Gezondheid alle pijlers

Werken aan je eigen geluk

15-12-2018 09:37 885 berichten
Wie doet er mee? Ik heb net een interview gelezen in de Volkskrant van hoogleraar psychologie aan Yale, Laurie Santos; 'Geluk kun je leren'. https://www.volkskrant.nl/mensen/laurie ... -~be96e0ff

Er is steeds meer bekend over hoe je zelf meer geluk en tevredenheid in je leven kunt creëeren.

Om een paar voorbeelden te noemen:
- Mediteren.
- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.

Zelf ben ik meest van de tijd al erg gelukkig en tevreden. Mede ondat ik al 15 jaar bezig ben met vergelijkbare principes, maar dit gun ik anderen ook.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.

Ik hoop dat we elkaar hier kunnen steunen bij het maken van de juiste keuzes. Ik ben ook erg nieuwsgierig: hoe gelukkig en tevreden ben jij en wat doe je eraan om meer geluk in je leven te creëeren?
Ikigai schreef:
15-12-2018 12:24
Als je tevreden kunt zijn met wat je hebt, dan maakt dat gelukkiger. Zo zie ik het. Niet altijd sterven naar meer, maar eens kijken naar wat je hebt en daar dankbaar voor zijn.

Deze tijd van het jaar leent zich er wel voor om eens te kijken naar alle dingen die al goed gaan.
Misschien moet je dat eens het hele jaar doen. Helpt vast.

Maar goed om te lezen dat je er zo last van hebt en je dus niet perfect bent, dat je ook nog een mens bent. :lol:
Zanahoria schreef:
15-12-2018 13:17
Er speelde laatst een prachtig gespek af voor mijn neus toen ik vertelde dat ik ander werk ga doen binnen hetzelfde bedrijf:
Vader: klinkt als een stuk hogere positie, goed doorgegroeid
Broer: hoeveel verdien je dan meer per maand?
Vader: daar draait het toch niet om?
Moeder: ik ben alleen maar benieuwd of het je leuk lijkt, leuker dan je nu doet.

Amen, mam
Op zich mag je met alle drie die dingen blij zijn, toch? Ik vind mijn werk nu stukken leuker, dan toen ik nog een lagere functie had. Dat is het belangrijkste. Maar het geld draagt ook bij aan mijn geluksgevoel.

Ik heb jarenlang van heel weinig moeten rondkomen en kan je uit ervaring vertellen dat dit voor veel gedoe en kopzorgen zorgde. Dat ik mij daar geen zorgen meer over hoef te maken draagt zeker bij aan mijn geluk en tevredenheid.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
15-12-2018 11:14
AnnaC :hug: je post breekt mijn hart.. :hug:
Dit. Maar ik moest ook keihard lachen. Inderdaad, je denkt dat je alles hebt,dat je gelukkig bent, en BAM. Kanker. Kut zeg, dat kwam effe niet uit. Had ik maar meer gemediteerd ofzo? AnnaC, you rock!!! Ik hou van jou om je puurheid, je onvervalste humor en je moed, durf en doorzettingsvermogen, en je durft je zwakke kanten te laten zien...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Toch wel een mooi topic. De meeste bijdragen ontroeren me.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik wil wel even iets rechtzetten. Niemand (ook niet de hoogleraar in het artikel) zegt dat je met meditatie zoiets als kanker kan voorkomen.

Ik vind het zeer kwalijk dat dit nu al meerdere keren wordt geïnsinueerd. Het gaat er juist om, dat je jezelf kunt oefenen in tevredenheid, vrijgevigheid en dankbaarheid (een manier is meditatie, maar er zijn vele wegen naar Rome) en hierdoor, ondanks de omstandigheden duurzaam gelukkiger kan worden.

Ik vind het heel erg dat er zo aan de haal wordt gegaan met mijn woorden, dit vertroebeld de boodschap, die voor zeer veel mensen waardevol kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 13:59
Ik vind het heel erg dat er zo aan de haal wordt gegaan met mijn woorden, dit vertroebeld de boodschap, die voor zeer veel mensen waardevol kan zijn.
Dat kan, maar je woorden zijn dan ook erg zwart-wit en kwetsend voor menigeen. Hoe denk je dat iemand die chronisch depressief is (ik niet hoor, maar het eerste waar ik aan denk) en van alles geprobeerd heeft zich hierbij voelt? Geluk en tevredenheid is niet zo maakbaar als je wilt denken.
Koffiehagedis schreef:
15-12-2018 14:02
Dat kan, maar je woorden zijn dan ook erg zwart-wit en kwetsend voor menigeen. Hoe denk je dat iemand die chronisch depressief is (ik niet hoor, maar het eerste waar ik aan denk) en van alles geprobeerd heeft zich hierbij voelt? Geluk en tevredenheid is niet zo maakbaar als je wilt denken.
Juist voor iemand die bekend is met zware depressies kan het zeer waardevol zijn om de technieken toe te passen. Mensen die depressief zijn, zijn meestal extreem op zichzelf gericht.

De stap om vanuit die positie de focus te leggen op wat je kunt geven aan anderen ligt niet voor de hand, maar werkt wel, zo blijkt uit onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind net die mensen die zichzelf als 'gelukkig geworden op eigen kracht' zien, erg op zichzelf gericht. Geen oog meer voor het feit dat anderen hele andere omstandigheden hebben waarin ze verkeren.
Als alle mensen die het zo goed doen eens wat meer zouden delen naar mensen die worstelen (geestelijk of lichamelijk of financieel), dan zou het geluk voor die anderen al wat groter kunnen worden.
Ikigai schreef:
15-12-2018 14:10
Juist voor iemand die bekend is met zware depressies kan het zeer waardevol zijn om de technieken toe te passen. Mensen die depressief zijn, zijn meestal extreem op zichzelf gericht.

De stap om vanuit die positie de focus te leggen op wat je kunt geven aan anderen ligt niet voor de hand, maar werkt wel, zo blijkt uit onderzoek.

Oprechte vraag; heb jij autisme?
Ik vind je vaak zo ontzettend kort door de bocht dat het lijkt alsof je bijna elke nuance mist.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 14:10
Juist voor iemand die bekend is met zware depressies kan het zeer waardevol zijn om de technieken toe te passen. Mensen die depressief zijn, zijn meestal extreem op zichzelf gericht.

De stap om vanuit die positie de focus te leggen op wat je kunt geven aan anderen ligt niet voor de hand, maar werkt wel, zo blijkt uit onderzoek.

Oef. Geldt dat niet in meer of mindere mate voor iedereen die ernstig ziek is? En hoe raar of erg is dat?
Tegen iemand met kanker zeg je toch ook niet ‘misschien moet je je wat minder op jezelf richten, daar voel je je beter door’.
.
Alle reacties Link kopieren
De jacht naar geluk maakt ons uiteindelijk ongelukkig.
Want je zult nooit altijd en overal gelukkig zijn en de indruk wordt steeds meer gewekt dat dat allemaal in je eigen hand ligt.
Al die 'positieve' psychologie maakt het allemaal alleen maar erger.
Ik pleit dan ook voor een nieuwe stroming: de negatieve psychologie.
Life sucks, deal with it.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
15-12-2018 14:18
Oprechte vraag; heb jij autisme?
Ik vind je vaak zo ontzettend kort door de bocht dat het lijkt alsof je bijna elke nuance mist.
Je doet autisten tekort hiermee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat minder (ver)oordelen mij gelukkiger zou maken.
Minder met anderen en hun keuzes bezig zijn. Leven en laten leven.
Hastikke egoïstisch me lekker met mezelf en mijn eigen problemen bezig houden.
.
Solomio schreef:
15-12-2018 14:25
Je doet autisten tekort hiermee.

Ja, I know, maar ik wist niet hoe het anders te formuleren.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-12-2018 14:24
De jacht naar geluk maakt ons uiteindelijk ongelukkig.
Want je zult nooit altijd en overal gelukkig zijn en de indruk wordt steeds meer gewekt dat dat allemaal in je eigen hand ligt.
Al die 'positieve' psychologie maakt het allemaal alleen maar erger.
Ik pleit dan ook voor een nieuwe stroming: de negatieve psychologie.
Life sucks, deal with it.

Ja.
Het komt goed. Of niet.
.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
15-12-2018 14:26
Ja, I know, maar ik wist niet hoe het anders te formuleren.
Als we het daar over eens zijn kan ik er prima mee leven. Ben het namelijk verder helemaal met je eens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-12-2018 14:24
Ik pleit dan ook voor een nieuwe stroming: de negatieve psychologie.
Life sucks, deal with it.
Eens. Maar daar verkoop je geen boeken mee aan argeloze mensen.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
15-12-2018 14:27
Ja.
Het komt goed. Of niet.
Precies.

Psychologie is net de belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken......
Makkelijker ook niet trouwens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
15-12-2018 14:27
Eens. Maar daar verkoop je geen boeken mee aan argeloze mensen.
Ow, dat was ik eigenlijk wel van plan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
15-12-2018 14:27
Als we het daar over eens zijn kan ik er prima mee leven. Ben het namelijk verder helemaal met je eens.

Ik doe mijn eigen kind ermee tekort zelfs. We zijn het eens.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-12-2018 14:28
Precies.

Psychologie is net de belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken......
Makkelijker ook niet trouwens.

Gelukkig was ik van de week wel zo scherp om ‘of niet’ alleen te denken, toen ik het met iemand had over haar aankomende bevalling. :whistle:
.
Anoniem262821034 schreef:
15-12-2018 14:23
Oef. Geldt dat niet in meer of mindere mate voor iedereen die ernstig ziek is? En hoe raar of erg is dat?
Tegen iemand met kanker zeg je toch ook niet ‘misschien moet je je wat minder op jezelf richten, daar voel je je beter door’.
Zoiets zeg je niet nee, maar gek genoeg werkt het wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 14:33
Zoiets zeg je niet nee, maar gek genoeg werkt het wel zo.

Wauw.
@(

(En waarom zeg je het tegen iemand met kanker niet, en iemand met depressie wel?)
.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 14:33
Zoiets zeg je niet nee, maar gek genoeg werkt het wel zo.
Je bent niet alleen arrogant, je bent ook uitgesproken dom op dit gebied.
Wauw.
Echt.
Wauw.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
parbleumondieu schreef:
15-12-2018 14:16
Ik vind net die mensen die zichzelf als 'gelukkig geworden op eigen kracht' zien, erg op zichzelf gericht. Geen oog meer voor het feit dat anderen hele andere omstandigheden hebben waarin ze verkeren.
Als alle mensen die het zo goed doen eens wat meer zouden delen naar mensen die worstelen (geestelijk of lichamelijk of financieel), dan zou het geluk voor die anderen al wat groter kunnen worden.
Wat een gelul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven