Gezondheid alle pijlers

Weg verstand(skiezen)

08-09-2009 18:11 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, het moet gebeuren. Kom net bij de tandarts vandaan (was al onaangenaam genoeg) en was er nooit echt wat aan de hand met mijn 'wijsheidstanden' (verstandskiezen op z'n Vlaams) omdat ze af en toe een heel klein beetje kwamen piepen en dan weer oprotten, zijn er nu hele stukken kies doorgekomen. En ze zijn here to stay. Mijn kaak is veel te smal voor die kiezen (tandarts toen ik 8 was: "meisje, als jouw verstandskiezen doorkomen heb jij een Heel Groot Probleem" <===== ik snapte het niet want wilde best meer verstand) en ze moeten er echt uitgesneden worden. Alle vier. Leuk. Algehele narcose, mij is verteld dat de herstelperiode 6 (!) maanden is, de pijn wel al sneller weggaat en de hechtingen na een week eruit mogen.

Ok, dat was dus de tandarts. Maar wie heeft ervaring, hoe was de operatie en het herstel, hoe snel kon je eten, wanneer verdween de zwelling, nou ja, alle info (the good and the bad) die je maar hebt?

En nu ik een poll, omdat Minny dat leuk vindt

Heb jij je verstandskiezen nog

Totaal aantal stemmen: 50

Ja (20%)
Nee (50%)
Een (6%)
Twee (14%)
Drie (4%)
Ze zijn nooit doorgekomen (6%)
Altijd naar de kaakchirurg gaan...

Ik was er vroeg bij, voor mijn 16e zijn ze al getrokken (ok, eruit gesneden dan...)

Eerst de linkerkant -voor de kijkers rechts-. In verband met zwelling mogen ze namelijk nooit aan beide kanten tegelijk getrokken worden! (is mij destijds verteld)

Vier grote ampullen met verdoving erin.

Viel ontzettend mee, dus 6 weken later de rechterkant -voor kijkers links- Dat is tegengevallen, heb nog een week met een enorme blauwe dikke wang gelopen.

Had van die vanzelf oplosbare hechtingen, wel makkelijk!
Mijn bovenste 2 verstandskiezen zijn doorgekomen en zijn 2 schattige ieniemini-kiesjes.

De onderste 2 liggen scheef, of hoe je dat omschrijft. Ik ben doodsbang dat die er een keer uit moeten, Er was gezegd dat ze zo diep lagen dat het een hele klus zou zijn en ik beter af kon wachten tot ik er last van krijg. Nu was ik 6 maanden geleden bij de tandarts en die zei ineens dat ze er wel uit moeten. Zelfde praktijk maar andere tandarts heeft dus andere mening.

Ik vind het echt doodeng en overweeg uit te zoeken of het onder narcose kan ofzo. Of dat ik een lading kalmeringsmiddelen zou kunnen slikken. Maar ik weet niet of ze dat zomaar doen.
anoniem_91193 wijzigde dit bericht op 08-09-2009 19:39
Reden: smileys toegevoegd
% gewijzigd
Gisteren is bij mij mijn verstandskies getrokken. De tandarts kon het zelf doen en ik heb alleen een plaatselijke verdoving gehad. De rest van de dag wel wat verhoging gehad, maar nu gaat het prima. Er zit 1 hechting in die er vanzelf uit schijnt te vallen.

Maar wat jou staat te wachten klinkt toch wel wat heftiger, vier tegelijk en onder volledige narcose...voordeel is wel dat je dan niet merkt dat je kies echt getrokken wordt, dat is zo'n klote gevoel. Een soort drukkend gevoel begeleidt door een krakend geluid. Brr.

Veel sterkte!
Verstandskiezen onder narcose laten trekken op donderdagmiddag. Vrijdag beetje ziekjes geweest, rest van het weekend nog wat suf door de narcose en die maandag aan het werk geweest. Heb geen napijn, zwellingen, bebloede mond of enge dingen gehad. Kortom: wees ontzettend blij dat het onder narcose kan. Geen idee waar de tandarts die zes maanden herstel vandaan haalt. Meid, het is een zegen dat je ze onder narcose mag laten verwijderen, echt waar!
Hey digi,

Weet je waarom een verstandskies een verstandskies heet?

Dat is omdat ze rond je 18de door komen.

je wordt dan geacht volwassen en verstandig te zijn.

(daar is het hier al een beetje misgegaan)

Nou ben ik al 15 jaar werkzaam binnen de tandheelkunde maar dit is voor het eerst dat ik hoor dat verstandskiezen onder narcose getrokken worden.

Wel wordt er vaak doorverwezen naar de kaakchirurg omdat zijn instrumentarium wat uitgebreider is dan bij de reguliere tandarts.

Worden ze onder narcose verwijderd omdat de zo diep in het kaakbot liggen of zo?

*gaat morgen gelijk op de praktijk eens navraag doen*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Bij mij zijn ze onder narcose verwijderd omdat ik een fobie heb voor plaatselijke verdovingen. Barstte spontaan in janken uit toen mijn tandarts zei dat hij ze bij een volgende afspraak zou gaan trekken. Daar schrok hij zo van, dat hij een doorverwijzing voor de kaakchirurg heeft gegeven. Die las op zijn beurt in mijn dossier dat ik meerdere kinderlijke eenvoudige ingrepen onder algehele narcose had laten verwijderen en heeft dus zonder aarzelen een verzoek ingediend bij mijn zorgverzekering. Aangezien ik mijn verzekering heb afgesteld op mijn fobie en dus heel veel sterren plus polis heb, was dat geen enkel probleem en kon ik binnen een paar weken terecht voor de operatie.
Aja, Lion, in dat soort gevallen verwijzen wij ook naar Bijzondere Tandheelkunde, en daar wordt inderdaad vaak behandeld onder volledige narcose.

Maar ik had uit de OP van Digi niet begrepen dat ze panisch is voor de tandarts
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
.
Bij mij zijn er 3 verstandskiezen weggesneden, onder algehele narcose. Alle 3 tegelijk. Ze moesten weggesneden worden omdat ze wegens te kleine kaak gedeeltelijk onder het kaakbot bleven zitten en niet konden uitgroeien. Tenminste, zo is me dat toen (20 jaar geleden) door de tandarts en kaakchirurg uitgelegd. Ik ben 's middags geopereerd en mocht de volgende dag 's ochtends naar huis. Een week later mochten de hechtingen eruit.

Ik heb eigenlijk nergens last van gehad. Twee dagen na de operatie voelde ik al niet meer dat er wat in mijn mond gebeurd was, en van zodra de hechtingen eruit waren was alles weer normaal.

Ik denk dat het belangrijk is dat je in aanloop naar de operatie voor een goede mondhygiene zorgt. Dat bevordert de genezing achteraf. Maar dat zullen ze je wel al verteld hebben.
Ooo, en hechten is ook niet altijd noodzakelijk. Heb ik namelijk helemaal niet gehad en denk dat ik mede daardoor ook zo snel hersteld was.
.
Ooo ja, spoelen heb ik ook niet gedaan. Was ik vergeten. Onlangs weer controle gehad bij de tandarts en hij constateerde dat alles er prima uitzag :-) Digitalis, ben je ondertussen al een beetje bekomen van de schrik en realiseer je je al een beetje dat het helemaal niet zo'n ramp is?? Gezonde spanning is normaal, maar je hoeft er echt niet tegenop te zien, echt niet!!!
Ik ben 2 verstandskiezen kwijt. Ze kwamen niet goed door en mijn tandvlees groeide er steeds overheen, waardoor je de boel niet goed schoon kunt houden. Een ongewenste situatie dus. Ik ben vrij onbevangen naar de ingreep gegaan. Ik had veel mensen gehoord die zeiden dat het allemaal reuze mee viel.

Helaas was de ingreep verre van ideaal te noemen. De wortels bleken zo scheef te staan, dat ze de kiezen niet goed konden trekken. Ze zijn er in stukken uit gebikt als het ware. Degene die de ingreep deed heeft er nog een kaakprofessor bijgehaald, want het ging verre van flitsend. Ik heb ongeveer een uur met enorme kaakkramp gelegen. Vervolgens is de zaak gehecht en zijn er foto's gemaakt.

Op de foto's bleek dat er nog splinters kies in de kaak zaten, dus hup, hechtingen er weer uit, narcose er weer in en opnieuw een half uur beulen. Ik was blij dat mijn zus zo lief was om me naar huis te rijden. Mijn kaak heeft zeker een week of 2 pijn gedaan en je krijgt flinke zwellingen.

Ook heb ik nog gehad dat er nog loszittende botsplinters door het tandvlees naar boven kwamen. Die heeft mijn tandarts later verwijderd. Je begrijpt dat ik hoop dat ik de overgebleven verstandskiezen mag houden, want ik vrees een herhaling van bovenstaand scenario als die er ook uit zouden moeten.

Sterkte in ieder geval!
Oh bedankt voor het meeleven hoor, maar ik ben niet bang aangelegd Vind narcose zelfs wel fijn somehow. Mijn kaken zijn inderdaad zo smal en ze zitten half tegen de andere kiezen aan en diep, en de chirurg zei destijds 'je wil echt niet onder plaatselijke verdoving dit meemaken, hoe stoer je ook bent.' Vind het enkel rot omdat ik weeeeeer naar het ziekenhuis moet (rijtje: maagonderzoek==> maagontsteking, weer onrustige cellen in de baarmoederhals dus gynaecoloog, naar een ander ziekenhuis voor mijn ontwrichte kaak, wellicht nog cardioloog omdat ik last heb van tachycardie, al hoop ik dat dat stressgerelateerd is, dan nog esthetische kliniek om littekenverwijdering te doen, in de tussentijd een fikse schimmelinfectie gehad en longontsteking, dus ben er flink klaar mee!!! vooral omdat ik omdat ik nog steeds bepaald voedsel en cafeine niet verdraag wellicht terugmoet naar de afdeling maagzooi). En ohja, ik heb ook nog fysiotherapie. Ik lijk wel 80! Vandaar m'n ergernis. Bang ben ik niet, vind het ongemak enkel onprettig (zal wel uitzoeken wanneer het vakantie is in het collegejaar want heb vandaag de gloednieuwe agenda gehaald).

Heb twee melkkiezen laten trekken trouwens omdat die er niet uit wilden (was 16 en 17!!) De volwassen kies kwam er gewoon doorheen en bij het trekken van de ene kies brak íe in honderden stukjes waarvan ik er toch een paar heb ingeslikt
Vandaag een verstandskies laten verwijderen bij de kaakchirurg. Onder plaatselijke verdoving dus. Heel gek gevoel als die verdoving gaat uitwerken, maar verder helemaal prima. Ik denk dat ik nog geen kwartier in die behandelkamer geweest ben. Vanavond alweer rustig aan een bordje pasta gegeten (mond kan niet zover open, maar kauwen gaat dan wel weer goed). Verder geniet ik erg van de pijnstillers die ik heb meegekregen!!
Bij mij moesten ze er ook uit omdat ik geen ruimte had -te kleine kaak kennelijk- om ze netjes te kunnen poetsen/flossen en dergelijke. Waardoor dus de kans groot is dat ze er uiteindelijk slecht van werden waardoor ze er alsnog uit moesten. Dus preventief eruit laten halen. Ik heb er 2 uit laten halen door de tandarts. Net het eerste puntje was te zien en hij kon ze simpel onder verdoving uithalen. Nr 3 moest helaas via de kaakchirurg. Die lag namelijk niet netjes omhoog maar overdwars. (net zo eigenwijs als ik ben dus) en dat kon en mocht de tandarts niet, dus dat moest door kaakchirurg. Bij alle drie verdovingen gehad, bij de kaakchirurg zelfs preventief ook nog 2 paracetamols gehad. Maar van de kaakchirurg heb ik meer last gehad dan van die 2 (die tegelijk eruit gehaald werden) bij de tandarts.

Vast ook omdat de ingreep iets meer trek, duw en wrikkracht nodig had.

Nr 4 is waarschijnlijk van al het "geweld" zo geschrokken dat die van schrik gewoon niet eens in mijn mond/kaak zit.

Ik heb geen dikke wangen gehad, al was het wel vervelend toen de verdoving uit gewerkt was. Maar ik neem aan dat dit normaal is. Enige wat ik wel had was aan de buitenkant van mijn wang een blauwe plek toen nr 3 door kaakchirurg is verwijderd. En wat langer pijn. Maar zoals gezegd: dat komt doordat hij meer moest wrikken enzovoorts.
Ik heb 2 keer een verstandskies weg laten halen. Gewoon plaatselijk verdoofd. In Belgie zijn zo sowieso vaak happiger op algehel narcose dan hier. In ieder geval: het was beide keren prima te doen, deels uitgeboord en gesneden.

Met veel koelelementen heb ik de ergste zwelling kunnen voorkomen, beetje naproxen de eerste dag en klaar ermee.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Apart dat ze dat in België doen, want hier in Nederland doen ze dat niet nee.
Bij mij moeten ze er ook uitgesneden worden bij de kaakchirurg, alle vier, maar ik heb het al een tijd uit kunnen stellen door eerst tussendoor te trouwen, en nu zwanger te zijn

Helaas staat de afspraak al, voor een tijdje na mijn bevalling...
hoi ik heb 3 weken geleden ook mijn 2 onderste verstandkiezen laten trekken onder narcose in belgie (boven heb ik ze thank God niet!)

Onder narcose gaan is niet eng ofzo, alleen infuus prikken vond ik vervelend omdat ze 2x moesten prikken en dan opeens ben je helemaal weg. ruim 1,5 uur later werd ik pas wakker toen ik al van de uitslaapkamer naar mijn eigen kamer werd gereden. Toen ik wakker werd voelde ik me wel even k*t omdat mijn hele tong verdoofd was en ik slijm in mijn mond had die ik niet weg kon slikken en het deed allemaal best wel pijn. Toen ik wakker werd had ik al een icepack tegen me aan die ik ook mee mocht nemen maar handig is om van te voren ook zelf nog 2 extra te kopen omdat je de eerste 2 dagen de hele dag en nacht moet koelen. ik kreeg ibuprofen 600g, paracetamol 1000g, antibiotica en een mondspoeling mee van de apotheek dat zal je denk ik ook wel krijgen en allemaal goed gebruiken vooral ook de mondspoeling! ik had de eerste 4 dagen echt wel pijn ondanks de pijnstillers, daarna ging het gelukkig een stuk beter. mijn wangen werden ondanks het vele koelen toch nog wel hamsterwangetjes, op de 3e dag moest ik hotpacks gebruiken inplaats van icepacks voor de zwelling. (is het zelfde alleen dan zo'n pack warm maken inplaats van in de vriezer)

Na 12 dagen heb ik de hechtingen eruit gehaald, het waren er een stuk of 8 en ik vond het zo'n rot gevoel dus heeft de tandarst ze eruit gehaald wat trouwens niet even zomaar ging, duurde best lang en het deed ook best wel zeer maar ik was zo blij dat ze er eindelijk uitwaren. Ik mocht ze er ook erin laten omdat het oplosbare hechtingen waren.

nou ik geloof dat ik je alles wel verteld heb, oh ja de eerste dagen lekker vloeibaar eten maar dat wist je vast al lekker soepjes, vla, griesmeel enz.
Thanks voor de nieuwe reacties! Volgende week moet ik naar de stomatoloog (kaakchirurg dus) en dan bespreken we de hap en worden er waarschijnlijk nieuwe rontgenfoto's gemaakt. De assistente zei dat ik de datum (ik wil 30 oktober) wel zou kunnen uitkiezen (no pun intended).

Heb je moeten overnachten Ikje86? Dat ga ik dus niet doen he. No way in hell.
nee hoor ik heb niet overnachten, ik weet niet hoelang ik na de operatie heb geslapen maar ik ging rond half 11 onder narcose en rond half 1 werd ik wakker toen ik naar mijn kamer werd gereden en rond 13:15 mocht ik al naar huis. je hoeft dus helemaal niet lang te blijven en zeker niet overnachten!
Oef..ik moet morgen naar de kaakchirurg; een verstandskies wordt verwijderd + een gewone kies die ernaast ligt. De verstandskies ligt op z'n kant en nog onder het tandvlees. De gewone kies is niet meer te redden: ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad, maar de wortels zijn te krom dus de tandarts kon er niet bij. En er zijn ook nog eens 2 vijltjes afgebroken.

Maar ik durf dus echt niet, ben al een paar dagen nerveus. Ik ben bang dat de verdoving niet goed werkt, voor het geluid, alle dingen die ik in m'n mond krijg, het doek dat over m'n hoofd moet en de pijn achteraf...zucht! Ik lees ook wel vooral positieve verhalen, maar dat kalmeert me niet echt. Het liefst zou ik ook narcose willen, maar dat kan -neem ik aan- niet..

Ik weet niet wat ik met m'n post wil, het ff van me afschrijven denk ik..
Ook ik heb ze alle vier niet meer. De eerste twee (onder) zijn er bij de kaakchirurg uitgehaald. Niet te gelijkertijd hoor. Er moest bij mij gesneden en geboord worden. Ik zag er vooral bij de eerste zo ontzettend tegenop, dat ik dacht dat ik van de zenuwen door mijn knieen zou zakken. Maar alles viel reuze mee! Wel ff een beetje stijf gevoel de eerste dagen en was ook erg blij met de zakjes brufenbruis600 die ik van de kaakchirurg kreeg. De bovenste twee zijn gewoon bij de tandarts getrokken, wat me wederom weer reuze mee viel. De laatste keer was de verdoving nog nét niet helemaal ingetrokken (tot in de puntjes zeg maar) dus dat was even naar, maar toen was ie er al uit. Geen dikke bek gehad ofzo en s avonds heb ik voor de vorm maar twee paracetamolletjes genomen, maar eigenlijk had ik die niet nodig. Qua eten viel t me alle vier de keren mee (helaas, had gehoopt zo een paar kilootjes kwijt te raken...maar nee) ik zat s avonds bij wijze van spreken al weer aan de bitterballetjes. Kortom; al met al viel t me reuze mee. Succes!
Ik heb al heel wat kiezen moeten laten trekken, wegsnijden en verstandskiezen laten verwijderen. Natuurlijk zijn de eerste 2 dagen niet fijn. Indien mogelijk: lekker met een paracetamolletje in bed blijven liggen, laat al het andere maar even voor wat het is. Daarna voel je je al een stuk beter. Een herstelperiode van 6 maanden???? Hoe verzint ie het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven