Gezondheid alle pijlers

Ziekenhuis is vol, dus thuisbevalling

08-10-2013 13:52 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een bekende van mijn gaat vandaag bevallen. Ze heeft al twee kinderen die thuis zijn geboren. Omdat het bij die tweede moeizaam ging, een beetje riskant, wilde ze nu in het ziekenhuis bevallen.

Nu heeft ze te horen gekregen dat het toch een thuisbevalling wordt, omdat de kraamafdeling van het ziekenhuis vol is.

Is dit niet heel raar???
quote:muppie1978 schreef op 08 oktober 2013 @ 14:22:

Had idd misschien onderwerp van gesprek kunnen zijn bij de verloskundige, dan kan je idd nog over alternatieven denken. Snap je vriendin in deze ook wel, als manlief al voor thuisbevallingen is, het ziekenhuis geen plek heeft en je vliezen al gebroken zijn, sja dat je dan geen verdere polonaise aan je lijf wil en ook nog eens je man over zou moeten gaan halen om verder te rijden; kan me voorstellen dat dit niet het moment is om je daar druk over te maken. Daarom zou idd vooraf handiger zijn.Hoe irrelevant. Al wil ik (hypothetisch) bevallen in een Tietjerksteradeels hospitaal, hij rijdt me er maar naar toe.
Als ze perse naar het ziekenhuis wil zou ik nu dat verdere ziekenhuis bellen en gaan rijden. Anders thuis blijven, gaat vast goed en in nood kunnen ze natuurlijk altijd naar het ziekenhuis in de buurt.
Het is zoals het is
Ze is toch niet ontoerekeningsvatbaar? Ze heeft nog geen weeën en voelt zich relatief goed, dan kan ze toch best beslissen of ze naar een ander ziekenhuis wil? Bovendien is haar man er ook nog.

Ze heeft zo te horen haar keuze gemaakt. Je topictitel doet vermoeden dat ze geen keuze had, dat is toch wat anders.
Ga in therapie!
Inderdaad Duup. Een storm in een glas water.
quote:Lady-Voldemort schreef op 08 oktober 2013 @ 14:28:

[...]

Hoe irrelevant. Al wil ik (hypothetisch) bevallen in een Tietjerksteradeels hospitaal, hij rijdt me er maar naar toe. Eens!
quote:Lady-Voldemort schreef op 08 oktober 2013 @ 14:28:

[...]

Hoe irrelevant. Al wil ik (hypothetisch) bevallen in een Tietjerksteradeels hospitaal, hij rijdt me er maar naar toe.Kan zijn, maar als hij dat niet doet heb je wel een probleem en los van dat jij het irrelevant vind, lijkt me toch wel handig als de vriendin van TS vervoer heeft... Dan erbij het is de vader, die heeft ook wel wat te vertellen lijkt me zo....
Over het kind, ja. Over de bevalling? Bar weinig.
quote:muppie1978 schreef op 08 oktober 2013 @ 19:51:

[...]

Kan zijn, maar als hij dat niet doet heb je wel een probleem en los van dat jij het irrelevant vind, lijkt me toch wel handig als de vriendin van TS vervoer heeft... Dan erbij het is de vader, die heeft ook wel wat te vertellen lijkt me zo....

Dan kon hij meteen zijn boeltje pakken, met een zeer karige bezoekregeling. Ik ben echt niet zo van de traditionele rollenpatronen hoor, maar een man die zijn vrouw dwingt om thuis te bevallen omdat het ziekenhuis te ver weg is is naar mijn bescheiden mening nog minder dan een weggewaaid dakraam.

En nu genoeg hierover, want we weten helemaal niet of de man van de vriendin van TO echt zo is .
Haar vliezen zijn vanmorgen door de verloskundige gebroken? Zijn de weeen inmiddels op gang gekomen (of is ze inmiddels in het zh om door te leiden/is er overleg geweest met het ziekenhuis) ? Zo niet, vreemd, want dat is niet volgens het protocol. Wellicht zijn er dingen afgesproken waar wij geen weet van hebben (en is er dus ook niet zomaar iets over te zeggen).

En je vriendin kan dus wel naar een zh, ze wil alleen niet (want verder weg en onbekend). Dat is natuurlijk niet hetzelfde als 'verplicht' thuis moeten blijven.

En ter geruststelling; ik geloof onmiddelijk dat je vriendin een lastige bevalling heeft gehad de vorige keer. Als het echter van zodanige aard was, dat de gezondheid van moeder en of kind substantieel in gevaar was en nu weer te verwachten is dat dat het geval gaat zijn, dan zou de verloskundige haar ook echt niet thuis laten bevallen.
quote:muppie1978 schreef op 08 oktober 2013 @ 19:51:

[...]

Kan zijn, maar als hij dat niet doet heb je wel een probleem en los van dat jij het irrelevant vind, lijkt me toch wel handig als de vriendin van TS vervoer heeft... Dan erbij het is de vader, die heeft ook wel wat te vertellen lijkt me zo....Als mijn man mij toen niet naar het ziekenhuis had gereden, had ik een taxi, familie gebeld, desnoods zelf gereden! Een man heeft inzake bevallen weinig in te brengen..
Ik ben ingeleid en ik moest een dag wachten omdat de verloskamers vol waren. In mijn geval was dat medisch nog verantwoord. Ik had sowieso al een medische indicatie en ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ik niet in 'mijn' ziekenhuis zou kunnen bevallen. Tijdens de voorlichting in het ziekenhuis is daar ook niet over gesproken.

Zomaar de vliezen breken klinkt mij erg raar in de oren. Helemaal als er nog geen tekenen zijn dat de bevalling begint. Na 24 uur met gebroken vliezen moet je volgens mij sowieso naar het ziekenhuis ivm infectiegevaar.
Bij mijn tweede wilde ik ook in het ziekenhuis bevallen. Echter was mijn ziekenhuis vol en de andere dermate ver weg dat de verloskundige het niet aandurfde omdat ik vrij snel ging. Uiteindelijk dus ook 'noodgedwongen' thuis bevallen.

In dit geval zijn er echter nog geen weeën, dus kan het best zijn dat er tegen die tijd wel weer plek is. Of als ze te lang zonder weeën rondloopt, wordt het vanzelf wel medisch en zal ze evengoed naar het ziekenhuis moeten.
quote:abc schreef op 08 oktober 2013 @ 21:31:

Ik ben ingeleid en ik moest een dag wachten omdat de verloskamers vol waren. In mijn geval was dat medisch nog verantwoord. Ik had sowieso al een medische indicatie en ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ik niet in 'mijn' ziekenhuis zou kunnen bevallen. Tijdens de voorlichting in het ziekenhuis is daar ook niet over gesproken.

Zomaar de vliezen breken klinkt mij erg raar in de oren. Helemaal als er nog geen tekenen zijn dat de bevalling begint. Na 24 uur met gebroken vliezen moet je volgens mij sowieso naar het ziekenhuis ivm infectiegevaar.

'Zomaar' vliezen breken kan bijvoorbeeld worden ingezet als een dame ruim over tijd is en strippen geen effect heeft gehad. Het breken van vliezen kan nl ook de bevalling op gang brengen. Dit mag alleen onder bepaalde voorwaarden gedaan worden bij dames waar van te voren geen verhoogde risico's voor gelden. Als er voor gekozen wordt om vliezen te breken, is dat vaak de laatste optie voor er wordt doorgestuurd voor een inleiding in het zh. Met kunstmatig gebroken vliezen mag je officieel nog veel minder dan 24 uur rondlopen en wordt er regelmatig gecontroleerd of alles nog goed gaat.

Het feit dat de vliezen kunstmatig zijn gebroken, impliceert (als het goed is) ook dat de vorige bevalling zonder ernstige medische complicaties is verlopen, want anders wordt er in principe niet voor gekozen om dit te doen (dan is het nl niet volgens protocol).
En? Wat is het geworden?
Bij mijn tweede bevalling was het zkh in onze stad ook vol. Ik werd dus naar een zkh in een andere stad doorverwezen. Geen probleem (gelukkig ook 'maar' 25 minuutjes verderop), wel kon ik daar iets eerder terecht dan normaal om het risico van persweeën in de auto te voorkomen. Uiteindelijk maar goed ook, want een uur na binnenkomst was dochter er al.

Hopelijk is alles goed gegaan bij je vriendin to.
Toen ik moest bevallen waren de eerste 4 (!!!) ziekenhuizen die gebeld werden vol. Bij nummer 5 kon ik terecht.

Uiteindelijk kon ik dankzij mijn verloskundige wel in het eerste ziekenhuis terecht. Die heeft zich even goed kwaad gemaakt. Want wat bleek? Als je vers bevallen bent en een nachtje moet blijven, dan heb je tot 12.00 de tijd on de volgende dag te vertrekken. Doe maar lekker rustig aan, ofzo.

Voor mij werd er rond half 9 gebeld. En er was dus geen plek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven