Ziekenhuis is vol, dus thuisbevalling
dinsdag 8 oktober 2013 om 13:52
Een bekende van mijn gaat vandaag bevallen. Ze heeft al twee kinderen die thuis zijn geboren. Omdat het bij die tweede moeizaam ging, een beetje riskant, wilde ze nu in het ziekenhuis bevallen.
Nu heeft ze te horen gekregen dat het toch een thuisbevalling wordt, omdat de kraamafdeling van het ziekenhuis vol is.
Is dit niet heel raar???
Nu heeft ze te horen gekregen dat het toch een thuisbevalling wordt, omdat de kraamafdeling van het ziekenhuis vol is.
Is dit niet heel raar???
dinsdag 8 oktober 2013 om 13:56
dinsdag 8 oktober 2013 om 13:57
Is het niet zo dat ze hebben gezegd dat ze de eerste paar cm thuis moet opvangen? Normaal gesproken bij een niet medische bevalling mag je ook pas bij een bepaald aantal cm ontsluiting naar het ziekenhuis. En als ze vol liggen, dan wordt je idd doorverwezen. Ik denk dat je vriendin door de hormonen de helft van het verhaal niet goed gehoord of niet goed aan jou doorverteld heeft.
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:01
quote:hupseflups schreef op 08 oktober 2013 @ 13:56:
Hoe zouden ze dat doen als ze straks toch nog een medische indicatie krijgt?
Volgens mij zijn er in het ziekenhuis dan zogenaamde "noodbedden" beschikbaar voor mensen met een medische indicatie. Die houden ze altijd vrij voor de vrouwen bij wie het plotseling wel noodzakelijk blijkt te zijn.
On topic: Hoe weet je zo zeker dat ze vandaag gaat bevallen TO? Is ze alleen vandaag uitgerekend, of heeft ze al last van weeën?
Hoe zouden ze dat doen als ze straks toch nog een medische indicatie krijgt?
Volgens mij zijn er in het ziekenhuis dan zogenaamde "noodbedden" beschikbaar voor mensen met een medische indicatie. Die houden ze altijd vrij voor de vrouwen bij wie het plotseling wel noodzakelijk blijkt te zijn.
On topic: Hoe weet je zo zeker dat ze vandaag gaat bevallen TO? Is ze alleen vandaag uitgerekend, of heeft ze al last van weeën?

dinsdag 8 oktober 2013 om 14:02
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:03
quote:mariaroos schreef op 08 oktober 2013 @ 14:02:
Ja er is maar 1 ziekenhuis, op 25 minuten rijden. Andere ziekenhuizen zijn verder rijden en daar is ze ook helemaal niet bekend mee. Ik heb haar gezegd dat ze moet vragen (of laten vragen) wat het protocol is.
Ik neem aan dat er voor noodsituaties altijd ruimte is.Dat een ander ziekenhuis verder weg is en dat ze er niet bekend mee is, wil niet zeggen dat ze daar niet terecht kan. Niet ideaal, maar als je graag in het ziekenhuis wil bevallen, lijkt dat nu de enige optie.
Ja er is maar 1 ziekenhuis, op 25 minuten rijden. Andere ziekenhuizen zijn verder rijden en daar is ze ook helemaal niet bekend mee. Ik heb haar gezegd dat ze moet vragen (of laten vragen) wat het protocol is.
Ik neem aan dat er voor noodsituaties altijd ruimte is.Dat een ander ziekenhuis verder weg is en dat ze er niet bekend mee is, wil niet zeggen dat ze daar niet terecht kan. Niet ideaal, maar als je graag in het ziekenhuis wil bevallen, lijkt dat nu de enige optie.
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:05
quote:mariaroos schreef op 08 oktober 2013 @ 14:03:
[...]
Haar vliezen zijn vanochtend doorgeprikt.Apart dat ze dat doen, terwijl ze geen plek hebben?? Raar verhaal> je zou zeggen,als je geen plek hebt, en patient heeft geen weeen en kind en moeder maken het goed, dan wacht je nog even lekker even,.
[...]
Haar vliezen zijn vanochtend doorgeprikt.Apart dat ze dat doen, terwijl ze geen plek hebben?? Raar verhaal> je zou zeggen,als je geen plek hebt, en patient heeft geen weeen en kind en moeder maken het goed, dan wacht je nog even lekker even,.

dinsdag 8 oktober 2013 om 14:11
Ik heb het nog maar een keer nagevraagd.
De vliezen zijn doorgeprikt omdat ze een week over tijd is en harde buiken had. De vliezen zijn thuis doorgeprikt.
Er zijn nu nog geen weeën. Omdat ze zich gezien de omstandigheden relatief goed voelt en er verdere geen aanwijzingen zijn voor complicaties is er met de verloskundige afgesproken om het thuis te doen. Ook omdat het veel gedoe was om naar een ander ziekenhuis te gaan en ze ervaring heeft met thuis bevallen.
Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat....
De vliezen zijn doorgeprikt omdat ze een week over tijd is en harde buiken had. De vliezen zijn thuis doorgeprikt.
Er zijn nu nog geen weeën. Omdat ze zich gezien de omstandigheden relatief goed voelt en er verdere geen aanwijzingen zijn voor complicaties is er met de verloskundige afgesproken om het thuis te doen. Ook omdat het veel gedoe was om naar een ander ziekenhuis te gaan en ze ervaring heeft met thuis bevallen.
Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat....
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:11
Is ze ook in dat ziekenhuis onder controle geweest? Want ziekenhuizen houden bij mijn weten ook altijd plek over voor de ' eigen patienten'. Zou het namelijk zelf ook lullig hebben gevonden als ik, in mijn geval met medische indiactie, geen plek zou hebben in het ziekenhuis waar ik onder controle was omdat iemand zonder medische indiactie voor zou gaan. Geen probleem als er voldoende plek is en bij echte noodzaak zal je vriendin er heus terecht kunnen, maar anders houden ze idd plekken over voor hen die het echt nodig hebben.... Kraamsuite is misschien nog een idee of kraamhotel?
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:12
quote:mariaroos schreef op 08 oktober 2013 @ 14:11:
Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat....En dat is toch net even anders als dat het ziekenhuis geen plek had, er is dus overlegd
Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat....En dat is toch net even anders als dat het ziekenhuis geen plek had, er is dus overlegd

dinsdag 8 oktober 2013 om 14:18
quote:muppie1978 schreef op 08 oktober 2013 @ 14:12:
[...]
En dat is toch net even anders als dat het ziekenhuis geen plek had, er is dus overlegd
Ja klopt. Alhoewel ik wel het idee heb dat er niet echt heel veel aandacht aan alternatieven is gegeven, ook niet van tevoren. En ik denk dat mijn vriendin zich snel bij de thuisbevalling heeft neergelegd, omdat veel gedoe te voorkomen. Haar man is ook voor thuisbevallingen.
Toch vind ik het raar dat er niet van tevoren wordt aangegeven dat het ziekenhuis vol kan zijn en wat dan je opties zijn. Dan kun je denk ik wat rationeler nadenken.
[...]
En dat is toch net even anders als dat het ziekenhuis geen plek had, er is dus overlegd

Ja klopt. Alhoewel ik wel het idee heb dat er niet echt heel veel aandacht aan alternatieven is gegeven, ook niet van tevoren. En ik denk dat mijn vriendin zich snel bij de thuisbevalling heeft neergelegd, omdat veel gedoe te voorkomen. Haar man is ook voor thuisbevallingen.
Toch vind ik het raar dat er niet van tevoren wordt aangegeven dat het ziekenhuis vol kan zijn en wat dan je opties zijn. Dan kun je denk ik wat rationeler nadenken.
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:20
Wat hier boven door sommige mensen geschreven wordt klopt niet helemaal hoor. Als bij ons bijvoorbeeld de neonatologie vol ligt - inclusief noodbed (dat duurt dan een paar uurtjes, wordt zo snel mogelijk overgeplaatst dan), dan wordt er gewoon niet bevallen hier. Door niemand niet (onafhankelijk van medische indicaties, eigen pt, wat dan ook). Aangezien wij bij een calamiteit de veiligheid van het kind niet kunnen garanderen (tenzij het alternatief hier op de stoep bevallen is, dan vangen we wel op natuurlijk zo creatief zijn we nog net). Dan moet je dus gewoon naar een ander ziekenhuis.
Nu ligt de kraamafdeling vol. De doorstroom op een kraamafdeling is onwijs hoog. En je vriendin heeft nog niet eens weeen nu. Kan best zijn dan er over 12 uur wel weer plaats is hoor. Maar ik begrijp dat ze zelf al gekozen heeft voor thuis bevallen. Kan ook, maar hoéft dus niet. Is haar eigen vrijwillige keuze, omdat zij liever niet verder weg wil.
Nu ligt de kraamafdeling vol. De doorstroom op een kraamafdeling is onwijs hoog. En je vriendin heeft nog niet eens weeen nu. Kan best zijn dan er over 12 uur wel weer plaats is hoor. Maar ik begrijp dat ze zelf al gekozen heeft voor thuis bevallen. Kan ook, maar hoéft dus niet. Is haar eigen vrijwillige keuze, omdat zij liever niet verder weg wil.
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:22
Had idd misschien onderwerp van gesprek kunnen zijn bij de verloskundige, dan kan je idd nog over alternatieven denken. Snap je vriendin in deze ook wel, als manlief al voor thuisbevallingen is, het ziekenhuis geen plek heeft en je vliezen al gebroken zijn, sja dat je dan geen verdere polonaise aan je lijf wil en ook nog eens je man over zou moeten gaan halen om verder te rijden; kan me voorstellen dat dit niet het moment is om je daar druk over te maken. Daarom zou idd vooraf handiger zijn.
dinsdag 8 oktober 2013 om 14:24
quote:mariaroos schreef op dinsdag 08 oktober 2013 14:18 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="muppie1978 in "Ziekenhuis is vol, dus thuisbevalling"" class="messagelink">muppie1978 schreef op 08 oktober 2013 @ 14:12</a>:</b>
[...]
</div></blockquote>
Ik snap het probleem niet zo. Als ze echt naar het ziekenhuis wil, kan ze wel, maar dan naar een ander. Het maakt echt niet uit of je een ziekenhuis 'kent'. Ik zou niet weten wat voor 'veel gedoe' dat met zich mee brengt.
Blijkbaar vindt ze het thuisblijven ook wel prima... Anders belt ze toch de vk met de opdracht een ander ziekenhuis te zoeken?
[...]

Ik snap het probleem niet zo. Als ze echt naar het ziekenhuis wil, kan ze wel, maar dan naar een ander. Het maakt echt niet uit of je een ziekenhuis 'kent'. Ik zou niet weten wat voor 'veel gedoe' dat met zich mee brengt.
Blijkbaar vindt ze het thuisblijven ook wel prima... Anders belt ze toch de vk met de opdracht een ander ziekenhuis te zoeken?