Gezondheid alle pijlers

Wel of niet de griepprik halen?

19-10-2019 18:52 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik voor het eerst een oproep gekregen om de griepprik te halen bij de huisarts. Aangezien ik deze nooit eerder heb gehad ben ik gaan zoeken naar ervaringen van andere mensen, maar volgens mij zijn er net zoveel tegenstanders als voorstanders. Hoe kijken jullie tegen de griepprik aan en halen jullie hem wel of niet als je ervoor in aanmerking komt?
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
20-10-2019 13:36
Wat een onzin lees ik hier toch. De griepprik heeft natuurlijk helemaal niets te maken met vaccinatiegraad en groepsimmuniteit, zoals bij andere vaccinaties. Het slaat dus nergens op om mensen die de griepprik overslaan te verwijten dat ze egoïstisch zijn. De griepprik wordt jaarlijks samengesteld op basis van de te verwachten virussen. Het is dus een beredeneerde gok. De prik is in basis bedoeld om risicogroepen (mensen die al een zwakkere gezondheid hebben) minder ziek te laten zijn mochten ze besmet raken. Je bent nog steeds even besmettelijk voor anderen, mocht je klachten hebben, je wordt alleen zelf minder ziek. Tevens ben je, ondanks de prik, net zo vatbaar voor griepvirussen die niet in de cocktail zaten. (Zie destijds de mexicaanse griep) De griepprik verminderd de klachten per individu als je ziek wordt van het ‘juiste’ virus. Niet meer en niet minder.
Bron ? Google de Rijksoverheid even.
Ik ben het met je eens dat het onzin is om te roepen dat mensen die de griepprik niet halen egoïstisch zijn, maar het klopt toch wel dat je de griep minder snel verspreidt als je de griepprik haalt? Zie hier onder het kopje 'griepprik voor zorgverleners':

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... -griepprik

Destijds toen de Mexicaanse griep uitbrak, was het ook niet voor niks zo dat huisgenoten van jonge baby's een oproep kregen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
01-11-2019 09:49
Deze week gehaald via het werk....al heb ik geen direct patientencontact meer.
Wel heb ik een ouder met zware COPD die ik vaak zie. Risico van overdracht zal blijven, maar ik wil deze wel proberen te verkleinen.
Dat risico van overdracht, ik zoek me suf, maar na de griepprik is dat toch ook weg?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
10-11-2019 17:13
Dat risico van overdracht, ik zoek me suf, maar na de griepprik is dat toch ook weg?

Nee; dat risico is echt niet weg hoor! De kans dat je anderen besmet neemt alleen af (en is dus niet verdwenen).
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 10-11-2019 17:32
2.73% gewijzigd
Maar dat button-idee vind ik echt zo slecht. Ik zie het al voor me dat ik straks bij een arts kom, wiens witte jas onder de buttons zit met daarop griepprik gehad, niet seropositief, geen hepatitis, geen tbc etc. Echt te zot voor woorden.
Ik mag toch hopen dat een arts, verpleegkundige, verzorgende e.d. toch ook nog een beetje privacy hebben.
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 17:32
Maar dat button-idee vind ik echt zo slecht. Ik zie het al voor me dat ik straks bij een arts kom, wiens witte jas onder de buttons zit met daarop griepprik gehad, niet seropositief, geen hepatitis, geen tbc etc. Echt te zot voor woorden.
Ik mag toch hopen dat een arts, verpleegkundige, verzorgende e.d. toch ook nog een beetje privacy hebben.
Helemaal me jou eens maar op fb waren er mensen die een jodenster plaatsten en net vergeleken met jodenvervolging . Sorry maar dat gaat toch echt te ver .
Niet gehaald. Ik lees de info van het rivm en val niet in de risicogroep en al het andere is ook niet van toepassing. Even afkloppen, maar ik kan me niet eens meer herinneren griep te hebben gehad. Ik heb daarbij ook genoeg reisvaccinaties gehad waarvan ik met name van gele koorts echt slecht werd. Zo lang het niet hoef bedank ik er voor.
Yildizlar schreef:
10-11-2019 17:42
Helemaal me jou eens maar op fb waren er mensen die een jodenster plaatsten en net vergeleken met jodenvervolging . Sorry maar dat gaat toch echt te ver .

Wat??? Wat een idioot gedrag; dat mogen ze van mij keihard aanpakken.
Yildizlar schreef:
10-11-2019 17:42
Helemaal me jou eens maar op fb waren er mensen die een jodenster plaatsten en net vergeleken met jodenvervolging . Sorry maar dat gaat toch echt te ver .

Wat??? Wat een idioot gedrag; dat mogen ze van mij keihard aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 17:26
Nee; dat risico is echt niet weg hoor! De kans dat je anderen besmet neemt alleen af (en is dus niet verdwenen).
Maar daar lees ik dus niks over, integendeel, ik lees dat je de griep niet kunt overdragen als je de griepprik gehad hebt.

En bij andere vaccinaties hoor ik daar ook nooit wat over. Nog nooit gehoord dat iemand bijv mazelen kan overdragen als ie daartegen ingeënt is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 17:32
Maar dat button-idee vind ik echt zo slecht. Ik zie het al voor me dat ik straks bij een arts kom, wiens witte jas onder de buttons zit met daarop griepprik gehad, niet seropositief, geen hepatitis, geen tbc etc. Echt te zot voor woorden.
Ik mag toch hopen dat een arts, verpleegkundige, verzorgende e.d. toch ook nog een beetje privacy hebben.
Ik mag hopen dat als ik straks oud en kwetsbaar ben, dat mijn verzorgenden dan gewoon de griepprik hebben gehaald.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
10-11-2019 19:22
Maar daar lees ik dus niks over, integendeel, ik lees dat je de griep niet kunt overdragen als je de griepprik gehad hebt.

En bij andere vaccinaties hoor ik daar ook nooit wat over. Nog nooit gehoord dat iemand bijv mazelen kan overdragen als ie daartegen ingeënt is.
Dat heb ik nergens gelezen; alleen dat de kans kleiner is, dat wordt steeds vermeld. Zou ook raar zijn, gezien de weinig effectieve werking van de griepspuit.
Solomio schreef:
10-11-2019 19:23
Ik mag hopen dat als ik straks oud en kwetsbaar ben, dat mijn verzorgenden dan gewoon de griepprik hebben gehaald.

Dat zou ik dan echt niet willen en ik vind er niets gewoons, slechts alleen iets abnormaals aan dat een ander zich voor mij moet vaccineren. Wil ik nu ook niet, ondanks dat ik in de risicogroep val.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 20:47
Dat heb ik nergens gelezen; alleen dat de kans kleiner is, dat wordt steeds vermeld. Zou ook raar zijn, gezien de weinig effectieve werking van de griepspuit.
Maar ik heb tig linkjes bekeken en echt nergens gelezen dat je na inenting nog griep kunt overdragen.

Ja, griep waartegen je niet ingeënt bent......

En nogmaals: waarom hoor je daar bij andere vaccinaties nooit wat over?

En hoe weinig effectief is de griepprik dan volgens jou?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
19-10-2019 19:48
Ik haal hem ook altijd. Nu een kleine twijfel. Ik ben zo'n 7 weken zwanger. Griepprik als je zwanger bent is in principe geen probleem. Maar voor mijn gevoel zijn dit de aanleg weken van mijn kindje. Bang dat er toch iets beschadigd. Terwijl dat natuurlijk nergens op gebaseerd is. Iemand die mij kan overtuigen hem gewoon te halen?
Zwangerschap is net een reden om wél het griepvaccin te halen. Ze zijn trouwens heel streng met vaccinaties bij zwangeren hoor. Vb vaccin van rode hond mag niet tijdens zwangerschap gezet worden omdat je theoretisch risico hebt op ontwikkelen rode hond en dat schadelijk is voor kindje, in praktijk echter nog nooit gezien ! Dit gaat om een levend vaccin, bij griep heb je dit risico niet en daarom is het veilig !
Solomio schreef:
10-11-2019 21:02
Maar ik heb tig linkjes bekeken en echt nergens gelezen dat je na inenting nog griep kunt overdragen.

Ja, griep waartegen je niet ingeënt bent......

En nogmaals: waarom hoor je daar bij andere vaccinaties nooit wat over?

En hoe weinig effectief is de griepprik dan volgens jou?
Jawel hoor, dat lees je echt steeds. Ook na de griepprik.
Dat kun je toch ook niet vergelijken? Totaal andere vaccinaties, totaal andere ziektes, totaal andere effectiviteitspercentages etc.

En hoe effectief heb ik hier al meerdere keren beschreven, met percentages zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 21:11
Jawel hoor, dat lees je echt steeds. Ook na de griepprik.
Dat kun je toch ook niet vergelijken? Totaal andere vaccinaties, totaal andere ziektes, totaal andere effectiviteitspercentages etc.

En hoe effectief heb ik hier al meerdere keren beschreven, met percentages zelfs.
Een linkje dan? Ik kan er serieus niet één vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 20:51
Dat zou ik dan echt niet willen en ik vind er niets gewoons, slechts alleen iets abnormaals aan dat een ander zich voor mij moet vaccineren. Wil ik nu ook niet, ondanks dat ik in de risicogroep val.
Mijn huisarts vraagt zich af of het wel een goed idee is om, met name de jonge, gezonde mensen in de zorg, allemaal de griepspuit te geven.
Hij vindt dat er meerdere mogelijkheden zijn om ouderen zo gezond mogelijk te laten zijn.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Het is weer de tijd van het jaar zeker. Gezien al die hoogst vervelende herhaling van topics diarree telkens.

Lekker niet gaan als je er niet in geloofd.

Doei.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-11-2019 19:23
Ik mag hopen dat als ik straks oud en kwetsbaar ben, dat mijn verzorgenden dan gewoon de griepprik hebben gehaald.
Als jij oud en kwetsbaar bent, heb je zelf de griepprik al gehad.

Overigens ben ik een voorstander van de griepprik. Het risico op complicaties, zoals longontsteking, is hoog bij influenza.
Voor besmettelijke ziektes als mazelen, rode hond, meningitis etc. ben ik zelfs voorstander van vaccinatieplicht.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
10-11-2019 21:11
Jawel hoor, dat lees je echt steeds. Ook na de griepprik.
Dat kun je toch ook niet vergelijken? Totaal andere vaccinaties, totaal andere ziektes, totaal andere effectiviteitspercentages etc.

En hoe effectief heb ik hier al meerdere keren beschreven, met percentages zelfs.
Ongevaccineerd gezondheidspersoneel verspreidt meer griepvirussen dan gevaccineerd gezondheidspersoneel, volgens het NHG. Dat is een belangrijke reden om mensen die in de zorg werken een griepprik aan te bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven