgebruik aan aan de fouten die bij leken circuleren. Zo zijn er nog steeds artsen die tegen mensen met een depressie zeggen dat ze een stofje missen in hun hersenen, hoewel dat nooit bewezen is. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Ik kreeg zelfs een folder mee over wat het betekent om O+ te zijn.
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
06-09-2019 18:54
Veel artsen passen hun taalgebruik aan aan de fouten die bij leken circuleren. Zo zijn er nog steeds artsen die tegen mensen met een depressie zeggen dat ze een stofje missen in hun hersenen, hoewel dat nooit bewezen is. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Volgens mij is het gewoon O als in hoe Amerikanen zeggen: my number is Ooo three five five. Ipv zero three five five.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mevrouw75 schreef:
06-09-2019 19:00
Ik ben het vergeten. Iets met dat het spannend kan zijn als je een kind krijgt. Dat was iets met negatief, maar ik weet het niet meer.
Resusfactor toch? Dat is die plus volgens mij. Als jij de resusfactor niet hebt (dan ben je dus iets negatief) en je ongeboren kind wel en er komen bloedcellen van je kind in jouw bloedbaan kun je antistoffen ontwikkelen tegen die resusfactor van je kind en dat kan bij latere zwangerschappen voor problemen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-09-2019 19:03
Resusfactor toch? Dat is die plus volgens mij. Als jij de resusfactor niet hebt (dan ben je dus iets negatief) en je ongeboren kind wel en er komen bloedcellen van je kind in jouw bloedbaan kun je antistoffen ontwikkelen tegen die resusfactor van je kind en dat kan bij latere zwangerschappen voor problemen zorgen.
Die ja. En volgens mij Oh negatief dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb A -

Ben ook donor, dat is geloof ik waardoor ik het weet, hoewel het bij mijn zwangerschap ook nog een dingetje was omdat iets met de rhesus in mijn familie zit ofzo. Ik moest daar ook extra prikken voor omdat kind niet dezelfde groep had in ieder geval.
Natte tosti..
Ab negatief
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
06-09-2019 19:01
Dat komt omdat ze ook kijken naar transfusiereacties (en dan geloof ik vooral naar het samenklonteren van rode bloedcellen). En dat kan iedere keer weer anders zijn. Uit m’n hoofd blijft de rest 3 maanden geldig.

Kruis-stol sowieso voor elk zakje (daarom duurt het ook zo irritant lang als je er meerdere moet), maar die bloedgroep dus blijkbaar ook na een x (?) aantal uur (althans, in het zkh waar ik kom, durf niet te zeggen wat de regels of richtlijnen daaromtrent zijn).
.
Alle reacties Link kopieren
Type O Negative!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven