Gezondheid alle pijlers

WTF is dit; kaken doen raar??

12-01-2013 09:04 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik weet echt niet wat ik heb...

Misschien dat iemand het herkent?

Gisteravond op de bank in slaap gevallen, niks aan de hand.

Ik werd wakker, ga naar bed zonder het licht aan te doen, maar merk als ik in bed lig dat mijn onderkaak zeer doet.

Ik denk aan iets met mijn kiezen dus sta op om nog maar een keer mijn tanden te gaan poetsen.

In de badkamer doe ik het licht aan en ik zie dat ik er uit zie als een hamster.

Mijn onderkaak is helemaal opgezet, aan twee kanten. Ik kreeg mijn mond op zich nog wel gewoon goed open. De zwelling zit vooral vlak onder mijn oren.

Vandaag is het erger geworden, ik krijg mijn mond niet meer helemaal open en ik schaam me dood om zo de deur uit te moeten.

Wat kan het zijn?

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de bof kan hebben? Googlen levert verder nog niet veel op.

Wie helpt?
668, the neighbour of the Beast
Wie helpt?

Je huisarts wellicht.
Dikke sjaal om zodat je je niet schaamt en de dokter bellen!
Klinkt idd als de bof. Ik heb hem vorig jaar gehad, zag er uit als de AH-hamster. Je kan de HAP even bellen voor telefonisch consult, maar als je er geen last van hebt zou ik het nog even aankijken. Met een dikke week zou je weer enigszins toonbaar moeten zijn...
Het is zaterdag, dus ik zou de huisartsenpost bellen. Daar zijn ze voor. Sterkte!
Ik zou Hap bellen voor advies.
quote:Suze02 schreef op 12 januari 2013 @ 09:08:

Ik zou Hap bellen voor advies.Dit dus!
Klinkt als de bof, maar ik zou zeker even bij de hap langs gaan.
quote:del_speciaal schreef op 12 januari 2013 @ 09:09:

[afbeelding]Jij bent ook gek
Lijkt me de enige goeie optie Del

En ik heb vannacht de HAP al gebeld omdat ik echt niet wist wat ik meemaakte. Die waren niet onder de indruk. Ik vraag me af of ik ze nu nog eens moet bellen en eens moet vragen of het de bof kan zijn.

Vind ik wel belangrijk om te weten of ik daar maandag mee mag werken enzo.

Huisarts is niet te bereiken en de HAP vind ik weer zo onzinnig, zo dringend is het ook niet.
Gefeliciteerd, u heeft een kinderziekte

Lees overal waar "kind" staat, "Marels", ipv "kind".

Wat zijn de verschijnselen?

Bof begint vaak met koorts. Doordat de speekselklier ontstoken raakt zwelt één wang op (soms beide). De zwelling zit voor en onder het oor. Deze kan pijnlijk zijn. Ook de speekselklieren onder de tong en in de keel kunnen ontstoken raken. Eten, kauwen, slikken en het wijd openen van de mond doen dan pijn.

Hoe ontstaat het?

Bof wordt veroorzaakt door het bofvirus. Het virus wordt vooral bij hoesten of praten via speekseldruppeltjes in de lucht overgedragen. Besmette druppeltjes kunnen ook via de handen, via bestek en bekers of via het speelgoed op anderen worden overgedragen. Na besmetting duurt het twee tot drie weken voordat de ziekteverschijnselen optreden. Uw kind is al besmet (én kan ook anderen besmetten) voordat het zelf klachten heeft. Bof is besmettelijk vanaf 5 dagen vóórdat de wang opzwelt tot 9 dagen daarna.

Adviezen

Geef een kind met koorts extra te drinken, eventueel een waterijsje. Eten is minder belangrijk.

Denk eraan dat zure smaakstoffen de speekselklieren zo kunnen prikkelen dat het pijn geeft.

Bij koorts moet het lichaam de warmte kwijt kunnen. Kies daarom dunne kleding die losjes om het lichaam zit. In bed is een lakentje vaak voldoende. Als uw kind het koud heeft of rilt, kunt u het tijdelijk extra toedekken.

Zorg dat uw kind genoeg rust krijgt. Het hoeft niet in bed te blijven en mag ook naar buiten.

Geef uw kind wat extra aandacht (bijvoorbeeld voorlezen of samen een spelletje doen).

Geef zo nodig paracetamol tegen de pijn.

Meld de besmetting op school of op het kinderdagverblijf zodat andere ouders gewaarschuwd kunnen worden over een mogelijke besmetting. Een kind met bof dat iedere dag naar school of naar het kinderdagverblijf gaat heeft zijn klasgenootjes al besmet voordat hij/zij de kenmerken van bof kreeg. Om reden van besmettelijkheid hoeft u een kind met bof dus niet thuis te houden.

Medicijnen

Er zijn geen medicijnen tegen de bof.

Geef zo nodig een paracetamol tegen de pijn.

Hoe gaat het verder?

Na een week wordt de zwelling in de wang minder. Nog een week later is uw kind weer helemaal beter.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Het goede nieuws is dat je een hele week voor lul loopt
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Als het trouwens idd de bof is, dan is het sowieso zaak om dit wel even door een arts te laten bekijken, zij zetten dit dan in hun systeem, het vaccin zou wel eens uitgewerkt kunnen zijn ( mutatie in het virus) en hoe meer gevallen er van gemeld worden, hoe sneller het vaccin eventueel aangepast kan worden.

Het vaccin voor kinkhoest werkt bij voorbeeld ook niet meer zo goed als zou moeten, het kinkhoestvirus wat er nu is, is resistent.
Maar ik heb dus geen koorts....

Zou het dan toch iets anders zijn?

Hmmmm....

Ik moet toch weten of ik er maandag mee mag gaan werken he. Gezeik weer.
http://www.tandartsplein. ... oeningen/dik-gezicht.html
quote:Marels schreef op 12 januari 2013 @ 09:16:

Maar ik heb dus geen koorts....

Zou het dan toch iets anders zijn?

Hmmmm....

Ik moet toch weten of ik er maandag mee mag gaan werken he. Gezeik weer.Als het wel de bof is, zou ik niet gaan werken. Maar ga ff naar de HAP toe.
http://www.ggd-nijmegen.n ... iversiteitsstudenten.aspx

Ziet t er zo uit Marels?
Bof jij even ( duh lame....)
quote:jetfreggel30 schreef op 12 januari 2013 @ 09:20:

http://www.ggd-nijmegen.n ... iversiteitsstudenten.aspx

Ziet t er zo uit Marels?Nou dat hoop ik toch niet, dan is er wel meer aan de hand als alleen de bof, als ze ook ineens baardgroei heeft en kort haar...
Aangezien de bof heel besmettelijk is zou ik dus NIET naar de HAP gaan. Zit je daar tussen oude mensen en kleine kinderen (die statistisch gezien het meest op de HAP gaan, en het kwetsbaarst zijn) je bofvirus te verspreiden. Telefonisch consult vragen dus.
Bofkont!
Gewoon nog een keer bellen. Het is redelijk dringend, dus geoorloofd.
quote:kabinet schreef op 12 januari 2013 @ 09:21:

Aangezien de bof heel besmettelijk is zou ik dus NIET naar de HAP gaan. Zit je daar tussen oude mensen en kleine kinderen (die statistisch gezien het meest op de HAP gaan, en het kwetsbaarst zijn) je bofvirus te verspreiden. Telefonisch consult vragen dus.Via de telefoon kan dat toch niet fatsoenlijk vastgesteld worden? Dan zouden alle mensen die ziek zijn thuis moeten blijven? Dat is toch een beetje gek he.
Waarbij, als je al een stevig vermoeden hebt waar je last van hebt, zie ik het nut eigenlijk niet om daar mogelijk een wachtkamer vol kwetsbare mensen te besmetten.

En eerlijk gezegd vind ik seauiseau dat mensen te vaak de huisarts willen zien als ze prima na een telefonisch consult verder zouden kunnen. Maargoed, dat is mijn eigen stokpaardje. Je wil echt niet weten hoe veel mensen bij de huisarts komen en dan thuiskomen met een 'nou, dat had ik zelf ook al bedacht...'. Waarom ga je dan naar de huisarts? Maar dat is volledig offtopic.

Marels, als je denkt dat het nodig is, gewoon naar de HAP bellen inderdaad, maar niet iedereen heeft bij dezelfde ziekte dezelfde symptomen. Als jij niet snel koorts hebt, hoef je bij de bof ook geen koorts te krijgen. Kinderen daarentegen hebben veel sneller koorts (vaak bij een gewone verkoudheid al) en het is eigenlijk een kinderziekte, vandaar dat koorts er als eerste symptoom bij staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven