Rechte lijn op muur schilderen

05-12-2019 17:02 40 berichten
Ik de gang wil ik de onderkant van de muur een andere kleur geven dan de bovenkant.
Nu ben ik al dagen aan het piekeren hoe ik het recht krijg. De vloer is scheef. Het is een oud huis. Dus vanaf de vloer meten heeft weinig zin.
Moet ik dan vanaf plafond meten? Of een korte lijn zetten en met een laser waterpas dan de lijn verder trekken. Maar als ik dat doe is de lijn misschien wel recht maar als de plafond niet recht is ziet het er nog schuin uit.
Wie weet raad?
https://www.bol.com/nl/p/smetkoord-set/ ... 022854299/

Met een smetkoord kan je mooi een horizontale lijn uitzetten. Je kan deze waterpas uitzetten maar je kan ook het koord ook uitzetten zodat het parallel loopt met het plafond of met de plint of net zoals je het 't meest logisch vind.
Gisteravond met twee man en een waterpas de lijn uitgezet. Was echt flink even wat meten en nameten.
Vanochtend eerst met wit over de tape (die tip had ik al eerder gehad) en vanmiddag de kleur. Superstrak! Alleen de hoekjes iets minder maar ik ben in het geheel wel tevreden.
Lucifer2018 schreef:
05-12-2019 17:24
Omdat ze een rechte lijn wil en geen golf.
Idd...
Alle reacties Link kopieren
Top dat het jullie gelukt is, TO!

Mocht je nog eens zo iets willen doen met huis tuin en keuken middelen, dan kan je het ook "loodrecht" maken. Mijn opa gebruikte altijd een schietloodje voor verticale rechte lijnen (ook te gebruiken om cirkels op muren te maken). Als je geen schietlood hebt kan je natuurlijk ook iets anders zwaars aan een touwtje hangen en dat gebruiken. De zwaartekracht doet dan het werk voor je!
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
05-01-2020 11:24
Top dat het jullie gelukt is, TO!

Mocht je nog eens zo iets willen doen met huis tuin en keuken middelen, dan kan je het ook "loodrecht" maken. Mijn opa gebruikte altijd een schietloodje voor verticale rechte lijnen (ook te gebruiken om cirkels op muren te maken). Als je geen schietlood hebt kan je natuurlijk ook iets anders zwaars aan een touwtje hangen en dat gebruiken. De zwaartekracht doet dan het werk voor je!
Hoe werkt een schietlood voor een horizontale lijn?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-01-2020 11:36
Hoe werkt een schietlood voor een horizontale lijn?
Hij legt iets uit voor verticale lijnen. Staat ook gewoon duidelijk in zijn verhaal hoor
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
05-01-2020 11:43
Hij legt iets uit voor verticale lijnen. Staat ook gewoon duidelijk in zijn verhaal hoor
Ja dat weet ik, maar to heeft een vraag over horizontale lijnen en ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-01-2020 11:45
Ja dat weet ik, maar to heeft een vraag over horizontale lijnen en ik ook.
Die antwoorden zijn al gegeven. Gewoon even teruglezen
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
05-01-2020 11:46
Die antwoorden zijn al gegeven. Gewoon even teruglezen
Met een schietlood?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-01-2020 11:46
Met een schietlood?
Nee, met een waterpas, tape en witte verf.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
05-01-2020 11:52
Nee, met een waterpas, tape en witte verf.
Ja, maar mijn vraag ging over dat schietlood en horizontaal en daar kreeg ik ferme repliek op, dat ik maar moest lezen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-01-2020 11:56
Ja, maar mijn vraag ging over dat schietlood en horizontaal en daar kreeg ik ferme repliek op, dat ik maar moest lezen enzo.
Omdat er al letterlijk staat dat de schietloodmethode geschikt is voor verticale lijnen en cirkels.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-01-2020 11:36
Hoe werkt een schietlood voor een horizontale lijn?
Niet, inderdaad! Dom, blijkbaar heb ik niet goed gelezen want ik dacht dat het om een verticale lijn ging.
kerol schreef:
05-01-2020 16:17
Omdat er al letterlijk staat dat de schietloodmethode geschikt is voor verticale lijnen en cirkels.
Dus het was gewoon een dom antwoord op een vraag over horizontale lijnen? :P
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook met een slaglijnmolen de lijn uitzetten. Dan kun je een beetje uitproberen hoe het uitkomt. Het blauwe poeder kun je gewoon weer wegvegen.

Als je dan de goede lijn te pakken hebt, kun je hem aftapen en volgens de methode van Regretterien strak afwerken.

Maar ik zou het op het oog rechtmaken, en niet waterpas. Hier in de straat staat een scheef huis en de aannemer heeft de dakkapel er waterpas opgezet. Dat is werkelijk geen gezicht.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven