Gezondheid alle pijlers

Zorgen om slapeloosheid van moeder

23-10-2021 18:26 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wie heeft er tips of wat geruststelling? Dit is er aan de hand: eind augustus heeft mijn moeder haar oren laten uitspuiten. Hier heeft zij afgelopen jaren een enorme angst voor ontwikkeld, omdat ze er telkens oorsuizen door kreeg (die wel weer wegtrokken overigens). Na dat uitspuiten afgelopen augustus kreeg ze last van oorpijnen en weer oorsuizen. Hier is ze zó door van slag geraakt dat ze daar een hyperfocus op kreeg.

Daar heeft ze een soort van onrust door ontwikkeld die sindsdien niet meer weg is gegaan. Van de oorklachten ondervindt ze nauwelijks nog hinder, maar wel van die onrust en inmiddels ook ernstige slapeloosheid. Zij was altijd een goede slaper en sinds ongeveer 1,5 maand elke nacht wakker. Ze heeft div. pillen geprobeerd (drogist en van de dokter), maar die hielpen niet of ze werd er een wrak van.

Het is dus allemaal van kwaad tot erger gegaan. Lichamelijk is ze gezond en er zijn verder geen problemen waarover ze zich zorgen zou kunnen maken, maar psychisch gaat het nu echt minder. Ze slaapt al weken slecht en afgelopen nachten gewoon helemaal niet geslapen zelfs. Ze wordt er moedeloos van en voelt zich erg slecht. Te slecht zelfs om haar normale leven te leiden. Ik heb geadviseerd nu langzaam aan toch wat kleine dingen te gaan doen, zoals een half uur wandelen met vriendin, even naar sport of naar de markt. Om zo toch weer het 'normale gevoel' te krijgen, ondanks dat ze zich superkut voelt.

Ikzelf denk dat het allemaal wel weer goedkomt, maar dat is niet vanavond of morgen. Het is een proces. Ze moet zich denk ik eerst meer ontspannen gaan voelen, dat is stap 1. Ik vind het zelf heel erg moeilijk om mijn moeder zo te zien en vraag me ook af: hoe lang kan dit zo doorgaan? Het gaat tot nu toe niet beter. Hoe lang kan een mens zonder slaap, vraag ik me dan ook af. Of dramatiseer ik nu? Hoe kun je nou ineens van een actief, vrolijk leven naar zo'n downfall gaan?

Ze gaat wel praten met een psycholoog, en doet ook allerlei ontspanningsoefeningen etc. Ik maak me wel zorgen. Iemand tips of geruststelling? Herkenbaarheid?

Dank!
Keer iets over gelezen en iemand bleek van het ene op het andere moment geen melatonine meer aan te maken. Misschien zoiets een keer laten onderzoeken; het kan zijn dat het niks met haar oren te maken heeft maar dat de timing toevallig zo was.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt bizar herkenbaar. Heb bijna hetzelfde meegemaakt, alleen dan niet door oren uitspuiten en bij mij trok de onrust snachts wel weg waardoor ik wel redelijk kon slapen.
Toevoeging: ik dacht toen ook hyperacusis (of zoiets) te hebben, wat een overgevoeligheid voor geluid is. Maar ik zocht toen ook alles op internet op en dat is iets wat je eigenlijk juist niet moet doen, want juist daardoor wordt de focus alleen maar meer terwijl die ervan af moet

Waardoor kan ze niet slapen? Piekeren? Denk ze de tinnitus nog te horen?

Ik ben ervanaf gekomen door afleiding, maar dat heeft wel wat maanden geduurd... En nu heb ik weer eenzelfde "obsessie", maar dan met iets heel anders. Ben er blijkbaar nogal gevoelig voor, maar erg irritant.

Psycholoog is zeker goed, maar de focus moet er wel vanaf. Dus opletten dat ze t niet ook juist door de psycholoog TE groot gaat maken en het aan jet overanalyseren blijft (want dat is vooral ook mijn probleem). En verder, vooral afleiding. Gewoon je dagelijkse leven zoveel mogelijk door laten gaan
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
En misschien niet meer de oren laten uitspuiten? Ik weet niet of t ergens per se voor nodig is?? Maar ik laat mn oren ook écht niet meer uitspuiten als het niet hoeft. Heb altijd oordopjes bij als er ergens hard geluid kan zijn. Door dat voorval ben ik wel heel voorzichtig met mn oren geworden zegmaar
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
@Student 201: dank voor jouw reactie! Ik denk ook de dagelijkse dingen blijven doen dat dat goed is, maar ze kan het niet opbrengen, zo moe is ze. Maar als ze dan wil slapen, lukt het niet. Toch denk ik dat ze door die zure appel heenmoet en dingen moet gaan ondernemen.

Het is nu idd een obsessie geworden, dat niet slapen. Ik vind het maar eng ...

Oren uitspuiten: ik heb er zelf ook een angst voor haha vreselijk!
Alle reacties Link kopieren
Wat ze nog kan proberen is in bed een podcast of luisterboek luisteren, of rustgevende muziek. Dan heeft ze afleiding en mogelijk valt ze sneller en rustiger in slaap dan nu.

Verder: de hulpverlening is betrokken, dus geef het de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn op youtube allerlei rustgevende stretches te vinden, die doe ik wel eens als ik een paar slechte nachten heb gehad. Ik vind het altijd opvallend hoe ontspannend het werkt en hoe snel ik dan in slaap kan vallen. Zou je moeder dat willen proberen?
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam19821982 schreef:
23-10-2021 19:00
@Student 201: dank voor jouw reactie! Ik denk ook de dagelijkse dingen blijven doen dat dat goed is, maar ze kan het niet opbrengen, zo moe is ze. Maar als ze dan wil slapen, lukt het niet. Toch denk ik dat ze door die zure appel heenmoet en dingen moet gaan ondernemen.

Het is nu idd een obsessie geworden, dat niet slapen. Ik vind het maar eng ...

Oren uitspuiten: ik heb er zelf ook een angst voor haha vreselijk!
Neem haar dan mee op sleeptouw. Maak een ommetje, ga samen koffie/thee drinken, lunchen, naar de markt… in je eentje voelt dat namelijk net zo eenvoudig als ‘beklim even de Mount Everest’. Gaat er iemand mee, dan is het vaak stukken makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je moeder? De overgang kan soms ook tot slaap problemen leiden. Daarnaast terug naar de huisarts, misschien reageert je moeder niet op de standaard medicatie. De huisarts kan haar verwijzen naar een slaapcentrum.
Alle reacties Link kopieren
@ Celaena: Ja ik ga er morgen heen en vanaf nu ook wat actiever helpen. Ik dacht lang van: komen m'n ouders zelf wel uit. Maar m'n vader is nu ook aan het einde van zijn Latijn...
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de angst dat het steeds erger wordt en niet meer weggaat. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Net als je het vergeet komt het weer terug. Je leven heb je dan niet meer aan de hand want elk moment kan het je weer grijpen. En mogelijk komen er nog ergere dingen aan. Daardoor slaap je niet meer want je verliest controle.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
@ tv icoon precies dat is het. Ik herken het zelf ook hoor, dat gevoel. Ik vind het gewoon lastig hoe hiermee om te gaan, en ik vind het ook eng :(
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: echt dagelijks wandelen of fietsen, minstens een half uur, gezond eten, niks aan middelen gebruiken, meditatie/yoga/etc. Misschien helpt het om gaat dag voor haar te structuren?

Verder heb ik mezelf geholpen met podcasts. In eerste instantie meditatieve, ik volgde er door de angst en vermoeidheid niks van maar het bracht wel rust en afleiding. Dus het was goed genoeg. Toen het ergste eraf was ben ik ook leuke podcasts en luisterboeken gaan luisteren, juist ook tijdens het wandelen en huishouden ed. Geen tijd om je gedachten ver af te laten dwalen doordat je geprikkeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel goede tips gegeven maar ik wilde even ingaan op het oren uitspuiten.

Hier zijn de meningen enorm over verdeeld, ik weet van (kno) artsen, en ook huisartsen die absoluut niet uitspuiten, maar uitzuigen de en/of mechanisch de oorsmeer verwijderen, met een speciaal haakje, een soort lusje.

Dit voor een volgende keer wellicht om een herhaling te voorkomen misschien.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vandaag een artikel in de krant een artikel gelezen over verzwaringsdekens, die op een of andere manier zouden helpen om tot rust te komen. Misschien is dat iets?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
La-Gamine schreef:
23-10-2021 21:30
Er zijn al veel goede tips gegeven maar ik wilde even ingaan op het oren uitspuiten.

Hier zijn de meningen enorm over verdeeld, ik weet van (kno) artsen, en ook huisartsen die absoluut niet uitspuiten, maar uitzuigen de en/of mechanisch de oorsmeer verwijderen, met een speciaal haakje, een soort lusje.

Dit voor een volgende keer wellicht om een herhaling te voorkomen misschien.
Dit. Ik laat mijn oren nooit uitspuiten, maar ga naar de kno om het uit te laten zuigen (wegens gaatje in trommelvlies). Echt zoveel simpeler en sneller. Ik vind uitspuiten ook heel naar en kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je oren. Dus volgende x even een verwijzing vragen aan je huisarts, willen ze vast wel doen in zo’n geval als je moeder (en als ze dat niet willen, andere huisarts zoeken). Dit is toch geen doen.
La-Gamine schreef:
23-10-2021 21:30
Er zijn al veel goede tips gegeven maar ik wilde even ingaan op het oren uitspuiten.

Hier zijn de meningen enorm over verdeeld, ik weet van (kno) artsen, en ook huisartsen die absoluut niet uitspuiten, maar uitzuigen de en/of mechanisch de oorsmeer verwijderen, met een speciaal haakje, een soort lusje.

Dit voor een volgende keer wellicht om een herhaling te voorkomen misschien.
Dit doe ik ook (na operaties aan beide trommelvliezen zijn die erg kwetsbaar) en het verbaast me dat de huisarts van to's moeder hier niet mee is gekomen. Zeker bij zoveel angst kan dit enorm rust geven.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze niet tinnitus?

Een van de grootste uitdagingen daarbij is gaan slapen/ in slaap vallen
Het oorsuizen zorgt bij mij voor een stofzuiger in m’n hoofd en dan is in slaap vallen erg lastig. Ook kan daarbij onrust en angst/ paniek instaan, juist als het stil in huis is en je in de donkere nacht ligt te wachten op ontspanning.
Ik heb het niet gekregen na oren uitspuiten maar (toevallig?) na de tweede Pfizer vaccinatie. ( 10 dagen vreselijke hoofdpijn)


Wat zegt de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Vgz heeft een gratis meditatie en mindfulness app, je hoeft ervoor niet verzekerd te zijn bij ze. Daartussen zitten onder andere ook oefeningen om de gedachten los te laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven