Gezondheid alle pijlers

worden jullie altijd uitgerust wakker?

05-03-2010 09:27 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, ik ben nieuwsgierig hoe jullie wakker worden. Ik heb zelf namelijk altijd, ongeacht of ik er vroeg in lig of niet, moeite met opstaan. Ik wil altijd nog verder slapen en het voelt alsof ik ook echt die behoefte heb. Als de wekker gaat heb ik nooit het gevoel: ha! een nieuwe dag, ik voel me lekker uitgerust en ga er direct uit.

Ik moet me daarom altijd haasten 's ochtends.

Herkennen mensen zich hierin? Dus 's ochtends niet blijven liggen uit luiheid, maar omdat je het gevoel hebt alsof je echt nog verder moet slapen.
quote:keeprunning schreef op 05 maart 2010 @ 09:41:

Extreem uitslapen doe ik ook niet meer, tien uur is de max...Dat zou ik heel erg extreem vinden en vooral ook erg zonde van m'n dag.
En als ik dus om negen uur wakker word, dan ging ik pas slapen rond drie, vier uur s'nachts.
quote:dangeensuus schreef op 05 maart 2010 @ 09:42:

Uitslapen kan ik ook niet. Als ik al een keer rond de klok van 9 uur wakker word dan ben ik gesloopt en heb ik de hele dag knallende koppijn. Ik slaap nu gemiddeld zo'n 5 uur per nacht met de nodige onderbrekingen. Ben zeker een keer of 5,6 wakker per nacht. Gezellige boel hier hoor Dit lijkt me een horror-scenario
Als mijn kind uit logeren is, kan ik zo tot 12 uur doorslapen.
Dat is het ook Keep maar gelukkig weet ik wat de oorzaak is en ik hoop dat het ooit beter word
Zo'n wake-uplight is misschien ook wel wat voor mij. Ik schrik ook altijd heel erg van de wekker, ondanks dat het een vriendelijk deuntje is die heel zachtjes begint. Heb dan echt het gevoel alsof ik nog maar net slaap.

In ieder geval wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Als ik er maar eenmaal uit ben en een plens water over mijn gezicht heb gegooid dan gaat het ook wel, maar voordat je eens in de badkamer bent gearriveerd hè..
Ik word ook zelden echt uitgerust wakker. Ik denk dat dat komt omdat ik (al sinds de zwangerschap van mijn eerste, 16 jaar geleden) er vaak uit moest om te plassen. En dat zit nog steeds in mijn systeem helaas. Zeker 2x in een nacht.
quote:Baudolino schreef op 05 maart 2010 @ 09:48:

Zo'n wake-uplight is misschien ook wel wat voor mij.

Je kunt het altijd proberen, mij heeft het enorm geholpen. Als ik de wekker op 7 uur zet, begint om half 7 de wekker al licht te geven. Dit neemt dan langzaam toe tot het 7 uur is en dan gaat het geluid er ook bij aan. Kan het op radio zetten of op natuurgeluiden, de mijne staat op kwakende kikkers of fluitende vogeltjes haha. Ik schrok ook altijd van de wekker, had het meestal op radio staan maar als het soms op piep stond dan schrok ik knetterhard en was ik de hele dag sjago.

Wat ook hielp was een vast ritme aannemen, vaste tijd gaan slapen en opstaan en dit een tijd volhouden. Dit ging ook goed bij mij, overigens slaap ik ook nooit uit in weekend want dat kan ik niet. Altijd rond 8 uur zelf wakker en zomers nog eerder. Sinds ik onregelmatig werk is mijn ritme wel anders, heel erg moeten wennen en vandaar ook een lichtwekker aangeschaft.
quote:dangeensuus schreef op 05 maart 2010 @ 09:42:

Uitslapen kan ik ook niet. Als ik al een keer rond de klok van 9 uur wakker word dan ben ik gesloopt en heb ik de hele dag knallende koppijn. Ik slaap nu gemiddeld zo'n 5 uur per nacht met de nodige onderbrekingen. Ben zeker een keer of 5,6 wakker per nacht. Gezellige boel hier hoor

Zo'n jaar heb ik nu ook achter de rug. Gaap. En ik vind het best slopend.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit uitgerust wakker ben geworden, eigenlijk.
quote:Lunisy schreef op 05 maart 2010 @ 09:53:

[...]

Je kunt het altijd proberen, mij heeft het enorm geholpen. Als ik de wekker op 7 uur zet, begint om half 7 de wekker al licht te geven. Dit neemt dan langzaam toe tot het 7 uur is en dan gaat het geluid er ook bij aan. Kan het op radio zetten of op natuurgeluiden, de mijne staat op kwakende kikkers of fluitende vogeltjes haha. Ik schrok ook altijd van de wekker, had het meestal op radio staan maar als het soms op piep stond dan schrok ik knetterhard en was ik de hele dag sjago.

Wat ook hielp was een vast ritme aannemen, vaste tijd gaan slapen en opstaan en dit een tijd volhouden. Dit ging ook goed bij mij, overigens slaap ik ook nooit uit in weekend want dat kan ik niet. Altijd rond 8 uur zelf wakker en zomers nog eerder. Sinds ik onregelmatig werk is mijn ritme wel anders, heel erg moeten wennen en vandaar ook een lichtwekker aangeschaft.Welk merk/model heb je? Lijkt me namelijk ook echt gaaf wakker worden, maar ik vind degene die ik tot nu toe zag zo spuuglelijk dat ik nog niet over de streep ben.
Ik heb hetzelfde, alhoewel ik wel veel baat heb bij de wake up light, heb nu niet meer het gevoel alsof het 3u snachts is ofzo, als mn wekker gaat. Maar goed, al heb ik 10 wake up lights naast mn bed, ik zal nooit fluitend mn bed uit gaan... en toch merk ik, als ik een half uurtje later in de auto zit naar mn werk, ik me alweer helemaal wakker en fit voel. Het is echt het opstaan zelf, en het eerste half uurtje van de dag.
De wake up light verdient inderdaad geen schoonheidsprijs, maar daar kan ik me echt niet druk om maken. Vind het niet opwegen tegen de voordelen ervan.
Ik heb er een van Philips, die ik toen gratis bij mijn zorgverzekering kreeg Is niet het mooiste model.

Voor mij werkt het nog niet heel goed (wordt meestal pas wakker door het vogelgeluid en niet van het licht), maar dat komt doordat ik bij het hoofdeinde geen nachtkastje kan zetten, waardoor de wake-up light niet dichtbij staat en ook op de grond, dan merk je niet zo heel veel van het licht..
Ik ging vroeger altijd rond of na middernacht slapen, was een typisch avond/nachtmens. Dacht ik! Opstaan was een verschrikking en rond een uur of 4 's middags had ik altijd een enorme dip.

Ben "vers getrouwd": mijn man moet iedere dag om 4 uur op en is 's avonds rond een uur of 9 echt aan zijn bed toe. Omdat ik het zo ongezellig vond als we iedere avond apart gingen slapen, ben ik begonnen vroeger naar bed te gaan. Negen uur is me wat té vroeg, maar tegenwoordig lig ik eigenlijk altijd voor 22 uur in bed. En ik val snel in slaap! Ik heb mijn wekker op 6 uur staan (dan heb ik 's ochtends nog wat vrije tijd die ik nu 's avond minder heb) en zogauw mijn wekker gaat, ben ik eigenlijk ook gelijk wakker. Terwijl ik vroeger zo'n "alle 10 minuten repeteer-wekker" had die ongeveer een uur aan het lawaaien was om me mijn bed uit te krijgen. Overdag ben ik uitgerust, mijn dip aan het eind van de middag is ook weg...

Misschien helpt het bij jou ook om je leef/slaap-ritme drastisch te veranderen?
Keeprunning, je hoeft ook niet wakker te worden van het licht hoor! Ze proberen een zonsopgang na te bootsen door het geleidelijk feller wordende licht, waardoor je lichaam zich -tijdens het slapen- al voorbereid op het wakker worden / opstaan.

Is jusit de bedoeling dat je vervolgens pas wakker wordt door het geluid (ik heb altijd de radio, lekker muziekje luisteren)
Ik heb trouwens de eerste versie, heb 'm al een aantal jaar. Bepaald niet de mooiste, maar dat interesseert me niks.

De nieuwere versies van Philips zien er al wat mooier uit...

Nafnaf heeft ook aantal (die ik persoonlijk spuuglelijk vind)

Ik ben ab-so-luut geen ochtendmens, maak mij wakker en je krijgt een kussen naar je kop, zeg dat ik uit bed moet komen ooehh . Nee ik slaap in het weekend makkelijk tot 1 uur 's middags. Moet ik wel bij zeggen dat ik en een student ben, en heel laat naar bed ga.
quote:elninjoo schreef op 05 maart 2010 @ 09:54:

[...]

Welk merk/model heb je? Lijkt me namelijk ook echt gaaf wakker worden, maar ik vind degene die ik tot nu toe zag zo spuuglelijk dat ik nog niet over de streep ben.

Die dingen zijn ook spuuglelijk!

Ik heb er een van Medisana: http://www.voeljegezond.n ... isana_daglicht_wekker.jpg

Ik denk dat het bij mij goed werkt omdat ik gevoelig ben voor licht, zodra het licht is ben ik wakker. Kortom in de winter dus heeeel moeilijk, in de zomer geen probleem. Ik wordt langzaam wakker als het licht begint te schijnen, tegen de tijd dat het geluid ook afgaat ben ik al meer dan half wakker en is opstaan een stuk gemakkelijker voor mij. Sommige mensen merken er niks van, ik wel. Ben blij met deze uitvinding haha, scheelt weer in het te laat op het werk komen :P

edit: Nog een voordeel van de Medisana wakker, er zit een heeeeeel grote snoozeknop op die je met gemak blindelings een ram kunt geven! En twee wekkertijden, ideaaaaal! Ghehe.
Leini, dat zou ik kunnen proberen. Probleem is dat mijn vriend heel onregelmatig werkt, en dat we voornamelijk pas na 21.30 uur tijd voor elkaar hebben. Soms wel eerder, maar dan hebben we weer het idee dat we die tijd ten volle moeten benutten. Dus dat gaat 'em denk ik niet worden.

Herken het trouwens wel een beetje. Heb 3 jaar geleden een korte relatie van ongeveer 4 maanden gehad en hij was juist een ochtendmens. Betekende dat we soms ook al om 22.00 uur naar bed gingen. Maar ik lag dan, nadat hij in slaap was gevallen, echt wakker rond te koekeloeren met de gedachte 'wat doe ik hier in godsnaam'. Maar misschien was de gewenperiode wat te kort.
Twee, drie uur naar bed, en een uur of tien opstaan is een prima ritme voor mij. Helaas niet altijd haalbaar...

Als ik voor acht uur opsta duurt het minstens een uur voor ik me fit voel.
laat maar warrig verhaal, komt vast omdat ik weer een slechte nacht heb gehad. sorry
Ik heb ook een lichtwekker, om dezelfde reden als die jij in je OP benoemd. Altijd moe wakker worden, schrikken van de wekker, er niet uit kunnen komen, niet goed wakker kunnen worden. Het werkt bij mij ook heel goed. Ik heb de Phillips Lumi. Die vond ik nog het mooist. Een rond model. Ik kan er gen plaatje van vinden zo snel. Maar het maakt me ook niet zoveel uit, staat toch op mijn slaapkamer.

Ik zou echt nooit meer zonder willen.
Ik merk trouwens wel dat ik in de vakantie pas echt goed uitgerust ben, als ik echt volgens mijn eigen ritme leef, niet de wekker moeten zetten, avonddiensten, vroege diensten etc. MAar ja, er moet nou eenmaal gewerkt worden...
Ik kan ook heel slecht wakker worden. Ik bedenk me ineens dat ik sinds een paar maanden ook geen licht doorlatend rolgordijn heb. Leek me zo lekker als de kamer helemaal donker is.. Nu denk ik dat het daardoor komt dat ik niet goed wakker wordt... Vanmorgen was het ook echt weer een draaaama... 4x gesnoozed...
quote:TheEmpress schreef op 05 maart 2010 @ 10:24:

Ik merk trouwens wel dat ik in de vakantie pas echt goed uitgerust ben, als ik echt volgens mijn eigen ritme leef, niet de wekker moeten zetten, avonddiensten, vroege diensten etc. MAar ja, er moet nou eenmaal gewerkt worden...Ja dat heb ik ook. Gewoon op gevoel gaan slapen/opstaan. Maar ook hier kan dat niet altijd met die onregelmatige diensten. Als ik een late dienst heb zet ik de wekker ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven