Ziekte van Graves
dinsdag 6 maart 2018 om 22:29
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de ziekte van Graves heb. Mijn T4 is veel te hoog en mijn TSH minder dan 0,01. Antistoffen zijn rond de 4 geloof ik en mijn hartslag in rust is boven de 100. Ook heb ik trillende handen soms en ben ik erg afgevallen (en ik was al niet bepaald dik.) Kortom, dat wordt betablokkers en schildklierremmers.
Maar omdat wij over gezinsuitbreiding denken en ik een eind-dertiger ben, stelden ze meteen een operatie voor om mijn schildklier weg te halen. Wow! Daar moet ik echt nog even heel hard over nadenken. Is dit gebruikelijk, om het hele medicatietraject meteen over te slaan?
Wie heeft er ervaringen met Graves, medicatie, operatie, zwangerschap? Ik moet hier echt even aan wennen, het is best een dingetje vind ik.
Maar omdat wij over gezinsuitbreiding denken en ik een eind-dertiger ben, stelden ze meteen een operatie voor om mijn schildklier weg te halen. Wow! Daar moet ik echt nog even heel hard over nadenken. Is dit gebruikelijk, om het hele medicatietraject meteen over te slaan?
Wie heeft er ervaringen met Graves, medicatie, operatie, zwangerschap? Ik moet hier echt even aan wennen, het is best een dingetje vind ik.
dinsdag 6 maart 2018 om 22:53
Hii mater_mutata vorige week heb ik ook te horen gekregen dat ik de ziekte van Graves heb.
Mijn waardes waren zo hoog dat ik gelijk Strumazol moest beginnen te slikken. Slik dit nu 5 dagen en ik voel me vreselijk. Diaree, misselijk, en erg moe. Hele dag slapen.
Ik baal ervan dat ik mijn waardes niet heb meegekregen. Oh ja ook heb ik medicijnen voor mijn hartslag om deze wat langzamer te laten gaan. Ook al was deze 90 slagen in rust. Wat nog wel gewoon is. Ben begin 30 en vraag mij ook af wat dit voor eventuele zwangerschap kan betekenen. Huisarts heeft mij al gezegd dat ik voorlopig niet zwanger moet raken.
Van operatie weet ik dus niks, omdat dit mij niet aangeboden is.
Ik heb nog zoveel vragen en probeer gewoon niet te googlen. Schrijf al mijn vragen op en vraag ze over 3 weken aan de internist.
Wanneer mag jij terug naar ziekenhuis?
Mijn waardes waren zo hoog dat ik gelijk Strumazol moest beginnen te slikken. Slik dit nu 5 dagen en ik voel me vreselijk. Diaree, misselijk, en erg moe. Hele dag slapen.
Ik baal ervan dat ik mijn waardes niet heb meegekregen. Oh ja ook heb ik medicijnen voor mijn hartslag om deze wat langzamer te laten gaan. Ook al was deze 90 slagen in rust. Wat nog wel gewoon is. Ben begin 30 en vraag mij ook af wat dit voor eventuele zwangerschap kan betekenen. Huisarts heeft mij al gezegd dat ik voorlopig niet zwanger moet raken.
Van operatie weet ik dus niks, omdat dit mij niet aangeboden is.
Ik heb nog zoveel vragen en probeer gewoon niet te googlen. Schrijf al mijn vragen op en vraag ze over 3 weken aan de internist.
Wanneer mag jij terug naar ziekenhuis?
dinsdag 6 maart 2018 om 23:07
woensdag 7 maart 2018 om 07:28
Ik heb weleens gelezen dat na een jaar met de medicatie gestopt wordt om uit te vinden of het zich hersteld heeft.
Staat hier: Ziekte van Graves - Wikipedia
Staat hier: Ziekte van Graves - Wikipedia
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 7 maart 2018 om 08:25
La-lady, die waarden kan je opvragen bij je huisarts. Bij mij heeft hij ze naar me toe gemaild. Alleen het meest recente onderzoek, met de waarde van de antistoffen, heb ik nog niet maar het was iets van rond de 3.5 geloof ik. Ik moet ook Strumazol gaan slikken en schrok best wel van je bericht, omdat ik dacht dat je je juist beter gaat voelen ermee ipv slechter. Ik heb een bel afspraak over 3 weken en weet dus niet wanneer ik weer naar het ziekenhuis ga. Hebben ze het bij jou niet over een operatie gehad?
woensdag 7 maart 2018 om 09:41
Ik heb 2 keer Graves gehad, beide na zwangerschap. Na de eerste zwangerschap onder begeleiding van internist en met medicatie weer zwanger geworden. Na de tweede zwangerschap een jaar lang medicatie geslikt toen gestopt en het is nu al 5 jaar weg. Ik zou dus niet zo snel voor operatie of ‘de slok’ gaan.
woensdag 7 maart 2018 om 12:11
Ja, ik had het niet zo heftig verwacht, vooral ook omdat ik bijna geen klachten had toen ik naar de huisarts ging. Maar goed, mijn klachten hoeven niet jouw klachten te zijn.
Ik heb inderdaad ook belafspraken en telkens voor ik gebeld word moet ik 2 dagen van te voren bloed prikken zodat die bekeken en besproken kunnen worden.
En nee niet over operatie gehad.
Retrostar, wat ik lees is dat je bijna toch altijd medicatie moet slikken of je genezen bent of niet.
Deurkozijn fijn om jouw reactie te lezen dat het dus niet onmogelijk is om zwanger te raken. En dat je helemaal van de medicatie af bent.
Ik heb inderdaad ook belafspraken en telkens voor ik gebeld word moet ik 2 dagen van te voren bloed prikken zodat die bekeken en besproken kunnen worden.
En nee niet over operatie gehad.
Retrostar, wat ik lees is dat je bijna toch altijd medicatie moet slikken of je genezen bent of niet.
Deurkozijn fijn om jouw reactie te lezen dat het dus niet onmogelijk is om zwanger te raken. En dat je helemaal van de medicatie af bent.
woensdag 7 maart 2018 om 12:14
Eerste keer na 9 maanden toen ik heel veel klachten had. Heeft ING 4 maanden geduurd voor ik goed ingesteld was met medicatie en weer helemaal klachtenvrij was (en dat schijnt snel te zijn). Na de tweede zwangerschap werd ik in de gaten gehouden, ik voelde het zelf toen heel goed dat het terug kwam, dat was ongeveer 3 maanden na de bevalling. Aangezien de internist toen wist op welke medicatie ik het beste reageerde en wat mijn waarde moest zijn (dat wisselt per persoon) was het toen makkelijker om in te stellen en voelde ik me na 2-3 weken al weer een stuk beter.
woensdag 7 maart 2018 om 12:28
Hoi mater,
Ik heb zelf de ziekte van Hashimoto, zowat de tegenhanger van Graves, maar de gelijkenissen zijn wellicht groter dan wat je op het eerste zicht zou verwachten. Het is ook een auto-immuunaandoening, maar ze resulteert in een verminderde werking van de schildklier.
Mijn endocrinoloog heeft mij nooit verteld dat ik Hashimoto had, gewoon dat ik schildklierhormoon moest nemen omdat mijn schildklier niet goed werkte.
Tja, het ligt dan wel in mijn aard om op onderzoek uit te gaan.
Ik ben terecht gekomen op de website van een Amerikaanse apothekeres die heel wat research heeft gedaan vooral over Hashimoto dan. Ze heeft ook een reportagereeks gemaakt en daar kwamen anderen uit de medische wereld in aan het woord, zo ook een dokteres met Graves.
Wat zij zei, vond ik enerzijds shockerend, maar anderzijds ook typerend voor de klassieke geneeskunde. Het is niet zo dat je schildklier stuk is ofzo, maar de klassieke behandeling is wel om ze met radioactiviteit te bestralen zodat ze stuk gaat en dan schildklierhormoon in pilvorm te geven. Een symptomatische behandeling, eerder dan de oorzaak van de immuunreactie te elimineren.
Ik herinner me dat ze zei dat ze die behandeling niet opnieuw zou laten doen na al het onderzoek dat ze inmiddels had uitgevoerd.
Het is natuurlijk jouw lijf, maar ik wou het gewoon maar meegeven. Ze heeft ook een boek geschreven, the thyroid connection, waarmee ik geen reclame wil maken, ik heb het niet zelf gelezen, maar misschien kan je uit de reviews wel opmaken of het interessant zou zijn voor jou.
Ik heb zelf de ziekte van Hashimoto, zowat de tegenhanger van Graves, maar de gelijkenissen zijn wellicht groter dan wat je op het eerste zicht zou verwachten. Het is ook een auto-immuunaandoening, maar ze resulteert in een verminderde werking van de schildklier.
Mijn endocrinoloog heeft mij nooit verteld dat ik Hashimoto had, gewoon dat ik schildklierhormoon moest nemen omdat mijn schildklier niet goed werkte.
Tja, het ligt dan wel in mijn aard om op onderzoek uit te gaan.
Ik ben terecht gekomen op de website van een Amerikaanse apothekeres die heel wat research heeft gedaan vooral over Hashimoto dan. Ze heeft ook een reportagereeks gemaakt en daar kwamen anderen uit de medische wereld in aan het woord, zo ook een dokteres met Graves.
Wat zij zei, vond ik enerzijds shockerend, maar anderzijds ook typerend voor de klassieke geneeskunde. Het is niet zo dat je schildklier stuk is ofzo, maar de klassieke behandeling is wel om ze met radioactiviteit te bestralen zodat ze stuk gaat en dan schildklierhormoon in pilvorm te geven. Een symptomatische behandeling, eerder dan de oorzaak van de immuunreactie te elimineren.
Ik herinner me dat ze zei dat ze die behandeling niet opnieuw zou laten doen na al het onderzoek dat ze inmiddels had uitgevoerd.
Het is natuurlijk jouw lijf, maar ik wou het gewoon maar meegeven. Ze heeft ook een boek geschreven, the thyroid connection, waarmee ik geen reclame wil maken, ik heb het niet zelf gelezen, maar misschien kan je uit de reviews wel opmaken of het interessant zou zijn voor jou.
vrijdag 9 maart 2018 om 15:35
Bij mij was in juni geconstateerd dat mijn schildklier te snel werkte. Door de ernst van mijn klachten rechtstreeks doorverwezen naar de internist. Na een aantal onderzoeken bleek dat ik ook de ziekte van Graves heb. Ik heb begrepen dat trage schildklier meestal ook door de huisarts behandeld kan worden.mater_matuta schreef: ↑07-03-2018 11:54Oh dank je Deurkozijn dat geeft de burger moed. Hoe lang na de zwangerschappen kreeg jij Graves als ik mag vragen?
@Sem Ik ben alleen naar de endo verpleegkundige geweest. Geen idee of ik de endocrinoloog of internist nog krijg.