Gezondheid alle pijlers

Werken aan je eigen geluk

15-12-2018 09:37 885 berichten
Wie doet er mee? Ik heb net een interview gelezen in de Volkskrant van hoogleraar psychologie aan Yale, Laurie Santos; 'Geluk kun je leren'. https://www.volkskrant.nl/mensen/laurie ... -~be96e0ff

Er is steeds meer bekend over hoe je zelf meer geluk en tevredenheid in je leven kunt creëeren.

Om een paar voorbeelden te noemen:
- Mediteren.
- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.

Zelf ben ik meest van de tijd al erg gelukkig en tevreden. Mede ondat ik al 15 jaar bezig ben met vergelijkbare principes, maar dit gun ik anderen ook.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.

Ik hoop dat we elkaar hier kunnen steunen bij het maken van de juiste keuzes. Ik ben ook erg nieuwsgierig: hoe gelukkig en tevreden ben jij en wat doe je eraan om meer geluk in je leven te creëeren?
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
15-12-2018 11:04
- Mediteren.
Nee, of het hoofd leeg maken op de bank met een kop thee en chocola moet ook onder mediteren vallen.

- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
Ik kan heel blij worden van de vriendelijkheid van anderen. En ben daar dankbaar voor. En hoewel hij het niet doorhad was mijn buurman gisteren in het ziekenhuis ook heel dankbaar dat ik om een privékamer vroeg zodat ik hij niet naast een iedereen afsnauwende vrouw hoefde te zitten.

- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Zie voorbeeld hierboven. Oh, en na de vorige chemo heb ik een luier aan gedaan zodat man niet na elke kotssessie het bed hoefde te verschonen. Toen voelde ik me echt heel gelukkig!

Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
Deze is lastig. Ik heb spullen nodig voor ervaringen. Mag je die dan wel kopen? Als ik geen pruik koop ervaar ik nooit meer hoe het is om haar te hebben.

- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
Check! Op het vivaforum.

-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Heb ik niet, dus kan niet minder.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.
Maar ja, sommige omstandigheden zijn wel belangrijk hè? Ik weet zeker dat ik nu een stuk gelukkiger zou zijn als ik zou weten dat mijn kanker te genezen is. Of als ik zelfs maar zou weten dat ik nog tijd genoeg heb om een middelbare school voor ze uit te kiezen.
Ik zou ook gelukkiger zijn als ik niet elke 3 weken een chemo had waardoor ik 2 weken op bed lig en strontchagrijnig word (oh, en die mijn hersenen aantasten).
Maar verder ben ik meestal heel gelukkig, blij dat ik mijn kinderen nog heb en zelfs wel eens een leuke moeder kan zijn.

Dus ik vind dat ik het best goed doe, maar ik ken jou als iemand die altijd alles beter weet, dus kom maar op met de tips!
Ik volg jouw Topic en wat je nu schrijft komt flink binnen.
Het zet een boel zaken in perspectief.
Ik kan mij zo voorstellen dat jij veel mensen nu enorme zeikerds vindt. Maar toch reageer je altijd mild en begripvol in andere topics.
Hoe doe je dat toch?
Josjaa schreef:
15-12-2018 11:34
Beetje hoog Happinez magazine gehalte dit. Kan daar zelf weinig mee. Wat is geluk uberhaupt? Een kort momentje van blijheid? Het lijkt me handiger om te leren aanvaarden dat het leven soms ronduit kut is, soms ook heel erg leuk en alles daar tussenin, en dat je uiteindelijk gewoon dood gaat. Daar veranderen 6 yogalessen per week en een uur mediteren per dag niets aan.

Oeh, ja de happinez:

https://www.youtube.com/watch?v=G45M1eO_yGc

Heerlijk.
En ik vind dat Lebbis filmpje ook van toepassing op dit topic. :-D
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
15-12-2018 11:37
Hond: Peter Bastiaanssen.
Kijk en van jou word ik ook weer gelukkig!

Mijn hondje: https://goo.gl/images/8m3W1U
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-12-2018 11:39
Oeh, ja de happinez:

https://www.youtube.com/watch?v=G45M1eO_yGc

Heerlijk.
Nou inderdaad, dat dus :rofl:
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
15-12-2018 11:04
- Mediteren.
Nee, of het hoofd leeg maken op de bank met een kop thee en chocola moet ook onder mediteren vallen.

- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
Ik kan heel blij worden van de vriendelijkheid van anderen. En ben daar dankbaar voor. En hoewel hij het niet doorhad was mijn buurman gisteren in het ziekenhuis ook heel dankbaar dat ik om een privékamer vroeg zodat ik hij niet naast een iedereen afsnauwende vrouw hoefde te zitten.

- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Zie voorbeeld hierboven. Oh, en na de vorige chemo heb ik een luier aan gedaan zodat man niet na elke kotssessie het bed hoefde te verschonen. Toen voelde ik me echt heel gelukkig!

Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
Deze is lastig. Ik heb spullen nodig voor ervaringen. Mag je die dan wel kopen? Als ik geen pruik koop ervaar ik nooit meer hoe het is om haar te hebben.

- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
Check! Op het vivaforum.

-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Heb ik niet, dus kan niet minder.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.
Maar ja, sommige omstandigheden zijn wel belangrijk hè? Ik weet zeker dat ik nu een stuk gelukkiger zou zijn als ik zou weten dat mijn kanker te genezen is. Of als ik zelfs maar zou weten dat ik nog tijd genoeg heb om een middelbare school voor ze uit te kiezen.
Ik zou ook gelukkiger zijn als ik niet elke 3 weken een chemo had waardoor ik 2 weken op bed lig en strontchagrijnig word (oh, en die mijn hersenen aantasten).
Maar verder ben ik meestal heel gelukkig, blij dat ik mijn kinderen nog heb en zelfs wel eens een leuke moeder kan zijn.

Dus ik vind dat ik het best goed doe, maar ik ken jou als iemand die altijd alles beter weet, dus kom maar op met de tips!
Voor wat het waard is: jouw verhalen, jouw manier van schrijven, je mildheid en je humor, maken naast een bijna misselijkmakend gevoel van medelijden ook een intens geluk wakker. Weten dat iemand als jij kan bestaan in deze wereld geeft de wereld glans.

Sorry als dat stom klinkt, maar ik meen het wel.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
AnnA_C schreef:
15-12-2018 11:04
- Mediteren.
Nee, of het hoofd leeg maken op de bank met een kop thee en chocola moet ook onder mediteren vallen.

- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
Ik kan heel blij worden van de vriendelijkheid van anderen. En ben daar dankbaar voor. En hoewel hij het niet doorhad was mijn buurman gisteren in het ziekenhuis ook heel dankbaar dat ik om een privékamer vroeg zodat ik hij niet naast een iedereen afsnauwende vrouw hoefde te zitten.

- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Zie voorbeeld hierboven. Oh, en na de vorige chemo heb ik een luier aan gedaan zodat man niet na elke kotssessie het bed hoefde te verschonen. Toen voelde ik me echt heel gelukkig!

Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
Deze is lastig. Ik heb spullen nodig voor ervaringen. Mag je die dan wel kopen? Als ik geen pruik koop ervaar ik nooit meer hoe het is om haar te hebben.

- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
Check! Op het vivaforum.

-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Heb ik niet, dus kan niet minder.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.
Maar ja, sommige omstandigheden zijn wel belangrijk hè? Ik weet zeker dat ik nu een stuk gelukkiger zou zijn als ik zou weten dat mijn kanker te genezen is. Of als ik zelfs maar zou weten dat ik nog tijd genoeg heb om een middelbare school voor ze uit te kiezen.
Ik zou ook gelukkiger zijn als ik niet elke 3 weken een chemo had waardoor ik 2 weken op bed lig en strontchagrijnig word (oh, en die mijn hersenen aantasten).
Maar verder ben ik meestal heel gelukkig, blij dat ik mijn kinderen nog heb en zelfs wel eens een leuke moeder kan zijn.

Dus ik vind dat ik het best goed doe, maar ik ken jou als iemand die altijd alles beter weet, dus kom maar op met de tips!
:worship:

Ik quote hem ook helemaal. Gewoon omdat ik denk dat 1x niet doordringt. Misschien na 2/3/5000x wel.
Hoop moet er zijn.

En jij bent top. :heart:
Mooi gezegd Jolly en Anna_C
Geluk: mee lezen op het Viva-forum: het maakt dat ik soms iets anders tegen het leven aan kan kijken, iets van uit meerdere perspectieven kan bekijken, en het maakt dus dat ik soms ietsje minder blijf vast zitten in mijn eigen, soms wat minder positieve, gezichtspunten.

Veel therapie gedaan, ook de veelgeroemde cognitieve gedragstherapie, maar helaas, daar ging ik me alleen maar slechter van voelen, zelfs dat lukte me niet.
Alle reacties Link kopieren
Oei :heart:
Ik durfde hem eigenlijk niet meer terug te lezen omdat ik dacht sat ik te hard was. Sorry Ikigai, maar met jouw visie van het maakbare leven zit je al een tijdje in mijn allergiezone.

Koko: Meestal wis ik mijn reactues ipv ze te sturen, omdat ik weet dat to er niet op zit te wachten, en ik ook vooral niet die ene forummer wil zijn die overal komt vertellen hoe zielig ze is. Want dat valt meestal ook wel mee.
Pas was er een topic welk cijfer je je leven gaf. Ik twijfelde op dat moment tussen een 8 en een 9.
Dus ik ben meestal ook echt wel heel gelukkig. Of tevreden.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
JollyRider schreef:
15-12-2018 11:46
Voor wat het waard is: jouw verhalen, jouw manier van schrijven, je mildheid en je humor, maken naast een bijna misselijkmakend gevoel van medelijden ook een intens geluk wakker. Weten dat iemand als jij kan bestaan in deze wereld geeft de wereld glans.

Sorry als dat stom klinkt, maar ik meen het wel.
Deze reactie vind ik dan weer mooi.
Wat mij ook helpt: iets voor een ander doen, of een ander helpen, en vooral: een ander leren zichzelf te helpen.

Wat zelfs helpt zijn heel kleine dingen: op straat lopen met een "open" houding en mond en dan mensen oprecht vriendelijk groeten.

Als iemand mij zo groet, geeft mij dat ook een fijn gevoel.
Sorry: niet met open "mond", maar met open "mind".....!
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
15-12-2018 11:04
- Mediteren.
Nee, of het hoofd leeg maken op de bank met een kop thee en chocola moet ook onder mediteren vallen.

- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
Ik kan heel blij worden van de vriendelijkheid van anderen. En ben daar dankbaar voor. En hoewel hij het niet doorhad was mijn buurman gisteren in het ziekenhuis ook heel dankbaar dat ik om een privékamer vroeg zodat ik hij niet naast een iedereen afsnauwende vrouw hoefde te zitten.

- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Zie voorbeeld hierboven. Oh, en na de vorige chemo heb ik een luier aan gedaan zodat man niet na elke kotssessie het bed hoefde te verschonen. Toen voelde ik me echt heel gelukkig!

Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
Deze is lastig. Ik heb spullen nodig voor ervaringen. Mag je die dan wel kopen? Als ik geen pruik koop ervaar ik nooit meer hoe het is om haar te hebben.

- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
Check! Op het vivaforum.

-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Heb ik niet, dus kan niet minder.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.
Maar ja, sommige omstandigheden zijn wel belangrijk hè? Ik weet zeker dat ik nu een stuk gelukkiger zou zijn als ik zou weten dat mijn kanker te genezen is. Of als ik zelfs maar zou weten dat ik nog tijd genoeg heb om een middelbare school voor ze uit te kiezen.
Ik zou ook gelukkiger zijn als ik niet elke 3 weken een chemo had waardoor ik 2 weken op bed lig en strontchagrijnig word (oh, en die mijn hersenen aantasten).
Maar verder ben ik meestal heel gelukkig, blij dat ik mijn kinderen nog heb en zelfs wel eens een leuke moeder kan zijn.

Dus ik vind dat ik het best goed doe, maar ik ken jou als iemand die altijd alles beter weet, dus kom maar op met de tips!

Anna, ik lees/volg je al een tijdje hier. Ik ken je alleen van wat je hier post maar denk je daardoor een beetje te kennen en te weten hoe je dit bedoelt. Het bracht een knoop in mijn maag en een brok in mijn keel. Van verdriet om jou en dankbaarheid voor mijn leven.

Ik worstel met gelukkig zijn maar werk er hard aan. Jouw post lezen maakt dat ik weer meer mijn best wil doen.

Voor jou :rose:
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Kwam hier afgelopen week nog een interessant stuk over tegen, maar kan het helaas zo niet meer vinden. Alleen artikelen die erop lijken.
AnnA_C schreef:
15-12-2018 11:59
Oei :heart:
Ik durfde hem eigenlijk niet meer terug te lezen omdat ik dacht sat ik te hard was. Sorry Ikigai, maar met jouw visie van het maakbare leven zit je al een tijdje in mijn allergiezone.

Koko: Meestal wis ik mijn reactues ipv ze te sturen, omdat ik weet dat to er niet op zit te wachten, en ik ook vooral niet die ene forummer wil zijn die overal komt vertellen hoe zielig ze is. Want dat valt meestal ook wel mee.
Pas was er een topic welk cijfer je je leven gaf. Ik twijfelde op dat moment tussen een 8 en een 9.
Dus ik ben meestal ook echt wel heel gelukkig. Of tevreden.
Ik snap je juist heel erg goed. Mijn vader is al jaren ernstig ziek en het einde nadert, dus ik zie van dichtbij hoe moeilijk het is om positief te blijven als je zo ziek bent.

De les dat niet alles maakbaar is heb ik lang geleden al op een harde manier geleerd.

Veel sterkte voor jou, volgens mij ben je een heel lieve en sterke vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
15-12-2018 11:39
Ik geloof heilig in tevredenheid. Over wie je bent en wat je hebt.
Dat ja en dat is iets anders dan het nastreven van geluk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
15-12-2018 12:22
Dat ja en dat is iets anders dan het nastreven van geluk.
Als je tevreden kunt zijn met wat je hebt, dan maakt dat gelukkiger. Zo zie ik het. Niet altijd sterven naar meer, maar eens kijken naar wat je hebt en daar dankbaar voor zijn.

Deze tijd van het jaar leent zich er wel voor om eens te kijken naar alle dingen die al goed gaan.
valentinamaria schreef:
15-12-2018 11:23
ik heb gewoon de foute mindset!
ik word al diep ongelukkig bij het idee dit te moeten doen.
Nee, jij hebt gewoon een gezonde mindset. Die yoga is geen bal aan.
Lekker ballen meppen op de tennisbaan, dat werkt pas goed.
Of golfballetjes wegslaan op de driving range.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
15-12-2018 12:26
Nee, jij hebt gewoon een gezonde mindset. Die yoga is geen bal aan.
Lekker ballen meppen op de tennisbaan, dat werkt pas goed.
Of golfballetjes wegslaan op de driving range.
ik hou het op in een jacuzzi zitten met een lekkere vent.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
15-12-2018 12:30
ik hou het op in een jacuzzi zitten met een lekkere vent.
Ook zonder jacuzzi is dat al zaligmakend.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
15-12-2018 10:53
Denk dat het meer met tevredenheid te maken heeft. Tevreden zijn met wat je hebt, tevreden met wie je bent.

Dit. Geluk is vluchtig, tevredenheid is blijvend.
Alle reacties Link kopieren
Ik rommel maar wat aan. Ik denk dat niemand ongelukkig wil zijn. De ene hecht meer aan geluk meteen en de ander "spaart" geluk voor later. Ik doe allebei zo'n beetje.

Ik zal je lijstje eens afgaan:

- mediteren. Misschien als ik slaap heb om in slaap te komen maar overdag bevalt het niet.
- meer aandacht aan vriendelijkheid. Ik wil niet onvriendelijk zijn (daar schiet ik ook niets mee op) maar dat moet niet ten koste gaan van mijn eigen welbevinden.
- vaker iets voor een ander doen. Alleen als ik het vrijwillig doe en niet omdat men anders boos wordt.
- geld uitgeven aan ervaringen en niet aan spullen. Ik vind dat spullen ook ervaringen geven dus ik heb liever spullen voor mijn geld.
- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen. Komt me een beetje nep en geforceerd over en de vraag is of de ander het ook leuk vindt om voortdurend te moeten antwoorden op niet-gemeende belangstelling.
- Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter. Dat deed ik al niet.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel eng om gelukkig te zijn. Ik heb 2 tijden in mijn leven gehad waar ik me gelukkig voelde, een soort gouden tijden. En toch was ik me beide keren bewust dat dit geluk vergankelijk was. Dat was het ook.

De laatste keer was een aantal jaren geleden toen ik een fijne baan had, huisje gekocht, partner ontmoet, ouders waren tevreden en gezond, ik had geen geldzorgen, een leuk sociaal leven, energie genoeg. Het voelde gewoon als te goed om waar te zijn.

En dat was het ook want al die dingen die mij gelukkig maakten konden heel snel veranderen. En dat gebeurde. Fijne baan verdween, mijn fijne buren gingen verhuizen en er kwamen niet zo fijne voor in de plaats, een ouder die ernstig ziek werd en kwam te overlijden, zorgen om de andere ouder, nu partner ziek terwijl zijn contract afloopt, nul energie.

Ik probeer me nu echt te focussen op dingen waar ik wel invloed op heb... en ik weet niet of dat er nu veel zijn of juist niet. En mijn leven ongecompliceerder te maken. Ik ben echt aan het minimaliseren want al die spullen maken mij het leven niet gemakkelijker. Ik ben aan het minimaliseren met sociale contacten. Ik wil van mijn huis af want ik heb er alleen maar stress van. Uiteindelijk wil ik ook een baan met minder verantwoordelijkheden. Alles wat ik niet heb kan ik me ook geen zorgen om maken (even heel gechargeerd gezegd).
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
15-12-2018 10:55
Eens. Ik zie dat in mijn familie. Altijd maar vragen of en wanneer er doorgroeimogelijkheden in mijn werk zijn, wanneer ik een huis ga kopen of beter ga huren, dat soort dingen.
Nooit goed genoeg.
Er speelde laatst een prachtig gespek af voor mijn neus toen ik vertelde dat ik ander werk ga doen binnen hetzelfde bedrijf:
Vader: klinkt als een stuk hogere positie, goed doorgegroeid
Broer: hoeveel verdien je dan meer per maand?
Vader: daar draait het toch niet om?
Moeder: ik ben alleen maar benieuwd of het je leuk lijkt, leuker dan je nu doet.

Amen, mam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven