Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
31-10-2018 17:09
Op zich had ik geen voornemen qua tijd, ik had alleen als voorwaarde dat het voor ons allebei leuk moest blijven. Ik merk dat dochter nu steeds meer doorkrijgt hoe ze moet kauwen, plus dat haar eerste tandjes nu al 3 maanden door zijn en dus steeds langer worden. Alles bij elkaar wordt het voor mij dus steeds minder leuk, dus beginnen we nu met afbouwen omdat ik geen zin heb om alsnog te moeten gaan kolven.

Toevallig ben ik bij zoon ook compleet gestopt rond deze tijd (ook hij had toen al 3mnd tandjes en begon te bijten), al hadden we toen de nachtborst al rond 6mnd vervangen voor een fles kv in de hoop dat de nachten beter werden (ijdele hoop bleek later :-D ). Omdat dochter vaker bij ons in bed slaapt dan zoon deed heb ik de nachten naar mijn idee langer volgehouden, maar nu we toch overgaan op fles zijn dat wel de eerste voedingen die man overneemt ;-)

Waar twijfel je over?
Tandjes zijn hier nog niet, dus het bijten ermee gelukkig ook niet.
Stoppen is een beetje verstand vs gevoel. Ik begin het een beetje zat te worden, en dan met name dat het (logischerwijs) altijd op mij neerkomt. Ik heb geen zin om te kolven zodat vriend het in een fles kan geven, want dan ben ik in die tijd alsnog bezig. Ook word ik een beetje moe van het kolven op m'n werk, en vooral als ik uit eten ben o.i.d. Dan is zo onhandig!
Aan de andere kant is het wel heel makkelijk om altijd eten bij de hand te hebben en is een troostborst ook erg fijn. En ik genoot altijd heel erg van de intimiteit en het momentje samen. Maar aangezien dochter de laatste weken alles belangrijker vindt dan drinken is dat er alleen nog 's avonds en 's nachts. En van die nachtvoedingen wil ik eigenlijk juist af. Maar dan ligt ze net weer zo heerlijk tegen me aan en valt ze in m'n armen in slaap en dat is zo fijn!
Nah ja, je leest het, ik kan nog niet beslissen blijkbaar :hyper:

Drinken: dochter krijgt af en toe een flesje water tussendoor, bij haar fruit of na een boterham. Ze speelt hier meer mee dan met een flesje melk, maar drinkt ook. Heb er niets bijzonders voor gedaan, dochter is tot nu toe een alleseter/drinker. Lauwe thee nog nooit geprobeerd.

Slechte nachten: wat rot Krul! Klinkt erg vermoeiend. Heb je ook een flesje geprobeerd (misschien heb ik er overheen gelezen)? Dit is wat wij altijd doen als niet helpt (na ja, een borst dan). Dit is vaak het enige waardoor ze dan weer gaat slapen.
Bij ons in bed werkt absoluut niet, dochter vindt dat veel te gezellig. Zou het soms wel willen, lijkt me fijn op op die manier soms nog even iets langer te kunnen slapen. Maar als het wel werkt: doen! Alles wat helpt grijp ik aan ;-)
Alle reacties Link kopieren
@Maisnon, we willen eigenlijk niet weer terug naar een fles in de nacht.
Het is ook geen honger want dat verschil is bij hem altijd echt wel duidelijk. Dan gaat hij echt op een bepaalde manier jengelen.
Hij gaat gewoon liggen kletsen lachen gillen, heeft de grootste lol :sheep:

Afgelopen week heeft vriend hem een keer al eerder tussen ons in gelegd. Meestal doen we dat pas rond 6.00, half uurtje a 3 3kwartier voor hij de fles krijgt. Maar dan hebben we ook al een klein lampje aan.

Ik dacht namelijk altijd vriend wil ook zoon het liefst in zn bed hebben. Maar hij sprak uit dat hij het niet zo'n probleem vind om tijdens zo'n rommel nacht zoon eerder bij ons te leggen. Want dan slaapt hij echt vrij snel weer in.
Weten we dat ook weer. 8-)

Het wisselt ook zo sterk per nacht, best irritant. Je bedenkt de ene keer dit en het werkt volgende keer totaal niet of je denk het zal wel weer feest worden, slaapt ie door.

En of het nu met de klok te maken heeft, met zn doorkomend tandje of een fase, schiet mij maar lek.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
@maisnon: dat is dus precies waarom we bij zoon in eerste instantie de nachtvoedingen hebben vervangen door kv. Overdag vond ik bv nog wel handig, maar dan kon mijn man eindelijk 's nachts ook eens wat doen ;-)
Maar wat ik al zei, het is geen garantie dat ze dan wel doorslapen.

We zitten wel allebei een andere situatie. Ik ben thuisblijfmoeder, dus ben overdag alle voedingen live blijven geven waardoor mijn productie op peil bleef. Ik weet niet hoe dat bij jou gaat zijn, omdat je natuurlijk overdag werkt.
Ik had juist helemaal geen probleem met de nachtvoedingen, binnen een kwartier sliepen we allemaal weer. Ik ben gaan afbouwen toen ze 5,5 maand was, omdat ze toen ineens nachtenlang elk uur wilde drinken en ik dacht dat dat kwam doordat m’n productie terug was gelopen. We zijn toen de late fles elke keer gekolfd gaan geven, zodat we iig wisten wat ze binnenkreeg voor de nacht. Uiteindelijk ben ik helemaal gestopt toen ze 7 maanden was.

Hier deed het weinig voor de nachten, ze heeft wel een tijdje gehad dat ze echt geen nachtfles meer wilde, maar vervolgens kreeg ze vorige maand een groeispurt of iets en wilde ze er wel steeds weer een. En een fles maken ‘s nachts is kutter dan de borst geven. ;)

Wij nemen haar ook altijd in bed als we haar niet snel genoeg stil krijgen ‘s nachts, dan slaapt ze nl direct weer verder. In de praktijk komt het erop neer dat ze in haar eigen bed ligt tot ergens tussen 1:00-5:00, we hebben nl haast nooit zin om haar te troosten in haar bed, leg haar vrij snel tussen ons in.

Ben wel benieuwd wanneer ze toch echt gaat doorslapen.. Vorige week is het 1x gebeurd, maar in totaal zijn de keren op 1 hand te tellen.. Geloof er ook niet meer zo in ofzo..
Oow Maartje, lees nu je bericht op de vorige pagina. Hier doen we het dus net zo. In eigen bed beginnen en daarna lekker bij ons als het niet meer gaat. :)
Alle reacties Link kopieren
lasVegas: sorry voor die opmerking dat we het leuk vinden, bedoelde het niet zo!

Knuffel: hier een octopus van Jelly Cat Afbeelding, ideaal, want de tentakels zijn even dik als onze vingers ;)
De volgende baby krijgt de vogelspin :mrgreen: Afbeelding

verder is de knuffel die dochter van de donor heeft gekregen favoriet, end at vinden we best leuk en bijzonder!

Nacht: hier sinds een week ook weer aan het spoken, hangt in de lucht? We geven haar extra flesje dan. Het spoken is gekomen sinds het CB zei dat we melk moeten afbouwen (naar 3x150, ipv 4x180) icm de kou. We zijn nu even aan het experimenteren wat werkt. Want 3x150 is echt te weinig. Ze beweegt ook zo veel!

Grunten: hahaha lijkt me hilarisch, hier is het gewoon schreeuwen en gillen uit enthousiasme ... :-?.

Verder gaat het hier goed, baby tijgert op de opvang over alle andere kindjes heen (sorry), trekt zich op tot staan continu, eet goed, drinkt goed, poept goed ... dus mogen niet klagen. Gelukkig ga ik vanaf volgende week naar 3 dagen werken ipv 4, want ondanks dat alles zo goed loopt, ben ik wel moe!
Oow dat vatte ik niet verkeerd op hoor! :) Maar ff ter verduidelijking dat wij er ook echt wel van genieten, maar ik toch echt nog niet toe ben aan een tweede. ;)

Hier wisselt ze 3 en 4 flessen af trouwens, soms wel een nachtfles, soms niet. Ze drinkt tussen de 550-650 op een dag, drinkt dus zelden haar flessen leeg..
Ze is nu bijna 11 maanden, dus ik vraag me af hoe we als ze een jaar is, ineens gaan afbouwen naar 300cc..
Alle reacties Link kopieren
@afbouwen: dat hebben we nooit gedaan bij zoon. Hij heeft toen nog altijd 2x daags een 180/6 fles gehad voor het slapen, en bijna altijd ook nog eentje 's nachts. Daarbij yoghurt en slokjes normale melk. Reken maar uit.
Die flessen is hij nu allemaal opeens vanaf. Hij was ziek (gewoon een griepje) en wilde ze niet meer, daarna hebben we ze ook niet meer aangeboden. Dat was met 2 en een maand... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zoon drinkt de fles weer overdag!! Yay :yes: Nog steeds maar 2 kleine flesjes van 100 soms 140 ml, maar gelukkig lust hij nu ook 7-granen pap dus zo smokkel ik er een derde flesje in. :) Hij had blijkbaar toch nog spruw in zijn slokdarm zitten! Dus weer terug een kuurtje daktarin gel.

Zoon is (nog steeds) snotverkouden en flink aan het hoesten dus al zeker anderhalve week nu slechte nachten, elke anderhalve uur opstaan, als we geluk hebben 3 uur aan een stuk slaapt hij door. Meestal is dat na een extra nachtflesje (s'nachts drinkt ie dan weer wel goed zijn fles). Heeft iemand nog een tip voor dat hoesten? Een siroop die goed helpt? Stond gister bij het kruidvat schap maar vond enkel siropen die vanaf 1 jaar gegeven mochten worden.

Gisteren met bedrijfsarts afgesproken om over een week weer te beginnen met werken....jonge jonge, ik vind het spannend... Fijn om weer terug het 'normale' leven op te gaan pakken na zo ziek te zijn geweest maar ook erg eng...vooral met de zware nachten erbij ben ik benieuwd hoe ik de ballen omhoog kan houden met kind/werk/huishouden en mindere conditie. Hoe ging dat bij jullie? Weer terug gaan werken? Ik hoop zo dat er vanzelf wel een ritme in komt...

Suikerwafel, wat fijn een dagje minder werken! En dat cb adviseert 3 flessen van 150 lijkt mij inderdaad ook een beetje weinig....cb hier vertelde me dat ze tot 1 jaar nog zeker 500 ml melk moesten krijgen.

Krul, hoe gaat het met de nachten? In ieder geval is zoon niet aan het huilen of heet ie pijn, maar alsnog niet leuk voor jullie... Hier doet zoon dat vanaf 5 a 6 uur dat jengelen/babbelen maar dan laten we hem gewoon babbelen...even aai over zijn bol af en toe. Hebben 1 keer geprobeerd hem tussen ons in te leggen in de hoop dat dat voor ons rustiger zou zijn maar dan gaat ie helemaal keten, want wij zijn dan zijn speelgoed... :facepalm:

Maisnon, ben je er al uit wat betreft de eventuele overstap naar of bijgeven van kunstvoeding?
Alle reacties Link kopieren
@hoestdrank: tussikind van VSM mag vanaf jonger dan 1 geloof ik. En bij de etos verkopen ze thijmsiroop van Daro, die mag ook van 0 jaar.
Theemuis vervelend weer die spruw. Het hoesten kan ook komen doordat er snot uit z'n neus in z'n keel druipt. Daar krijgt hij een hoest prikkel van. Neusdruppels en uitzuigen kan dan wel goed werken. Toen 't hier een x heel erg was hebben we vd huisarts xylometazolyne spray gekregen met maar heel weinig werkzame stof. Dat werkte heel goed.

Over weer gaan werken, bij ging dat ook later dan gepland. Flink ziek geweest na PE en nog lang v moeten herstellen, eerst lichamelijk maar later ook geestelijk. Ik heb met de bedrijfsarts en verzuimcoordinator op werk toen een plan gemaakt. Waarbij iik eerst 2 halve dagen ging werken. Toen 2 hele dagen. Daarna 2,5 dag en toen 3 hele dagen. Daar heb ik in totaal ongeveer 2 maand over gedaan over dat opbouwen. M'n plan was voor bevalling dat ik na bevalling 3 dagen zou gaan werken 1 dag ouderschapsverlof. Voor mij werkte weer beginnen met werken echt therapeutisch. Thuis dacht ik dit komt nooit meer goed. Ik kan me nooit meer concentreren, op de juiste woorden komen, weer de vrouw worden die ik ooit was. Maar met behulp van psycholoog en dus werk rustig opbouwen ben ik voor mijn gevoel veel sneller opgeknapt dan als ik langer thuis was blijven zitten! Ik weet niet wat jij hebt gehad qua ziek zijn en waar je nu nog klachten van hebt maar ik zou je zeker aanraden om een goed opbouw schema te maken en daarbij af te spreken dat jij de regie hebt over wanneer je gaat uitbreiden. Ik mocht bijv zelf bepalen wanneer ik v 2 halve naar 2 hele dagen ging etc. Veel succes en bedenk dus dat weer gaan werken ook therapeutisch en helend kan zijn!!
Alle reacties Link kopieren
Maartje, bedankt, dan ga ik op zoek naar een van die twee siropen!

Teckeltje, dat vermoeden kreeg ik vanmiddag ook inderdaad, dat het slijm in zijn keeltje is. Die neusspray hebben we inderdaad ook gekregen, die zorgt er inderdaad voor dat ie een paar uurtjes vrijer kan ademen. Heb uitzuigen met zo'n neuspeertje geprobeerd maar dat was geen succes. Wellicht doe ik iets fout daarmee, ofwel zit het slijm te diep.
Ik las hier pas van iemand die de otrivin aspirator gebruikte dat die zo goed hielp, wellicht moet ik die eens proberen.
En dankjewel teckeltje voor je verhaal en voor je lieve woorden, dat doet echt goed om te horen dat het ook juist helend kan uitpakken. Ik herken jouw gedachten toen je net moest beginnen, dat denk ik namelijk ook inderdaad nu, dat ik nooit meer terug ga kunnen functioneren zoals voorheen, bang dat ik inderdaad niet uit m'n woorden ga komen, en ik ben bang voor een huilbui op het werk.. thuis kan dat, daar niet.... Van mijn operaties ben ik lichamelijk nu redelijk hersteld, het is nu vooral het geestelijke herstel. Het plan hier is ook inderdaad langzaam op te bouwen in uren en dagen. En ook ben ik doorverwezen naar een psycholoog. Dus op dezelfde manier dat dat bij jou is gegaan. Ik hoop ook echt dat het bij mij ook juist therapeutisch uit gaat pakken, en nu ik lees dat het bij jou zo goed heeft uitgepakt stemt me dat weer een heel stuk optimistischer en hoopvol...... dankjewel daarvoor!
Volgens mij was ik dat van de otrivin aspirator. Wel even eerst het slijm verdunnen/verzachten met de zoutoplossing. Dan krijg je het er makkelijker uit. Die neuspeer vond ik ook 3x niks.

Ik hoop dat je herstel voorspoedig gaan theemuis en dat je weer kunt gaan genieten van werken. :hug:
Ik ben echt even helemaal ten einde raad.

Sinds vorige week zondag zijn we aan het kwakkelen met onze kleine man van 10 maanden. Hij slaapt 's nachts bijna niet, steeds maar een uurtje en wordt dan krijsend wakker. Ook overdag is hij heel hangerig en huilerig. Huisarts vorige week kon niks vinden, vanochtend weer gegaan en nu blijkt dubbele trommelvlies ontsteking en hand voet mondziekte. Heeft veel blaasjes in z'n mond.

Vanavond heeft hij voor het eerst weer twee uurtjes achter elkaar geslapen en nu is het alweer twee uur ellende. We geven op advies van de huisarts om de zes uur pcm en verder kunnen we dus niks doen. Naast dat ik het ontzettend zielig voor hem vindt zit ik er volledig doorheen. Een week nauwelijks slapen hakt er keihard in. Zie ontzettend op tegen vannacht en tegen morgen weer een dag alleen met hem. Waar ik me dan ook weer schuldig om voel.

Kortom, het voelt even als een grote ellende en chaos. Iemand tips? Zijn er dingen die we nog kunnen proberen die de pijn in z'n mondje wat kunnen verzachten?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar! :hug: Kan me voorstellen dat je er helemaal doorheen zit.
Heb zo snel geen tips om het ongemak voor je zoon te verzachten. Is er iets wat hem helpt? Drinken, of doet dat juist pijn? Zo niet, dan zou ik dat nu gewoon aanbieden als hem dat helpt/tot rust brengt.

Kun je de nachten delen? Jij eerste deel van de nacht, partner tweede deel? En dan slapen in een ander deel van het huis met oordoppen in, zodat je hem niet hoort? Dan heb je in ieder geval een aantal uur slaap, dat is al beter da ieder uur wakker denk ik?
En is er morgen overdag iemand die het een paar uur van je kan overnemen, zodat jij even kan bijtanken/bijslapen?

Sterkte!
Pff wat heftig idd zeg! En sneu voor hemzelf..
ik zou ook de nachten gaan delen, dan weet je iig dat je gegarandeerd wat uurtjes kunt pakken. Hier hebben we ook af en toe zo’n periode dat het ‘s nachts echt niet gaat en na 2 ellendige nachten delen wij het dan ook maar op in shifts. Ik ga dan meestal om 21:00 al slapen, tot een uur of 2:00, daarna kan man tot de vroege ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Ach meid, wat zielig :hug:

Helpt het om hem bij jullie in bed te nemen? Dan hoef je er in elk geval niet steeds uit. Hier is het normaal keten, maar als zoon echt ziek is slaapt hij wel wat.

Qua vocht zou ik ijslollies proberen, of ijsblokjes (al dan niet van AA gemaakt, AA is te vergelijken met ORS). Fruit gaat er hier meestal wel in bij ziekte, vooral stukjes watermeloen.

Een hele dag thuis met zieke kinderen betekent vooral met een dekentje op de bank filmpjes kijken. Als ze dan toevallig even in slaap gevallen zijn pak ik ook wat slaap mee, of zet iets op de tv waar ik zelf naar kijk.

Het huishouden moet je deze dagen even door de stront laten zakken, hier doen we op zulke dagen alleen het broodnodige (eten en afwasmachine), de rest van de tijd besteed ik liever in bijslapen en meeveren met mijn kind.

Sterkte, en je kan het! :smooch:
Alle reacties Link kopieren
Ach Lizzie wat rot allemaal.... Erg lastig ook dat je bij de huisarts niet veel verder komt, herkenbaar hoe machteloos je je dan kan voelen...

Inderdaad afwisselen met je partner of evt een oma/opa inschakelen om het even van je over te nemen?
Tralalalala
Bedankt voor jullie lieve berichtjes!

De laatste twee nachten heeft hij inderdaad bij mij in bed geslapen en vriend op de bank. Die heeft een drukke baan, dus de nachten komen helaas vooral op mij neer (is al langer een punt van discussie hier, maar dat is een ander verhaal). Vannacht heeft hij gelukkig ietsje beter geslapen, maar wel bovenop mij of dicht tegen mij aan. Weet niet hoe anderen dat doen die standaar met hun kind in bed slapen, maar ik slaap zelf dan echt heel slecht. Elke beweging en verandering van ademhaling merk ik op. Echt even standje overleving hier.

We proberen nu zoveel mogelijk drinken in kleine hoeveelheden aan te bieden. De speen van de fles doet ook pijn, uit een beker drinken is hij nog niet gewend dus dat doet hij nu mondjesmaat. Ijslollies maken is een goed idee, dat ga ik vanmiddag proberen. Gelukkig plast hij nog wel goed. Nu maar hopen op iedere dag een stukje beter!
Alle reacties Link kopieren
Maak het jezelf makkelijk en koop gewoon zo'n zak ijslollies. Minder dan een euro in het limo-schap bij de appie, in de vriezer gooien en klaar ;-)

Wat betreft slapen: ik raak eraan gewend, man niet, hangt van de persoon af denk ik. Hier zitten we nu met 2 zieke kinderen, man heeft vannacht dochter (8mnd) bij zich in bed gehad en ik ben bij zoon (net 2) gaan liggen. Ik heb denk ik het beste geslapen, ondanks dat zoon vaker wakker was. Maar uiteindelijk heeft iedereen wel geslapen :yes:

Heb je trouwens het bedje van je zoon flink omhoog gezet met het hoofdeinde? Dat kan wat verlichting geven in zijn hoofdje, omdat hij dan niet plat ligt en er minder druk op zijn hoofd zit.
lizzie89 schreef:
06-11-2018 09:15
Bedankt voor jullie lieve berichtjes!

De laatste twee nachten heeft hij inderdaad bij mij in bed geslapen en vriend op de bank. Die heeft een drukke baan, dus de nachten komen helaas vooral op mij neer (is al langer een punt van discussie hier, maar dat is een ander verhaal). Vannacht heeft hij gelukkig ietsje beter geslapen, maar wel bovenop mij of dicht tegen mij aan. Weet niet hoe anderen dat doen die standaar met hun kind in bed slapen, maar ik slaap zelf dan echt heel slecht. Elke beweging en verandering van ademhaling merk ik op. Echt even standje overleving hier.

We proberen nu zoveel mogelijk drinken in kleine hoeveelheden aan te bieden. De speen van de fles doet ook pijn, uit een beker drinken is hij nog niet gewend dus dat doet hij nu mondjesmaat. Ijslollies maken is een goed idee, dat ga ik vanmiddag proberen. Gelukkig plast hij nog wel goed. Nu maar hopen op iedere dag een stukje beter!
Misschien is een 360 cup van munchkin of rietjesbeker nog een optie? Uit een rietje is ook zuigen, maar minder hard natuurlijk.
Verder veel sterkte natuurlijk!!!
Alle reacties Link kopieren
Lizzie, wat ongelooflijk rot voor jou en je kleintje! Dikke knuffel :hug:
Dat van niet kunnen slapen door elk kuchje of beweging is herkenbaar, maar je hoeft in ieder geval niet op te staan en kunt liggen, dat is al iets.
Heb je van de dokter geen antibiotica gekregen voor de dubbele oorontsteking? Ik geloof dat het beleid per dokter verschilt, maar mijn petekindje (9 maand) had hier (in Nederland) wel antibiotica voor gekregen omdat het een dubbele ontsteking was.
Die tip van ijslollies hierboven is een hele goeie! En idd zoals Maartje zegt maak het je lekker makkelijk, gewoon die kant en klare, je hebt al genoeg aan je hoofd.
Verder misschien die gel bij tandjes wat een beetje verdoofd, maar weet niet zeker of dat wel geschikt is met die mond/voet ziekte...
Alle reacties Link kopieren
Omdat dit topic vol is, heb ik een nieuw topic gemaakt:

kinderen/het-grote-babyvragentopic-deel ... ges/431129

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven