Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
@thee; fijn dat de operatie goed gegaan is! Ik duim met je mee!

@slabbertjes; als ik.de baby eten geef zit alles onder, maar ik.leer van mijn vrouw, want zij kan het echt heel netjes ;)

@Teckel: 15 maanden! Draagzak en loopfiets lijken mij ook fijner. Meerijdplankje is ook een goede!
Vrouw voelt zich oke nu (na een onwijs rotweekend met bloedingen en angst en pijn en kramp) vandaag een kloppend hartje gezien :bonk:. Man wat stom om het van de andere kant mee te maken, elke keer het gevraag; hoe gaat het? Wat voel.je? Had je weer bloed?

Ons meisje krijgt weinig mee. Is heel vrolijk ondanks haar sprongetje! Trekt zich op aan alles en wil continu staan. Tand 2 is door en er komt er nog 1 aan :-)
Maartje2016 wat een handig schema op de pagina hiervoor. Heb inderdaad soms ook het idee dat m'n baby (bijna 7 maanden) alleen maar zit te eten haha. Maar ze vindt het heerlijk!
Hoi dames,

heb weer een tijdje met jullie meegelezen en had even een vraagje ivm doorslapen. Onze dochter is nu 4,5 maand. Ik heb tot 3 maanden fulltime BV gegeven en sinds ik ben gaan werken combineer ik het met 2 kunstvoedingen en rest aangevuld met BV. Productie is nog steeds goed :cheer: en ze drinkt ook goed aan de borst (tijdens sprongetje wel een paar dagen de borst geweigerd, maar ondertussen weer ok).

Eigenlijk heeft ze vanaf een week of 8 steeds een vast ritme gehad. rond 19/20 naar bed, 3 uur nachtvoeding en dan sliep ze tot 6/7 uur.
Toen ze 3,5 maand was kwam ze echter steeds vroeger tijdens de nacht en heb ik (op aanraden van CB) een papfles met rijstebloem ingevoerd rond 23u in de hoop dat ze dan volledig zou doorslapen. Tip van CB was dan ook om haar niet meer te voeden. Eerst dronk ze die papfles half slapend en liet ze een btje staan, ondertussen wordt die gulzig leeggedronken, maar ze blijft snachts komen voor een voeding (meestal rond 4 uur). Ik heb een paar dagen volgehouden en haar niet gevoed, maar dan blijft ze 'zeuren' en slaap ik eigenlijk slechter. Ondertussen leg ik haar dus weer aan en slapen we daarna weer lekker verder. Maar wat is nu wijsheid, moet ik toch langer volhouden of komt er vanzelf een moment dat ze uit zichzelf niet meer komt voor die nachtvoeding?
Bedankt voor de tips ervaringsdeskundigen :-D
Livingontheedge schreef:
16-10-2018 14:30
Hoi dames,

heb weer een tijdje met jullie meegelezen en had even een vraagje ivm doorslapen. Onze dochter is nu 4,5 maand. Ik heb tot 3 maanden fulltime BV gegeven en sinds ik ben gaan werken combineer ik het met 2 kunstvoedingen en rest aangevuld met BV. Productie is nog steeds goed :cheer: en ze drinkt ook goed aan de borst (tijdens sprongetje wel een paar dagen de borst geweigerd, maar ondertussen weer ok).

Eigenlijk heeft ze vanaf een week of 8 steeds een vast ritme gehad. rond 19/20 naar bed, 3 uur nachtvoeding en dan sliep ze tot 6/7 uur.
Toen ze 3,5 maand was kwam ze echter steeds vroeger tijdens de nacht en heb ik (op aanraden van CB) een papfles met rijstebloem ingevoerd rond 23u in de hoop dat ze dan volledig zou doorslapen. Tip van CB was dan ook om haar niet meer te voeden. Eerst dronk ze die papfles half slapend en liet ze een btje staan, ondertussen wordt die gulzig leeggedronken, maar ze blijft snachts komen voor een voeding (meestal rond 4 uur). Ik heb een paar dagen volgehouden en haar niet gevoed, maar dan blijft ze 'zeuren' en slaap ik eigenlijk slechter. Ondertussen leg ik haar dus weer aan en slapen we daarna weer lekker verder. Maar wat is nu wijsheid, moet ik toch langer volhouden of komt er vanzelf een moment dat ze uit zichzelf niet meer komt voor die nachtvoeding?
Met 4,5 maand is het heel normaal dat een baby nog niet doorslaapt. Kwestie van tijd.
Hier hebben we zoon wel altijd gevoed. Eerst bv en later man met kv, in de hoop dat het hem alleen om mij te doen was. Dat was dus niet zo. Het goede nieuws is dat zoon ondertussen een week of 2 van de nachtvoedingen af is (en ook in een keer van een fles voor het slapen :cheer2: ), het slechte nieuws is dat hij net een maand 2 is.

Maar wij hebben hier altijd liever voor de snelle oplossing gekozen (fles en doorslapen), dan hem van de honger te laten janken. Zelf heb ik 's nachts ook nog geregeld honger en ga ik naar beneden om wat te eten, dat heb ik altijd gehad, dus misschien dat ik de argumenten van het cb daarom wat makkelijker naast me heb neergelegd.

Geen idee hoe we het met dochter gaan doen. Ik denk dat ze binnenkort ook kv gaat krijgen in de nacht, want dan is ze weer een tijdje man zijn 'probleem' en kan ik een beetje doorslapen ;-)
Livingontheedge schreef:
16-10-2018 14:30
Hoi dames,

Die van mij is 9 maanden en komt nog steeds geregeld voor een fles 's nachts. Niet fijn, maar er komt vanzelf een tijd dat ze echt gaan doorslapen. Als ons zoontje 's nachts komt herhalen we het avond ritueel: schone luier, flesje, even knuffelen en terug naar bed. Dan ligt iedereen het snelst weer in bed. Het cb heeft weleens gewaarschuwd dat dit voor gewenning zou kunnen zorgen, maar hij slaapt de ene week wel door en dan weer een paar dagen niet,dus daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. De nachten doorslapen is onder het jaar volgens mij eerder uitzondering dan regel, maar ieder kindje is anders.
Succes! Ik vond/vind de nachtvoedingen pittig, zeker als je weer bent begonnen met werken!
Datdan schreef:
13-10-2018 23:15
Ik merk dat ik het hele hoofdstuk 'maaltijd' best lastig vind, want wanneer mag nou wat? Snap dat het voor elke baby anders is, maar een kader had ik fijn gevonden :-? . Ik had het groeiboek er nog eens bij gepakt, maar wordt daar niets wijzer van.
Wat mij erg geholpen heeft is de introductie lijst van de Kleintjes methode. Er bestaat een boek over, maar als je lid wordt van de Facebook groep kan je deze ook downloaden. De kleintjes methode is een eetmethode waarbij melk tot 1 jaar de belangrijkste voedingsbron blijft en stapsgewijs voedingsmiddelen worden geïntroduceerd op basis van wat de darmen van je baby goed kunnen verteren (hoe ouder het wordt, hoe beter het kan verteren en hoe zwaarder voedsel je mag geven zeg maar). De methode laat je het eten in stukjes aanbieden in plaats van gepureerd. Van de methode kan je vanalles vinden, ik volg deze ook niet helemaal, maar ik vond de lijst wel fijn omdat je per product kan opzoeken vanaf welke leeftijd je dat het beste kan geven en het idee food under one is just for fun gaf ons heel veel rust. Wil hij eten, helemaal goed, zo niet, ook goed. Misschien heb je er wat aan!
Dank voor jullie niet-doorslaap verhalen. Ik heb een app-groepje met mama's die allemaal doorslapers hebben, dus wordt dan btje onzeker. Onze kleine meid is gewoon ook een goeie eter, dus dat verklaart ook veel.
Ik geef haar proefjes groente en ze is er ook dol op en teleurgesteld als het al op is :-D

Ik blijf dan gewoon trouw aan de snelle oplossing tijdens de nacht, ff drinken aan de borst en daarna alletwee verder slapen. Soms ligt ze trouwens nog wel een kwartiertje te lachen/kleine gilletjes te maken na de nachtvoeding, maargoed dat is beter dan een paar uur zeuren :proud:
Livingontheedge ik gooi het er nogmaals in volg vooral je eigen gevoel.
Mooi dat die van de andere doorslapen maar ook daar zal het vast niet allemaal vlekkeloos verlopen toch? :)

Hier is het echt 3x niks met zoon. Hij was al wat aan het kwakkelen met hoesten en op en af snot maar nu komt er ook geregeld verhoging/koorts bij kijken.
Hij eet/drinkt slecht en slapen wil ook niet al te best lukken. Ja, op of naast mij....
Vind het zo sneu hem zo te zien. Ik weet dat hij er doorheen moet, de 1e winter is het ergst zei de huisarts vorige week al maar het is echt een klein zielig hoopje mens.
Tralalalala
Livingontheedge; moeders scheppen vaak graag op. Mijn kind slaapt ook door, maar dat dat vannacht niet zo was, en dat ze op mij heeft geslapen van 4 tot 7 en ik dus niet, dat vertel ik niet. Niet per se om het te verzwijgen, maar meer omdat ik op dat soort momenten te moe ben om dingen te delen ...
Zooo de knetter even drukke week gehad poeh!

Krul wat zonde dat hij zo ziek is zeg, het is zo zielig om te zien als ze niet lekker zijn en je kan bijna niks doen voor ze!
Hoop dat hij snel opknapt.

Qua doorslapen, ik snel dat het uiteindelijk geen pepernoot uitmaakt wat wanneer je extra geeft wel of niet, en uiteindelijk veranderd het na een paar maanden ook weer! Dochter hier sliep met 6 weken door en dan smorgens ook weer tot 11:00 heerlijk ik was zo trots , en na 6 maanden werd het 1 groot drama, ze is nu 14 maanden en slaapt wel weer door maar spookt ook nog genoeg nachten en haar dagen beginnen tussen 05:00-06:00 dus van mijn slaapkop is niks over gebleven! Zoon nu bijna 4 maanden slaapt na fles van 19:00 tot ca 05:00-06:00 dus dikke prima maar ik reken nergens meer op kan over 3 maanden ook weer drama zijn. Voor hem maakte het geen verschil of hij nou nog fles kreeg rond 23:00 uur of niet hij sliep gewoon standaard tot 03:00 en dat schuift dus nu steeds verder op.

Suiker wat goed dat jullie een kloppend hartje hebben gezien! Snap dat het nu vanaf de andere kant wel even anders is ergens kan niet meer dan meekijken en afwachten! Komt vast goed. Wanneer hebben jullie de volgende echo? Wat goed ook dat dochter zich zo goed ontwikkeld verder heerlijk!

Qua eten soms zie je door de bomen het bos niet meer wanneer mogen ze wat en dan eet de een beter dan de andere, hier dochter maar beetje gevolgd in alles want wat ze met 9 maanden moest eten volgens de richtlijnen deed ze niet maand later at ze alles wat los en vast zat en ondertussen krijg ik het eten niet aangesleept! Bij zoon duurt het ook niet zo lang meer dan komen de eerste hapjes ook al weer ben benieuwd! Ik heb wel geleerd het los te laten , bij dochter werd ik zo onzeker dat ze niet echt wou eten tot 8 maanden maar uiteindelijk dacht nou dan zal ze er jog niet aan toe zijn en melk is tot 1 toch het belangrijkste. Daarna ging het vanzelf dus bij zoon ga ik er heel relaxt in.

Verder geen gekke dingen zoon doet het super haha en dit is niet de schijn ophouden het is echt een heerlijk tevreden mannetje. Dochter heb ik nu men handen vol aan dreumes is echt een ander kaliber poehhh! En al die allergieën en bezoeken bij artsen ect helpen ook niet mee aan haar humeur!
anoniem_276399 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 21:36
0.31% gewijzigd
Ok ik doe een nieuwe poging met reageren!

Nog even terug @ suikerwafel: 15 maanden, leuk zeg. Hebben ze straks echt veel aan elkaar. Ik ga zelf niet voor duo wagen maar dus voor mee rijd plankje of loopfiets of anders buggy met draagzak combi. Lijkt mij heel fijn als baby in de wagen in slaap kan vallen als ik onderweg ben met zoon en hond en bij thuiskomst baby verder kan slapen in wagen en niet op mij in draagzak.
Verder hier de box weggehaald met 1 jaar en zal weer terugkomen vlak voor de geboorte. ook geen twee exemplaren dus. Lijkt me ook echt onnodig. Maar goed weet niet of jullie meisje er wel nog graag in (tegen die tijd kan ze er misschien wel uit klimmen trouwens ...). Een tweede ledikant doen wij dus ook niet. Co sleeper tot 6 maand en kan nog wel wat langer. Ik maak geen grote kinderen en wij hebben de next2me van chicco, die is vrij groot. Zoon paste er met gemak in toen hij met zes maand overging naar zn eigen kamer. Mocht baby geen goede cosleep partner zijn (ivm vele geluiden tijdens de slaap) gaat baby met cosleeper en al naar eigen kamer en dat t hekje dicht ipv open ;)
Verder zal t idd zijn wat Quest zegt: wennen aan een ritme met twee kindjes. COllega van me zei dat ze vrij snel heeft doorgedrukt dat het middagslaapje samen ging (haar kindjes schelen volgens mij ook 15 maand) en dat lijkt mij wel ideaal maar weet van zoon maar al te goed dat ik niks kan en wil verwachten van hoe het straks zal gaan. Mantra: het komt vast wel goed.

@ verkouden kindjes. Zielig he. Zoon had er zijn eerste winter ook zoooo last van. Elke maand was t wel raak met koorts en dat een van ons niet kon werken. Vanaf april/mei werd dat minder. in de zomer nog wel 1x goed ziek maar dat was een vlekjesziekte en had vlgs mij dus niets met het griepseizoen te maken. Nu is hij sinds het echte hete weer voorbij is (zeg eind augustus) alweer verkouden en aan t hoesten. Maar dus zonder koorts en hij lijkt er ook niet echt last van te hebben ofzo. Soms wordt hij nog wakker van een hoestbui en is dan even in paniek en dan stellen wij hem gerust. Voordeel is dat ze op een gegeven moment leren dat ze ook door hun mond kunnen ademen, dat scheelt enorm met de verstopte neuzen en spenen combinatie. Wat ik eigenlijk wil is dus het komt goed. Ze krijgen er steeds minder last van is mijn ervaring (niet alleen van zoon maar ook van vriendinnen en collega's hoor ik dit). Daar heb je nu niks aan, maar ja weet dat dit dus ook weer een faaaaase is.
Nog wat tips: tijm siroop tegen zere keel/hoesten mogen ze wel al vrij jong. Zoon vindt het lekker en kan soms net fijn zijn na hoestbui of poos met open mond slapen. Slokje water s nachts gereed hebben voor de droge bekkies, ook fijn.
Verder hebben wij tot zoon een maand of 8 was denk ik regelmatig zijn neus uitgezogen met dat apparaat van Otrivin met een slangetje en opzetstukjes. Daarmee konden we echt zoooo veel slijm weghalen; dat hielp hem enorm!! Hij vond het niet leuk (lees moord en brand) maar kon daarna wel vrijer ademen en had minder last van hoesten omdat er minder slijm in zijn keel drupte omdat de neus leeg was. Ik hoor van mensen dat ze het vies vinden maar ik heb nooit snot in mijn mond gehad. Ik vind poep onder mn nagel erger moet ik zeggen.

@doorslapen; ik denk dat ergens tussen 3 en 4 maand zoon minder vaak begon te komen voor een nachtvoeding en speentje voldoende was. Met vijf maand was het echt klaar. Alleen nog enkele keer gegeven als hij ziek was. Overigens kreeg hij altijd kv en geen bv. Maar doorslapen, echt de hele nacht zonder dat ik iets hoefde te doen in vorm van speen oid, dat heeft nog heeeeeeeeeeeeeeel lang geduurd. en nog zijn er nachten dat ik er een of meerdere keren uit moet omdat hij even bang is of niet zelf in slaap komt of de spenen overal liggen behalve in bed of zn knuffel uit bed is gevallen, etc etc. Het wordt wel steeds minder, maar volgens mij is het heel normaal dat je er de eerste jaren 's nachts gewoon regelmatig uit moet en je kindje jou nodig heeft. Volg fijn je eigen gevoel en laat CB maar een beetje lullen af en toe. Wij hebben nooit een papfles in de avond of nacht gegeven, juist omdat ik niet wilde dat hij zou wennen aan zo'n zware maaltijd laat op de avond, waar je eigenlijk wilt dat die voeding helemaal vervalt. Dus zoon kreeg pap altijd in de ochtend voor een energieke en vrolijke start van de dag! En dat krijgt hij nog steeds, alleen nu in een bordje ipv fles.

Ondertussen ben ik alweer halverwege mn zwangerschap. Niet normaal hoe snel deze verloopt itt die van zoon. Donderdag hebben we de 20weken echo en horen we het geslacht. Stiekem hoop ik toch een beetje dat het een meisje is. Wat een rijkdom lijkt me dat. Maar een broertje lijkt me voor zoon ook heel erg leuk. Uiteraard is alles welkom, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :)
Teckel alweer 20 weken gaat zeker snel. Ben benieuwd indd wat het geslacht is!
Ben hier heel dankbaar voor men duowagen maar goed hier schelen dochter en zoon 11 maanden en kon dochter nog niet lopen niks.
Nu stapt ze in huis al los zo leuk die mijlpalen! En ze hebben echt wat aan mekaar nu merk ik dat ze echt interactie krijgen en het is een win win situatie zoon is heel de dag aan het volgen wat dochter doet en dochter sleept heel de dag haar speelgoed heen en weer om zoon te entertainen zo heeft mama even tijd voor een bajkje thee !
Zo dat klinkt goed Quest, geniet jij maar lekker van je thee!! Ik drink nog steeds alleen warme koffie op kantoor haha. Loopt dochter nu los joh, wat leuk!!! Hier is zoon ook bijna zover, lijkt me wel zo fijn voor mijn eigen rug icm met die steeds dikkere buik en rugpijn. Kan me niet voorstellen hoe jij dat allemaal gerooid hebt toen je zwanger was van je zoontje en dochter nog zo klein!! Petje af hoor!! Slaapt dochter al wat beter?
@Suiker: Spannend, bloedverlies, maar wat fijn een kloppend hartje! Het lijkt me inderdaad raar om het vanaf de andere kant mee te maken. En wat gaat jullie meisje toch snel, nu al optrekken en staan :-)

@Doorslapen: Hier met ruim 6,5 maand ook echt geen doorslaper. Toen ze een maand of anderhalf was een paar keer gehad dat ze na de voeding (BV) van 23:00 sliep tot 3 of 4 uur. Sindsdien een meisje dat heel lang keurig om de drie uur kwam, overdag en 's nachts. Toen haar co-sleeper te klein werd hebben we een paar drama weken gehad met véél wakker, maar sinds ze in haar eigen kamer ligt gaat het beter. Sinds een week of drie is er een voeding overdag af, en sinds twee weken ook 1 's nachts lijkt het :cheer2: Maar we hebben nog regelmatig een drama nacht waarin ze zes keer wakker is, en er is nu dus nog een voeding rond 23:00 en rond 3:00. Maar ik ben al lang blij dat er nu echt 1 voeding af lijkt te zijn, en we meestal nog maar een keer of twee wakker zijn 's nachts. En als ze niet in slaap komt, verdrietig is of pijn heeft geef ik gewoon een extra voeding. Ik ga er vanuit dat dit vanzelf wel een keer stopt. En ik bereid me er ook alvast mentaal op voor dat er nog een periode van eenkennigheid en verlatingsangst komt, dus dat de nachten dan wel eens veel slechter kunnen gaan worden.
Hier is dochter aan het begin van haar nacht (onze avond) ook regelmatig wakker, maar laat zich dan makkelijk sussen. We hebben geprobeerd haar meer avondeten te geven, in de hoop dat ze dan lekkerder zou slapen. Dat meer eten vindt ze heerlijk, maar heeft geen effect op haar slapen.

@Verkouden: Zielig, die kindjes die er zo veel last van hebben! Zeker als ze dan alleen maar op/bij je willen zijn en je zelf niet aan slapen toekomt. Gelukkig lijkt dochter haar verkoudheid hier wat beter te gaan, en heb ik het idee dat ze er 's nachts ook niet meer zo'n last van heeft.

@Eten: Wij zijn hier ook een beetje zoekende, en ik probeer maar wat uit. Dochter likt tot nu toe alles lekker te vinden en het kan haar niet genoeg zijn, dus af en toe proberen we wat nieuws. Op internet zijn er 10 verschillende lijsten/voorbeelden te vinden in wat een kindje kan/mag eten bij hoeveel maanden. Ook het consultatiebureau zegt weer wat anders, dus heb maar besloten om dochter te volgen. De lijst van kleintjes ken ik ook, maar is volgens mij wel wat behoudend.
Dochter krijgt hier nu 's ochtends BV en op onze vrije dagen ook een halve boterham als wij ontbijten. Op werkdagen ben ik nog even aan het kijken wat handig is ivm de tijd. Rond 10:30 een flinke fruithap, ze eet gemakkelijk een heel stuk fruit. Ron 11:30 BV, rond 15:00 BV, tijdens ons avond eten (18:00) eet zij zo veel mogelijk mee. Dat is nu twee delen groente en 1 deel rijst/pasta/aardappel/couscous, en soms nog wat vlees, vis of ei. Hierna krijgt ze nog wat volle Griekse yoghurt. Dan tussen 19/19:30 BV voor het slapen.

@Teckel: alweer halverwege! Wat gaat dat snel zeg. Spannend, donderdag de echo. Lijkt me heel leuk om te weten of je zoon een broertje of zusje krijgt.

@Quest: wat leuk dat dochter al los gaat lopen! En hoe lief, dat ze al haar speelgoed aan zoon komt showen. En heel handig inderdaad! Fijn dat ze nu al veel aan elkaar hebben.

Hier is dochter nu echt aan het tijgeren, zo leuk! Als ze iets wil hebben moet en zal ze er ook naar toe. Het gaat steeds makkelijker, maar ze is (nog) niet heel snel. We alvast een rondje door de kamer gedaan, omdat ze steeds vaker ineens een snoertje te pakken heeft ofzo. Sommige dingen moeten nu echt een andere plek krijgen. Daarentegen draait ze nog steeds alleen via haar linkerzij op haar buik, en niet terug naar haar rug. Volgens mij is ze gewoon lui: meer heeft ze niet nodig. Liggen op je buik is beter dan op je rug, en jezelf verplaatsen is beter dan stil liggen. Dus waarom zou je die andere dingen laten zien dan? :-D

Hoe doen jullie dat met kindjes die in bed steeds op hun buik draaien, maar nog niet terug draaien? Dochter is 's nachts na de voeding best wel eens een kwartiertje wakker, en wil dan steeds op haar buik draaien. Ze kan niet terug, dus vind het idee dat ze zo in slaap valt nog wat spannend. Ook gaat ze 's nachts snel mopperen op haar buik, omdat ze zichzelf vaak klem draait door dwars in bed te gaan liggen.Dus ik blijf er nu maar naast zitten en haar terug draaien tot ze weer slaapt. Maar dat is ook niet ideaal natuurlijk. Overdag doet ze dit trouwens ook, maar dat vindt ik niet zo'n probleem. Dan vouw ik gewoon de was op o.i.d. in de buurt en loop ik af en toe even binnen om haar terug te draaien. Maar 's nachts wil ik eigenlijk gewoon weer slapen, haha.
@draaien in slaap: in principe is het zo, dat als ze sterk genoeg zijn om op hun buik te draaien, ze ook sterk genoeg zijn om hun hoofd om te draaien als ze op hun buik liggen. Dat is het enige wat ze hoeven doen voor hun veiligheid.

Dat klem gaan liggen blijven ze voorlopig wel nog even doen. Ik ga gewoon naar bed en hoor het wel als ze me nodig heeft. Vaak genoeg kunnen kinderen in alle houdingen in slaap vallen, we hebben zoon ook wel eens zittend aangetroffen.
Spoiler alert: het wordt meestal alleen maar erger, als ze kunnen gaan zitten bijvoorbeeld, of de fase hebben dat ze alleen in slaap vallen als ze met hun hoofd tegen het hoofdeind aan beuke . Dan denk je nog met een glimlach terug aan het moment dat ze 'alleen maar' overdwars in haar bedje lag ;-)

Edit: dochter hier draait altijd op het moment dat ik haar in bed neerleg, alsof ze het momentum meepakt. Ik houd haar dan een paar seconden bij haar heupen vast, zodat ze in elk geval zichzelf niet gelijk wakker kan rollen. Als ze in haar slaap rolt,slaapt ze wel door.
Teckel

Wat lief van je zeg , heel gek maar doet me even goed dat te horen van iemand, echt super lief.
Dochter loopt los maar nog niet de hele dag hoor, ze zet nu 10-15 stapjes en dan even zitten en als ze snel wil zijn gaat ze gewoon weer kruipen J
Dat tillen is nog steeds haha ze wilt liefst heel de dag op mijn hoogte zijn , maar goed ik laat haar ook wel regelmatig op de grond wat ze niet op prijs stelt!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik die begin weken niet meer zo goed weet , verdrongen denk ik haha.
Is het pittig ja dat wel maar ik zit er nu in en eigenlijk denk ik het valt wel mee, de eerste weken zijn gewoon echt wennen dat ritme met beiden en je draai vinden , ook die nachten weer met zo een kleintje. Vond het wel even zwaar dat zoon in het siekenhuis lag en dochter daarna d medische molen in ging met al haar klachten, maar goed dat komt uiteindelijk vast goed.
Ondertussen slaapt zoon beter snachts dan dochter, die denkt dat haar dag 05:00 begint en hij lag vanmorgen om 06:00 nog te snurken.
Ellende is ze zijn nou nooit eens allebei stil snachts haha als dochter bv morgen zou slapen tot 07:00 gaat hij weer spoken, maar ik heb het los gelaten , dan zit ik maar 05:30 beneden ik heb in het begin echt druk om gemaakt en snapt eniet waarom mevrouw nou ineens 05:00 wakker is was ook boos op de wereld waarom, slaat nergens op maar dat is wat slaaptekort doet met een mens ;)
Nu denk ik ok ik ga er wel uit dikke prima. En ik mag niet klagen want ze slaapt gewoon de nacht door , en zij kan er niks aan doen dat ik er soms uit moet voor zoon dus ik moet ze allebei los van mekaar zien. En dan doen ze het allebei best goed.

Maison jou nachten zijn ook echt geen pretje zeg, als ik dan lees dat je nu al blij bent met een paar keer wakker en 1 voeding.
Ik vind het echt kanp van je dat je er zo instaat , en ik snap wel op den duur kies je toch echt eieren voor je geld.
Je eetschema is volgens mij dikke prima, al die lijsten tegenwoordig maken ons als mams onzeker genoeg, lekker je kind en gevoel volgen.
Qua draaien , komt ook vanzelf , snap dat je het een eng idee vind in bed, dochter deed hier ook op haar buik draaien maar nog niet terug moord en brand was het dan en ik heb ja ik weet het heel fout gewoon haar tussen 2 kussnes geklemd snachts en na een week of 2 kon ze terug draaien, dat klem liggen ook herkenbaar maar als ze er echt niet meer uit komt zal je haar wel horen dnek ik. Dochter sliep heel lang overdwars en nu nog wel eens dat ik denk het ligt voor geen meter.
Dat tijgeren is toch zo leuk he, er komt echt beweging in zo leuk en indd even wat aanpassingen in huis doen haha.

Het lijkt hier zo lang geleden al dat dochter dat allemaal voor het eerst deed en nu is zoon 14 weken en komen al die dingen ook weer dichterbij, al moet ik zeggen dat ik dnek dat zoon wat rustiger aan gata doen met alles haha, iedere dag leg ik hem op zen buik nekje oefenen, nou hij oefent niks legt zen hoofd neer en lacht alleen maar , hij vindt wel best terwijl dochter al zat te trappen op vooruit te komen en pislink werd dat het niet lukte haha en zo is het met alle mijlpalen gegaan bij dochter moest en zou het snel en nu lukken, zoon denkt volgens mij joh komt het vandaag niet dan morgen maar.

Zo ik zie het is weer een mega verhaal geworden hahah ik ga koude thee op men werk drinken ;p
Maartje, ja je hebt natuurlijk gelijk dat ze prima haar hoofd op kan tillen. Goed om dat weer in gedachten te houden.
Dochter draait niet in haar slaap (nooit zelfs), maar voordat ze in slaap valt. Als ze wakker is draait ze wel 20+ keer op haar buik, en ligt dan dus soms dwars in bed, op haar buik met haar benen omhoog tegen de spijlen in een hoek die je niet hoort te kunnen maken :facepalm: Ik heb net weer eens uitgeprobeerd wat er gebeurd als ik haar gewoon op haar buik laat liggen, maar dat gaat ze van mopperen naar heel hard krijsen. Volgens mij kan ze alleen maar op haar rug in slaap vallen, maar ze kan dus niet terug naar haar rug. Ik houd dochter dus ook tegen als ze op haar buik wil draaien als ik haar in bed leg, maar dit blijft ze proberen tot ze in slaap valt. En dat duurt 's nachts dus ook wel eens even. Ze valt overdag op haar rug wel eens dwars in bed in slaap en dat is helemaal prima, dan laat ik haar gewoon liggen.

Quest, dochter kan al op haar buik draaien sinds ze drie maanden oud is. Aangezien ze nu ruim zes en halve maand oud is reken ik er maar niet meer op dat ze binnenkort wel terug kan draaien, haha. Dat heb ik al zo vaak gedacht en ze kan/doet het nog steeds niet. Helemaal prima, maar vrees dat het draaiprobleem dus niet zo snel opgelost is als bij jou!
En die nachten, ja soms zijn ze echt ruk. Maar het gaat tegenwoordig gelukkig veel vaker goed dan slecht. En alle wakkere momenten die er zijn voordat ik ga slapen tel ik niet mee, daar heb ik weinig last van. Dus ben prima tevreden als ze 1x gewoon wakker wordt en 1x voeding wil tijdens mijn nacht. Lijkt me voor ruim zes maanden ook helemaal niet gek toch?

Wat jammer dat je dochter nog zo onrustig slaapt en vroeg wakker is, zodat je minder kan genieten van het feit dat je zoon zo'n goede slaper is. Knap dat het je lukt om het los te laten, dat werkt uiteindelijk het beste denk ik. Maar dan moet dat wel lukken :-)
Maison oh haha wist niet dat ze dat al vanaf 3 maanden deed sorry, Hmm dan denk ik dat het dus uitzitten wordt :facepalm:
Nou wat je zegt zeker voor die leeftijd prima en een hele verbetering al!
Het gaat sowieso de goeie kant op en dat geeft hoop!
Dat loslaten vind ik of naja vond ik heel moeilijk want voordat je kids hebt heb je veel dingen in de hand of onder controle maar die kleintjes laten je zien dat het gewoon niet zo werkt wat ik ergens wel mooi vind dochter heeft me veel geleerd vooral dat loslaten , het is tegenwoordig kiezen of de kids zien er fris uit of het huis is opgeruimd of ik ben toonbaar maar alle 3 tegelijk helaas pindakaas haha
hoi dames,

Ik lees geregeld mee en zie vaak dingen die herkenbaar zijn en soms ook nieuwe ideeen wat erg fijn is als ik even vastloop. We hebben een zoontje van 3,5 en een dochtertje van 10 maanden.
Nu zijn we al een paar dagen bezig met de klok steeds een paar minuten voor uit te schuiven voor ons jongetje zodat hij eind volgende week weer in een normaal ritme zit maar de baby heeft weinig benul van klokken en zal er dus geen notie van hebben dat de klok een uur verschuift.
Ons zoontje was een enorme slaapkop toen hij zo klein was en sliep toen rustig 13 uur aan 1 stuk dus bij hem was het geen probleem maar onze kleine meid is sochtends vaak al rond zes uur wakker. Straks wordt dat dus vijf uur..moeten we ons er maar bij neerleggen dat we de hele winter om vijf uur op moeten? Of heeft iemand nog tips? Dingen die we kunnen proberen om de tijd dat ze wakker wordt sochtends iets te rekken na het verschuiven van de klok.
Hoi Marg, welkom!
Ik had hier nog niet bij stil gestaan, dus fijn dat je het even noemt! Misschien ben ik naïef (dochter is 6,5 maanden), maar kan je met een baby niet proberen om hetzelfde te doen als met een peuter? Dus geleidelijk aan iedere dag 10 minuutjes later naar bed, zodat hopelijk het ritme alvast wat opschuift de goede kant op? Dat is denk ik wat ik ga proberen, maar lees graag mee voor de tips van mensen die dit al eerder aan de hand hebben gehad.

Quest: controle loslaten is voor mij ook een dingetje hoor. Maar wordt er langzaam beter in. Het helpt ook heel erg dat ik steeds meer ervaar dat de meeste dingen fases zijn, en dus echt wel weer een keer over gaan. Meestal op het moment dat ik echt denk dat ik het niet meer leuk vindt :-)
Welkom Marg!

Je baby zal zich uiteindelijk vanzelf aanpassen aan de nieuwe tijden, net als de rest van de natuur (dieren, planten). Natuurlijk is dit niet van het een op het andere moment, maar je hoeft niet de hele winter om 5 uur op. Tenminste, niet vanwege de wintertijd, misschien wel omdat ze een fase krijgt/ tandjes krijgt waarom ze 5 uur het perfecte tijdstip vind om de dag te beginnen ;-)
Welkom marg! Daar zeg je wat heb ik dus van de week ook al aan zitten denken dochter is namelijk smorgens ineens weer 05:00 wakker dus dat wordt dan straks 04:00 poehhh. Zoon slaapt gelukkig nu goed maar die zal indd ook even weer moeten wennen. Hmmm misschien proberen waard om ieder dag ietsjes later op bed leggen.
Quest schreef:
18-10-2018 19:47
Welkom marg! Daar zeg je wat heb ik dus van de week ook al aan zitten denken dochter is namelijk smorgens ineens weer 05:00 wakker dus dat wordt dan straks 04:00 poehhh. Zoon slaapt gelukkig nu goed maar die zal indd ook even weer moeten wennen. Hmmm misschien proberen waard om ieder dag ietsjes later op bed leggen.
Wij hebben voor onze peuter een wekkerlampje. Snachts brand er een maantje en op de tijd die wij instellen gaat er een zonnetje branden. Dan mag hij uit bed. We zijn dus samen met het verschuiven van de bedtijd met elke keer een minuutje of vijf, ook de tijd aan het verschuiven dat hij er uit mag. Dat was altijd half acht en inmiddels staat het lampje op kwart voor acht. Van de zomer was hij vaak al voor zeven uur wakker maar nu slaapt hij echt tot half acht dus hij lijkt al wat op te schuiven.
Nu alleen nog de baby organiseren. Die slaapt sowieso al minder dan onze peuter deed als baby, maar gelukkig slaapt ze wel gewoon de hele nacht door tot half zeven of kwart voor zeven. Poeh zeg als ik hoor dat jouw baby al om vijf uur wakker is elke dag, dan moet ik denk ik niet zo zeuren...valt ze dan na haar fles nog weer in slaap, of is ze echt wakker wakker?
Mensen hier die een baby nestje gebruikt hebben. Ervaringen? Twijfel om er een (tweedehands) aan te schaffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven