Zonder recept
dinsdag 3 juli 2012 om 09:11
Ik heb erg last van allergie. Hiervoor heb ik medicatie en neusspray gekregen van de HA. Maar nu jeuken mijn handen heel erg. Andere klachten zijn verdwenen, maar dit niet. Ik heb contact opgenomen met de HA en deze gaf mij ecolon, zonder succes. Ben een beetje moe om steeds terug te gaan. Zijn er geen andere huismiddeltjes tegen jeukende, rode handen? Het lijkt op eczeem, maar vreemd dat ecolon niet helpt.
dinsdag 3 juli 2012 om 09:26
Als een middel niet werkt heb je niet veel aan een herhalingsrecept
@ TO; ik ben ook allergisch voor van alles, en heel vaak rode, trekkerige huid op mijn handen. Hormoonzalf is het enige wat echt werkt, maar dat wil ik niet op lange termijn gebruiken. Wat het bij mij enigszins onder controle houdt is het vermijden van direct contact met chemische producten, meerdere keren per dag smeren met een handcreme obv glycerine, en wassen met een milde zeep. Tis niet 100%, maar heb het nu al een paar jaar aardig onder controle.
@ TO; ik ben ook allergisch voor van alles, en heel vaak rode, trekkerige huid op mijn handen. Hormoonzalf is het enige wat echt werkt, maar dat wil ik niet op lange termijn gebruiken. Wat het bij mij enigszins onder controle houdt is het vermijden van direct contact met chemische producten, meerdere keren per dag smeren met een handcreme obv glycerine, en wassen met een milde zeep. Tis niet 100%, maar heb het nu al een paar jaar aardig onder controle.
dinsdag 3 juli 2012 om 09:38
Mijn bloed is onlangs getest en heb hooikoorts en ben allergisch voor huisstof, grassen en pollen. Maar vreemd dat het te zien is op mijn handen. Ik smeer voor het slapen mijn handen in met vaseline, dit helpt enigzins. Is ecolon ook een hormoonzalf? Volgens mij wel namelijk. Tussendoor smeer ik ook handcreme, maar ik was zo vaak mijn handen en vind dat vettige maar niks Bedankt voor de reacties!
dinsdag 3 juli 2012 om 09:47
Hormoonzalf heb je in toenemende sterkte (ben geen arts maar volgens mij kan je makkelijk een van 10 soorten zalf voorgeschreven krijgen, de een sterker dan de ander). Vaak begint de huisarts met een relatief milde zalf, als dat niet helpt is er een sterkere. Deze zijn niet zonder bijwerkingen. Of Ecolon een hormoonzalf is kan je lezen in de bijsluiter.
Vaseline en andere cremes kunnen helpen. Van (te) vaak je handen wassen krijg je droge handen, wat de jeuk ook kan oproepen. Zachtere zeep misschien? Bijvoorbeeld Dove waarbij er creme in de zalf zit?
Vaseline en andere cremes kunnen helpen. Van (te) vaak je handen wassen krijg je droge handen, wat de jeuk ook kan oproepen. Zachtere zeep misschien? Bijvoorbeeld Dove waarbij er creme in de zalf zit?
dinsdag 3 juli 2012 om 10:06
Wat je zo kunt kopen is altijd minder sterk dan wat er op recept wordt voorgeschreven. Dus maar weer naar huisarts. Tot die tijd helpt het om contact met allergenen te vermijden, je handen niet teveel te wassen, liever geen zeep gebruiken, regelmatig invetten met een indiffertente crème (bijv vaselinecetomacrogolcreme).
Zou het kunnen dat je handen allergisch reageren op een nieuwe zeep of handencrème die je sinds kort gebruikt? Dat kun je uittesten door dat even niet te gebruiken...
Zou het kunnen dat je handen allergisch reageren op een nieuwe zeep of handencrème die je sinds kort gebruikt? Dat kun je uittesten door dat even niet te gebruiken...
dinsdag 3 juli 2012 om 10:10
quote:yezka schreef op dinsdag 03 juli 2012 10:00 Elocon is een hormoonzalf uit de sterkste klasse, maar heeft niet meer bijwerkingen dan de mildste hormoonzalven. Dus wel een goede keuze van je HA. Jammer dat het je niet helpt. Hoeveel keer heb je het gesmeerd?
Klopt als een bus!
Zelf gebruik ik ook Elocon voor mijn eczeem, Ik zou gewoon terug gaan naar je HA, daar is hij tenslotte voor.
Klopt als een bus!
Zelf gebruik ik ook Elocon voor mijn eczeem, Ik zou gewoon terug gaan naar je HA, daar is hij tenslotte voor.
dinsdag 3 juli 2012 om 13:48
Heb je alleen jeuk of ook blaasjes? Ik heb handeczeem, maar de arts dacht eerst dat het een schimmel was dus kreeg anti-schimmelcreme... dat hielp natuurlijk niets. Andere arts gaf me eerst Betamethason en daarna Elocon, beiden werkten prima. Misschien is het bij jou juist wel een schimmel?
Verdere tips voor als het toch eczeem is: vettende zeep gebruiken (als het kan zonder parfum) zodat je handen niet uitdrogen. Bv. van Neutral. Handen na het wassen goed droogdeppen en incremen. Trouwens wel regelmatig blijven wassen, want zweet en viezigheid irriteren ook.
Zelf ben ik erg gebaat bij zeezout (zwemmen in zee), de producten van Zarqa (handcreme, lotion) en Dode zee zoutkorrels voor een handbadje. Ook van Zarqa of bij de Hema, maar let op dat het puur zout is zonder parfum. Evt. kun je nu ook gewoon een badje met keukenzout maken, om de jeuk te verlichten. Daarna droogdeppen + insmeren.
Overigens is mijn pollenallergie ook gelinkt aan overgevoeligheid voor bep. groente- en fruitsappen. Ik kan het in principe wel eten, maar als ik tijdens het snijden bv. tomatensap op mijn handen krijg dan krijg ik direct vuurrode blaasjes. Handschoentjes aan dus, als je weet wat de trigger is.
Sinds ik me hieraan houd, speciale zeep heb, en mijn handen regelmatig insmeer met Zarqa creme, kan ik de eczeem goed onder controle houden. Gebruik de elocon nog hooguit 2x per maand op kleine plekjes.
Wat voor jou werkt is een kwestie van uitproberen, en dat kan ff duren maar geef niet op! Begin nu iig met milde parfumvrije producten, en ga niet klooien met Dove enzo. Als je huid hersteld is kun je dat wel weer langzaam introduceren, maar nu niet.
Verdere tips voor als het toch eczeem is: vettende zeep gebruiken (als het kan zonder parfum) zodat je handen niet uitdrogen. Bv. van Neutral. Handen na het wassen goed droogdeppen en incremen. Trouwens wel regelmatig blijven wassen, want zweet en viezigheid irriteren ook.
Zelf ben ik erg gebaat bij zeezout (zwemmen in zee), de producten van Zarqa (handcreme, lotion) en Dode zee zoutkorrels voor een handbadje. Ook van Zarqa of bij de Hema, maar let op dat het puur zout is zonder parfum. Evt. kun je nu ook gewoon een badje met keukenzout maken, om de jeuk te verlichten. Daarna droogdeppen + insmeren.
Overigens is mijn pollenallergie ook gelinkt aan overgevoeligheid voor bep. groente- en fruitsappen. Ik kan het in principe wel eten, maar als ik tijdens het snijden bv. tomatensap op mijn handen krijg dan krijg ik direct vuurrode blaasjes. Handschoentjes aan dus, als je weet wat de trigger is.
Sinds ik me hieraan houd, speciale zeep heb, en mijn handen regelmatig insmeer met Zarqa creme, kan ik de eczeem goed onder controle houden. Gebruik de elocon nog hooguit 2x per maand op kleine plekjes.
Wat voor jou werkt is een kwestie van uitproberen, en dat kan ff duren maar geef niet op! Begin nu iig met milde parfumvrije producten, en ga niet klooien met Dove enzo. Als je huid hersteld is kun je dat wel weer langzaam introduceren, maar nu niet.