Gezondheid alle pijlers

Wel of niet laten testen op MS?

26-06-2014 16:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hersenstichting:

De diagnose MS kan lastig zijn omdat de symptomen wisselen en soms lijken op die van andere ziektes. Ook is er geen eenvoudige test die zekerheid geeft, zoals bij suikerziekte.

Een groep internationale deskundigen adviseert de diagnose MS te stellen als er bewijs is van minstens twee aanvallen van bij MS passende verschijnselen, waarbij minstens twee verschillende plaatsen van het centrale zenuwstelsel betrokken zijn. Dit noemt men de ‘McDonald criteria' voor MS.

In de praktijk zal bijna altijd een MRI-scan van de hersenen en/of het ruggenmerg gemaakt worden om de diagnose MS te bevestigen en andere ziektes uit te sluiten. Ook wordt vaak bloedonderzoek verricht om andere ziektes uit te sluiten. Onderzoek van het hersenvocht (‘liquor') kan de diagnose MS ondersteunen, maar is niet altijd nodig volgens de McDonald criteria. Om hersenvocht te verkrijgen is een ruggenprik nodig.
Optimist tot in de kist!
De test die jou neuro destijds heeft gedaan is wrsch alleen een algemeen neurologisch onderzoek geweest, reflexen checken e.d.

Dit zegt helemaal niks over een evt MS diagnose. Ik ben heel verbaasd dat jij "een afwijking aan de rechterkant" ziet als een bevestiging dat het MS is.

Hier zal toch echt oa een MRI aan te pas moeten komen.
Optimist tot in de kist!
Mijn man heeft MS en krijgt juist medicatie om er voor te zorgen dat er minder ontstekingen komen. Hij loopt binnenkort de halve marathon dus gebruikt de medicijnen preventief.

Ik zelf zou het dus wel willen weten. Sterkte met je keus .
Waarom ben je zo bang dat je MS hebt? Normaal is de kans dat je het krijgt 1 op 1000, voor jou 2 op 1000 heb ik me laten vertellen. Mijn vader heeft MS en ik ben er nooit bang voor geweest dat ik het ook zou hebben.
Ik zou als ik jou was, laten uitzoeken waar je klachten vandaan komen.

Fant en Klijno geven al eea aan over de kans op MS.

Zelf heb ik MS. Achteraf heb ik 10 jaar voor de eerste klachten waarvoor ik naar een ha (en daarna neuroloog) ging klachten gehad, die volgens mij de allereerste MS klachten gehad.

Ben zo blij dat ik toen niet wist dat het MS was..

MS komt in je leven op een moment dat de meeste mensen bezig zijn met een belangrijke levensfase: huis kopen? Opleiding? Baan/carriere? Relatie? Kinderen? Pfff.... Zelfs voor een gezond mens een ingrijpende periode..

Succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven