Gezondheid alle pijlers

Zwangerschapsdiabetes heeft andere bloedsuikergrens?

05-06-2014 00:12 5 berichten
Begin dit jaar was mijn suiker (bijna) nuchter bij een algehele bloedtest 5,5.

(Ik zeg bijna nuchter, omdat ik om 12u geprikt werd -paar buisjes bloed afgenomen uit mijn bovenarm- maar ik om 5u s'nachts of zo nog een slokje suikerhoudende hoestsiroop op heb. Ook heb ik een paar slokjes water gedronken.

Verder was ik overigens die dag rond 7 a 8 uur wakker, daarna gerend om de bus te halen, trein/ bus en daarna nog een eindje lopen. Om 12u dus prikken en toen had ik inmiddels wel honger.)

Volgens de normale diabeteswaarden valt 5,5 nog binnen de marge, dan mag het niet hoger zijn dan 6,1. Maar nu zag ik laatst dat het bij zwangerschapsdiabetes anders zit: daar mag je maar 5,3 hebben nuchter??

Zie hier de link: http://www.diabetesfonds. ... Mj78bCz474CFcvItAodyRQA9Q

Ik quote: U hebt zwangerschapsdiabetes als uw bloedsuiker:

'nuchter' meer dan 5,3 mmol/liter is. Nuchter betekent acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken, behalve water of thee zonder suiker.

'niet-nuchter' 1 uur na de maaltijd meer dan 7,8 mmol/liter is, of 2 uur na de maaltijd meer dan 6,7 mmol/liter.

Waarom zit er verschil tussen zwanger en niet zwanger zijn en die waarden? En is die 5,5 van mij -in bovengenoemde situatie: s'middags geprikt na al zo'n 5 uur wakker te zijn, klein beetje ingespannen, en nog niks gegeten- ook aan de hoog-normale kant? Ik ben niet zwanger trouwens, en ook niet van plan dat op korte termijn te worden (slik geen pil of medicatie overigens).
Dit is een vraag voor je huisarts, verloskundige of gynaecoloog, TO.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat was de reden dat je glucose geprikt moest worden (heb je bijvoorbeeld klachten die passen bij diabetes mellitus?)? En was het toen echt de bedoeling dat de geprikte glucose nuchter was? En was dat dmv een vingerprik, of is er bloed uit je arm afgenomen?

Als je zwanger bent wordt in de zwangerschap standaard je glucose bepaald. De eerste keer niet nuchter, de waarde mag dan niet boven 6,1 mmol/l liggen. Is dat wel het geval, dan wordt er nog een keer nuchter geprikt en/of een orale glucose tolerantie test (OGTT) uitgevoerd (is afhankelijk van een aantal factoren voor welke methode eerst gekozen wordt. Als hij niet nuchter weer te hoog is volgt de OGTT). Daarbij wordt eerst nuchter de glucosewaarde bepaald, dan krijg je een sterk suikerhoudend drankje en wordt er weer glucose bepaald, om te kunnen zien hoe het lichaam glucose verwerkt.

Of de waarde die bij jou bepaald is reden tot zorg is, is afhankelijk van meerdere dingen, oa de wijze van bloedafname en of er factoren zijn die de kans op diabetes vergroten (o.a. hoog bmi of eerstegraads familielid van jou die diabetes mellitus/gravidarum heeft (gehad)).

Ik weet niet of je zwanger bent, maar vind het iig heel goed dat je hier over nadenkt! Ik zou even contact opnemen met je huisarts, of indien je zwanger bent/binnekort wilt worden, je verloskundige (de vk doet ook preconceptioneel advies). Zij hebben een volledig beeld van de bloeduitslagen en jouw gezondheid, en kunnen je vertellen hoe het zit. Je waarde ligt nog binnen de marge (zowel nuchter als niet nuchter), maar ik kan me voorstellen dat je je toch zorgen maakt en dan is even een belletje naar de zorgverlener een goede stap om je (waarschijnlijk) gerust te stellen, of eea verder uit te zoeken. Waar heb je trouwens de grenswaarde van 5,3 gevonden? Zoals ik al zei, die waardes hangen echt af van testmethode en nuchter of niet nuchter zijn.
quote:Tmaar schreef op 05 juni 2014 @ 09:50:

TO, wat was de reden dat je glucose geprikt moest worden (heb je bijvoorbeeld klachten die passen bij diabetes mellitus?)? En was het toen echt de bedoeling dat de geprikte glucose nuchter was? En was dat dmv een vingerprik, of is er bloed uit je arm afgenomen?

Als je zwanger bent wordt in de zwangerschap standaard je glucose bepaald. De eerste keer niet nuchter, de waarde mag dan niet boven 6,1 mmol/l liggen. Is dat wel het geval, dan wordt er nog een keer nuchter geprikt en/of een orale glucose tolerantie test (OGTT) uitgevoerd (is afhankelijk van een aantal factoren voor welke methode eerst gekozen wordt. Als hij niet nuchter weer te hoog is volgt de OGTT). Daarbij wordt eerst nuchter de glucosewaarde bepaald, dan krijg je een sterk suikerhoudend drankje en wordt er weer glucose bepaald, om te kunnen zien hoe het lichaam glucose verwerkt.

Of de waarde die bij jou bepaald is reden tot zorg is, is afhankelijk van meerdere dingen, oa de wijze van bloedafname en of er factoren zijn die de kans op diabetes vergroten (o.a. hoog bmi of eerstegraads familielid van jou die diabetes mellitus/gravidarum heeft (gehad)).

Ik weet niet of je zwanger bent, maar vind het iig heel goed dat je hier over nadenkt! Ik zou even contact opnemen met je huisarts, of indien je zwanger bent/binnekort wilt worden, je verloskundige (de vk doet ook preconceptioneel advies). Zij hebben een volledig beeld van de bloeduitslagen en jouw gezondheid, en kunnen je vertellen hoe het zit. Je waarde ligt nog binnen de marge (zowel nuchter als niet nuchter), maar ik kan me voorstellen dat je je toch zorgen maakt en dan is even een belletje naar de zorgverlener een goede stap om je (waarschijnlijk) gerust te stellen, of eea verder uit te zoeken. Waar heb je trouwens de grenswaarde van 5,3 gevonden? Zoals ik al zei, die waardes hangen echt af van testmethode en nuchter of niet nuchter zijn.

De reden dat ik bloed liet prikken had niks te maken met diabetes-achtige klachten of zo.

Ik had andere lichamelijke klachten, en wou even uitsluiten of ik geen vitaminegebrek en zo had. Was een particuliere bloedtest. Omdat het niet veel duurder was om ook meteen wat andere bloedwaarden te laten testen heb ik dat erbij gedaan en daar zat ook glucose bij.

Heb me laten prikken d.m.v paar buisjes bloed uit bovenarm die afgenomen zijn.

Ben niet zwanger en ook geen plannen in die richting vooralsnog (maar ook niet aan de pil) ;)

Mijn BMI is normaal. Ik ben ongeveer 1,73 en weeg rond de 63 kilo momenteel.

Slank gebouwd, maar wel enorme buik (taille is 1 meter). Ik kijk daar zelf altijd meer naar dan naar BMI.....BMI alleen zegt me nooit zoveel, buikvet is veel gevaarlijker dan slechts een BMI nummertje.

Die bouw van verder redelijk slank maar vetopslag op de buik zit helaas wat in de familie.

Mijn vader is begin 60 en heeft af en toe een iets verhoogde suiker, zo tussen de 6,5-6,9 maar nog geen echte diabetes.

Mijn oma aan vaderskant had wel diabetes, maar toen was ze al 78 en had ze ook Alzheimer en kanker.

Verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol, hartklachten, hypoglykemie komen beetje voor in de familie van moederskant, maar geen echte diabetes naar mijn weten.

De info heb ik trouwens hier gevonden: http://www.diabetesfonds. ... Mj78bCz474CFcvItAodyRQA9Q

Ik quote: U hebt zwangerschapsdiabetes als uw bloedsuiker:

'nuchter' meer dan 5,3 mmol/liter is. Nuchter betekent acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken, behalve water of thee zonder suiker.

'niet-nuchter' 1 uur na de maaltijd meer dan 7,8 mmol/liter is, of 2 uur na de maaltijd meer dan 6,7 mmol/liter.

Vond dit dus zo raar, omdat de grens voor niet-zwangeren op 6,1 ligt. Maar als ik bovengenoemde waarden aan zou houden, zou ik ineens diabetes hebben.....Vroeg me dus af waarom dat anders is bij zwangeren. En of 5,5 nuchter voor een niet zwangere wat aan de hoge kant van 'normaal' is of dat dat doodnormaal is en gewoon een uitschieter kan zijn of zo.
Niemand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven