Gezondheid alle pijlers

Ziekte van Graves

20-01-2012 16:05 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje voor de mensen die de ziekte van Graves hebben. Ik heb zelf sinds een tijdje een aantal klachten (o.a. vet haar, vette huid, veel zweten, altijd warm hebben, klamme handen, veel eten en alleen maar afvallen, vaak diarree (niet altijd), niet in slaap kunnen vallen en onrustig slapen (veel wakker worden 's nachts), een onrustig gevoel van binnen, constant maar door blijven gaan qua studie/sport en ik ben echt uitgeput).

Uiteraard ben ik hiermee naar de HA geweest en die dacht meteen aan Graves. Bloed laten prikken (ze heeft alleen TSH gedaan), maar die was goed. Ze wist verder niet wat ze nog meer kon doen, dus doorgestuurd naar de internist. Hiervoor moest ik ook bloed laten prikken en urine inleveren. Urine was schoon, in mijn bloed had ik een verhoogde FT4 maar een normale TSH. Conclusie: er is niks aan de hand, maakt u zich geen zorgen mevrouwtje.

Maar die klachten heb ik toch niet zomaar denk ik dan. Die verhoogde FT4 is ook niet normaal, maar omdat mijn TSH binnen de normale range valt, wordt verteld dat mijn schildklier normaal werkt. Nu doe ik zelf een medische studie en vind ik persoonlijk dat de 'normaalwaarde' van TSH best breed is. De internist heeft mijn waarde niet verteld, maar wel dat deze nog net binnen de grens lag (dus wel aan de lage kant van normaal). Ik heb toen gezegd dat wanneer mijn waarde normaal juist aan de boven grens is en nu aan de ondergrens i.c.m. een verhoogde FT4 een hyperthyreoidie niet uitgesloten kan worden naar mijn idee. Wat mijn 'normale' TSH is, zonder deze klachten, is echter niet bekend.

Wat ik mij nu afvraag: zijn er mensen waarbij de ziekte van Graves is gediagnosticeerd en die net zoals ik een hoge FT4 en een normale TSH hebben? Ik moet binnenkort weer bloedwaarden bepalen om te kijken of er iets is veranderd in de tussentijd.
Dan heb je toch meestal van die uitpuilende ogen is het niet? Een tante van me had dat. Ze zag er altijd enorm geschrokken uit!
Begrijp ik het goed dat je een eigen diagnose doet?

doordat je een medische studie volgt?
Hey,

het kan inderdaad voorkomen dat je een auto-immuunziekte hebt met een 'normale' schildklierwaarde. Het duurt namelijk even voordat de antistoffen schade aanrichten en je schildklier uit balans raakt..

Als je daar achter wilt komen dan moet je vragen of je op anti-stoffen geprikt kan worden.

Ik heb zelf een autoimmuunziekte aan mijn schildklier (geen graves) en mijn waarden gingen ook steeds meer richting de grens van het 'normale' beeld. Ondertussen ging ik me steeds zieker voelen en na een tijdje vielen mijn waardes er dus wel buiten..

Kortom, ik had de klachten ook al toen mijn waardes nog wel 'ok' waren.

Dat komt omdat de onderliggende oorzaak, de aanval op mijn schildklier natuurlijk al in volle gang was, het duurt een poosje voordat je schilklier er last van gaat krijgen en je het kunt zien aan je tsh, maar ja dan ben je weer een poosje verder..

Als je een auto-immuunziekte zoals graves hebt, dan zijn er antistoffen in jouw bloed te vinden, ook als je bloedbeeld binnen de waarden valt!

Sommige internisten varen blind op de tsh waarde maar er komen steeds meer internisten die stellen dat dat niet geheel terecht is..

Kijk eens op het schildklierforum, zat verhalen te vinden..
The doctor who treats himself has a fool for a patient.
overigens is binnen de normaalwaarden ook relatief, het is een beetje zoals met schoenmaten, maat 35-42 is de gangbare maat, maar als jij maat 40 hebt en je trekt schoenen aan in maar 37 dan zitten ze toch echt niet lekker..

Ik ben qua dosering ook nog druk bezig met instellen om mijn 'goed' waarden , binnen de normale waarde waar in nu inzit dankzij de medicijnen, te vinden.
•Normaalwaarde TSH: 0,4 - 3,5 mU/l. (Bron: http://de-san.nl/publicaties/memoboek/ Dit is de website van de Samenwerkende Artsenlaboratoria in Nederland.) Sommige laboratoria vinden waarden tot 4 mU/l ook nog 'normaal' en enkelen rekken dit zelfs op tot 5,5 mU/l. Anderen pleiten daarentegen voor maximale waarden van slecht 2,5 mU/l. Kortom: onenigheid onder deskundigen.

Nog even om aan te geven dat het helaas nog steeds niet geheel duidelijk is..
Oh ja nog 1 ding, een verhoogde Ft4 waarde geeft mijns inziens wel aanleiding om dus verder te onderzoeken of dat niet veroorzaakt wordt door een autoimmuunziekte, dus aanwezigheid antistoffen.

Ik zou zeker niet zelf gaan dokteren zoals mensen hierboven al schreven, ga gewoon nog een keer terug en vraag of je op antistoffen geprikt zou kunnen worden, dan weet je het zeker.

Wellicht zijn er meer onschuldigere redenen voor een verhoogde ft4 waarde..

succes ermee
Geen Graves, wel een hypotheroide met een normale TSH en een afwijkende T4.

Ik voel het wel als mijn T4 te laag of te hoog is en regel zelf mijn schildkliermedicatie.

Oja, ik heb geen medische studie alleen vind ik (en de huisarts ook) dat ik zelf goed voel en merk als het sterk afwijkt.

Elke keer bloed prikken vind ik onzin en onnodig duur dus ja, ik doe ook aan zelfdiagnose.
Zulke opmerkingen had ik natuurlijk al verwacht. Als ik zelf een diagnose zou stellen, zou ik niet eens meer naar de huisarts gaan. Ik weet gewoon zeker dat er 'iets' is en ik vind dat de internist zich te makkelijk neerlegt bij een normale TSH maar een verhoogde FT4. Ik voel mezelf gewoon zwaar klote en door al het zweten en vette huid/haar voel ik mezelf zelfs vies.

Als ik geen medische studie deed was het wel goed om mee te denken/verder te denken dan de dokter?

Bahco, Graves heeft inderdaad ook een variant met een oogziekte. Dat zijn inderdaad uitpuilende ogen. Maar dit is lang niet altijd het geval. Mijn ogen zijn wel slechter geworden in de tussentijd waar de opticien geen oorzaak voor kon aanwijzen maar de symptomen van de oogziekte heb ik (gelukkig) niet.

Thanks wolkje en kwallenbal voor de reacties. En wolkje, de huisarts heeft al gekeken naar mogelijk andere oorzaken van de FT4 of uberhaupt voor de klachten. Het zijn natuurlijk vrij algemene klachten die bij heel veel ziektes voorkomen, alleen komt de huisarts elke keer weer bij hormonen als oorzaak en dan uiteindelijk bij de schildklier. Ik zal volgende week eens vragen of ik geprikt kan worden op antistoffen, thanks voor de tip.
Laat ook je antistoffen nakijken, schildklierwaarden zeggen vaak niet zoveel is mijn ervaring.

Heb zelf ook graves, liep al jaren met vage klachten en was eerder op schildklier gechecked.

De waarden waren toen normaal.

Ben zelf nu medicatieloos en nee geen uitpuilende ogen. Dat kan wel als gevolg van Graves optreden, maar hoeft niet bij iedereen het geval te zijn.
Love...miss..will never forget you..
Btw, mijn acupuncturist weed mij op een te snelle schildklier als oorzaak van mijn klachten.

Terwijl het al die tijd over het hoofd is gezien door mijn huisarts.

Mijn internist ( een wijze man) zei: de beste dokter Ben je altijd zelf want jij kent je lijf het best. En als het niet goed voelt dan is het ook niet goed.
Love...miss..will never forget you..
Dat laatste vind mijn huisarts ook. (gelukkig)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven