wortelkanaalbehandeling preventief ?
vrijdag 6 december 2013 om 19:31

vrijdag 6 december 2013 om 19:35
Lijkt mij best wel slim... ik had een ontsteking en toen de behandeling gehad. Ik heb er weken last van gehad qua pijn etc. Bij mij is eerst een start gemaakt met de behandeling en daarna afgemaakt. Het lijkt mij dat een preventieve behandeling minder duur is, maar dat weet ik niet.
De verdoving wilde niet blijven zitten omdat de ontsteking heftig was. Heb ook daarna weken last gehad van napijn. Niet extreem erg, maar wel zeurend op de achtergrond.
Vriendin had een preventieve behandeling en bijna geen napijn.
Ik zou het zeker aanraden.
De verdoving wilde niet blijven zitten omdat de ontsteking heftig was. Heb ook daarna weken last gehad van napijn. Niet extreem erg, maar wel zeurend op de achtergrond.
Vriendin had een preventieve behandeling en bijna geen napijn.
Ik zou het zeker aanraden.

vrijdag 6 december 2013 om 19:40
VII
Wortelkanaalbehandelingen (E)
a. Onderzoek, diagnostiek en behandelplanning
E01 Wortelkanaalbehandeling consult Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling consult ¤ 20.52
E02 Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult Meer informatie over Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult ¤ 37.79
E03 Consult na tandheelkundig ongeval Meer informatie over Consult na tandheelkundig ongeval ¤ 29.69
b. Wortelkanaalbehandeling
Wortelkanaalbehandeling Pulpabehandeling met als doel behoud van vitaliteit
E60 Geheel of gedeeltelijk weghalen van pulpaweefsel Meer informatie over Geheel of gedeeltelijk weghalen van pulpaweefsel ¤ 43.19
Wortelkanaalbehandeling element met volgroeide wortelpunt, ongecompliceerd
E04 Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkeltitanium instrumenten Meer informatie over Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkeltitanium instrumenten ¤ 45.50
E13 Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal ¤ 97.18
E14 Wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen ¤ 140.37
E16 Wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen ¤ 183.57
E17 Wortelkanaalbehandeling per element met 4 of meer kanalen Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 4 of meer kanalen ¤ 226.76
E85 Elektronische lengtebepaling Meer informatie over Elektronische lengtebepaling ¤ 13.50
E19 Insluiten calciumhydroxide per element, per zitting Meer informatie over Insluiten calciumhydroxide per element, per zitting ¤ 16.20
E66 Wortelkanaalbehandeling van melkelement Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling van melkelement ¤ 43.19
Toeslagen bij complicaties bij wortelkanaalbehandelingen
E51 Verwijderen van kroon of brug Meer informatie over Verwijderen van kroon of brug ¤ 32.39
E52 Moeilijke wortelkanaalopening Meer informatie over Moeilijke wortelkanaalopening ¤ 27.00
E53 Verwijderen van wortelstift Meer informatie over Verwijderen van wortelstift ¤ 37.79
E54 Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal Meer informatie over Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal ¤ 27.00
E55 Behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal Meer informatie over Behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal ¤ 27.00
E56 Voortgezette behandeling met iatrogene schade Meer informatie over Voortgezette behandeling met iatrogene schade ¤ 37.79
E57 Behandeling van element met uitzonderlijke anatomie Meer informatie over Behandeling van element met uitzonderlijke anatomie ¤ 27.00
Apexificatieprocedure van element met onvolgroeide wortelpunt
E61 Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, eerste zitting Meer informatie over Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, eerste zitting ¤ 75.59
E62 Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, elke volgende zitting Meer informatie over Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, elke volgende zitting ¤ 48.59
E63 * Toeslag voor afsluiting met Mineral Trioxide Aggregate (MTA) Meer informatie over Toeslag voor afsluiting met Mineral Trioxide Aggregate (MTA) ¤ 40.49
E64 Afsluiting van open wortelpunt Meer informatie over Afsluiting van open wortelpunt ¤ 43.19
Initiële wortelkanaalbehandeling
E77 Initiële wortelkanaalbehandeling, eerste kanaal Meer informatie over Initiële wortelkanaalbehandeling, eerste kanaal ¤ 53.99
E78 Initiële wortelkanaalbehandeling, elk volgend kanaal Meer informatie over Initiële wortelkanaalbehandeling, elk volgend kanaal ¤ 27.00
Bleken
E90 Inwendig bleken, eerste zitting Meer informatie over Inwendig bleken, eerste zitting ¤ 43.19
E95 Inwendig bleken, elke volgende zitting Meer informatie over Inwendig bleken, elke volgende zitting ¤ 16.20
E97 * Uitwendig bleken per kaak Meer informatie over Uitwendig bleken per kaak ¤ 67.49
E98 Materialen voor thuisbleken Kostprijs Behandeling trauma-element
E40 Directe pulpa-overkapping Meer informatie over Directe pulpa-overkapping ¤ 27.00
E42 Terugzetten van een verplaatst element na tandheelkundig ongeval Meer informatie over Terugzetten van een verplaatst element na tandheelkundig ongeval ¤ 10.80
E43 * Vastzetten element d.m.v. een spalk na tandheelkundig ongeval Meer informatie over Vastzetten element d.m.v. een spalk na tandheelkundig ongeval ¤ 21.60
E44 Verwijderen spalk Meer informatie over Verwijderen spalk ¤ 5.40
Aanbrengen rubberdam
E45 Aanbrengen rubberdam Meer informatie over Aanbrengen rubberdam ¤ 10.80
Microchirurgische wortelkanaalbehandelingen
E31 Snij-/ hoektand Meer informatie over Snij-/ hoektand ¤ 107.98
E32 Premolaar Meer informatie over Premolaar ¤ 151.17
E33 Molaar Meer informatie over Molaar ¤ 194.37
E34 * Aanbrengen retrograde vulling Meer informatie over Aanbrengen retrograde vulling ¤ 21.60
E36 * Het trekken van een element met re-implantatie Meer informatie over Het trekken van een element met re-implantatie ¤ 75.59
E37 Kijkoperatie Meer informatie over Kijkoperatie ¤ 64.79
Gebruik operatiemicroscoop bij wortelkanaalbehandeling
E86 Gebruik operatiemicroscoop Meer informatie over Gebruik operatiemicroscoop ¤ 72.89
Gebruiksklaar maken van praktijkruimte
E87 Gebruiksklaar maken van praktijkruimte voor wortelkanaalbehandeling Meer informatie over Gebruiksklaar maken van praktijkruimte voor wortelkanaalbehandeling ¤ 53.99
Wortelkanaalbehandelingen (E)
a. Onderzoek, diagnostiek en behandelplanning
E01 Wortelkanaalbehandeling consult Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling consult ¤ 20.52
E02 Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult Meer informatie over Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult ¤ 37.79
E03 Consult na tandheelkundig ongeval Meer informatie over Consult na tandheelkundig ongeval ¤ 29.69
b. Wortelkanaalbehandeling
Wortelkanaalbehandeling Pulpabehandeling met als doel behoud van vitaliteit
E60 Geheel of gedeeltelijk weghalen van pulpaweefsel Meer informatie over Geheel of gedeeltelijk weghalen van pulpaweefsel ¤ 43.19
Wortelkanaalbehandeling element met volgroeide wortelpunt, ongecompliceerd
E04 Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkeltitanium instrumenten Meer informatie over Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkeltitanium instrumenten ¤ 45.50
E13 Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal ¤ 97.18
E14 Wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 2 kanalen ¤ 140.37
E16 Wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen ¤ 183.57
E17 Wortelkanaalbehandeling per element met 4 of meer kanalen Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling per element met 4 of meer kanalen ¤ 226.76
E85 Elektronische lengtebepaling Meer informatie over Elektronische lengtebepaling ¤ 13.50
E19 Insluiten calciumhydroxide per element, per zitting Meer informatie over Insluiten calciumhydroxide per element, per zitting ¤ 16.20
E66 Wortelkanaalbehandeling van melkelement Meer informatie over Wortelkanaalbehandeling van melkelement ¤ 43.19
Toeslagen bij complicaties bij wortelkanaalbehandelingen
E51 Verwijderen van kroon of brug Meer informatie over Verwijderen van kroon of brug ¤ 32.39
E52 Moeilijke wortelkanaalopening Meer informatie over Moeilijke wortelkanaalopening ¤ 27.00
E53 Verwijderen van wortelstift Meer informatie over Verwijderen van wortelstift ¤ 37.79
E54 Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal Meer informatie over Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal ¤ 27.00
E55 Behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal Meer informatie over Behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal ¤ 27.00
E56 Voortgezette behandeling met iatrogene schade Meer informatie over Voortgezette behandeling met iatrogene schade ¤ 37.79
E57 Behandeling van element met uitzonderlijke anatomie Meer informatie over Behandeling van element met uitzonderlijke anatomie ¤ 27.00
Apexificatieprocedure van element met onvolgroeide wortelpunt
E61 Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, eerste zitting Meer informatie over Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, eerste zitting ¤ 75.59
E62 Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, elke volgende zitting Meer informatie over Behandelen van open wortelpunt met calciumhydroxide, elke volgende zitting ¤ 48.59
E63 * Toeslag voor afsluiting met Mineral Trioxide Aggregate (MTA) Meer informatie over Toeslag voor afsluiting met Mineral Trioxide Aggregate (MTA) ¤ 40.49
E64 Afsluiting van open wortelpunt Meer informatie over Afsluiting van open wortelpunt ¤ 43.19
Initiële wortelkanaalbehandeling
E77 Initiële wortelkanaalbehandeling, eerste kanaal Meer informatie over Initiële wortelkanaalbehandeling, eerste kanaal ¤ 53.99
E78 Initiële wortelkanaalbehandeling, elk volgend kanaal Meer informatie over Initiële wortelkanaalbehandeling, elk volgend kanaal ¤ 27.00
Bleken
E90 Inwendig bleken, eerste zitting Meer informatie over Inwendig bleken, eerste zitting ¤ 43.19
E95 Inwendig bleken, elke volgende zitting Meer informatie over Inwendig bleken, elke volgende zitting ¤ 16.20
E97 * Uitwendig bleken per kaak Meer informatie over Uitwendig bleken per kaak ¤ 67.49
E98 Materialen voor thuisbleken Kostprijs Behandeling trauma-element
E40 Directe pulpa-overkapping Meer informatie over Directe pulpa-overkapping ¤ 27.00
E42 Terugzetten van een verplaatst element na tandheelkundig ongeval Meer informatie over Terugzetten van een verplaatst element na tandheelkundig ongeval ¤ 10.80
E43 * Vastzetten element d.m.v. een spalk na tandheelkundig ongeval Meer informatie over Vastzetten element d.m.v. een spalk na tandheelkundig ongeval ¤ 21.60
E44 Verwijderen spalk Meer informatie over Verwijderen spalk ¤ 5.40
Aanbrengen rubberdam
E45 Aanbrengen rubberdam Meer informatie over Aanbrengen rubberdam ¤ 10.80
Microchirurgische wortelkanaalbehandelingen
E31 Snij-/ hoektand Meer informatie over Snij-/ hoektand ¤ 107.98
E32 Premolaar Meer informatie over Premolaar ¤ 151.17
E33 Molaar Meer informatie over Molaar ¤ 194.37
E34 * Aanbrengen retrograde vulling Meer informatie over Aanbrengen retrograde vulling ¤ 21.60
E36 * Het trekken van een element met re-implantatie Meer informatie over Het trekken van een element met re-implantatie ¤ 75.59
E37 Kijkoperatie Meer informatie over Kijkoperatie ¤ 64.79
Gebruik operatiemicroscoop bij wortelkanaalbehandeling
E86 Gebruik operatiemicroscoop Meer informatie over Gebruik operatiemicroscoop ¤ 72.89
Gebruiksklaar maken van praktijkruimte
E87 Gebruiksklaar maken van praktijkruimte voor wortelkanaalbehandeling Meer informatie over Gebruiksklaar maken van praktijkruimte voor wortelkanaalbehandeling ¤ 53.99
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 6 december 2013 om 19:43
Nou...ik zou het wel laten doen. Heb nu twee keer een apexresectie laten doen (wortelpuntbehandeling) die uiteindelijk geen zin meer hadden en ben daardoor twee kiezen plus kronen kwijtgeraakt. Is niet alleen een pijnlijke situatie, maar ook een dure en zonde van die kiezen, in mijn geval.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.

vrijdag 6 december 2013 om 19:45

vrijdag 6 december 2013 om 19:56
http://mijn.bsl.nl/mijn-b ... lbehandeling/3594420.html
Hier word je ook niet vrolijk van
Hier word je ook niet vrolijk van

vrijdag 6 december 2013 om 20:01
Het zou kunnen dat je ook een nieuwe kroon nodig hebt.
http://www.antoniuszieken ... rtelkanaalbehandeling.pdf
vrijdag 6 december 2013 om 20:02
quote:Anna_69 schreef op 06 december 2013 @ 19:45:
Worden de E-codes niet vergoed vanuit de basisverzekering?
Kosten
De kosten van een wortelkanaalbehandeling
vallen niet onder de basisverzekering.
Als u een aanvullende tandartsverzekering
hebt, kunt u waarschijnlijk een vergoeding
voor de behandeling van uw Zorgverzekeraar
krijgen. Met ingang van 2013 zijn de
tarieven door de overheid vastgelegd in de
uniforme landelijke tarieven. De tarieven
zijn nu bij alle tandartsen gelijk.
Worden de E-codes niet vergoed vanuit de basisverzekering?
Kosten
De kosten van een wortelkanaalbehandeling
vallen niet onder de basisverzekering.
Als u een aanvullende tandartsverzekering
hebt, kunt u waarschijnlijk een vergoeding
voor de behandeling van uw Zorgverzekeraar
krijgen. Met ingang van 2013 zijn de
tarieven door de overheid vastgelegd in de
uniforme landelijke tarieven. De tarieven
zijn nu bij alle tandartsen gelijk.
vrijdag 6 december 2013 om 20:27
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 december 2013 @ 20:01:
Huh??
Een kroon zet je op over en kies
Een wortelkanaalbehandeling doe je in een kies....
TO ik zeg doen, zo'n kies gaat een keer opspelen
Misschien niet vandaag, misschien niet morgen maar altijd in een weekend, op een verjaardag of op vakantie...
Huh??
TO ik zeg doen, zo'n kies gaat een keer opspelen
Misschien niet vandaag, misschien niet morgen maar altijd in een weekend, op een verjaardag of op vakantie...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
vrijdag 6 december 2013 om 20:47
Bedenk wel dat je kies veeeeel minder sterk is na een wortelkanaal behandeling. Ik ben nu helaas een kies kwijt omdat hij na de behandeling een stuk zwakker was en er om de zoveel tijd een stuk afbrak. Mijn vorige tandarts hamerde op een kroon.Mijn nieuwe tandarts is heel blij dat ik dat niet heb laten doen.
Blijkbaar zijn afgebroken tanden/kiezen een veelvoorkomend probleem na een wortelkanaal behandeling.
Zolang je er geen last van hebt (en het een rustige tand blijft) zou ik het iig echt niet laten doen.
Blijkbaar zijn afgebroken tanden/kiezen een veelvoorkomend probleem na een wortelkanaal behandeling.
Zolang je er geen last van hebt (en het een rustige tand blijft) zou ik het iig echt niet laten doen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
vrijdag 6 december 2013 om 20:52
quote:Summerdance schreef op 06 december 2013 @ 20:27:
[...]
Huh??
...Met name een herbehandeling kan gecompliceerd
zijn. Vaak zit op de tand of kies
al een metalen of porseleinen kroon. Die
kroon moet dan eerst verwijderd worden of
er moet een gat in worden geboord. Hierdoor
kan de kroon beschadigen.
[...]
Huh??
...Met name een herbehandeling kan gecompliceerd
kan de kroon beschadigen.
zaterdag 7 december 2013 om 07:19
quote:saaaaar81 schreef op 06 december 2013 @ 20:47:
Bedenk wel dat je kies veeeeel minder sterk is na een wortelkanaal behandeling. Ik ben nu helaas een kies kwijt omdat hij na de behandeling een stuk zwakker was en er om de zoveel tijd een stuk afbrak. Mijn vorige tandarts hamerde op een kroon.Mijn nieuwe tandarts is heel blij dat ik dat niet heb laten doen.
Wat rot voor je. Ik heb ook een kroon over een kies die zwak was geworden door een wortelkanaalbehandeling. Ook bij mij braken er steeds stukjes af. Met de kroon heb ik nergens last van.
Mag is vragen waarom je nieuwe tandarts blij is dat je geen kroon hebt laten zetten? Nu ben je je kies kwijt,
Wat rot voor je. Ik heb ook een kroon over een kies die zwak was geworden door een wortelkanaalbehandeling. Ook bij mij braken er steeds stukjes af. Met de kroon heb ik nergens last van.
Mag is vragen waarom je nieuwe tandarts blij is dat je geen kroon hebt laten zetten? Nu ben je je kies kwijt,
zaterdag 7 december 2013 om 11:26
Mijn tand was niet meer te redden. Er zaten zo veel scheurtjes in dat het plaatsen van een kroon alleen maar heel veel geld had gekost maar mijn tand niet meer had kunnen helpen.
Mijn laatste tandarts staat niet als bijzonder meedenkend bekend.
Ik heb gelukkig verder een prachtig gebit, heel mooi recht en wit. Alleen heb ik met deze kies erg veel pech gehad. Gelukkig zie je er helemaal niks van als ik lach!
Mijn laatste tandarts staat niet als bijzonder meedenkend bekend.
Ik heb gelukkig verder een prachtig gebit, heel mooi recht en wit. Alleen heb ik met deze kies erg veel pech gehad. Gelukkig zie je er helemaal niks van als ik lach!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

zaterdag 7 december 2013 om 20:36
Je hoeft het niet te doen, maar dan loop je het risico dat het vroeg of laat op een vervelend moment gaat ontsteken. Ik heb het drie keer gehad dat er tijdens de ontsteking is behandeld en de laatste keer was vreselijk. Omdat het ontstoken was kreeg de tandarts het niet verdoofd en moest hij na 5 keer spuiten in mijn tand verdoven. Als ik dus de keuze zou hebben zou ik het wel preventief doen, zeker als je het vergoed krijgt of het kunt betalen.

zaterdag 7 december 2013 om 20:37
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 december 2013 @ 20:52:
[...]
Met name een herbehandeling kan gecompliceerd
kan de kroon beschadigen.Dat kan. Bij mij is er ook door een kroon geboord en die zit er na jaren nog prima. Misschien is het inderdaad ook een goede optie om eerst de kroon te verwijderen en na behandeling terug te plakken.
[...]
Met name een herbehandeling kan gecompliceerd
kan de kroon beschadigen.Dat kan. Bij mij is er ook door een kroon geboord en die zit er na jaren nog prima. Misschien is het inderdaad ook een goede optie om eerst de kroon te verwijderen en na behandeling terug te plakken.