Weer hoge bloeddruk!
donderdag 14 november 2013 om 15:56
Een jaar geleden had ik een hoge bloeddruk. Ik was ook erg gespannen, kon me slecht concentreren, sliep slecht, was hyper, oververmoeid eigenlijk en er werd een burn-out vastgesteld. Ik ben hard aan het werk gegaan met mezelf. Eerst uitrusten, en leren ontspannen, en daarna cognitieve therapie en ben daarna weer begonnen met uren opbouwen met werken. Mijn bloeddruk was weer normaal en ik voelde me rustig en ontspannen. Ik werk inmiddels weer mijn volledige uren (28) en meende alles weer goed op de rit te hebben. Afgelopen 14 dagen merkte ik wel weer wat onrust bij mezelf, af en toe hoofdpijn, gejaagdheid en iets slechter slapen, dwz slecht doorslapen, rond vier uur wakker en daarna onrustig slapen. Ik pas de geleerde ontspantechnieken toe natuurlijk en dat heeft dan vaak wel effect in die zin dat ik me daarna rustiger voel. Vanochtend was ik bij de bedrijfsverpleegkundige voor een algemene gezondheidscheck, en zij constateerde een te hoge bloeddruk. Ze heeft het drie keer gemeten en alledrie de keren was het te hoog (149/97 146/103 en 139/93). Ik baal daar zo van, het is natuurlijk een momentopname maar ik combinatie met die klachten van de laatste weken, denk ik wel dat dit niet alleen vandaag zo is. Wat kan ik nog doen om mijn bloeddruk te verlagen, want het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik juist die klachten heb als gevolg van de hoge bloeddruk en dat die klachten niet de oorzaak zijn van de hoge bloeddruk, zeker nu ik veel minder stress ervaar dan vorig jaar (kip/ei-verhaal). Wat heeft bij jullie goed geholpen om de bloeddruk te verlagen?
vrijdag 15 november 2013 om 14:16
vrijdag 15 november 2013 om 15:13
Hoi Bloem2012,
Heb je al een afspraak gemaakt bij je huisarts? Ik ben zelf doktersassistente dus ik weet er wel het een en ander vanaf.
Soms ik een hoge bloeddruk inderdaad niet te verklaren. Hoe is je leefstijl? Dat is altijd erg belangrijk.Doe je aan sport? Eet je gezond? Eet je drop? (dit is heel slecht voor je bloeddruk net zoals zoethoutthee). Leeftijd telt ook mee. Overgewicht?
Als je een gezonde leefstijl hebt, niet rookt, voldoende beweegt, een goed cholesterol hebt dan is je bloeddruk acceptabel tot een bovendruk van 160. Er spelen zoveel factoren mee dus het is handig om dat allemaal even uit te zoeken en te bespreken met je huisarts.
En ik vind het goed dat je niet meteen naar de medicatie grijpt! Mensen zijn tegenwoordig zo enorm makkelijk. Oh te hoge bloeddruk? Geef maar een pilletje!
Ik hoop dat je wat verder komt met mijn informatie!
Heb je al een afspraak gemaakt bij je huisarts? Ik ben zelf doktersassistente dus ik weet er wel het een en ander vanaf.
Soms ik een hoge bloeddruk inderdaad niet te verklaren. Hoe is je leefstijl? Dat is altijd erg belangrijk.Doe je aan sport? Eet je gezond? Eet je drop? (dit is heel slecht voor je bloeddruk net zoals zoethoutthee). Leeftijd telt ook mee. Overgewicht?
Als je een gezonde leefstijl hebt, niet rookt, voldoende beweegt, een goed cholesterol hebt dan is je bloeddruk acceptabel tot een bovendruk van 160. Er spelen zoveel factoren mee dus het is handig om dat allemaal even uit te zoeken en te bespreken met je huisarts.
En ik vind het goed dat je niet meteen naar de medicatie grijpt! Mensen zijn tegenwoordig zo enorm makkelijk. Oh te hoge bloeddruk? Geef maar een pilletje!
Ik hoop dat je wat verder komt met mijn informatie!
vrijdag 15 november 2013 om 17:26
Dank je Sunshine, wat fijn dat je me zoveel. informatie geeft! Ik meen gezond te leven, maar denk dat het nog wel wat beter kan. Daar ga ik op inzetten nu. Ik hoor dat hier in dit topic toch wel heel vaak terug, en geloof dat daar nog wel wat te halen valt. Een paar kilo's eraf, het is er ongemerkt ook bijgekomen de laatste jaren. Het zit dan wel meer in de kleine dingen dan, andere boter op brood, magerder beleg, nog meer groenten/fruit, minder/magerder vlees. Ik eet al geen drop en zoethoutthee. Is er ook thee die juist bloeddrukverlagend werkt, of bepaalde voedibgsmiddelen? Ik heb daar al wel op gegoogled en eea gevonden, dat ga ik ook proberen. En meer bewegen, op een slimme manier inbouwen, zodat het ongemerkt gaat. Als het vaak zo werkt dat dan vaak je bd omlaag gaat, dan is dat een grote motivatie natuurlijk. Ik wil dat in ieder geval een kans geven? Hoe lang duurt het voordat je effect kan hebben? Hoe vaak moet je je bd laten controleren. Ik ga sowieso naar de ha met de uitslag van de preventiecheck, er staat ieg een factor op rood en wie weet nog wel meer. Daar laat je zo'npreventiecheck immers voor doen lijkt mij, om iets te doen met de uitslag. Of zouden ze overal pilletjes voor hebben en klaar???
vrijdag 15 november 2013 om 18:16
Hoi Bloem,
Wat goed van je dat je ook iets aan je levensstijl wilt veranderen in plaats van gedachteloos medicijnen te gaan slikken.
Naast de tips sunshine zegt is eten met minder zout ook een goede tip. In kant-en-klaar maaltijden zit veel te veel zout, evenals in pakjes en zakjes soepen.
Ook in sterrenmuntthee zit zoethout. Dat verhoogt je bloeddruk enorm. (weet alleen niet of jij dat drinkt).
Bewegen is ook goed. Ik sport lekker thuis achter de tv met de gordijnen dicht. (is er lekker niemand die mij uit kan lachen). Ook als je daar niet direct mee afvalt zal het je bloeddruk wel verlagen.
Succes!
Wat goed van je dat je ook iets aan je levensstijl wilt veranderen in plaats van gedachteloos medicijnen te gaan slikken.
Naast de tips sunshine zegt is eten met minder zout ook een goede tip. In kant-en-klaar maaltijden zit veel te veel zout, evenals in pakjes en zakjes soepen.
Ook in sterrenmuntthee zit zoethout. Dat verhoogt je bloeddruk enorm. (weet alleen niet of jij dat drinkt).
Bewegen is ook goed. Ik sport lekker thuis achter de tv met de gordijnen dicht. (is er lekker niemand die mij uit kan lachen). Ook als je daar niet direct mee afvalt zal het je bloeddruk wel verlagen.
Succes!
vrijdag 15 november 2013 om 21:21
Dank je Saartje, ik ga ook lekker thuis bewegen, goed idee! Ik heb een Reebokstep staan, even het stof eraf halen en hup daar ga ik weer... We eten nooit kant-en-klaar of pakjes en zakjes, maar ik strooi wel eens een klein beetje zout uit de zoutmolen ergens overheen. Of ik gebruik weleens een bouillonblokje in de soep. Stop ik even helemaal mee... Ook met reguliere kaas. En alleen maar volkorenbrood, niet even een sneetje wit in het weekend. En een klein handje ongezouten noten af en toe, en tomatensap (zonder zout en suiker) en veel water. De sapcentrifuge gaat weer vaker aan, ook met groenten). Geen koekjes meer, en gewone thee of groene thee, sterremunt ed neem ik eigenlijk nooit. Geen koffie meer, dronk ik eigenlijk maar een of twee keer per week, maar nu niet meer. Was ik al mee gestopt wegens onrustiger slapen. En s' avonds wat fruit ipv op strooptocht naar iets te knagen, wat ik misschien ongemerkt toch vaker doe dan wenselijk is... En ik drink ook maar even helemaal niets meer, van alcohol bedoel ik. Ik nam soms toch wel een glas wijn bij het eten, niet elke dag hoor, maar een a twee keer per week en een glaasje port in het weekend ofzo. Zou dit genoeg zijn om de bd omlaag te krijgen? We zullen het zien. Mijn motivatie is ongekend hoog voor mijn doen, ik doe het ergens voor, voor mezelf, en mijn gezin!