Rechte lijn op muur schilderen

05-12-2019 17:02 40 berichten
Ik de gang wil ik de onderkant van de muur een andere kleur geven dan de bovenkant.
Nu ben ik al dagen aan het piekeren hoe ik het recht krijg. De vloer is scheef. Het is een oud huis. Dus vanaf de vloer meten heeft weinig zin.
Moet ik dan vanaf plafond meten? Of een korte lijn zetten en met een laser waterpas dan de lijn verder trekken. Maar als ik dat doe is de lijn misschien wel recht maar als de plafond niet recht is ziet het er nog schuin uit.
Wie weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Een latje op de overgang van de kleuren plakken? Als je dan een beetje breed latje neemt kun je wel wat wegmoffelen..latje beetje met loop van plafond/vloer meeplakken..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Met een waterpas tape op je muur uitzetten, en dan kijken hoe het oogt (kan heel goed dat waterpas + scheve vloer juist scheef lijkt ipv recht).. je hebt ook van die laserdingen, die een kaarsrechte streep op je muur projecteren. Die gebruiken wij veel (klushuis). Misschien iemand in je omgeving van wie je zoiets kan lenen?

Als het scheef oogt, dan zou ik met tape net zo lang gaan plakken totdat het recht oogt. Ook al is het dan niet recht, als je snapt wat Ik bedoel? (Maar ik heb een timmermansoog, dus ik doe dat zelf vrij makkelijk)
pergamon wijzigde dit bericht op 05-12-2019 17:11
24.94% gewijzigd
dan krijg je een bies. dat wil ik nou net niet :-)
Filmpje van Praxis

https://www.youtube.com/watch?v=aKSxOY6hcGg
Dit is ook een klushuis. Niks is echt recht
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
05-12-2019 17:07
dan krijg je een bies. dat wil ik nou net niet :-)
Dan zou ik met de horizon mee verven, zodat het in elk geval recht oogt.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Lijn recht en waterpas doen, ook al zijn vloer of plafond dat niet.
lisbeth schreef:
05-12-2019 17:07
dan krijg je een bies. dat wil ik nou net niet :-)
Een bies? Dit begrijp ik niet.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
05-12-2019 17:09
Dit is ook een klushuis. Niks is echt recht

Dan met de laser op de muur en even met gekleurd tape uitzetten. Dan zie je hoe het oogt!
Alle reacties Link kopieren
De laser die wij hebben kan trouwens ook kantelen. Dan zou je een paar graden van waterpas kunnen afbuigen, als dat optisch beter oogt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-12-2019 17:14
Een bies? Dit begrijp ik niet.
Dat was reactie op mij denk ik..als je een latje op de overgang van de kleuren zou plakken..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
05-12-2019 17:16
De laser die wij hebben kan trouwens ook kantelen. Dan zou je een paar graden van waterpas kunnen afbuigen, als dat optisch beter oogt.
Dat lijkt mij ook het beste. Het hoeft niet recht als het maar recht lijkt.
Waarom een rechte lijn? Waarom maak je er geen golven van? Dat is ook ooit heel trendy geweest in het grijze verleden.
Cateautje schreef:
05-12-2019 17:21
Waarom een rechte lijn? Waarom maak je er geen golven van? Dat is ook ooit heel trendy geweest in het grijze verleden.
Omdat ze een rechte lijn wil en geen golf.
Doe het met de laser inderdaad.
schorpioentje28 schreef:
05-12-2019 17:19
Dat was reactie op mij denk ik..als je een latje op de overgang van de kleuren zou plakken..
Ah, op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-12-2019 17:12
Lijn recht en waterpas doen, ook al zijn vloer of plafond dat niet.
In een scheef huis beter op het oog dan met de waterpas. Met waterpas recht accentueer je het scheve juist.
aloha66 schreef:
05-12-2019 17:40
In een scheef huis beter op het oog dan met de waterpas. Met waterpas recht accentueer je het scheve juist.
Nee, daar is meestal geen beginnen aan. Plafond en vloer lopen meestal ook niet evenwijdig. Het is juist mooier als het op het midden van de muur goed recht is. Ik woon in een zeer oud huis (1800) en dat werkt hier echt het best. Ook als je bijvoorbeeld schilderijen etc. ophangt, want die zou je anders ook weer scheef op moeten hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst met schilderstape een lijn maken die overal even hoog vanaf de vloer zit.
Daarna, misschien aan de andere kant, eentje die waterpas is. Kijk welke het mooiste oogt. Als je waterpas kiest en de baan scheelt 10 cm van voor naar achter, dan kan dat ook heel storend zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
05-12-2019 17:40
In een scheef huis beter op het oog dan met de waterpas. Met waterpas recht accentueer je het scheve juist.
Als een huis zo scheef in elkaar zit dat een waterpaslijn scheef oogt is er een groter probleem dan het tekenen van een rechte lijn. Onze hersens zien een lijn die waterpas is gewoon als recht, ook al loopt de vloer wat scheef.
Laser waterpas. En gratis tip erbij; Verf eerst de bovenste helft (wit waarschijnlijk) tot iig redelijk beneden je gewenste lambrisering. (Als de muur nu een heel andere kleur heeft: verf de hele muur)

Daarna mbv de laserwaterpas een rechte lijn uitzetten, mooist is een verhouding +/- 1/3 en 2/3 of juist een cm of 20 onder het plafond, iig niet half-half. Plak met schilderstape af en verf nu met witte verf het tape vast Daarna je lambrisering in de gewenste kleur doen en na de laatste verflaag voorzichtig het tape verwijderen.

Retestrak resultaat, beloofd.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-12-2019 17:47
Nee, daar is meestal geen beginnen aan. Plafond en vloer lopen meestal ook niet evenwijdig. Het is juist mooier als het op het midden van de muur goed recht is. Ik woon in een zeer oud huis (1800) en dat werkt hier echt het best. Ook als je bijvoorbeeld schilderijen etc. ophangt, want die zou je anders ook weer scheef op moeten hangen.
Ik accentueer hem even. Echt gewoon waterpas schilderen. En als het niet recht oogt alsnog voor 1 kleur gaan.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Schilderstape een lijn plakken op de muur op de gewenste hoogte. Met 2 personen is die strak te plakken over de hele lengte. Dan weet je hoe het zit. Wanneer naar wens, gaan verven
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
06-12-2019 08:57
Laser waterpas. En gratis tip erbij; Verf eerst de bovenste helft (wit waarschijnlijk) tot iig redelijk beneden je gewenste lambrisering. (Als de muur nu een heel andere kleur heeft: verf de hele muur)

Daarna mbv de laserwaterpas een rechte lijn uitzetten, mooist is een verhouding +/- 1/3 en 2/3 of juist een cm of 20 onder het plafond, iig niet half-half. Plak met schilderstape af en verf nu met witte verf het tape vast Daarna je lambrisering in de gewenste kleur doen en na de laatste verflaag voorzichtig het tape verwijderen.

Retestrak resultaat, beloofd.
Dit idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven