3 kinderen kort op elkaar (ervaringen gezocht!)

08-01-2009 16:09 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pasgeleden dacht ik zwanger te zijn ('gelukkig' nog niet want babyzoon is pas 4 maanden).

In eerste instantie had manlief de bibbers bij de gedachte dat ik al weer zwanger zou zijn, maar tot mijn grote verbazing gaf hij 2 dagen terug aan dat hij het best leuk zou vinden om over niet al te lange tijd voor een 3e kindje te gaan. We genieten erg van onze kinderen, en hij gaf als reden dat we nu toch nog in de kleine kinderen zitten (praktisch gezien) en dat 't hem (behalve druk) ook heel leuk lijkt om 3 kinderen in ongeveer dezelfde leeftijdsfase te hebben.

Hij wacht af tot ik groen licht geef (geef nog bv en wil nog even een tijdje ontzwangeren en m'n lichaam de kans geven om te herstellen).

Maar ik wil wel heel graag van andere ouders hier op het forum ervaringen horen hoe het werkelijk is om 3 kinderen (redelijk) kort op elkaar te hebben. Hoe ervaren jullie de eerste jaren (en als ze wat ouder zijn) en wat zijn de voor en nadelen?
Hé ADL, zoals je weet geen ervaring, maar ik lees hier met verbazing je berichtje!

Wat leuk joh, dat jullie dit overwegen!

Ik hoop dat je snel wat ervaringen krijgt toegespeeld!
Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar wel een nichtje met 3 en een vriendin met 3 kinderen.

Nichtje heeft 2 in dezelfde leeftijdsfase en eentje is 4 jaar later gekomen. Zij zegt, ik had de laatste eerder moeten krijgen, want de oudsten gaan naar voetbal en zwemles, en de jongste moet overal mee naartoe, terwijl, als jongste ergens heen moet, de oudsten natuurlijk best een uurtje alleen mogen blijven.

Vriendin heeft een oudste, en daarna een tweeling (leeftijdsverschil 1 jaar!!). Zij zegt, als ik dit geweten had, had ik een jaartje gewacht. Omdat de eerste jaren echt wel tropenjaren zijn, en ze bovendien moet werken om de rekeningen te kunnen betalen. Vanwege de gelijke leeftijd hebben de jongens dezelfde maat en de jongedame heeft uiteraard haar eigen garderobe, dus kleren doorschuiven kan ook al niet. En 3 kinderen tegelijkertijd in de luiers is natuurlijk ook prijzig, net zoals opvang.
Mijn oudste was 3,5 toen de jongste kwam. Ik heb het niet als zwaar ervaren, om dat de kinderen allemaal gezond waren, en ik toch al in``het ritme`zat van hapjes, slaapjes en luiers.

We zouden het zo weer doen. ik merk dat de kinderen alledrie goed samen kunnen spelen omdat de leeftijden zo dicht bij elkaar liggen.

Ook is het inderdaad praktisch. Mijn middelste heeft nu samen met de jongste zwemles.
Wat vind jij kort op elkaar?

Tussen mijn oudste en middelste zit 18 maanden, tussen mijn middelste en jongste zit 2,5 jaar.

Dus wel 3 kinderen binnen vier jaar, maar bedoel je dit ook?

Of bedoel je korter op elkaar?
Kort op elkaar vind ik maximaal 2 jaar tussen elk kind of inderdaad binnen 4 jaar 3 kinderen.
Ha, dan val ik in die categorie. :-)

De eerste twee schelen 2,3 jaar en de middelste en de jongste 17 maanden. Ik vond het wel aanpoten, maar God zijn gedankt en geprezen hadden wij hulp in huis de eerste paar jaar (we woonden in het buitenland als expats). Dat heeft het allemaal wel een stuk leuker en makkelijker gemaakt. Want ik ben helemaal niet zo n oermoeder die met een vrolijke glimlach achter drie ketende apekoppen aanrent.

Het handige vind ik dat ze het leuk vinden om samen te spelen; de jongste & oudste zijn meisjes en spelen vaak samen met de playmobil en poppenhuis. Vanaf volgende week ga ik met iedereen in 1 worp naar zwemles. Handig!
Mijn vriend heeft twee broertjes, zijn jongste broertje is precies anderhalf jaar jonger dan hij. Ze zijn echt hele hecht met z'n 3en en hun ouders hebben het ook heel leuk gevonden, drie van die kleine kereltjes die elkaar als vriendjes hadden (niet alleen elkaar natuurlijk haha ). Het zijn gelukkig niet de moeilijkste kinderen, daar hebben ze wel geluk mee gehad.
Bij mij zit er een jaar tussen twee kids. Het is tot op de dag van vandaag mog steeds net een tweeling. Zoonlief is een jaar ouder dan dochterlief en qua ontwikkeling gaat dat redelijk gelijk op.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Een vriendin van mij heeft er 6, waarvan 4 binnen 6 jaar tijd. Nooit horen klagen, maar dat is een oermoeder. Die doet alles wat de kinderen betreft lachend. Wel veel heen en weer gerij. Het is dus maar net hoe je er zelf instaat.
3 in iets minder dan 3,5 jaar. Val dus ook in de doelgroep. 3 meiden, 9, 10 en 12 jaar. heb er nooit spijt van gehad, zou het zo weer doen. Meiden zijn héél erg hecht, soms té, slapen ook met z'n 3en in een 2 persoonsbed, hoewel ze alle 3 een eigen kamer hebben. Het 'leuke' is dat soms de oudste en de jongste ruzie hebben, soms de middelste met de oudste, dan weer omgekeerd. Er zijn er geen twee die een hechtere relatie hebben waardoor er eentje buiten gesloten wordt. Ik wilde altijd heel graag een tweeling hebben, dat is nooit 'gelukt' maar ik denk dat deze situatie net zo geweldig is. Had net als Nijntje in het begin wel een paar keer in de week hulp. Werkte nl fulltime toen de kinderen klein waren.
Ik heb er 2 met 18 maanden verschil, en dat vind ik prima. Maar de derde er binnen 2 jaar achteraan, dat zou ik echt te zwaar vinden. Ik vind het nu goed te doen, het valt me reuze mee, maar ik zou bij 3 kinderen in dezelfde fase helemaal nergens meer aan toe komen. Met oppas is het lastiger, ergens naartoe gaan lijkt me een drama, zeker de eerste jaren.

Uiteindelijk zou ik er best drie willen, maar wel graag als de oudste minstens naar school gaat, en het liefst de tweede ook.
Ik heb drie kinderen binnen 21 maanden gekregen. De oudste twee zijn een tweeling van 22 maanden en de jongste is net zes weken oud.

Eerlijk? Ik vind het beter te doen dan ik had gedacht! Okee, het is druk, het is een hoop geplan en geregel, maar het is goed te doen. Nu scheelt het wel dat ik en niet werk en dat de oudste twee hele makkelijke kinderen zijn. Over de jonggste kan ik niet veel zeggen, behalve dat hij een lief jongetje is dat goed slaapt en alle drukte over zich heen laat komen.

Wij hebben bewust gekozen voor drie kinderen kort op elkaar. Het leek ons makkelijk en praktisch om heel ons nest in ongeveer dezelfde leeftijdsfase te hebben, zodat ik over een a twee jaar weer aan het werk kan. (ik moet nu niet denken aan werken met drie kleintjes in huis! Ik heb nu al het gevoel dat ik iedereen niet de aandacht kan geven die ik zou willen geven en dat zou met werken erbij nog minder worden.)

Overigens hebben wij drie jongetjes. De oudste twee hebben twee weken na de geboorte van de jongste gemuit, maar nu zijn ze dol op hun babybroertje. Ze helpen graag met verzorgen en zouden hem het liefst heel de dag knuffelen. Arme jongste! Speentjes worden in zijn mond gevrot en nog even lekker aangeduwd, er wordt aan zijn armpjes en beentjes getrokken en de fles stoppen ze met veel geweld en liefde in zijn mondje. En dan heb ik het nog niet over de speeltjes en boekjes die ze aan de baby willen laten zien! (lees: die naar hem toe worden gegooid of in zijn gezichtje worden geduwd) Zijn broertjes kennen hun krachten niet en zijn "ietwat" hardhandig, dus ik moet ze goed in de gaten houden als de baby beneden is. Ik noem het berenliefde, zoals ze met hun broertje om gaan!
Ik ben pas bevallen van onze derde. De oudste was toen 3 jaar en een maand. Hier hebben we bewust voor gekozen. De 2e kwam toen hij 16 maanden was (wat sneller dan verwacht). Toen we wisten dat we graag voor een derde wilden gaan, hebben we besloten hier niet te lang mee te wachten. Liever 3 snel achter elkaar. Dat leek ons praktischer en ook fijner voor nr 3.

Nu is het superdruk en af en toe denk ik wel "waar ben ik aan begonnen", maar het is te doen hoor. Ik moet wel zeggen dat ik veel hulp van manlief en mijn moeder heb, dat scheelt ook veel. Zo heb ik (heel af en toe ook nog tijd voor mezelf en krijgen de kinderen individueel ook genoeg aandacht.

Ben nog steeds blij met de keus die we hebben gemaakt, het heeft heel veel voordelen voor ons, maar ik begrijp goed dat dit niet voor iedereen ideaal is.
3 kinderen binnen 12 maanden. De oudste is nu 5, de jongsten 4. De eerste jaren stonden in het teken van verzorging; ze hebben je dan gewoon heel veel nodig en de dag draait om hen. Nu gebeurt het steeds vaker dat ze spelend opstaan en met elkaar van alles ondernemen zonder dat ik daar idrect een rol in speel: stukken uit verhalen spelen ze na, schoolgebeurtenissen, etc. Geweldig om te zien en te horen (als ik 's ochtends nog in bed lig kan ik echt genieten van die kinderstemmetjes). Zit natuurlijk ook een keerzijde aan, want ze kunnen ook geweldig goed ruzie maken en samen hele ondeugende dingen ondernemen. Maar terugkijkend had ik het niet anders gewild. Er zaten pittige momenten tussen, maar dat is denk ik met alles. Mij lijkt het bijvoorbeeld heel erg omschakelen om weer een kleintje erbij te krijgen nu de kinderen op school zitten: je weer helemaal aan moeten passen aan het ritme van de kleinste, de voedingen, de hapjes, de slaapjes. Ik zou daar persoonlijk niet aan moeten denken. Bij mijn kinderen zaten ze steeds alledrie in vrijwel dezelfde fase, en waren ze er alledrie redelijk snel na elkaar weer uit, en dat had zeker ook zijn voordelen!
Zo ligt ieders grens weer anders denk ik, want ik hoor ook vaak van mensen dat ze twee kinderen zo vlak op elkaar al heel veel vinden, terwijl ik dat goed te doen vind en eigenlijk helemaal niet overdreven druk, in ieder geval niet veel drukker dan 1 kind.

Maar bij de gedacht aan drie kinderen onder de 4 krijg ik wel een beetje rillingen Mij zou dat echt teveel zijn. Maar dat is ook gezien mijn huidige omstandigheden (geen geschikt huis, geen ruim budget, geen vast werk, geen diploma).

Dus ADL, als het jou wat lijkt, waarom niet gewoon doen?
Hee Spitsmuisje, gefeliciteerd! Ik was je een beetje uit het oog verloren na het Delft-topic. Ben je nog verhuisd ook, ondertussen?

Wij wonen inmiddels in V, huurhuis. Dus wie weet gaan we straks alsnog iets kopen in D. (denk het niet hoor, V bevalt prima!)
Leuk om al die ervaringen te lezen. Overwegend positief dus! Het gevoel zit er bij ons dat we graag een 3e kindje zouden willen (als het lukt natuurlijk) dus dat zit wel goed!

Als er nog meer mensen zijn die ervaringsverhalen willen vertellen, dan graag! Leuk om te lezen .
Ik heb twee jongens van 4 en 5 jaar oud (schelen 1,5 jaar) en de derde op komst.

Wij hebben ervoor gekozen om te wachten met een derde tot de oudste twee op school zaten. Ten eerste omdat ze al redelijk zelfstandig zijn (aankleden, opruimen, meehelpen met kleine dingetjes) en ten tweede zullen ze de komst van de derde redelijk bewust meemaken omdat ze al wat ouder zijn (wat mij dus erg leuk lijkt).

We hebben het ze nog niet verteld; ben nog maar kort zwanger en wil wachten tot de twaalf weken. Verder weet dus nog niemand in de omgeving het, want onze kids hebben het eerste recht .

Hier dus nog geen ervaringen met drie kids, maar wel met de weg er naar toe!

Liefs, Doperwt.
Mijn zussen en ik schelen precies zoveel als de kinderen van doperwtje. Mijn zussen schelen anderhalf jaar met elkaar en ik ben de jongste. Toch kun je niet afdwingen dat kinderen met elkaar gaan spelen, want mijn zussen klikten niet fantastisch goed met elkaar.

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar zou er juist wat meer tijd tussen willen (denk ik nu, onervaren). Ik wil aandacht kunnen geven aan mijn kind. Ervan genieten ipv de dagen overleven.
Wij hebben straks in 2 jaar en 4 maanden 3 kindjes.

De oudste is van 20 dec 2006

De middelste van 8 dec 2007

De jongste van begin april 2009 (is dus nog in de maak )

Als de baby geboren is zijn onze meiden 2jr en 4mnd

en 16 maanden.

Het zal in het begin best wel druk zijn én zwaar

(sinds geboorte van de eerste zijn de nachten dat ik heb doorgeslapen op 2 handen te tellen)

Want toen de oudste eindelijk doorsliep werd de tweede geboren; die nu pas een beetje begint door te slapen en zij wordt straks weer ´afgelost´ door de derde

Het is even afwachten hoe we het straks echt gaan vinden, drie kindjes onder de 3 maar vooral wanneer ze ouder zijn, zeg pak en beet 2, 3 en ruim 4 denk ik dat het vooral heel leuk is, ook voor de kindjes zelf.

Maar goed, hoe het écht is dat kun je natuurlijk nooit weten,kun je alleen maar achter komen door er gewoon voor te gaan

Succes met je keuze!
Hier ook drie meiden. Niet echt strak vlak na elkaar geboren en ik val geheel buiten de doelgroep van binnen 2 jaar een kind. De oudste was 2 jaar en drie maanden toen haar zusje kwam. Was dus weer zwanger toen ze anderhalf was en dat vond ik eigenlijk prima. Zelf denk ik eigenlijk dat een jaar ontzwangeren helemaal zo gek niet is. Wij hadden een reis in de planning en zouden na die trip weer zwanger proberen te worden. Een Nepalese zwangerschapstest wees uit dat de try out al succesvol was,.....;-)

De tweede was bijna 2.5 toen ik zwanger werd van nummer drie en de laatste is dus geboren nadat dame 2 haar derde verjaardag heeft gevierd. Bewuste keuze. Mocht ik jonger zijn geweest had haar komst misschien nog wel langer op zich laten wachten. Maar ik vond 40 jaar voor mezelf echt wel de grens voor een bevalling en baby en zal dus mijn 40ste verjaardag vieren met een 4 maanden oude baby op de arm,...

Niet dat je alle zwangerschappen maar tot in het detail kan plannen uiteraard. Wij hebben daar wel heel erg mazzel mee gehad en nog nooit een negatieve test onder ogen gehad. Alle 3 de keren direct raak,....
Mijn oudsten schelen 18 maanden en de middelste en de jongste 2,5 jaar en ik vind het best zwaar. Ik vind drie kinderen echt veel meer dan 2. Vooral omdat de oudste net naar school ging en de middelste naar de peuterspeelzaal. De jongste moest constant overal mee naar toe geleept worden en krijgt niet echt een eigen ritme.

Nou scheelt het ook dat mijn man veel werkt dus nooit thuis is met eten en naar bed brengen dan zou een paar extra handjes wel prettig zijn.

Ook is het natuurlijk leuk. Het zijn 3 jongens en ze kunnen ook leuk met elkaar spelen.
Ik val ook niet in de doelgrope maar heb er wel 3; jongen van 8, meisje van 6 en jongen van net 1. De jongste was niet helemaal gepland maar o wat ben ik blij dat ik hem nog heb gekregen. Mijn oudste twee zitten al lang en breed op school en ik heb dus alle tijd voor nr3, die word ook overladen met liefde vooral door zijn grote broer. Druk is het op deze manier niet, oudste helpt heel erg goed. Ze "spelen" ook met z'n 3-en en allemaal genieten ze ervan.

Wat ik ermee wil zeggen?? Niks eigenlijk alleen maar dat het ook met een pauze ertussen heel erg leuk kan zijn om er 3 te hebben (en nee ik ben echt geen oermama)..
Hier ook drie kinderen dicht redelijk dicht op elkaar, de oudste en de middelste schelen 18 mnd. en de middelste en de jongste schelen 22 maanden. dus in 3,5 jaar drie kinderen

en het is wel hard werken, volgens mij blijf ik wassen en strijken, maar ik ben zo trots op mijn 3 jongens.. vooral als mensen zeggen jeee wat druk 3 jongens, nou valt wel mee hoor zeg ik dan haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven