'kleedgeld

26-03-2009 22:10 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend heeft n dochter van bijna 12. Mama wil dochter als ze 12 word kleedgeld geven. Watt het bedrag eventueel moet zijn , is nog niet bekend. Mijnn vriend is het er niet mee eens, dat ze nu al , al haar kleding zelf gaat kopen met n vriendin, vind haar te jong. Wat vinden jullie, of hoe doen jullie dat?
ach, de ene 12jarige is de andere niet toch?

laat haar, als het een fiasco is stop je er toch weer mee?
Toen mijn dochters naar de middelbare school gingen (dus rond de 12 jaar) kregen ze ook kleedgeld.

50 euro en daar moeten ze ook hun beltegoed en zo van betalen.

Jassen en schoenen betalen wij.

Ik vind het ideaal. Ze leren met geld omgaan, leren onderhandelen (haha soms krijgen ze dus wat meer), en ze kunnen het uitgeven aan de dingen die zij belangrijk vinden. De eerste stap naar zelfstandigheid.

Kortom. Ik vind het niet te jong.
Mijn kinderen krijgen kleedgeld vanaf hun 14e, 40 euro per maand. Maar laatst heb ik de jongste van 11 ook 50 euro in handen gegeven en mocht ze zelf shoppen...ik was er nog wel bij maar ze mocht zelf beslissen.
Wij geven onze dochter van bijna 13 haar hele kinderbijslag (dus 270 euro ofzo, aangevuld tot 300 euro) mee en shoppen doet ze met haar vriendinnen in het plaatselijke winkelcentrum.

Als ze twijfelt of iets te duur is, belt ze ons voor overleg. Kunnen ze prima hoor, gewoon een keer proberen.
drie meier? tering, das veel!
Mijn jongste dochter krijgt dit jaar ook kleedgeld als ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Kan ze zelf leren hoeveel ze kan uitgeven aan kleren. Alleen een jas en schoenen neem ik voor mijn rekening.

Ik vind 12 jaar niet te jong dus.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Patti70, ik neem aan dat het 300 euro per 3 maanden is?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Hier ook hele kinderbijslag . Moeten ze in principe alles van doen .

Jassen én schoenen dus . Sokken koop ik . Die bijzondere ( dure ) boxershorts kopen ze ook maar van hun eigen geld ; als ze " gewone " hadden gedragen had ik die ook betaald .

Sportkleding krijgen ze wel weer van ons .

In het begin stuur ik bij / geef ik tips ( hier heb je geen schoenen bij , dus misschien is het handig .... ) maar na een poosje vind ik dat ze ook best stomme dingen mogen kopen ; doe ik zelf ook .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Prima69 schreef op 26 maart 2009 @ 22:17:

Patti70, ik neem aan dat het 300 euro per 3 maanden is?ja, dat spreekt, maar dat vink pleurisveel.
Oh in die 40 euro zitten ook geen jassen en schoenen.
Jouw kinderen zijn ouder toch Bianca?
Ik ook. Is toch om de drie maanden? Dus honderd euro per maand. Vind ik absurd veel voor een twaalfjarige.
quote:RosieRo schreef op 26 maart 2009 @ 22:19:

[...]

ja, dat spreekt, maar dat vink pleurisveel.Ik vind het voor enkel kleedgeld ook best veel, maar als het tevens zakgeld is en ze er in principe alles van moeten betalen, dan gaat het wel.
Hier 50 euro per maand, vanaf haar 13'de (nu 14). Dan betalen wij haar winterjas en winterschoenen,
quote:RosieRo schreef op 26 maart 2009 @ 22:16:

Die pubers groeien ook als een jekko en een beetje t-shirt ( waar ze met " goed fatsoen " mee voor de dag durven komen ) is al 20 euro ........... wil je wat een niet-dure spijkerbroek kost ?

Onder de 70 , 80 euro ga je het niet redden , vrees ik .
nouja, moet iedereen zelf weten hoor, ik moet me erin gaan verdiepen. Ze gaat het liefst uren met haar vader de stad in en dan koopt ze vooral tweedehands of 'niet tuttige' dingen
quote:misschicken schreef op 26 maart 2009 @ 22:20:

Jouw kinderen zijn ouder toch Bianca?Oudste krijgt al geen kinderbijslag meer , jongste is wat jonger .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 maart 2009 @ 22:23:

[...]

Die pubers groeien ook als een jekko en een beetje t-shirt ( waar ze met " goed fatsoen " mee voor de dag durven komen ) is al 20 euro ........... wil je wat een niet-dure spijkerbroek kost ?

Onder de 70 , 80 euro ga je het niet redden , vrees ik .Is natuurlijk ook in hoeverre je daarin mee wilt gaan, als ouder. Tuurlijk heb je dure broeken, maar dat wil toch niet zeggen dat de ouders dat dan ook (helemaal) moeten betalen?!
Ik kreeg zelf ook vanaf mijn 12e kleedgeld. Ik vond het heerlijk! Je kunt toch in het begin afspreken dat je meegaat/stuurt/samen beslist en als je merkt dat het goed gaat, geef je wat meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Kleedgeld is juist een prima manier om te leren omgaan met geld, sparen, iets (nog) niet kunnen kopen, prijzen vergelijken.
Loretta is De Mol. Punt.

[...]

Onder de 70 , 80 euro ga je het niet redden , vrees ik .mijnes groeit nauwelijks, dat scheelt en ze heeft vooralsnog een hekel aan merkkleding. Ik maak haar voor twee tientjes op het waterlooplein met legerdump-meuk erg blij

[...]

Onder de 70 , 80 euro ga je het niet redden , vrees ik .Voor 80 euro koopt kuiken 2 a 3 spijkerbroeken, ligt er ook aan waar je heen gaat en hoe zeer je gehecht bent aan merken etc.
quote:fleurtje schreef op 26 maart 2009 @ 22:24:

[...]

Is natuurlijk ook in hoeverre je daarin mee wilt gaan, als ouder. Tuurlijk heb je dure broeken, maar dat wil toch niet zeggen dat de ouders dat dan ook (helemaal) moeten betalen?!mijn idee. een goede broek heb je voor max 50 euro, alles wat het meer kost, neem een krantenwijk,
quote:RosieRo schreef op 26 maart 2009 @ 22:16:

Berg geld , he ?

Maar goed , ik heb zelf net een spijkerbroek gekocht van 120 euro ......... en dan had ik nog prima spijkerbroeken in de kast hangen . Ik zou het voor mezelf niet kunnen verkopen hen in winkels te laten winkelen waar ze helemaal niet zijn willen en dan zelf het allerleukste te kopen wat ik tegen ben gekomen .

Als ik voor mezelf een berg geld over heb en ik kan het lijden ........ het zou anders zijn als we het niet konden missen .

En weet je , ook zo leren ze nog met geld om te gaan , want het allerliefst winkelden ze voor nog duurdere spullen dan waar ze nu voor kunnen shoppen , dus het blijft even zo goed nog kiezen of delen enzo .
quote:RosieRo schreef op 26 maart 2009 @ 22:26:

[...]

mijn idee. een goede broek heb je voor max 50 euro, alles wat het meer kost, neem een krantenwijk,

Een goede broek ? Je wil toch ook een LEUKE broek ? Tuurlijk voldoet een Wibra - broek , maar is die ook léuk ?

En die bijbaan hebben ze evenzogoed wel .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven