Gezondheid alle pijlers

zijn jullie donor ?

24-10-2012 14:24 191 berichten
Alle reacties Link kopieren
ja, zijn jullie donor ?

ik zit er over na te denken om donor te worden, maar weet het nog niet zeker, wat waren jullie standpunten om donor te worden ?
artsen mogen je niet expres dood laten gaan, en de artsen weten niet dat jij donor bent dat zien ze later pas terug in het donor register
Afscheid nemen

Er is altijd voldoende tijd voor afscheid van de overleden dierbare. Bij de donatie van organen kunnen de nabestaanden zowel voor als na de donatie afscheid nemen. Ook hoeft de begrafenis of crematie niet uitgesteld te worden vanwege de donatieprocedure. De overledene blijft soms een halve tot een hele dag langer in het ziekenhuis. Dit hangt af van de organen of weefsels die worden gedoneerd.

Opbaren altijd mogelijk

Het uitnemen van organen en weefsels gebeurt met grote zorgvuldigheid en respect voor de overledene en de nabestaanden. Het lichaam van de donor kan dan ook gewoon worden opgebaard, thuis of in een rouwcentrum. Wel moeten de nabestaanden van een donor van vitale organen bedacht zijn op de zeer bleke kleur van de overledene. Die wordt veroorzaakt door bloedverlies bij de donatieoperatie.

Ook bij donatie van huid

Huid kan van het hele lichaam worden afgenomen, maar wordt nooit afgenomen van die gedeeltes, die bij het opbaren zichtbaar zijn. Dus niet van het hoofd of het gezicht, de hals of de handen. In verreweg de meeste gevallen wordt huid gebruikt van de rug en van de achterkant van armen en benen.
@ Iris26: Ik heb geen idee waarom je dat zou willen weten of waarom dat relevant is. Maar ik ben 27.
quote:reanne schreef op 24 oktober 2012 @ 15:00:

artsen mogen je niet expres dood laten gaan, en de artsen weten niet dat jij donor bent dat zien ze later pas terug in het donor registernou, ze zien het wel voor het overlijden hoor, anders heb je er ook niets meer aan. Alles moet namelijk heel precies gepland worden. Maar ik geloof ook niet dat er qua orgaandonatie veel mis gaat in Nederland. Ik vond de hele procedure heel integer en goed begeleid.
Het is zoals het is
quote:Mevrouw75 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:51:

[...]

hoe oud is oud?

ik bedoel, als je 120 bent, kan ik me dat voorstellen, maar is 70 ook al te oud bv?Dat weet ik ook nog niet. Ik zal tegen de tijd dat ik me oud begin te voelen wel eens met een arts overleggen
quote:Marahbloem schreef op 24 oktober 2012 @ 14:52:

Nee, geen donor en nee, ook niet van plan om het te worden.

Zoveel gruwelijke verhalen gelezen over mensen die eigenlijk te snel dood werden verklaard, omdat de organen herbruikbaar bleken.

Mijn moeder stond geregistreerd als donor en is meer dan 45 min. gereanimeerd waardoor haar organen niet meer bruikbaar waren voor donatie.

Later zeiden de artsen ook dat ze eigenlijk al te lang gereanimeerd hadden, maar dat ze bij een "jong" persoon (56) gewoon meer dan zeker willen weten dat ze echt alles hebben gegeven. Orgaandonatietechnisch gezien zonde, mijn moeder was verder namelijk kerngezond.
Huid wordt inderdaad alleen gebruikt van de achterkant van het lichaam.
quote:reanne schreef op 24 oktober 2012 @ 14:38:

[...]

jaa daar zit ik dus mee, wat als ik dood ben en je ziet al die littekens enzo

Dat wordt niet echt zichtbaar gedaan:

http://www.transplantatie ... chaam-eruit-na-de-donatie
Ik ben ook donor.

Mocht ik ooit is een donor orgaan nodig hebben, dan zal ik ook blij zijn dat iemand anders donor was.
quote:Youk79 schreef op 24 oktober 2012 @ 15:02:

[...]

nou, ze zien het wel voor het overlijden hoor, anders heb je er ook niets meer aan. Alles moet namelijk heel precies gepland worden. Maar ik geloof ook niet dat er qua orgaandonatie veel mis gaat in Nederland. Ik vond de hele procedure heel integer en goed begeleid.

Als ik donor ben, laten artsen me dan makkelijker doodgaan?

Nee. Ten eerste weten artsen niet dat iemand donor is, totdat hij is overleden. Dit zoeken ze daarna pas op in het Donorregister. Ten tweede heeft een behandelend arts maar één plicht en dat is om het leven van de patiënt te redden. De transplantatiearts is iemand anders. En die komt er pas bij als een patiënt overleden is.

van de jaofnee.nl
Wij zijn allemaal donor maar partner beslist.

Ook de kinderen van 16 en 18 jaar zijn bewust donor.

Dochter van 6 geeft graag en dat voor ogen houdend zal ook zij donor zijn totdat ze hier zelf over kan beslissen.
quote:Marahbloem schreef op 24 oktober 2012 @ 14:52:

Nee, geen donor en nee, ook niet van plan om het te worden.

Zoveel gruwelijke verhalen gelezen over mensen die eigenlijk te snel dood werden verklaard, omdat de organen herbruikbaar bleken.Waar lees je die dan? Ik ben al heel lang donor, en ik kom ze nooit tegen.
quote:_flower_ schreef op 24 oktober 2012 @ 14:59:

[...]

Ook inderdaad ja.

ook impliceert dat er nog meer is.

Fysiek zijn familieleden nl. behoorlijk vaak erg compatibel. Iig meer dan anderen. Daarom dat ik vroeg naar karakter. Wat nog meer dan?

Ik ben nieuwsgierig!
quote:Lizzl schreef op 24 oktober 2012 @ 15:03:

Huid wordt inderdaad alleen gebruikt van de achterkant van het lichaam.Ja, maar dat zie je wel als je helpt met afleggen. Een nee voor mij dus.
quote:reanne schreef op 24 oktober 2012 @ 15:04:

[...]

Als ik donor ben, laten artsen me dan makkelijker doodgaan?

Nee. Ten eerste weten artsen niet dat iemand donor is, totdat hij is overleden. Dit zoeken ze daarna pas op in het Donorregister. Ten tweede heeft een behandelend arts maar één plicht en dat is om het leven van de patiënt te redden. De transplantatiearts is iemand anders. En die komt er pas bij als een patiënt overleden is.

van de jaofnee.nlJoh, ik ben het met je eens dat ze je niet gemakkelijker dood laten gaan. Maar ze zoeken het wel op vóór dat je bent overleden. Orgaandonatie kan (vrijwel) alleen bij mensen die in het ziekenhuis aan de beademing terechtkomen en dan óf hersendood zijn óf gepland doodgaan door het uitzetten van de apparaten als er verder niets meer voor ze gedaan kan worden. Die hele donatie (vooral van organen zoals nieren enzo) moet heel precies gepland worden na het overlijden, anders heb je niets meer aan die organen.
Het is zoals het is
quote:Youk79 schreef op 24 oktober 2012 @ 15:09:

[...]

Joh, ik ben het met je eens dat ze je niet gemakkelijker dood laten gaan. Maar ze zoeken het wel op vóór dat je bent overleden. Orgaandonatie kan (vrijwel) alleen bij mensen die in het ziekenhuis aan de beademing terechtkomen en dan óf hersendood zijn óf gepland doodgaan door het uitzetten van de apparaten als er verder niets meer voor ze gedaan kan worden. Die hele donatie (vooral van organen zoals nieren enzo) moet heel precies gepland worden na het overlijden, anders heb je niets meer aan die organen.ooh zo ik was weer even blond aan het denken :')
quote:hedda2hedda schreef op 24 oktober 2012 @ 14:32:

Ja, vanaf mijn 18e, toen mocht ik zelf beslissen.

Reden 1: Ik zie niet wat ik met mijn organen moet na mijn overlijden, dan doe ik er liever iets nuttigs mee en help anderen.

Reden 2: Ik zou ook graag van andermans organen gebruik maken als dat nodig is, dus vind ik dat ik ze zelf ook moet aanbieden.

Waarover twijfel je?Dit waren ook precies mijn twee redenen om donor te worden/zijn.
quote:reanne schreef op 24 oktober 2012 @ 14:38:

[...]

jaa daar zit ik dus mee, wat als ik dood ben en je ziet al die littekens enzoZe nemen alleen huid van je achterkant. Daarnaast heb je in die kist toch kleren aan. Je ziet er niets van. Daarbuiten vind ik lijken toch al niet echt een mooi aangezicht, mensen veranderen vaak zo. Herinner mij maar zoals ik levend was.
Uiteraard ben ik orgaandonor. Geen seconde over getwijfeld.

Een vriend van mij is vorig jaar helaas overleden, was er een donorlong beschikbaar geweest had hij wellicht nog geleefd.

Het was een schat van een jongen, ik had het hem zo nog wat jaren gegund! Hij is maar 30 jaar geworden.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin

:Lizzl schreef op 24 oktober 2012 @ 15:03 : Huid wordt inderdaad alleen gebruikt van de achterkant van het lichaam

susanna1980, 6 minuten geleden

.Ja, maar dat zie je wel als je helpt met afleggen. Een nee voor mij dus.

Maar je hoeft jezelf niet af te leggen
Yep, ik ben donor.

En ook ben ik al jaren bloeddonor.
Ik ben ook donor, maar ik sta niet mijn huid en hoornvlies af. Puur voor de kist, eigenlijk. Daar dacht ik toen en nu nog zo over (ben op mijn 23ste donor geworden) en denk dat het ook zo blijft.

Vriend is niet donor en dat vind ik niet erg, maar wil graag wel dat hij mijn keuze respecteerd. Ik heb mij ook laten registreren zodat hij of mijn familie die keuze niet hoeft te maken mocht ik vroegtijdig komen te overlijden.
Wel heel veel mensen hier die ja antwoorden.

Zou het zo zijn dat mensen die het niet hebben gedaan zoals ik het hier niet durven posten?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:_flower_ schreef op 24 oktober 2012 @ 15:02:

@ Iris26: Ik heb geen idee waarom je dat zou willen weten of waarom dat relevant is. Maar ik ben 27.Omdat ik denk dat als je ouder wordt en meer meemaakt in leven/omgeving er anders over nagaat denken. (niet iedereen natuurlijk) En ik denk dat als je kinderen hebt hier ook anders over gaat denken. (of je wel of geen donororgaan wil ontvangen).
quote:reanne schreef op 24 oktober 2012 @ 14:53:

oke ik be geregistreerd, maar kan ik als ik wil nou wel tatoeages nemen ?Ja hoor, die knippen ze uit en plakken ze dan op iemand anders als je dood bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven