Gezondheid alle pijlers

Zelf tests....heeft iemand er ervaring mee

24-02-2010 20:29 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb via mijn drogist (of zo iets) een test besteld om op bepaalde soa te testen. Ik ga er dus niet mee na de dokter omdat het om vage klachten gaat. Maar heeft er iemand ervaring met dit soort testen en de betrouwbaarheid ervan?

Ik hoor het graag.
Dit staat op de site van Soa aids nederland.

Ik werk in de apotheek en wij verkopen ze om deze reden ook niet.

Onlangs is de eerste Chlamydia zelftest voor vrouwen op de Nederlandse markt verschenen. Het is echter gunstiger om naar een huisarts of soa-centrum te gaan.

Vrouwen kunnen nu thuis zelf een test op chlamydia uitvoeren door met een teststaafje een monster uit de vagina af te nemen. Na 10 minuten is het resultaat bekend. De betrouwbaarheid van de test is 98% en hij kost een kleine ¤ 30. De test is niet geschikt voor mannen.

Positieve uitslag bevestigen

Voor vrouwen die om wat voor reden dan ook niet naar hun huisarts of soa testplaats willen, biedt deze zelftest uitkomst. Deze test geeft echter alleen voordeel wanneer hij negatief uitvalt, wat betekent dat er geen chlamydia is gevonden. Een positieve uitslag moet altijd bevestigd worden door een (huis)arts. In feite ben je dan dubbelop aan het testen en kost het je dus meer tijd en geld.

Huisarts of soa-centrum

Het is beter voor een soa-test naar je huisarts of soa-centrum te gaan. Hier zitten meer voordelen aan. Bij een professionele organisatie krijg je eerst een gesprek over het eventueel gelopen risico op chlamydia (en andere soa) en wordt er besproken wanneer je het seksuele contact hebt gehad. Je moet bijvoorbeeld twee weken wachten na het gelopen risico (de windowfase) om een betrouwbare uitslag van een chlamydia-test te krijgen.

Meerdere soa

Daarnaast is het verstandiger om je niet alleen op chlamydia, maar ook op andere soa te laten testen. Dit omdat je mogelijk ook risico op andere soa hebt gelopen. Een test op alleen chlamydia is dus niet voldoende. Bij de huisarts of soa testplaats kan je behalve chlamydia ook terecht voor een test op gonorroe, syfilis, hiv en hepatitis B. Je testuitslagen worden door een deskundige met jou besproken en deze kan je tips geven om jouw seksleven zo gezond en soa vrij mogelijk te houden.

Bovendien is het gratis wanneer je je op de vijf bovengenoemde soa laat testen bij een GGD of soa-centrum. Een testplaats bij jou in de buurt vind je op deze website.
De laatste paar zelftesten die ik deed waren positief. En inmiddels heb ik vier kinderen dus de testen werkten naar behoren.
MILF in the making ;-)
Of je moet kinderen geen SOA vinden natuurlijk
MILF in the making ;-)
naar de dok, dat is het enige goede advies dat je kan krijgen hier
Ja, je kunt wel chlamydia of syfilis met zelftesten uitsluiten, maar dat is een schijnzekerheid, want je kunt nog andere SOA's hebben.
Niet doen, je kunt wel op de ene soa testen, maar dan mis je er nog 6 die dezelfde klachten kunnen veroorzaken. Ook kan het zijn dat je klachten heel ergens anders vandaan komen, bv buikpijn bij obstipatie, bloedverlies bij baarmoederhalskanker....

Echt, het is een schijnzekerheid (of balen dat je alsnog naar de huisarts moet voor medicatie...). Ga naar je dokter of anoniem naar de soa poli van ggd's in grote steden. Maar blijf er vooral niett mee doorlopen, je kunt er permanente schade door oplopen en anderen besmetten. Zo zonde toch???
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven