wat vinden jullie? afspraak huisarts
maandag 25 februari 2013 om 12:44
Even benieuwd hoe het bij jullie huisarts gaat. Mijn vriend komt nooit, echt nooit bij de huisarts. Nu zijn sinds vrijdag zijn beide ogen ontstoken, dus wilde hij vanmorgen afspraak maken. De assistente vraagt dan wat eraan de hand is en vervolgens zei ze dat er een recept voor een zalfje klaarligt bij de balie. Ik vind het gewoon een beetje raar dat zoiets ongezien wordt voorgeschreven. Bij de huisartsen(groeps) praktijk is het niet makkelijk om een afspraak te krijgen. Ik snap best dat ze moeten selecteren en vooral op maandag is het erg druk. Maar toch vind ik het vreemd. Jullie ook? Of is dit niet zo raar?
maandag 25 februari 2013 om 14:47
In onze huisartsenpraktijk worden herhaalde blaasontstekingen en schimmelinfecties door de assistente afgehandeld, die draait ook het recept uit. Ik weet niet of ik zo blij ben met die ontwikkeling, zoals al terecht werd opgemerkt: een assistente is geen arts. Zij heeft dus geen kennis van risico's van herhaalde blaasontstekingen, kans op resistentie, indicaties voor verwijzing naar een uroloog, contra-indicaties voor de standaard kuur (in mijn geval: ik mag door mijn chronische ziekte niet zomaar alle medicijnen, vanwege grote kans op medicijnvergiftiging... dat moest ik de assistente zelf vertellen, anders had ik zó een recept mee gekregen). Dus ik snap prima dat de zorgkosten verlaagd worden door de inzet van een assistente en ik snap ook prima dat de huisarts ontlast wordt, maar een assistente kan nooit de rol van de arts overnemen. Ook niet als zij geschoold is in het herkennen (en behandelen) van eenvoudige medische kwesties.
In dit geval vind ik het ronduit slordig dat de vriend van TO geen arts te zien krijgt. Het is een eerste infectie en dan ook nog eens aan beide ogen. Laat de arts maar na onderzoek (!) bepalen of hij het af kan met een antibioticazalfje of dat er meer aan de hand is!
In dit geval vind ik het ronduit slordig dat de vriend van TO geen arts te zien krijgt. Het is een eerste infectie en dan ook nog eens aan beide ogen. Laat de arts maar na onderzoek (!) bepalen of hij het af kan met een antibioticazalfje of dat er meer aan de hand is!
maandag 25 februari 2013 om 14:50
Overigens: als ik een arts wíl zien, dan mág ik ook altijd een arts zien in onze praktijk. Dus wat dat betreft van mijn kant geen klachten. Als de assistente voor mij zou bepalen dat ik geen arts hoef te zien, ook niet als ik er wel een wil zien, dan zou ik daar eerlijk gezegd grote problemen mee hebben. Dat zou ik zeker naar de arts terugkoppelen in de vorm van een klacht. (Niet naar de assistente, die handelt in principe alleen maar in opdracht van de arts natuurlijk.)

maandag 25 februari 2013 om 14:58
Ik ben juist wel blij met de assistentes. Ik heb soms irritante maar zeer herkenbare kwaaltjes (blaasontsteking, allergische reactie) en daar hoef ik echt de arts niet voor te zien. In dat soort gevallen is het alleen maar fijn dat de assistente bij ons een doortastende dame is met een geheugen als een olifant. Scheelt me heel veel tijd.
TO, ik lees eerlijk gezegd nergens in jouw verhaal dat je vriend heel veel moeite heeft gedaan voor een afspraak. Over het algemeen kun je echt wel langskomen als je er op staat of aandringt.
TO, ik lees eerlijk gezegd nergens in jouw verhaal dat je vriend heel veel moeite heeft gedaan voor een afspraak. Over het algemeen kun je echt wel langskomen als je er op staat of aandringt.
maandag 25 februari 2013 om 15:11
Als doktersassistente in een huisartsenpraktijk wil ik hier toch wel even op reageren, want volgens mij bestaan er toch wel een beetje verkeerde ideeën over het beroep van doktersassistente.
Zelf heb ik 15 jaar geleden de 3 jarige voltijd opleiding gedaan en ik volg nog steeds jaarlijks diverse nascholingen en cursussen om mijn kennis bij te houden en uit te breiden. Natuurlijk zijn wij geen artsen, maar als ik voor mezelf spreek heb ik echt wel een flinke medische kennis en ben ik ervoor opgeleid om dmv triage in te kunnen schatten of een afspraak nodig is, of het dezelfde dag moet of het kan wachten of dat het met adviezen afgehandeld kan worden. Alle adviezen die wij geven en recepten die we uitschrijven worden in ons overleguur doorgenomen door de arts. De recepten worden dan geautoriseerd en dan pas doorgestuurd naar de apotheek.
Wij vragen dus ook altijd naar de klacht bij het maken van de afspraak, maar als een patiënt toch gezien wil worden door de huisarts kan dat altijd. We zitten niet aan de telefoon om als een soort bulldog iedereen af te houden, maar om het spreekuur te organiseren en alles goed te laten verlopen.
Zelf heb ik 15 jaar geleden de 3 jarige voltijd opleiding gedaan en ik volg nog steeds jaarlijks diverse nascholingen en cursussen om mijn kennis bij te houden en uit te breiden. Natuurlijk zijn wij geen artsen, maar als ik voor mezelf spreek heb ik echt wel een flinke medische kennis en ben ik ervoor opgeleid om dmv triage in te kunnen schatten of een afspraak nodig is, of het dezelfde dag moet of het kan wachten of dat het met adviezen afgehandeld kan worden. Alle adviezen die wij geven en recepten die we uitschrijven worden in ons overleguur doorgenomen door de arts. De recepten worden dan geautoriseerd en dan pas doorgestuurd naar de apotheek.
Wij vragen dus ook altijd naar de klacht bij het maken van de afspraak, maar als een patiënt toch gezien wil worden door de huisarts kan dat altijd. We zitten niet aan de telefoon om als een soort bulldog iedereen af te houden, maar om het spreekuur te organiseren en alles goed te laten verlopen.
maandag 25 februari 2013 om 15:11
Tuurlijk kun je een afspraak maken als je er op staat....er zijn altijd plekken vrij voor kwalen die echt niet kunnen wachten en waar een arts naar moet kijken.
Ik lees trouwens ook nergens dat de vriend van TO er moeite mee heeft dat hij een recept kan halen zonder een arts gezien te hebben.
Er wordt trouwens altijd bij gezegd dat als het niet helpt je moet bellen voor een afspraak.
Ik ben blij met de assistenten die bij ons zitten omdat ze heel goed in kunnen schatten hoe of wat.
Ik lees trouwens ook nergens dat de vriend van TO er moeite mee heeft dat hij een recept kan halen zonder een arts gezien te hebben.
Er wordt trouwens altijd bij gezegd dat als het niet helpt je moet bellen voor een afspraak.
Ik ben blij met de assistenten die bij ons zitten omdat ze heel goed in kunnen schatten hoe of wat.
maandag 25 februari 2013 om 15:16
En inderdaad Anky, ik werk ik een moderne dorpspraktijk al bijna 7 jaar en ik ken de mensen bijna allemaal. Ik weet veel achtergronden en medische voorgeschiedenissen en dat is voor de mensen fijn, maar voor mij ook. Mijn collega werkt al 15 jaar in deze praktijk en die weet zelfs van veel bekende patiënten de geboortedata's uit haar hoofd

maandag 25 februari 2013 om 15:24
Ik heb dat ook, dat ik van veel patiënten uit het ziekenhuis de naam/geboortedatum weet zodra ik ze hoor aan de telefoon of zie aan de balie. Helaas is een keer een patiënt erg boos geworden daarom. De patiënt kwam aanlopen en ik zei: 'goedemorgen (naam patiënt), hoe gaat het met u?' Patiënt: 'ik heb een vraag (bladiebla).' Ik: 'een ogenblik alstublieft, ik pak even uw gegevens erbij. (Geboortedatum patiënt) is toch uw geboortedatum?'
Ai... Dat werd niet op prijs gesteld. Ik kreeg naar mijn hoofd geslingerd dat ik zeker veel roddelde en dat diegene dus als lastig werd ervaren en ga zo maar door.
Zit je dan met je goeie gedrag. Ik wilde alleen maar aardig zijn.
Ai... Dat werd niet op prijs gesteld. Ik kreeg naar mijn hoofd geslingerd dat ik zeker veel roddelde en dat diegene dus als lastig werd ervaren en ga zo maar door.
Zit je dan met je goeie gedrag. Ik wilde alleen maar aardig zijn.

maandag 25 februari 2013 om 15:28
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 25 februari 2013 @ 15:24:
Ik heb dat ook, dat ik van veel patiënten uit het ziekenhuis de naam/geboortedatum weet zodra ik ze hoor aan de telefoon of zie aan de balie. Helaas is een keer een patiënt erg boos geworden daarom. De patiënt kwam aanlopen en ik zei: 'goedemorgen (naam patiënt), hoe gaat het met u?' Patiënt: 'ik heb een vraag (bladiebla).' Ik: 'een ogenblik alstublieft, ik pak even uw gegevens erbij. (Geboortedatum patiënt) is toch uw geboortedatum?'
Zit je dan met je goeie gedrag. Ik wilde alleen maar aardig zijn. Ach ja,je hebt nu eenmaal mensen die overal het negatieve van inzien. De beroepszeikers zeg maar .
Zit je dan met je goeie gedrag. Ik wilde alleen maar aardig zijn. Ach ja,je hebt nu eenmaal mensen die overal het negatieve van inzien. De beroepszeikers zeg maar .

maandag 25 februari 2013 om 15:41
Vanochtend nog een afspraak bij de huisarts gemaakt. Kon vanmiddag al komen bij zijn vervanger als ik wilde (maar wilde ik niet). Toen een afspraak voor woensdagochtend gemaakt. Vervolgens vroeg ze pas, waarom ik wilde komen en of ik dat wilde vertellen. Daarna is het tijdstip aangepast, zodat het een dubbele afspraak werd.
Lila01, hoe moeilijk is het om een afspraak bij de HA zelf te krijgen? Als vriend had gevraagd, ik wil liever de HA zelf zien, had hij dan niet gewoon mogen komen.
Lila01, hoe moeilijk is het om een afspraak bij de HA zelf te krijgen? Als vriend had gevraagd, ik wil liever de HA zelf zien, had hij dan niet gewoon mogen komen.
maandag 25 februari 2013 om 17:33
quote:bodhisattva schreef op 25 februari 2013 @ 13:32:
Vreemde gang van zaken.
Ik heb zo af en toe een blaasontsteking. Nou, na een paar keer weet je echt heel goed hoe dit voelt. Ik krijg echter noooooooit zomaar een recept voor een AB kuur. Ik moet altijd mijn plasjes langsbrengen.
Wij geven ook echt nooit telefonisch AB door. Ook niet als mensen zeker weten dat ze een blaasontsteking hebben.
Hoevaak het al is voorgekomen dat het geen blaasontsteking is...
Ik werk al zo'n 12 jaar in een grote groepspraktijk en sommige mensen hoeven alleen maar "goedemorgen" te zeggen aan de telefoon of ik weet al met wie ik spreek. Vinden ze heel prettig dat ik ze al aan hun stem herken. Vooral ouderen.
Ik hoor ook weleens dat mensen zeggen "ik moet eerst langs een pitbull van een assistente". Dat vind ik best wel triest om te horen. Zelf krijg ik gelukkig redelijk vaak een compliment dat ze mij zo vriendelijk vinden. Vind ik ook heel belangrijk. Zelf wil je ook vriendelijk behandeld worden.
Vreemde gang van zaken.
Ik heb zo af en toe een blaasontsteking. Nou, na een paar keer weet je echt heel goed hoe dit voelt. Ik krijg echter noooooooit zomaar een recept voor een AB kuur. Ik moet altijd mijn plasjes langsbrengen.
Wij geven ook echt nooit telefonisch AB door. Ook niet als mensen zeker weten dat ze een blaasontsteking hebben.
Hoevaak het al is voorgekomen dat het geen blaasontsteking is...
Ik werk al zo'n 12 jaar in een grote groepspraktijk en sommige mensen hoeven alleen maar "goedemorgen" te zeggen aan de telefoon of ik weet al met wie ik spreek. Vinden ze heel prettig dat ik ze al aan hun stem herken. Vooral ouderen.
Ik hoor ook weleens dat mensen zeggen "ik moet eerst langs een pitbull van een assistente". Dat vind ik best wel triest om te horen. Zelf krijg ik gelukkig redelijk vaak een compliment dat ze mij zo vriendelijk vinden. Vind ik ook heel belangrijk. Zelf wil je ook vriendelijk behandeld worden.