Wie herkent dit? Verdikking in borst
woensdag 4 december 2013 om 09:52
Ik heb al een afspraak bij de huisarts gemaakt, maar deze is pas over een paar dagen, haar agenda was namelijk al helemaal volgepland. Vandaar mijn vraag: wie herkent dit en wat was het bij jou?
Een poosje geleden viel mijn oog op mijn borsten. De rechterborst was altijd al groter dan de linker, maar dit viel gelijk op. Er zit een soort verdikking in. Echt een klompje vlees lijkt het wel. Geen klein knobbeltje of onregelmatigheid dus. Het zit vast, kan het niet bewegen en het is met het blote oog goed zichtbaar. Verder geen tekenen van een ontsteking: het doet geen pijn en het is niet rood of 'opgezwollen' (nouja, wel dik dus, maar niet dik zoals wanneer je een ontsteking hebt). Het is anders dan de kleine veranderingen in mijn borsten die ik heb gedurende mijn menstruatiecyclus.
Nu ik eindelijk een afspraak bij de huisarts hebt, duren de dagen zo lang. Ik moet toegeven dat ik me best wel ongerust maak hierover, is dat nodig? Of kan dit gewoon 'niets' zijn? Ik vind het heel eng.
Een poosje geleden viel mijn oog op mijn borsten. De rechterborst was altijd al groter dan de linker, maar dit viel gelijk op. Er zit een soort verdikking in. Echt een klompje vlees lijkt het wel. Geen klein knobbeltje of onregelmatigheid dus. Het zit vast, kan het niet bewegen en het is met het blote oog goed zichtbaar. Verder geen tekenen van een ontsteking: het doet geen pijn en het is niet rood of 'opgezwollen' (nouja, wel dik dus, maar niet dik zoals wanneer je een ontsteking hebt). Het is anders dan de kleine veranderingen in mijn borsten die ik heb gedurende mijn menstruatiecyclus.
Nu ik eindelijk een afspraak bij de huisarts hebt, duren de dagen zo lang. Ik moet toegeven dat ik me best wel ongerust maak hierover, is dat nodig? Of kan dit gewoon 'niets' zijn? Ik vind het heel eng.

donderdag 12 december 2013 om 10:56
Ik ga heel hard voor jullie duimen!!!! Ik weet hoe verschrikkelijk het is al dat wachten en onzekerheid ! Mijn moeder heeft maandag haar 1e chemo gehad en verschijnselen komen nu al, echt naar om je moeder zo te zien Ze is ook nog jong maar goed,positief blijven!!!!!! En houd in je achterhoofd dat borstkanker goed te genezen is alleen moet je er eerst wel even voor vechten hoe k*t het ook is
Pluk de dag!
donderdag 12 december 2013 om 15:15
Pfoe, wat is vandaag een dag vol gemengde gevoelens..ik heb een tijdelijke bijbaan als afwashulp in de horeca en vanavond is mijn laatste werkdag. Ik heb ze verteld over de onderzoeken maar nog niets over de mogelijke uitslag...Gister heb ik het werk afgebeld omdat ik toch nog teveel pijn had. Eigenlijk vandaag ook, maar ik wil niet weer afzeggen.
Ik heb net sinds 2 weken een nieuwe vriend en voor hem komt dit ook allemaal rauw op zijn dak vallen, in plaats van onbezorgd verliefd te kunnen zijn...
Ik heb net sinds 2 weken een nieuwe vriend en voor hem komt dit ook allemaal rauw op zijn dak vallen, in plaats van onbezorgd verliefd te kunnen zijn...
donderdag 12 december 2013 om 15:22
Ik kwam speciaal even kijken of je al wat gehoord had Snoopy. Wat een moeilijke en ingewikkelde tijd voor jou. Kijk anders hoe het gaat vanavond, maar als het echt niet lukt, zou ik weer naar huis gaan als ik jou was! En wat je nieuwe vriend betreft: laat het komen zoals het komt, wie weet ontdek je juist dat jullie heel goed bij elkaar passen!
Helianthe: heerlijk, wat een opluchting voor jou!
Helianthe: heerlijk, wat een opluchting voor jou!
Occam's razor
donderdag 12 december 2013 om 15:29
quote:Snoopy80 schreef op 12 december 2013 @ 15:24:
@Debora, dankje, Nee, morgen is de bespreking van de punctie bij de Mama-poli, en dan hoor ik ook welk behandelplan er gaat volgen. Voor zaterdag staat er een MRI-scan gepland, maar het hangt al van de uitslag of die doorgaat.Wow, dat gaat allemaal voortvarend met de onderzoeken. Daar moet jij je ook maar aan overleveren, hè? Lijkt me zo onwaarschijnlijk om middenin zo'n traject te zitten: dat het je allemaal maar overkomt.
@Debora, dankje, Nee, morgen is de bespreking van de punctie bij de Mama-poli, en dan hoor ik ook welk behandelplan er gaat volgen. Voor zaterdag staat er een MRI-scan gepland, maar het hangt al van de uitslag of die doorgaat.Wow, dat gaat allemaal voortvarend met de onderzoeken. Daar moet jij je ook maar aan overleveren, hè? Lijkt me zo onwaarschijnlijk om middenin zo'n traject te zitten: dat het je allemaal maar overkomt.
Occam's razor
donderdag 12 december 2013 om 15:32
Ja, zij (de artsen) gaan uit van de instelling: de knobbel / bult is verdacht tot het tegendeel zwart op wit bewezen is..De rontgenfoto's waren inderdaad pijnlijk, maar ik vond het moment van de echoscopie erger/ enger, toen zei de echoscopist me namelijk dat de plek zeker weten geen cyste was en dus verdacht...

vrijdag 13 december 2013 om 00:03
Snoopy ik herken het,maar een MRI doen ze sowieso bij borstkanker. Bij mijn moeder hadden ze in het zieekenhuis een echo gemaakt, en daaraan zagen ze al gelijk dat het niet goed was en moest ze gelijk voor een biopsie! ( en dat hoefde jij niet dus wie weet is dat in je voordeel ) 2 dagen later uitslag kwaadaardige tumor borstkanker.. Hierna sowieso mri scans en echo's voor de tumor in kaart brengen + erfelijkheidsonderzoek + bloedonderzoeken + pet scan.. Maar kanker doet vaak geen pijn,dus wie weet is het gewoon kalk. Ik ga voor je duimen en zal een kaarsje voor je aansteken!!! Sterkte
Pluk de dag!
vrijdag 13 december 2013 om 09:04

vrijdag 13 december 2013 om 09:19
vrijdag 13 december 2013 om 15:57
Ja is er..ben de halve middag bezig geweest met mensen te informeren en te bellen. Het is inderdaad borstkanker, een agressieve tumor van ongeveer 3,9 cm. De 'diepte' gaan ze morgen bekijken via de MRI-scan, dan wordt ook de andere borst en de lymfeklieren rechts verder bekeken.
De volledige medische benaming is IDC G3 ER+ PR+ Her+. Dit betekent ook nog eens dat deze tumor zeer gevoelig is voor de vrouwelijke hormonen en ik ook nog eens medicijnen moet gaan slikken naast de chemokuren.
Behandelplan bestaat nu uit 8 zware chemokuren (poliklinisch) die om de 3 weken gedaan worden vanaf januari. En daarna dan opereren....
Ben lamgeslagen...
De volledige medische benaming is IDC G3 ER+ PR+ Her+. Dit betekent ook nog eens dat deze tumor zeer gevoelig is voor de vrouwelijke hormonen en ik ook nog eens medicijnen moet gaan slikken naast de chemokuren.
Behandelplan bestaat nu uit 8 zware chemokuren (poliklinisch) die om de 3 weken gedaan worden vanaf januari. En daarna dan opereren....
Ben lamgeslagen...