0804-0904

24-03-2007 13:10 1233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bel snel: tips en trucks voor uw -bijna- schoolgaande kinderen.
Met Schorrie gaat het boven verwachting in groep 3. Tenminste, dat vind ik. Ik weet niet of hij echt alles oppikt en of hij goed klassikaal kan leren, maar hij is niet buitensporig moe, vervelend of dwars. En daar was ik wel bang voor want in heel groep 1 was hij moe, begin van het jaar daarna ging hij zelfs slaan naar ons en werd hij heel bozig. Maar nu, hij heeft zijn dingen natuurlijk nog, maar komt op mij vrij evenwichtig over. Heel fijn.
Hi, lang niet hier geweest! Ik probeer mijn leven te beteren maar het forum schiet er momenteel vaak bij in.

Koekie doet het ook goed, dat is ons ook heel erg meegevallen. Hij is wel moe aan het eind van de dag natuurlijk, maar dat leidt niet direct tot een toename van zijn boze buien ofzo. Hij vindt het ook echt leuk , dat scheelt natuurlijk. Ik ben wel geschrokken van hoe serieus en schools het er ineens aan toegaat: vaste plaats, stil moeten zitten, hele ochtend echt klassikaal leren enzo. Dat wist ik natuurlijk (ergens) ook wel, maar ik had toch een beetje gehoopt dat het wat geleidelijker zou gaan, de overgang van kleuters naar "lagere". Maar nee hoor, na de eerste wendagen, is het echte lagere schoolleven echt begonnen. Maar koekie doorstaat het allemaal vrij vroliijk, godzijdank.
Heee Koeka, leuk.

Schorrie kreeg vandaag een briefje mee dat we de letters meer moesten oefenen omdat hij het moeilijk vindt en niet goed mee kan komen. Dus we zijn aan het huiswerk. Pittig hoor.

Inderdaad, het is ook echt heel erg klassikaal allemaal. De juf rekende ons op de ouderavond voor dat als ze elk kind 10 minuten individueel moest helpen, ze 3 uur verder is op de dag, ofzo iets. Dus alles wordt gezamenlijk opgedreund, en Schorrie kennende sniekt hij er dan gewoon tussendoor. Hij kijkt ook bij zijn buurjongen af heb ik gehoord van hem.

Maar hij zit nog steeds goed in zijn vel, dus daar kan het niet aan liggen. Ik probeer ook echt om hem niet teveel te pushen, want wil niet dat hij zich ook nog ongelukkig gaat voelen.
Elyane, bedoel je nu dat je in feb 2011 klaar bent met je opleiding? Nee toch, dat kan toch nog helemaal niet? (of toch wel?) Of stop je dan met huidige baan en ga je dan fulltime voor je loopbaanswitch (stage/studie)?

(Ik ben niet meer helemaal goed op de hoogte, merk ik, sorry)
Ja, bij koekie op school hebben ze dus ook al huiswerk!

Maximaal 3 dagen per week en altijd een opdrachtje van niks (hakken en plakken van het nieuwe woord van die dag bijvoorbeeld, en over een paar maanden als ze al wat meer kunnen, wordt dat dan een leesopdrachtje uit zo'n eerste leesboekje), maar toch. Het is ineens wel erg serieus allemaal. Terwijl die intensieve schooldagen op zich ook al zo'n grote overgang zijn. Dan vind ik dat hij na school eigenlijk niet meer aan leerstof zou moeten denken. Maar goed, zo lang koek het zelf allemaal nog leuk vindt, zal ik me er ook maar niet druk om maken.

Hoe gaat het met jou, Morrie?
Ik vind het wel lastig soms, dat huiswerk. Heb het de laatste week ook niet zo goed met hem gedaan. Het komt er ook gewoon niet van na een drukke dag, en na het eten moet Knorrie naar bed, Schorrie eigenlijk ook. Maar goed, ik merkte vanavond wel dat het oefenen wel helpt, al kan hij zijn aandacht er maar een minuut of 10 bijhouden.

Met mij gaat het goed. Ben lekker aan het werk nu en heb uitzicht op een nieuwe opdracht waar ik veel zin in heb. Maar het is nog niet concreet en rond, dus nog even afwachten. Harrie gaat ook goed weer, zakelijk, dus dat is lekker. We hoeven niet meer zo enorm te schipperen met geld, dat geeft rust.

Ik geniet ook erg van de jochies, het zijn zulke schatten. Knorrie is ook echt een clowntje, zo grappig om te zien hoe die twee jongens van elkaar verschillen. Schorrie is rustiger en introverter, Knorrie is drukker en extravert.

Maar ondanks dat ze hard tegen hard gaan als ze stoeien, zijn het wel broers.
Ja, ik vind het ook lastig hoor, dat huiwerk, en het lukt bij ons ook vaak niet. Ik probeer er wel op te letten want het zijn van die klassikale huiswerkopdrachtjes, dus er wordt de volgende ochtend in de klas soms over na gesproken (wie het moeilijk vond enz), en we kunnen het natuurlijk niet maken dat Koek het dan steeds niet heeft gedaan.. Maar het is moeilijk in te plannen, zeker als koekpa of ik alleen zijn, dan is het al zo'n gestress om iedereen gewoon maar op tijd te laten eten, en daarna gewassen en in pyjama naar boven te krijgen. Laat staan dat ik dan tijd en energie over heb om met een hongerig en/of moe kind nog eens rustig schoolwerk te gaan doen...Maar goed, we doen ons best (zo neem ik me iedere keer weer voor :-)).

Sowieso vind ik het weer een gigantische overgang, het begin van het schooljaar. In de grote vakantie was het best wel puzzelen hoe we het allemaal zouden regelen met werk en opvang enzo, maar toen hadden we 's ochtends iig niet de stress om de 3 kinderen elke keer weer schoon en voorzien van alle nodige atrributen op tijd op creche en school af te leveren.

Nu dus weer wel, en gatverdamme wat is dat toch een gedoe.Het begint' s avonds al met kleren klaarleggen, schooltasjes inpakken. Even nadenken, wat moet er morgen allemaal mee. Wacht, ik zie een briefje van de juf, even kijken: Morgen graag meebrengen: gymspullen/pakjes drinken voor klasuitstap//geld voor kado voor afscheid van juf Miep/een tshirt om te beschilderen/warme buitenkleding voor de kleutersportdag/geld voor poppentheaterbezoek/een lege schoenendoos om een kijkdoos van te maken, je kunt het zo gek niet bedenken of er zit weer een "Niet vergeten"-briefje over bij..

En dan de volgende ochtend: iedereen op tijd uit bed en aan de ontbijttafel ("nee, natuurlijk mag de tv niet aan!") en vervolgens met enige spoed ook aangekleed en ín de jassen ("wat bedoel je: je jas is kwijt?!") en naar buiten op de fiets krijgen ("goh liefje, moet je echt nu nog poepen? Ga maar gauw dan!" GRRRR). Gelukkig fietst Koekpa ze doorgaans naar school.

Manmanman, wat een ramp, en dat elke dag opnieuw. Het schooljaar is nog maar net begonnen, en ik ben al helemaal uitgeput.
Hahaha, om die jas kwijt moest ik wel lachen, hier is dat met de bril van Schorrie.

'Doe je bril op'

'Ik weet niet waar die is'

'Niet op de tafel?'

'Nee'

'Misschien op je kamer?'

'Ga jij even kijken?'

'Nee, kijk zelf maar'

'Ik zie hem niet'

'Waar heb je hem afgedaan gisteravond?'

'Geen idee'

'Je weet toch wel waar je je bril af gedaan hebt?'

'Geen idee'

'Ligt ie bij papa in de auto misschien?'

'Nee, misschien ligt ie wel op het schoolplein'

'Op het SCHOOLPLEIN?????'

'Ja, toen ik gisteren heel hard tegen Pietje bostste....'

'Nou, lekker is dat, ik bel papa even'

Ik bel Harrie om te vragen of Schorrie zijn bril wel ophad toen hij uit school kwam, Harrie dacht van niet.

'Ligt ie echt op het schoolplein???'

'Geen idee'

'Nou, dan maar zonder bril naar school'

En met dat ik de woonkamer weer in loop zie ik de bril in de vensterbank liggen.
Tegenwoordig werk ik nog maar 2 dagen buiten de deur. Dus we hebben nog maar twee dagen ochtendstress en dat is goed te doen. Dat is ook meestal geen stress. Ik bereid het inderdaad 's avonds voor en het scheelt echt dat het niet elke dag is.
Haha, ik zit relaxed thuis vandaag en was blij dat ik niet hoefde te werken zodat ik de rust had om tassen klaar te maken en mee te laten nemen. Twee schoolgaande kinderen is dubbele stress hoor dames . Het op tijd zijn is al vervelend, maar nu heb ik ook van die gekke schema's dat dochter gym en zwemmen heeft, natuurlijk op andere dagen dan dat Kiloknaller gym heeft en op nieuwe school zijn er ook diverse (leuke!) presentatie ochtenden waarbij een fijne outfit meemoet. Kiloknaller gaat dansen met meisjes uit groep 6, ben erg benieuwd .

Lezen vlot ook niet erg, vooral woorden die met een m beginnen, dan gokt hij gewoon maar wat. Hij kijkt dan ook maar 1 keer op het blaadje en gaat daarna in de lucht zitten staren en alle woorden opnoemen die hij geleerd heeft afgelopen weken. Dan moet ik hem er echt weer bijsleuren en proberen te laten hakken en plakken, maar ik heb ook weer geen zin in strijd hierover. Dus ik herken het volledig!
En die bril.... Kiloknaller heeft gelukkig geleerd dat bril in een doosje hoort (nadat Linoleum er twee keer op onmogelijke plekken op is gaan staan, bril kapot was en Kiloknaller heel moe omdat hij geen bril had). Doosje wil nog wel eens ergens slingeren, maar is in elk geval knalgroen en doorgaans weet hij het nog wel. Sowieso wil hij eigenlijk altijd wel zijn bril op omdat hij er beter mee ziet, dus hij mist 'm anders gewoon.
quote:lien schreef op 21 september 2010 @ 09:38:

Lezen vlot ook niet erg, vooral woorden die met een m beginnen, dan gokt hij gewoon maar wat. Hij kijkt dan ook maar 1 keer op het blaadje en gaat daarna in de lucht zitten staren en alle woorden opnoemen die hij geleerd heeft afgelopen weken. Dan moet ik hem er echt weer bijsleuren en proberen te laten hakken en plakken, maar ik heb ook weer geen zin in strijd hierover. Dus ik herken het volledig!

Zoooo herkenbaar. Schorrie gokt ook maar wat. En dan zeg ik: 'Kijk op je blaadje!' En dan kijkt hij weer omhoog en gokt dat het de u is, of de a. Ik kan er echt niet zo goed tegen....

Schorrie krijgt vandaag 'flitskaarten' mee, om de letters beter te leren. Geen idee wat het is, maar het is extra oefenmateriaal voor hem.

't Is toch wat, hoe leerden wij dat nou vroeger. Ik leerde alles gewoon in de klas volgens mij, hoefde echt niet thuis te oefenen.
Gisteravond:

ik wees "raap" aan en hij keek vrolijk om zich heen en riep "mes". 't Lijkt er niet eens op.....
Dus ik oefen wel elke avond een woordje of 10, maar dan stop ik ook, want merk dat het hem heel veel energie kost. Dit is net om het beetje in de gaten te houden en 1 keer herhaling te bieden van overdag zeg maar, maar ook dat het nog wel leuk blijft.
Hahaha, ja, Schorrie roept gewoon constant, op vragende toon: jos?

Ik merk ook precies bij Schorrie wanneer ik moet stoppen. En dan stop ik ook want het moet geen drama worden.

Wij hebben nu 'flitskaartjes'. De letters op geplastificeerde kaarten. Die houd ik op, en hij noemt de letter op. Dat ging dan ineens best wel weer goed. Alleen de l, de e en de t lukte niet, maar die heeft hij ook deze week pas geleerd.
Kiloknaller vindt woorden die met een m beginnen heel moeilijk. En dat terwijl de M van McDonalds overal herkent .

Flitskaarten hebben we niet geloof ik, hier wordt gewerkt met een klik-klak boekje.
Kiloknaller heeft op de woensdagen extra zwemles gehad en ik vroeg of hij dat nog steeds wilde, ja mama, want zwemmen is leuk. Dus vandaag ook, morgen met kleren en zaterdag A-diploma. Ik heb het wel gezien daar, maar goed, nog wat extra kilometers zorgt misschien ook wel voor sneller B? Hoop ik dan .
Schorrie vindt de f en de t moeilijk. Was me nooit opgevallen maar als je ze omkeerd zijn ze ongeveer hetzelfde....

Flitskaarten, klik-klak boekje, er gaat een wereld voor me open .

Ik merk wel dat het helpt, extra oefenen. Hij wist nu los wel alle letterst te benoemen die hij geleerd heeft. Twee dagen geleden ging dat nog niet. Maar als ze in een woord verwerkt zijn vindt hij het dan ineens weer moeilijk soms.

Wel heel leuk dat KK de extra zwemles leuk vindt. Hij heeft er dus niet genoeg van gekregen. B gaat vast heel snel. Hier ging dat iig wel snel.

Is het proefzwemmen goed gegaan gisteren?
Jep, hij was heel tevreden, had zich thuis al omgekleed, zette zijn bril af en kon zo het zwembad inlopen met zijn kleren aan. Vandaag bij het echte diploma zwemmen weer, ape trots mannetje . Echt leuk.
En als extra beloning mag hij vanavond om 19.00 opblijven en junior soundmixshow -of hoe heet het- kijken. Ook leuk en gezellig voor een keertje.
En verder een te groot cadeau, playmobiel-stokstaartjes, vond het zelf zo schattig en hij is er helemaal blij mee .
Playmobiel stokstaartjes???? Die moet ik hebben, ik ben dol op stokstaartjes!

Maar...wij doen niet aan playmobiel. Vind Duplo, Lego, Brio trein genoeg 'spaarspeelgoed'.

Dilemma, dilemma.

Wel slim dat hij thuis al omgekleed was voor kleren aan zwemmen. Jammer dat ik daar nooit aan gedacht heb!
Is toch niet zo'n mega groot cadeau voor afzwemmen? 11 euro kosten ze. Schorrie kreeg een brandweerhelicopter van lego....

(Maar die kreeg voor zijn verjaardag een schommel van 10 euro. Best sneu vind ik het nu, maar toen had ik echt weinig geld)
Morrie, je bent bijna jarig toch . Vraag je Harrie om stokstaartjes ?

Toch helemaal niet sneu? Hij weet echt nog niet wat duur is en wat niet. Kiloknaller is nog steeds meest blij met zijn puzzel en dat was niet het "hoofdcadeau". van Haasteren: Dierentuin Artis (voor bol.com). Is echt heel erg leuk, heel veel stukjes, we zijn nu bijna klaar en Kiloknaller is er zo waanzinnig goed in. Echt leuk voor lange herfstdagen.
Wat leuk, een puzzel. Schorrie houdt niet zo van puzzelen. Knorrie wel dus ik moet hem maar voor hem bestellen .

Hoe is het met het huiswerk? Vanavond nog weer even geoefend na een weekendje niet. Het is zo wisselend. De letters die hij geleerd heeft kent hij allemaal, maar zodra de t, de f en soms ook de m in een woord vooraan staan, vergeet hij ze. Staat ergens man, zegt hij m a n --> an! Met de M nota bene, die letter moet ie toch wel kennen....

Lastig hoor. Hoorde al van de moeder van vriendje dat zij beetje tegen groep 3 had opgezien door alle tijd die je er als ouder in moet steken, en al het geduld. Snap wel beetje wat ze bedoelt. Als dit hele jaar zo doorgaat.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven