wintersport en rugproblemen

vrijdag 22 november 2013 om 16:30

vrijdag 22 november 2013 om 19:10
Een mens kan prima leven zonder wintersportvakantie hoor!!
Kunnen blijven lopen is toch veel belangrijker? Ben zelf ook zwaar rug patiënt en heb gelukkig nooit behoefte gehad aan wintersport. Nu kan het niet meer, maar wat je nooit gehad hebt kun je ook niet missen. Jij bent misschien al eerder te wintersporten geweest en zal dus een afweging moeten maken: niet - wel, kerst - voorjaarsvakantie.
Als je al een hernia operatie hebt gehad, ga je toch niets meer riskeren??
Kunnen blijven lopen is toch veel belangrijker? Ben zelf ook zwaar rug patiënt en heb gelukkig nooit behoefte gehad aan wintersport. Nu kan het niet meer, maar wat je nooit gehad hebt kun je ook niet missen. Jij bent misschien al eerder te wintersporten geweest en zal dus een afweging moeten maken: niet - wel, kerst - voorjaarsvakantie.
Als je al een hernia operatie hebt gehad, ga je toch niets meer riskeren??

vrijdag 22 november 2013 om 22:25
Ik vind het echt ongelooflijk dat je het zelfs maar overweegt. Springen de tranen jou niet al spontaan in je ogen als je alleen al aan de autorit denkt? Na 8 weken mag je heel voorzichtig opbouwen met naar je werk gaan. Na 12 weken zit je misschien net op halve dagen (als je dat al redt). En dan denk jij erover om dat hele dagen te gaan skiën of snowboarden? Ik denk dat simpel overeind blijven al een uitdaging wordt. Een sport waarbij je continue een balans moet zoeken (met je rug!) lijkt me heel (HEEL!) erg onverstandig. Sterker nog, dat lijkt me zelfs in het voorjaar nog een brug te ver.
vrijdag 22 november 2013 om 22:35
Ben zelf aan mijn rug geopereerd in een zwaarder categorie hernia was bij zaak, heb ook een nieuwe tussenwervel etc. Mijn sporten waren paardrijden, basketbal en streetdance, en weet je ik kan ze niet meer doen, nu niet en nooit niet, is dat leuk nee, maar 24 uur per dag pijn, kinderen die elke dag mijn schoenen/laarzen aan moesten doen, niet kunnen slapen van de pijn was erger, daar wil ik niet meer aan denken, dus laat ik die sporten, en vermijd mensen massa voor het geval iemand tegen mij aan knalt etc. kortom ik ben voorzichtiger geworden.
Dus die wintersport dit jaar uit je hoofd zeten, en misschien dat je volgend jaar wel kan.
Dus die wintersport dit jaar uit je hoofd zeten, en misschien dat je volgend jaar wel kan.
vrijdag 22 november 2013 om 22:47
Het snowboarden is niet het probleem. Dat kan die rug echt wel hebben.
Een veel groter probleem is de lange autorit. Zitten is funest voor de rug. Dus regelmatig stoppen en dan veel bewegen.
En natuurlijk niet vallen. Rug is nog kwetsbaar.
Wanneer jij ontspannen op de snowboard kan staan. Niet gaat vallen. En geen sprongen gaat maken, loop je niet echt een risico.
Ik ga er dan wel vanuit dat je verder goed getraind bent. En echte klassieke neurologische hernia had, die probleemloos geopereerd is en het herstel goed en snel verloopt.
Een veel groter probleem is de lange autorit. Zitten is funest voor de rug. Dus regelmatig stoppen en dan veel bewegen.
En natuurlijk niet vallen. Rug is nog kwetsbaar.
Wanneer jij ontspannen op de snowboard kan staan. Niet gaat vallen. En geen sprongen gaat maken, loop je niet echt een risico.
Ik ga er dan wel vanuit dat je verder goed getraind bent. En echte klassieke neurologische hernia had, die probleemloos geopereerd is en het herstel goed en snel verloopt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

zaterdag 23 november 2013 om 14:17
@hamerhaai
Bij snowboarden, houdt je rug je in balans. Daarmee draai je om richting te veranderen, corrigeer je als je dreigt te vallen, enz. Autorijden is idd funest, maar snowboarden net zo goed.
Ik spreek ook uit ervaring en de subtiele beweging van een boot op rustig water is al teveel "corrigeren" voor een hernia-patiënt.
Bij snowboarden, houdt je rug je in balans. Daarmee draai je om richting te veranderen, corrigeer je als je dreigt te vallen, enz. Autorijden is idd funest, maar snowboarden net zo goed.
Ik spreek ook uit ervaring en de subtiele beweging van een boot op rustig water is al teveel "corrigeren" voor een hernia-patiënt.