2x groep 2

09-12-2021 08:25 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Zijn hier andere ouders die overwogen hebben hun kind groep 2 nog een keertje extra te laten doen vanwege sociaal emotionele redenen? En heb je dit wel of niet gedaan, hoe verliep het vervolgens?

Mijn zoon is een jonge leerling en zal komend jaar in groep 3 in de herfst 6 worden. Cognitief gaat hij prima, maar hij is onzeker, terughoudend en misschien zelfs wat faalangstig. Ik twijfel om hem om die reden nog een jaar te laten kleuteren. We hebben natuurlijk nog een half jaar, maar vandaar dit topic nu, zodat ik wellicht wat herkenning of ervaring kan lezen :)

Zoon maakt het overigens niet zoveel uit en heeft ook in de groepen 1 wat vriendjes / contacten, dus dat zijn dingen die de afweging niet in de weg staan.

De juf erkent dat hij goed mee komt, maar ziet ook de onzekere en bange kant.
En wat nou als je zoon na die doublure nog steeds onzeker en terughoudend is omdat dat gewoon zijn karakter is? Moet ie dan de rest van zijn leven in groep 2 blijven?
Alle reacties Link kopieren
Dat bange onzekere zal in hem zitten, karakter, ik zou hem naar groep 3 laten gaan. Wordt vanzelf beter naarmate hij ouder wordt. Groep 2 over laten doen kan ook zijn onzekerheid verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-12-2021 08:30
En wat nou als je zoon na die doublure nog steeds onzeker en terughoudend is omdat dat gewoon zijn karakter is? Moet ie dan de rest van zijn leven in groep 2 blijven?
Natuurlijk niet ;-)

Dan zou ik dat wellicht zien als een optie die geboden is, maar niet heeft gebracht wat we dachten / hoopten voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogel schreef:
09-12-2021 08:32
Dat bange onzekere zal in hem zitten, karakter, ik zou hem naar groep 3 laten gaan. Wordt vanzelf beter naarmate hij ouder wordt. Groep 2 over laten doen kan ook zijn onzekerheid verhogen.
Ja dat laatste vind ik wel een belangrijke, bedankt.
melbourne88 schreef:
09-12-2021 08:35
Natuurlijk niet ;-)

Dan zou ik dat wellicht zien als een optie die geboden is, maar niet heeft gebracht wat we dachten / hoopten voor hem.
Wat zou het dan moeten brengen? Cognitief is ie toe aan groep 3, dus nog een jaartje groep 2 kan hooguit een hoop verveling brengen. Met een beetje pech leert ie zichzelf vast lezen en rekenen en dan mag ie zich, onzeker en wel, in groep 3 ook nog een jaartje vervelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook groep 3 doen. Naast wat al gezegd is, ook een beetje saai om alles opnieuw te doen wat je al kan?
Alle reacties Link kopieren
Als hij cognitief mee komt zou ik het denk ik niet doen. En ik acht de kans ook vrij groot dat hij eind groep 2 echt wel toe is aan meer cognitieve uitdaging en graag echt wil leren lezen en rekenen. Maar goed, mijn zoon is ook een vroege leerling en was ook 5 bij start groep 3, maar niet onzeker. En hij was heel erg toe aan de extra uitdaging en gelukkig mocht hij ook starten in groep 3. Dus ik heb niet in eenzelfde situatie gezeten. Maar ik vond het wel opvallend dat mijn zoon echt zo toe was aan groep 3, aan het eind van groep 2.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nooit hoe je kunt denken dat blijven zitten gaat helpen om minder faalangstig te worden. Als het cognitief echt nodig is dan is doubleren wellicht een optie, maar vanwege faalangst? Dat lijkt me eerder een contra-indicatie.
Bovendien hoor ik dit soort argumenten nou nooit als een kind over moet van pakweg groep 5 naar groep 6. Alleen bij de overgang van 2 naar 3 is het sociaal-emotionele ineens vreselijk belangrijk, alsof groep 3 een slangenkuil is waar kinderen alleen maar kunnen overleven als ze verschrikkelijk sterk in hun schoenen staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening is hierin duidelijk: het cognitieve moet leidend zijn wat betreft de keuze voor welke groep.
Sociaal-emotioneel is zo'n vaag en subjectief begrip, dat dat nooit de doorslag zou mogen geven, want idd, mss blijft hij de rest van zijn leven wat faalangstig.
Faalangst kan namelijk ook versterkt worden als alles te makkelijk is, omdat een kind dan niet leert om te gaan met faalervaringen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zolang school er voor kan zorgen dat hij zich niet gaat vervelen, zou ik voor een jaartje extra gaan. Het emotionele aspect weegt voor mij zwaar.

Ik zou het komende half jaar wel eerst even afwachten, er is soms een enorme groei in deze periode.

Maar waar het vooral om gaat: denk je dat een jaar extra kleuteren wat meer zelfvertrouwen kan geven?
lalala- wijzigde dit bericht op 09-12-2021 08:47
41.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook zo’n kleuter.
Ik kan je vertellen dat ik sociaal-emotioneel nog steeds niet klaar ben voor groep 3, laat staan het leven erna. (Blijkt nu na 30j autisme).
Pure tijdverspilling geweest dus.
Aan de andere kant, wat is een jaar op een mensenleven..
oohboy wijzigde dit bericht op 09-12-2021 08:49
5.74% gewijzigd
OohBoy schreef:
09-12-2021 08:47

Aan de andere kant, wat is een jaar op een mensenleven..
Ongeveer 20% van je leven, als je vijf bent. Dat is best veel.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-12-2021 08:44
Bovendien hoor ik dit soort argumenten nou nooit als een kind over moet van pakweg groep 5 naar groep 6. Alleen bij de overgang van 2 naar 3 is het sociaal-emotionele ineens vreselijk belangrijk, alsof groep 3 een slangenkuil is waar kinderen alleen maar kunnen overleven als ze verschrikkelijk sterk in hun schoenen staan.
Onze oudste is dit jaar begonnen in groep 3. Cognitief loopt ze heel erg voor en ze ligt heel fijn in de groep. Maar toch maakt groep 3 echt wel een enorme impact. Toch een andere manier van werken, werken met weektaken etc. Ik vind het best heftig!
Dus ik begrijp heel goed waarom juist op deze leeftijd het sociaal-emotionele aspect best zwaar kan wegen in je overwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-12-2021 08:48
Ongeveer 20% van je leven, als je vijf bent. Dat is best veel.

De meeste mensen blijven geen vijf.
Van wie komt het idee van doubleren oorspronkelijk: van jou of van school?
Alle reacties Link kopieren
Lalala- schreef:
09-12-2021 08:50
Onze oudste is dit jaar begonnen in groep 3. Cognitief loopt ze heel erg voor en ze ligt heel fijn in de groep. Maar toch maakt groep 3 echt wel een enorme impact. Toch een andere manier van werken, werken met weektaken etc. Ik vind het best heftig!
Dus ik begrijp heel goed waarom juist op deze leeftijd het sociaal-emotionele aspect best zwaar kan wegen in je overwegingen.
Maar: sociaal-emotioneel is niet één eenduidig begrip, het betreft sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling.
Daarbij: om een goed beeld te krijgen van deze twee ontwikkelingsgebieden zou je dat uitgebreid moeten laten testen door een psycholoog, want dat kun je niet zomaar beoordelen op basis van een paar kenmerken.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: deze kleuter moet vervroegd naar groep 3, want die loopt sociaal-emotioneel zo enorm voor.

Oftewel: zodra een kind op welk gebied dan ook 'afwijkt' wordt dat uitgelegd als achterstand, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lalala- schreef:
09-12-2021 08:50
Onze oudste is dit jaar begonnen in groep 3. Cognitief loopt ze heel erg voor en ze ligt heel fijn in de groep. Maar toch maakt groep 3 echt wel een enorme impact. Toch een andere manier van werken, werken met weektaken etc. Ik vind het best heftig!
Dan doet die school iets niet goed, want de wet op het basisonderwijs (ingevoerd in 1985) had juist ten doel de oude waterscheiding tussen kleuter- en lager onderwijs op te heffen. Dat sommige scholen daar blijkbaar nog steeds niet in geslaagd zijn blijft me verbazen, ze hebben intussen toch 36 jaar de tijd gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn septemberkind ook een extra jaar kleuteren. Gewoon omdat ik haar dat extra jaar spelen gun en dat leerzamer acht dan snel doorstromen.
Mijn kind verveelt zich bij lange na niet bij de kleuters, hoe is dat voor jouw zoontje?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-12-2021 08:58
Dan doet die school iets niet goed, want de wet op het basisonderwijs (ingevoerd in 1985) had juist ten doel de oude waterscheiding tussen kleuter- en lager onderwijs op te heffen. Dat sommige scholen daar blijkbaar nog steeds niet in geslaagd zijn blijft me verbazen, ze hebben intussen toch 36 jaar de tijd gehad.
Dat doen de meeste scholen niet goed. Ze zijn vaak wel aan de slag gegaan met het meer aanbieden van taal en rekenen (via een methode en de bijbehorende cito's tot 2018) bij de kleuters maar zijn vergeten dat er in groep 3 ook nog ruimte moet zijn voor meer spel (en bijvoorbeeld nog een speelhoek in het lokaal). Dan creëer je een soepele overgang.
Alle reacties Link kopieren
Is hij onzeker en faalangstig of introvert en niet zo sociaal als jij zou willen? Dit is een open vraag hoor, ik ken je kind niet maar ik zou er wel voor opassen om je kind met allerlei problemen op te zadelen als hij gewoon een karakter heeft dat niet past in het plaatje van sociaal kind (veel vriendjes, makkelijk in de klas sprekend etc.) dat veel ouders graag willen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-12-2021 08:44
Bovendien hoor ik dit soort argumenten nou nooit als een kind over moet van pakweg groep 5 naar groep 6. Alleen bij de overgang van 2 naar 3 is het sociaal-emotionele ineens vreselijk belangrijk, alsof groep 3 een slangenkuil is waar kinderen alleen maar kunnen overleven als ze verschrikkelijk sterk in hun schoenen staan.
Je hoort het ook nooit andersom. Dat een kind dat sociaal sterk is een klas mag overslaan. Dan is het ineens geen argument. Als de overgang van groep 2 naar groep 3 heel groot is dan heeft een school dat zelf niet goed voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-12-2021 08:39
Wat zou het dan moeten brengen? Cognitief is ie toe aan groep 3, dus nog een jaartje groep 2 kan hooguit een hoop verveling brengen. Met een beetje pech leert ie zichzelf vast lezen en rekenen en dan mag ie zich, onzeker en wel, in groep 3 ook nog een jaartje vervelen.
Wat dacht je van spelen? Of een kind er cognitief aan toe is, is vrij arbitrair.
samosa wijzigde dit bericht op 09-12-2021 09:16
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, kijk het komende half jaar aan. Er kan nog veel gebeuren. Bij twijfel zou ik hem nog een jaar laten kleuteren. Een stevige basis in groep 3 (en ook daarna) is heel fijn.
Ondanks dat sinds 1985 in principe alle kinderen die voor 1 januari geboren zijn door zouden moeten stromen (uiteraard moet dit per kind bekeken worden!) houden heel veel scholen nog steeds 1 oktober aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven