zuivelintolerantie
donderdag 20 januari 2011 om 10:30
Ik heb te horen gekregen dat ik de komende tijd ( of misschien altijd) geen zuivel mag eten.
Dit gaat me we lukken met vervangers als sojamelk en sojayoghurt. Maar ik zit een beetje met het broodbeleg. Wat kan ik op brood doen als vervanger voor kaas/smeerkaas. Ik eet veel van die philadephia-smeersels ed. Ik houd niet van zoet op brood.
Iemand ervaring/ tips?
Dit gaat me we lukken met vervangers als sojamelk en sojayoghurt. Maar ik zit een beetje met het broodbeleg. Wat kan ik op brood doen als vervanger voor kaas/smeerkaas. Ik eet veel van die philadephia-smeersels ed. Ik houd niet van zoet op brood.
Iemand ervaring/ tips?

donderdag 20 januari 2011 om 10:44
Mag je wel ei? Dan zouden dingen als eiersalade etc wel kunnen. Het is even etiketten lezen, maar er zijn zat salades voor op brood die koemelkvrij zijn.
Tinus, geitenmelk lijkt qua eiwitstructuur heel erg op koemelk en is dus niet aan te raden. Net als paardenmelk, etc.
Vleeswaren zijn ook lekker, hummus is lekker, zeker met komkommer veel 'exotische smeersels' zijn koemelkvrij.
Als je eenmaal gewend bent aan de sojasmaak kan je ook zaziki maken met soyayoghurt. Maar dat zou ik niet meteen doen, want dat is, als je echte yoghurt gewend bent, best even schrikken
Tinus, geitenmelk lijkt qua eiwitstructuur heel erg op koemelk en is dus niet aan te raden. Net als paardenmelk, etc.
Vleeswaren zijn ook lekker, hummus is lekker, zeker met komkommer veel 'exotische smeersels' zijn koemelkvrij.
Als je eenmaal gewend bent aan de sojasmaak kan je ook zaziki maken met soyayoghurt. Maar dat zou ik niet meteen doen, want dat is, als je echte yoghurt gewend bent, best even schrikken

donderdag 20 januari 2011 om 10:45
quote:Oceana244 schreef op 20 januari 2011 @ 10:43:
Rauwkost is ook heel lekker op brood!
En er is wel een heel smakelijke Philadelphia-variant op sojabasis, maar die is wel vrij prijzig. Ik geloof 5 euro voor een kuipje, dus het is maar net wat je er voor over hebt
Nee, da's niet smakelijk, dat is vies!! Soja kan een hoop, maar het kan geen lekkere kaas worden.
**rilt nog na bij herinnering aan de miskoop van de eeuw**
Rauwkost is ook heel lekker op brood!
En er is wel een heel smakelijke Philadelphia-variant op sojabasis, maar die is wel vrij prijzig. Ik geloof 5 euro voor een kuipje, dus het is maar net wat je er voor over hebt

Nee, da's niet smakelijk, dat is vies!! Soja kan een hoop, maar het kan geen lekkere kaas worden.
donderdag 20 januari 2011 om 10:57
quote:tilalia2 schreef op 20 januari 2011 @ 10:45:
[...]
99% van de sojakaas is inderdaad niet te eten, maar die philadelphia achtige kaas is écht lekker. En dat vinden zelfs mijn niet-vegan vrienden die normaal heel negatief zijn over vegan eten!
Ik kan helaas niet meer op de naam komen. Als TO het wil weten kan ik er nog wel wat harder naar zoeken...
Oh gevonden! Tofutti CREAMY SMOOTH is het! Je hebt het in verschillende smaken
[...]
99% van de sojakaas is inderdaad niet te eten, maar die philadelphia achtige kaas is écht lekker. En dat vinden zelfs mijn niet-vegan vrienden die normaal heel negatief zijn over vegan eten!
Ik kan helaas niet meer op de naam komen. Als TO het wil weten kan ik er nog wel wat harder naar zoeken...
donderdag 20 januari 2011 om 11:08
Wat ik zelf vaak doe is een broodje met houmous en daar komkommer op. Als je van pittig houdt, kun je daar nog een beetje chilisaus bij doen. Verder pindakaas, tapenade met mais, eiersalade met kruidenzout, tomaat met gekookt ei en zout en peper, vegetarische paté van tivall, etc. etc.
Ook ik houd niet van zoet beleg, maar ik vind pindakaas met anijshagel of bolletje schuddebuikjes dan wel weer erg lekker!
Ook ik houd niet van zoet beleg, maar ik vind pindakaas met anijshagel of bolletje schuddebuikjes dan wel weer erg lekker!
donderdag 20 januari 2011 om 11:12
Over geitenmelk: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-all19.htm
Nog een lijst met goede vervangers, ook zoete, die in NL verkrijgbaar zijn
http://www.delhaize.be/he ... actose_free/_nl/index.asp
Nog een lijst met goede vervangers, ook zoete, die in NL verkrijgbaar zijn
http://www.delhaize.be/he ... actose_free/_nl/index.asp

donderdag 20 januari 2011 om 11:15
quote:Oceana244 schreef op 20 januari 2011 @ 10:57:
[...]
Nee! Die heb ik geproefd en dat was Echt Niet Lekker!
(Net als hun vieze plastic plakjes 'kaas'... rildildil!)
Godzijdank hoef ik niet meer koemelkvrij
[...]
Nee! Die heb ik geproefd en dat was Echt Niet Lekker!
(Net als hun vieze plastic plakjes 'kaas'... rildildil!)
Godzijdank hoef ik niet meer koemelkvrij
donderdag 20 januari 2011 om 11:18
Oh joh!!! Wat geweldig!! Super dat jullie zo meedenken.
Ik duik straks de supermarkt in en dan zal ik eens gaan zoeken....! Misschien ook even langs de natuurwinkel.
Houmous vind ik lekker dus gaat goed komen. Eiersalade mag wel volgens mij. Maar die 2 dingen vind ik 's ochtends dan weer geen succes.
@Oceana: kan je die Tofutti creamy smooth gewoon in de supermarkt krijgen of moet ik daarvoor naar een speciale winkel?
Ik duik straks de supermarkt in en dan zal ik eens gaan zoeken....! Misschien ook even langs de natuurwinkel.
Houmous vind ik lekker dus gaat goed komen. Eiersalade mag wel volgens mij. Maar die 2 dingen vind ik 's ochtends dan weer geen succes.
@Oceana: kan je die Tofutti creamy smooth gewoon in de supermarkt krijgen of moet ik daarvoor naar een speciale winkel?

donderdag 20 januari 2011 om 11:28
quote:Lieveleen schreef op 20 januari 2011 @ 11:18:
@Oceana: kan je die Tofutti creamy smooth gewoon in de supermarkt krijgen of moet ik daarvoor naar een speciale winkel?Daarvoor moet je naar de reformwinkel. Maar ik zeg: Doe Het Niet!
@Oceana: kan je die Tofutti creamy smooth gewoon in de supermarkt krijgen of moet ik daarvoor naar een speciale winkel?Daarvoor moet je naar de reformwinkel. Maar ik zeg: Doe Het Niet!

donderdag 20 januari 2011 om 11:30
Als je wel ei mag kan je allerlei slaades zelfmaken: tonijnsalade, zalmslade, ham-prei, komkommersalade, kip-zongedroogde tomaat, etc.
Voor ovenschotels: meestal 'top' je die met kaas. Nu kan dat niet. Als je paneermeel erover strooit, daar becel culinesse (of huismerk, is km-vrij) op druppelen, en daar gemalen koriander, peper en zout over strooien. Heb je een heel lekker korstje, zonder melk.
Voor ovenschotels: meestal 'top' je die met kaas. Nu kan dat niet. Als je paneermeel erover strooit, daar becel culinesse (of huismerk, is km-vrij) op druppelen, en daar gemalen koriander, peper en zout over strooien. Heb je een heel lekker korstje, zonder melk.
donderdag 20 januari 2011 om 11:32
En vis? Misschien voor 's morgens ook wat heftig. Maar je kunt er wel veel kanten mee op. Er zijn allerlei kant en klare producten (ik ken in elk geval tubes zalmcreme en zakjes tonijnsalade, allebei speciaal voor op brood/crackers, en natuurlijk allerlei johma-varianten met vis). Maar je kunt ook een blikje tonijn op waterbasis opleuken met stukjes tomaat, komkommer, augurk, ui, kappertjes, appel etc, peper en zout, paprikapoeder, dille, kerrie en/of likje mayo... Gewoon naturel trouwens ook lekker.
donderdag 20 januari 2011 om 14:34
quote:Lieveleen schreef op 20 januari 2011 @ 11:18:
@Oceana: kan je die Tofutti creamy smooth gewoon in de supermarkt krijgen of moet ik daarvoor naar een speciale winkel?Is inderdaad alleen maar te koop bij natuurvoedingswinkels! Zoals je leest is er ook 1 hele negatieve ervaring met dit product, maar gelukkig verschillen smaken en vinden mijn omgeving en ik het wel heel erg lekker, dus je kan het altijd proberen
@Oceana: kan je die Tofutti creamy smooth gewoon in de supermarkt krijgen of moet ik daarvoor naar een speciale winkel?Is inderdaad alleen maar te koop bij natuurvoedingswinkels! Zoals je leest is er ook 1 hele negatieve ervaring met dit product, maar gelukkig verschillen smaken en vinden mijn omgeving en ik het wel heel erg lekker, dus je kan het altijd proberen

donderdag 20 januari 2011 om 14:39
Toen ik koemelkvrij was heb ik wat pogingen gedaan om aas te vervangen, maar dat heb ik maar opgegeven. Ik werd erg creatief met ei op brood, en met vleeswaren. Ook lekker pittig & zout: marmite. Dat vinden veel mensen ook heel erg vies, maar veel vinden het ook lekker.
Verder: de ah heeft veel koemelkvrije producten die niet zo duur zijn. Huismerk volkoren, huismerk halvarine, bijna alle vleeswaren van het euro-shopper-segment, vriezersnacks, bladerdeeg, etc. En mocht je toch een keer zoet op je brood willen: de chocopasta en hagelmix van ES zijn koemelkvrij. Veel koekjes van ES ook.
Verder: de ah heeft veel koemelkvrije producten die niet zo duur zijn. Huismerk volkoren, huismerk halvarine, bijna alle vleeswaren van het euro-shopper-segment, vriezersnacks, bladerdeeg, etc. En mocht je toch een keer zoet op je brood willen: de chocopasta en hagelmix van ES zijn koemelkvrij. Veel koekjes van ES ook.