Gezondheid alle pijlers

Zwart voor mijn ogen

19-07-2014 17:01 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Even wat achtergrondinfo. Ik ben 20 jaar. Begin dit jaar geopereerd (maagverkleining) en intussen erg veel afgevallen, 36 kg in 5 maanden en moet nog zo'n 18 kilo kwijt. Ik had toen ik nog te dik was een hoge bloeddruk en beginnende suikerziekte. Geen idee hoe dit nu is. Heb mijn vitamines nog geen maand geleden laten peilen en heb geen enkele tekorten. Het is waar ik woon in de zomer erg warm (30 tot 40 graden). Op een normale dag heb ik drie normale eetmomenten, eventueel tussendoortjes en drink ik met name water. Ik heb door het snelle afvallen galstenen gekregen. Dit is pas geleden tijdens een bezoek aan Nederland ontdekt. Echter heb ik (gelukkig!) maar af en toe last waardoor mijn galblaas er nu niet uithoeft. Ik heb PCOS, 2 jaar geen menstruatie gehad en slik hiervoor momenteel een kuur primolut om het op te wekken (moet nog 3 van de 10 dagen.)

Waarom ik dit allemaal vertel.. Nou wie weet heeft iemand van jullie ervaring of een verklaring voor het volgende. Ik heb sinds een paar weken last van duizelingen waarna het me voor een zeer korte periode zwart word voor mijn ogen. Ik heb het echt over 1 á 2 seconden. De eerste keer had ik dit toen ik van een redelijk donkere slaapkamer de deur open deed naar een lichtere hal. Maar ik heb het nu wel een paar keren per dag en het maakt me toch.. angstig of zo. Ik ben zo bang dat ik een keer knock-out ga hierdoor, en zou dus niet weten waardoor dit komt. Ik weet dat het snelle afvallen een aanslag is op mijn lijf, maar zoals ik hierboven al vernoemde heb ik geen tekorten. Daarnaast eet ik ook heel gezond (veel eiwitten, groenten, fruit).. Iemand een idee?
Ik zou dit voorleggen aan je huisarts. Misschien is je bloeddruk laag ofzo.

Maar dat kan je huisarts veel beter bekijken dan wij.

Ben je trouwens al op controle geweest in het ziekenhuis? Anders zou je hun misschien ook even kunnen opbellen en dit voorleggen.
quote:Wollstonecraft schreef op 19 juli 2014 @ 17:03:

Ik zou dit voorleggen aan je huisarts. Misschien is je bloeddruk laag ofzo.

Maar dat kan je huisarts veel beter bekijken dan wij.

Ben je trouwens al op controle geweest in het ziekenhuis? Anders zou je hun misschien ook even kunnen opbellen en dit voorleggen.Ik ben een paar weken geleden in Nederland bij mijn bariatrische chirurg op controle geweest. Aan de hand hiervan een bovenbuikecho laten maken omdat ik dus last had van galstenen. Ook mijn bloed laten checken en geen tekorten. Toen had ik deze klachten nog niet. Ik woon in het buitenland en hier is de zorg iets anders geregeld vergeleken met Nederland. Ik zou hier wel naar het ziekenhuis kunnen gaan, maar daar worden deze klachten ben ik bang niet zo serieus genomen.
Sowieso ff naar de huisarts oid. Heb je het vooral bij het opstaan?

Een klein trucje voor in the mean time.. Als je uit bed komt, zet dan eerst je benen over de rand en wacht eventjes. Als je opstaat, wip dan een paar keer op je tenen. Of kruis je onderbenen en span ze heel hard aan. Doe dit ook op momenten dat je voelt dat het zwart voor je ogen gaat worden.

Hiermee druk je het bloed dat zich in de veneuze pool bevind (70-80% van het totaal) vanuit je benen omhoog. Dit helpt bij orthostatische hypotensie-->Lage bloeddruk bij staan.

Er zijn trouwens, iig hier in NL, speciale testen om uit te zoeken of je dat hebt.
Je drinkt met name water schrijf je.

Het is van belang dat je er naar laat kijken door een arts, maar wat je nu zou kunnen doen om te kijken of het verschil maakt, is het drinken van een kom bouillon.

We hebben het er op een ander topic al over gehad, de zoutbehoefte en als het zo warm is waar je woont, dan moet je de inname van zout wel goed bijhouden, anders heeft het drinken van zoveel water ook weinig zin.
Heb je de mogelijkheid om je behandelende arts hier in NL via de mail de vraag voor te leggen? Is niet ideaal gezien een lichamelijk onderzoek meer uitsluitsel kan geven, maar wellicht dat hij/zij hier ervaring mee heeft en je gerust kan stellen of adviseren wat je kunt doen.
chips en cola, klinkt stom, maar dat helpt. chips tegen het zout detkort en de cola om je weer op de been te helpen. druivensuiker en bouillon kan ook hoor, heeft hetzelfde effect.
quote:Cateautje schreef op 19 juli 2014 @ 17:15:

Je drinkt met name water schrijf je.

Het is van belang dat je er naar laat kijken door een arts, maar wat je nu zou kunnen doen om te kijken of het verschil maakt, is het drinken van een kom bouillon.

We hebben het er op een ander topic al over gehad, de zoutbehoefte en als het zo warm is waar je woont, dan moet je de inname van zout wel goed bijhouden, anders heeft het drinken van zoveel water ook weinig zin.Idd, is je zoutgehalte ook gecontroleerd bij de bloedafname? Dat doen ze niet altijd, dacht ik? Ik heb een chronisch zouttekort en mag niet teveel water drinken en moet zoveel mogelijk zout innemen.
Life is short. Eat dessert first.
Ik heb dit jaren geleden ook gehad en na een tijdje werd het steeds erger waardoor ik kort flauw ging vallen. Ook een keer midden in het centrum waardoor mijn moeder zich kapot schrok naast een paar omstanders. Mijn bloeddruk bleek veel te laag maar ik had geen last van bloedarmoede. Medicatie gehad en de tip van de huisarts om minimaal 1x per dag bouillon te drinken.

Met dit warme weer heb ik nog wel eens het zelfde gevoel wat je krijgt voordat je flauwvalt. Als dat gebeurd moet ik iets eten of even met mijn hoofd tussen mijn knieën zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven