Ziekte van Lyme / tekenbeet
woensdag 5 september 2018 om 07:45
Zo, de halve nacht wakker gelegen: ik zag gister ineens kringen op mijn (boven)arm. De typische kringen van een tekenbeet. Gegoogled of het alleen de beet is of dat ik er meer mee moet doen. Ik las dat als je die kringen hebt, dat je dan sowieso Lyme hebt. Om half 9 opent de lijn van de huisarts dus dan ga ik direct bellen.
Ik ken vooral de (horror)verhalen van de jarenlange onderkende Lyme, de diversiteit van klachten die mogelijjk allemaal bij Lyme horen en zelfs mensen die bedlegerig zijn door Lyme.
Graag hoor ik ervaringen van mensen die gebeten zijn of een kring hebben gehad hoe het verloop van Lyme bij hen ging.
Wat een kutbeesten.
Ik ken vooral de (horror)verhalen van de jarenlange onderkende Lyme, de diversiteit van klachten die mogelijjk allemaal bij Lyme horen en zelfs mensen die bedlegerig zijn door Lyme.
Graag hoor ik ervaringen van mensen die gebeten zijn of een kring hebben gehad hoe het verloop van Lyme bij hen ging.
Wat een kutbeesten.
woensdag 5 september 2018 om 07:53
woensdag 5 september 2018 om 07:55
Ik heb ook gehad een paar maanden geleden en ik was toen in de tropen waar het niet voor komt maar zij hebben mij toch aan de juiste antibiotica geholpen. Ben in NL nog bij de HA geweest en voor de zekerheid nog 2 weken behandeld. Ik ben volledig opgeknapt.
Een acute ontsteking die je op tijd ontdekt is heel goed te behandelen met antibiotica. Ik heb wel last gehad van bijwerkingen. Misselijk en huiduitslag. Vraag dan evt om een maagbeschermer aan je ha en overleg bij dit soort bijwerkingen. Het was geen feestje maar het is wel weg.
De problemen ontstaan vooral omdat je 50% van de tijd niet door hebt dat de teek je te pakken had. De klassieke kring ontstaat ook in veel gevallen niet en wanneer je dan na maanden allerlei rare klachten krijgt is het niet goed tot lyme te herleiden. De chronische lyme die dan ontstaat is slecht te behandelen. Eigenlijk weet men niet wat dan werkt.
In 95-96% van de gevallen levert een tijdig ontdekte lyme geen problemen op en kun je er prima van genezen.
Een acute ontsteking die je op tijd ontdekt is heel goed te behandelen met antibiotica. Ik heb wel last gehad van bijwerkingen. Misselijk en huiduitslag. Vraag dan evt om een maagbeschermer aan je ha en overleg bij dit soort bijwerkingen. Het was geen feestje maar het is wel weg.
De problemen ontstaan vooral omdat je 50% van de tijd niet door hebt dat de teek je te pakken had. De klassieke kring ontstaat ook in veel gevallen niet en wanneer je dan na maanden allerlei rare klachten krijgt is het niet goed tot lyme te herleiden. De chronische lyme die dan ontstaat is slecht te behandelen. Eigenlijk weet men niet wat dan werkt.
In 95-96% van de gevallen levert een tijdig ontdekte lyme geen problemen op en kun je er prima van genezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 5 september 2018 om 07:58
Dat klinkt geruststellend!
Achteraf bekeken heb ik wel wat klachten, maar die had ik niet gerelateerd aan Lyme/tekenbeet. Mijn conditie is in de laatste 3 weken achteruitgegaan. Ik ben wel blijven sporten en kreeg na het sporten spierpijn (heb ik anders eigenlijk nooit). Ik heb ook wat vaker hoofdpijn gehad dan anders. Maar verder voel ik me best goed.
Ik ga er vanuit dat ik dus een ab-kuur krijg van 10-14 dagen (las ik op internet). Blegh. Ik ben deze week net weer begonnen met werken en heb gewoon zin om goed te beginnen. Nu dit weer.
Achteraf bekeken heb ik wel wat klachten, maar die had ik niet gerelateerd aan Lyme/tekenbeet. Mijn conditie is in de laatste 3 weken achteruitgegaan. Ik ben wel blijven sporten en kreeg na het sporten spierpijn (heb ik anders eigenlijk nooit). Ik heb ook wat vaker hoofdpijn gehad dan anders. Maar verder voel ik me best goed.
Ik ga er vanuit dat ik dus een ab-kuur krijg van 10-14 dagen (las ik op internet). Blegh. Ik ben deze week net weer begonnen met werken en heb gewoon zin om goed te beginnen. Nu dit weer.
woensdag 5 september 2018 om 08:14
Veel mensen/leken zeggen dat je nog geen lyme hebt maar die kring is een teken van een acute infectie en dan heb je dus lyme ondanks dat de symptomen nog mild zijn.
Ik ben wel blijven werken maar iets meer thuis en wat rustiger aan. Ik was ook moe en had verhoging.
Ik ben wel blijven werken maar iets meer thuis en wat rustiger aan. Ik was ook moe en had verhoging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 5 september 2018 om 08:16
In 50% van de gevallen ontdek je de beet niet en kring ontstaat niet altijd op dezelfde plek als de beet maar de kans is wel aanwezig.
Ik heb de beet ook niet gevoeld. Er lag mij alleen een teek op de grond in de slaapkamer. Die is denk ik uit mijn broek gevallen bij het omkleden.
woensdag 5 september 2018 om 08:39
Pavlovski schreef: ↑05-09-2018 07:58Dat klinkt geruststellend!
Ga vooral niet te veel googlen, want je gooit wat dingen door elkaar heen. En je leest vooral de meest heftige varianten van alles.
Wacht rustig het consult met de huisarts af, en luister naar het advies. De huisarts heeft er voor doorgeleerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 5 september 2018 om 09:44
Oh, ik ga ook wel gewoon werken hoor, maar het voelt als een valse start. Voor mijn vakantie heb ik op halve kracht gewerkt ivm privé-omstandigheden. Nu dat allemaal achter de rug is, wilde ik gewoon lekker beginnen. De eerste 3 weken na een vakantie zijn altijd heel druk: lange dagen, veel dingen opstarten. Rustig aan doen gaat de eerste weken niet. Dat maakt dat het voelt als een valse start.
Ik ben al bij de huisarts geweest en heb antibiotica in huis voor de komende 2 weken. Ook de huisarts zei dat het met de antibiotica in principe klaar is. Wel is het belangrijk om het komende jaar bij elk consult aan te geven dat ik Lyme heb. Ook mag ik niet te lang blijven lopen met kwaaltjes: liever een keer te vaak langskomen dan te weinig.
Ik ben al bij de huisarts geweest en heb antibiotica in huis voor de komende 2 weken. Ook de huisarts zei dat het met de antibiotica in principe klaar is. Wel is het belangrijk om het komende jaar bij elk consult aan te geven dat ik Lyme heb. Ook mag ik niet te lang blijven lopen met kwaaltjes: liever een keer te vaak langskomen dan te weinig.
woensdag 5 september 2018 om 09:50
woensdag 5 september 2018 om 09:51
woensdag 5 september 2018 om 10:01
Blij kun je zijn dat je het ontdekt hebt en actie hebt ondernomen. Er zijn tal van mensen die het (nog) niet en nooit weten.
Je hebt het niet zelf gedaan of ingeregeld he, dat die teek jou uitzocht als maaltijd.
Wees niet zo streng voor jezelf.
Ook deze domper kom jij te boven, evenals de privé-situatie die het jou recent moeilijk maakte. Heb vertrouwen en neem nu de tijd om het wat rustiger aan te doen. Je kunt het verklaren. Je stelt je niet aan.
Succes en beterschap gewenst.
Je hebt het niet zelf gedaan of ingeregeld he, dat die teek jou uitzocht als maaltijd.
Wees niet zo streng voor jezelf.
Ook deze domper kom jij te boven, evenals de privé-situatie die het jou recent moeilijk maakte. Heb vertrouwen en neem nu de tijd om het wat rustiger aan te doen. Je kunt het verklaren. Je stelt je niet aan.
Succes en beterschap gewenst.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 10:57
0.21% gewijzigd
woensdag 5 september 2018 om 10:57
woensdag 5 september 2018 om 11:01
woensdag 5 september 2018 om 11:18
Kringen als in meerdere tegelijkertijd? Op de bovenarm? dat is vrij ongebruikelijk voor een erythema van Lyme.
Als die kringen maar klein zijn, 5-10 cm kan het ook zijn dat je een paar keer door een daas bent gestoken, dat levert vaak ook een rode plek met een wit/bleek centrum. Klassieke Lyme kringen zijn een rode rand, een witte zone en dan weer een rood centrum.
Maar daas of teek, Lyme wil je voorkomen, op naar de huisarts for AB. De RIVM richtlijn is up to date.
H
Als die kringen maar klein zijn, 5-10 cm kan het ook zijn dat je een paar keer door een daas bent gestoken, dat levert vaak ook een rode plek met een wit/bleek centrum. Klassieke Lyme kringen zijn een rode rand, een witte zone en dan weer een rood centrum.
Maar daas of teek, Lyme wil je voorkomen, op naar de huisarts for AB. De RIVM richtlijn is up to date.
H
woensdag 5 september 2018 om 12:18