Gezondheid alle pijlers

(Welke) pil na de bevalling?

18-12-2015 12:48 10 berichten
Dag dames,

Ik kom hier even advies vragen. Aankomende maart ben ik uitgerekend van onze tweede dochter. Na mijn oudste dochter heb ik een lichte postnatale depressie gekregen, waar ik met therapie uitgekomen ben, zonder medicijnen. Wat mij enorm opviel was dat ik na de beruchte 9 maanden ontzwangeren, mij ook echt stukken beter begon te voelen. Nu speelden er ook andere zaken mee waardoor ik de depressie ingeglipt ben (o.a. medisch traject om zwanger te kunnen raken, zieke moeder en na de geboorte schuldgevoel over het mislukken van de borstvoeding, te snel weer willen presteren en niet ontspannen), maar ik heb achteraf wel gerealiseerd dat de hormonen van grote invloed zijn geweest.

Nu zitten we als familie in zwaar weer en helaas is daardoor die angst voor weer een PND ook om de hoek komen kijken. Ik ben nu zwanger heel stabiel in mijn emoties maar ik weet dat ik straks een dikke dip ga krijgen. Ik weet nu niet in hoeverre ik hierin reëel ben, maar ik hoop eigenlijk met een pil iets stabieler in mijn vel komen te zitten en de kans op een tweede PND verklein.

Wie heeft hier ervaring mee en welke pil was hierin een goede keus? Ik nam voor onze poging om zwanger te worden de Yasmin, maar dat is dus bijna vier jaar geleden.

En, wanneer zou ik daarmee mogen beginnen na de bevalling? Na de eerste menstruatie, na het stoppen van het vloeien?

De laatste vraag: mijn man zal zich na de bevalling laten steriliseren en is mijn vraag of het nut heeft om het alleen 9 tot 12 maanden na de bevalling te doen of is langer raadzaam?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee! Ik heb hetzelfde 'probleem' straks en ik wil borstvoeding geven. Maar die pil die dan 'mag' schijnt neerslachtigheid als bijwerking te hebben en ik ben al niet zo vrolijk van aard.. Laat staan met slaapgebrek Dus ik vind het heel spannend..
Wil je borstvoeding gaan geven of niet? Want zo ja, dan is er natuurlijk een stuk minder keus

Ik ben na de eerste menstruatie na de bevalling, weer begonnen met de Sandoz 0.02/0.1 (microgynon 20 zeg maar), deze slikte ik ook voor de zwangerschap en bevalt mij eigenlijk heel goed. Wel heb ik de eerste maanden af en toe last gehad van doorbraakbloedingen, omdat het geen hele sterkte pil is. Maar omdat ik eerder last heb gehad van depressieve gevoelens toen ik aan een andere pil zat, wilde ik per se deze gewoon weer slikken. En nu heb ik ook geen last meer van die doorbraakbloedingen.

Wanneer je officieel mag beginnen weet ik niet, ik heb bewust gewacht tot de eerste menstruatie, zodat ik voor mezelf wist dat alles weer goed werkte

Hopelijk werkt een pil straks goed voor je, en blijf je stabieler met alles wat er nu in je leven gebeurt!
Wat is dan het nut van de pil als je man zich laat steriliseren? Door die hormonen voel je je minder depressief ofzo? Want dan mag ik ook wel eens beginnen ben ook niet vrolijk na de bevalling :(
Ik zou gewoon in overleg gaan met je arts.
Mijn ervaring is helaas niet zo goed. Ik ben een maand of vier na de bevalling begonnen met de pil en mijn al toch al niet al te jofele stemming (milde pnd) werd er alleen maar slechter op helaas. Duurde even voordat ik doorhad dat het door de pil kwam dus heb hem nog ruim een half jaar geslikt. Ik werd er heel angstig en paniekerig van. Voor mij dus echt nooit meer de pil. Had microgynon overigens.
quote:Nicotientje schreef op 18 december 2015 @ 13:59:

Ik zou gewoon in overleg gaan met je arts.En dit.
quote:stadenland schreef op 18 december 2015 @ 13:42:

Wat is dan het nut van de pil als je man zich laat steriliseren? Door die hormonen voel je je minder depressief ofzo? Want dan mag ik ook wel eens beginnen ben ook niet vrolijk na de bevalling :(

Nou, ja, dat dus. Het is voor mijn eigen gemoedstoestand. En de eerste tijd wil je toch beschermd zijn ook.

@honeymoonquiz, ik heb vroeger ook de Microgynon geslikt, maar daar kreeg ik dus ook dikke schommelingen van in mijn humeur. De Yasmin beviel me daarna echt stukken beter. Maar, inderdaad misschien eens met de huisarts overleggen.
Ik ben destijds na 2 weken weer begonnen met de Trigynon. Dat gaf bij mij heel veel rust. Ik was daarvoor heel onrustig, hormonen die alle kanten op gingen. Met de pil kwam daar meer rust in en had ik niet zo'n opgejaagd gevoel meer. Maar goed, ik weet niet of dit bij jou ook zo zou werken natuurlijk. En met borstvoeding mag deze pil niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 18 december 2015 @ 14:18:

Mijn ervaring is helaas niet zo goed. Ik ben een maand of vier na de bevalling begonnen met de pil en mijn al toch al niet al te jofele stemming (milde pnd) werd er alleen maar slechter op helaas. Duurde even voordat ik doorhad dat het door de pil kwam dus heb hem nog ruim een half jaar geslikt. Ik werd er heel angstig en paniekerig van. Voor mij dus echt nooit meer de pil. Had microgynon overigens.Hier ook! Niet van microgynon, maar een anderevpil met een heul moeilijke naam. Iets van orgestrel in de naam. Heb m drie maanden geslikt en ik voelde zo waardeloos en depri, dat ik er op een gegeven moment klaar mee was en niet eens mijn strip afgemaakt heb. Heb een paar maanden zonder anticonceptie gedaan zodat ik mezelf kon worden en nu sinds een maandje een koperspiraal. Bevalt goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven