Gezondheid alle pijlers

Zonnesteek??

08-06-2018 01:15 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik voel me hondsberoerd.

Ik zit te rillen terwijl mijn lichaam gloeit, mega veel spierpijn overal, benauwd, en net ontwaakt na 2 uur aan vage dromen.

Gekke is, net temperatuur gemeten: 37.2. Had minstens 39 verwacht met hoe ik me voel. Wtf kan dit zijn? Verder geen klachten gehad vandaag behalve een paar keer heel warm maar heb liters water gedronken en geen hoofdpijn oid.

Toen ik ging slapen had ik wel onwijs pijn tussen mijn schouderbladen, dat is het enige opmerkelijke

Ik weet dat jullie geen diagnose mogen stellen maar om nou de huisartsenpost te bellen voor koorts maar geen koorts...
Misschien toch maar even bellen.
Hoe benauwd is benauwd? Als je erg benauwd bent uit het niets zou ik wel de HAP bellen. Je mag altijd bellen voor advies.

En je topictitel doet vermoeden dat je vandaag uren in de zon hebt gelegen? Is dat ook zo?
Dit lees ik over een zonnesteek:

Wat is een zonnesteek?

Te lang in de zon zitten kan niet alleen leiden tot verbranding, maar ook tot een zonnesteek. Van een zonnesteek is sprake als je lichaamstemperatuur ernstig is ontregeld als gevolg van het zonlicht. Je temperatuur kan oplopen tot 42 graden Celsius, en dat is levengevaarlijk. Vaak ontstaat een zonnesteek als gevolg van te lang zonnen en te weinig drinken.

Klachten zonnesteek

Naast koorts zijn er ook andere symptomen en verschijnselen die op een zonnesteek kunnen duiden:

Misselijkheid.
Duizeligheid.
Hoofdpijn.
Snelle hartslag.
Snelle, oppervlakkig ademhaling.

Behandeling zonnesteek

Wat je moet doen bij een zonnesteek is afhankelijk van de ernst van de situatie. Een zonnesteek komt voor in verschillende gradaties. Als je last hebt van een milde zonnesteek, dan heb je meestal alleen last van misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn. Om de klachten te verhelpen kan het al voldoende zijn om in de schaduw koelte te zoeken en voldoende te drinken. Een arts raadplegen is in dit geval niet noodzakelijk, al is het bij jonge kinderen en ouderen wel verstandig. Zelfs een milde zonnesteek kan voor hen gevaarlijk zijn.

Bij een ernstige zonnesteek heb je naast misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn, ook last van een snelle hartslag en ademhaling. Als je denkt dat je een ernstige zonnesteek hebt, doe je in principe hetzelfde als bij de milde variant: je zoekt verkoeling om de lichaamstemperatuur te laten dalen en je brengt je vochthuishouding op peil door te drinken. Verder raadpleeg je meteen je huisarts om je toestand te beoordelen. Een ernstige zonnesteek kan levensgevaarlijk zijn.

https://www.gezondheidsplein.nl/dossier ... /item42994
Allereerst zou ik ook de spoedarts bellen, meteen.

En mss onzin maar wat bedoel je met liters gedronken, hoeveel liter? Je kan watervergiftiging krijgen al weet ik niet wat de symptomen daarvan zijn.
Heb je gegeten vandaag? Voldoende zout binnengekregen?

Bel eerst die artsenpost maar even en bedenk wat je gegeten en gedronken hebt vandaag. Laat je nog even weten hoe het is afgelopen? Beterschap!
Heb je dan een tijd in de zon gezeten of gelegen?

Ik zou sowieso even naar de huisarts gaan. Het is niet zo dat je daar alleen heen mag met koorts.

Drink anders ook een glas water met een theelepel zout en een theelepel suiker. Het kan zijn dat je een tekort hebt aan elektrolyten en die vul je dan aan, kan ook dmv gebruik ORS dat is het zelfde en ook sportdrank/cocoswater is goed. Langzaam opdrinken.
Door heel veel water drinken verdun je de elektrolyten in je lichaam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Niemand hier weet wat jij hebt en niemand mag diagnoses stellen.
Als jij je zo slecht voelt en je je zorgen maakt, dan zit er maar één ding op: de huisarts bellen. Andere opties zijn er niet.
Heb je de huisarts gebeld??
Goedemorgen allemaal,

Ik heb paracetamol en ibuprofen genomen en ben weer in slaap gevallen. Gaat nu wel beter, geen koortsgevoel meer alleen een enorm katergevoel.

Gister alleen tijdens pauzes in de zon gezeten en 2 x een half uur fietsen naar werk en naar huis in de zon. Alleen: we hebben geen airco op werk dus ik zat behoorlijk te zweten op kantoor. Bel zo even de huisartsenpost voor de zekerheid

Bedankt voor alle reacties!
Mocht het een zonnesteek zijn dan kun je beter geen medicijnen nemen. Katergevoel kan een tekort zijn aan elektrolyten. Sowieso ff huisarts bellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb de huisarts gebeld en de assistente vond mijn klachten niet alarmerend.

@Amber ik heb een stukje gelezen over electrolyten, dat heeft toch met zout te maken? Denk niet dat dat het is, ik denk zelf combi van heel erg druk zijn en gister oververhitting. Mijn lichaam is even uitgeschakeld denk ik . .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven