Gezondheid alle pijlers

Wel of niet de griepprik halen?

19-10-2019 18:52 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik voor het eerst een oproep gekregen om de griepprik te halen bij de huisarts. Aangezien ik deze nooit eerder heb gehad ben ik gaan zoeken naar ervaringen van andere mensen, maar volgens mij zijn er net zoveel tegenstanders als voorstanders. Hoe kijken jullie tegen de griepprik aan en halen jullie hem wel of niet als je ervoor in aanmerking komt?
kaartje1 schreef:
19-10-2019 19:48
Ik haal hem ook altijd. Nu een kleine twijfel. Ik ben zo'n 7 weken zwanger. Griepprik als je zwanger bent is in principe geen probleem. Maar voor mijn gevoel zijn dit de aanleg weken van mijn kindje. Bang dat er toch iets beschadigd. Terwijl dat natuurlijk nergens op gebaseerd is. Iemand die mij kan overtuigen hem gewoon te halen?
Dat ongeboren kind heeft er straks niks aan als jij plat ligt met griep.
Lijkt mij ook remmend voor zijn groei.

Tegelijk: Als je de laatste 15 jaar nooit griep hebt gehad ...
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
19-10-2019 19:48
Ik haal hem ook altijd. Nu een kleine twijfel. Ik ben zo'n 7 weken zwanger. Griepprik als je zwanger bent is in principe geen probleem. Maar voor mijn gevoel zijn dit de aanleg weken van mijn kindje. Bang dat er toch iets beschadigd. Terwijl dat natuurlijk nergens op gebaseerd is. Iemand die mij kan overtuigen hem gewoon te halen?
Even overleggen met je arts.
Kun je de prik niet over een maand halen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Had je het mij een jaar geleden gevraagd, dan had ik geantwoord dat ik het onzin vind, omdat ik gezond ben is het niet nodig. Maar vorig jaar kreeg mijn man griep met ernstige complicaties, en nu laten we ons allebei graag vaccineren.
Marnamai schreef:
19-10-2019 19:51
Tegelijk: Als je de laatste 15 jaar nooit griep hebt gehad ...
Is geen garantie.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
19-10-2019 19:48
Ik haal hem ook altijd. Nu een kleine twijfel. Ik ben zo'n 7 weken zwanger. Griepprik als je zwanger bent is in principe geen probleem. Maar voor mijn gevoel zijn dit de aanleg weken van mijn kindje. Bang dat er toch iets beschadigd. Terwijl dat natuurlijk nergens op gebaseerd is. Iemand die mij kan overtuigen hem gewoon te halen?
Ik ben nu ook zwanger en heb hem gewoon gehaald. De griepprik kun je veilig halen.
De griep krijgen is potentieel gevaarlijker voor jou en je kindje. Blijkbaar val je in de doelgroep, maak anders een afspraak met je ha en bespreek dit met haar/hem.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... te%20halen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
19-10-2019 20:08
Ik ben nu ook zwanger en heb hem gewoon gehaald. De griepprik kun je veilig halen.
De griep krijgen is potentieel gevaarlijker voor jou en je kindje. Blijkbaar val je in de doelgroep, maak anders een afspraak met je ha en bespreek dit met haar/hem.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... te%20halen.
Joh, ben je zwanger? Wat leuk, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Ik val niet in de risicogroep maar krijg de prik via mijn werk (zorg) aangeboden.
Heb zelf ooit 1 keer keer griep gehad maar blijkbaar kan je met een milde griep waar je zelf weinig/geen last van hebt wel anderen besmetten. Is een kwetsbare doelgroep op mijn werk dus daarom neem ik wel de inenting.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
19-10-2019 20:10
Joh, ben je zwanger? Wat leuk, gefeliciteerd!
Dankjewel!

Ja :proud: , en inmiddels alweer over helft. Gaat echt zo snel. :O
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
19-10-2019 20:17
Dankjewel!

Ja :proud: , en inmiddels alweer over helft. Gaat echt zo snel. :O

Ik ook, 22 weken, hoeveel weken ben je? Ik was zo ziek, kon de eerste tijd niks, en nu begint het alweer zwaar te worden vanwege de termijn. Hoe voel je je? Beetje het eerste trimester overleefd?
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
19-10-2019 19:43
Ik mag hem niet meer halen in verband met een allergische reactie op een hulp stof.
Maar ik ben een uitzondering dat weet ik.
Dat was ook mijn situatie. Maar het werd gecompliceerder. Ik kreeg een aandoening waarvoor ik medicijnen moest gebruiken die mijn immuunsysteem onderdrukten, waardoor een infectie met de griep dus veel meer risico's gaf. Tot vorig jaar had ik die medicijnen nog, en ze gaven tegelijkertijd bescherming tegen de allergische reactie. Dit jaar moet ik nog even overleggen wat het beste is. Die medicijnen kunnen "ieder moment" (ietsje gedramatiseerd...) weer nodig zijn en dan kan de griepprik misschien te laat zijn, maar is het het waard om een paar dagen prednison te gaan slikken om de reactie op te vangen? Maatwerk dus!

@Kia•Ora en JonathanStrange: Gefeliciteerd! Wat leuk!
irma3110 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 20:23
3.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
19-10-2019 20:19
Ik ook, 22 weken, hoeveel weken ben je? Ik was zo ziek, kon de eerste tijd niks, en nu begint het alweer zwaar te worden vanwege de termijn. Hoe voel je je? Beetje het eerste trimester overleefd?
Wat leuk! Gefeliciteerd!!!!

We schelen elkaar een week! Ik nu 21 weken. Kon met trucjes gelukkig het eerste trimester zonder teveel gedoe overleven. Nu wat zwaarder en kan ik niet veel. Dus had mazzel de eerste tijd. Fijn dat je je nu beter voelt!
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar niet want ik vind griep wel leuk en ik ben praktisch nooit ziek. Je voelt je lekker zielig; ik ga altijd trippen van hoge koorts, en het is weer eens wat anders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
19-10-2019 20:20
Dat was ook mijn situatie. Maar het werd gecompliceerder. Ik kreeg een aandoening waarvoor ik medicijnen moest gebruiken die mijn immuunsysteem onderdrukten, waardoor een infectie met de griep dus veel meer risico's gaf. Tot vorig jaar had ik die medicijnen nog, en ze gaven tegelijkertijd bescherming tegen de allergische reactie. Dit jaar moet ik nog even overleggen wat het beste is. Die medicijnen kunnen "ieder moment" (ietsje gedramatiseerd...) weer nodig zijn en dan kan de griepprik misschien te laat zijn, maar is het het waard om een paar dagen prednison te gaan slikken om de reactie op te vangen? Maatwerk dus!

@Kia•Ora en JonathanStrange: Gefeliciteerd! Wat leuk!
Dankjewel!!! :)
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Risicogroep en haal hem dit jaar niet in overleg met mijn huisarts.
Afgelopen 3 keer meer dan een week echt heel ziek geweest na de spuit en normaal nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1x van mn leven griep gehad.

1x van mn leven de griepprik gehaald en ik werd daarna 2 dagen ziek. Geen griep natuurlijk, maar gewoon niet lekker.
Mijn oproep is vrijdag op de post gegaan dus ik verwacht hem komende week binnen, maandag bel ik met mijn behandelend arts of het op dit moment wel mag. Mag het dan neem ik hem, mag het niet van die arts dan niet. Op dit moment zit ik absoluut niet te wachten op griep, maar normaal gesproken val ik niet in de risicogroep en ben ik van het 'we zijn niet van suiker' en haal hem dan niet op eigen initiatief.

Val je in een risicogroep zou ik het wel doen.

@ JonathanStrange en @Kia•Ora Gefeliciteerd! Hopelijk een fijne zwangerschap
Irma3110 schreef:
19-10-2019 20:20


@Kia•Ora en JonathanStrange: Gefeliciteerd! Wat leuk!
Thanks!
Heb 1 keer vreselijke griep gehad. Later kwam ik door een andere aandoening in de risicogroep terecht en sindsdien haal ik graag elk jaar de griepprik. Nooit last van de prik.
Alle reacties Link kopieren
Maar TO, je krijgt een oproep en valt kennelijk in deze groep https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... -griepprik ?
Waarom dan niet?

Ik werk in de zorg, alleen sinds een aantal jaar geen direct patiëntencontact. Toch kan ik collega's besmetten en zij weer patiënten, dus ik haal 'm wel. De prikt wordt gratis aangeboden via mijn werk. Ik heb trouwens nog nooit het echte griepvirus gehad.
"I love not Man the less, but Nature more..."
kaartje1 schreef:
19-10-2019 19:48
Ik haal hem ook altijd. Nu een kleine twijfel. Ik ben zo'n 7 weken zwanger. Griepprik als je zwanger bent is in principe geen probleem. Maar voor mijn gevoel zijn dit de aanleg weken van mijn kindje. Bang dat er toch iets beschadigd. Terwijl dat natuurlijk nergens op gebaseerd is. Iemand die mij kan overtuigen hem gewoon te halen?
Ik ben hem juist geen halen in mijn zwangerschap. Mijn collega kreeg griep tijdens haar zwangerschap en heeft meer dan een week in het ziekenhuis gelegen. Je kan dan sneller complicaties krijgen en zelfs vroegtijdige weeen. Dat risico wil ik niet lopen.
Ik mag 'm op m'n werk halen, zij betalen dus. Ik val eigenlijk niet in de groep die in aanmerking komt dus ik weet het niet zo goed. Lig wel elk jaar twee weken plat met de griep... dus het zou wel nuttig kunnen zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
19-10-2019 20:44
Maar TO, je krijgt een oproep en valt kennelijk in deze groep https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... -griepprik ?
Waarom dan niet?

Ik werk in de zorg, alleen sinds een aantal jaar geen direct patiëntencontact. Toch kan ik collega's besmetten en zij weer patiënten, dus ik haal 'm wel. De prikt wordt gratis aangeboden via mijn werk. Ik heb trouwens nog nooit het echte griepvirus gehad.
Ik val inderdaad onder de doelgroep. Begin dit jaar is er astma geconstateerd, waar ik ook medicatie voor moet gebruiken. Ik heb echter pas 1 keer in mijn hele leven echte griep gehad en twijfel daarom of ik hem wel of niet zal halen. Je hoort vaak, dat mensen een lichtere vorm van de griep krijgen na vaccinatie en aangezien ik normaal de griep oversla weet ik dus niet waar ik nu goed aan doe.
acmp schreef:
19-10-2019 21:06
Ik val inderdaad onder de doelgroep. Begin dit jaar is er astma geconstateerd, waar ik ook medicatie voor moet gebruiken. Ik heb echter pas 1 keer in mijn hele leven echte griep gehad en twijfel daarom of ik hem wel of niet zal halen. Je hoort vaak, dat mensen een lichtere vorm van de griep krijgen na vaccinatie en aangezien ik normaal de griep oversla weet ik dus niet waar ik nu goed aan doe.
Ik heb alleen twee dagen hoofdpijn , dat heb ik normaal nooit. Maar erger dan dat wordt het niet.

Vorige jaar was iedereen in ons gezin ingeënt behalve de jongste. Ik twijfelde,
Maar dacht hij is nog zo jong. Maar hij kreeg dus de griep die 1,5 week bij hem duurde met 41 graden koorts en hij kon niet meer op zijn benen staan van ellende.

Toen had ik vooral spijt dat ik hem niet ingeënt had.
acmp schreef:
19-10-2019 21:06
Ik val inderdaad onder de doelgroep. Begin dit jaar is er astma geconstateerd, waar ik ook medicatie voor moet gebruiken. Ik heb echter pas 1 keer in mijn hele leven echte griep gehad en twijfel daarom of ik hem wel of niet zal halen. Je hoort vaak, dat mensen een lichtere vorm van de griep krijgen na vaccinatie en aangezien ik normaal de griep oversla weet ik dus niet waar ik nu goed aan doe.
Je krijgt natuurlijk ook niet zo snel de griep: ik heb zover ik mij kan herinneren in ruim 45 jaar 2 x de griep gehad. Ik was daar twee keer ook wel enorm ziek van, dus ik wil het risico op griep zo klein mogelijk houden. Een griepprik geeft geen 100% garantie, maar de kans wordt wel enorm verkleind. Ik ken ook twee jonge mensen die ernstige complicaties hebben gekregen bij een normaal griepje, dus ik ben blij dat de griepprik er is (toen ik nog niet in de risicogroep viel, haalde ik hem altijd op mijn werk).
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
19-10-2019 20:06
Had je het mij een jaar geleden gevraagd, dan had ik geantwoord dat ik het onzin vind, omdat ik gezond ben is het niet nodig. Maar vorig jaar kreeg mijn man griep met ernstige complicaties, en nu laten we ons allebei graag vaccineren.
Dit dus.

Ik vind het zo raar om van een griepprik af te zien omdat je al jaren geen griep gehad hebt.
Dat staat toch totaal los van elkaar?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven