3 kinderen of 2

06-03-2020 21:51 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond allen :-)

Vanwege herkenbaarheid heb ik een nieuwe naam aangemaakt. Speciaal voor dit onderwerp...

Mijn man en ik (begin 30, 10 jaar samen, 2 dochters leeftijden 5 en 3) twijfelen enorm. We zijn super gelukkig met onze meiden. De keuze voor de eerste was heel duidelijk en voor de tweede eigenlijk ook. Maar nu vragen we ons af; een derde ja of nee?
We komen er samen maar niet uit en hadden de knoop eigenlijk doorgehakt. Man wilde zelfs ergens de komende weken naar de huisarts om een doorverwijzing te vragen voor een vasectomie. Sinds de geboorte van de jongste hebben we condooms gebruikt als anticonceptie en daar zijn we wel klaar mee. Ik wil geen spiraal of andere anticonceptie meer gebruiken omdat ik veel last heb van de hormonen.

Altijd riep ik dat er echt geen derde zou komen, en nu begin ik te twijfelen.
Praktisch en financieel gezien zou het allemaal kunnen. De hele babyfase zit ik niet echt op te wachten eerlijk gezegd, maar ze worden zo snel groot, ik zou het misschien nog wel eens willen meemaken om er extra hard van te genieten.

En mijn man zegt 'als jij het wil dan gaan we er voor'. De komende paar jaar zouden we dan de zolder kunnen verbouwen, de slaapkamers zijn groot genoeg om een paar jaar de oudste 2 op een kamer te leggen.

Wat een luxe 'probleem' hé?
Mijn man heeft nu het standpunt ingenomen 'we plannen gewoon die vasectomie en als het voor die tijd nog lukt is het leuk en zo niet dan kunnen we het ook loslaten'. Maar dat voelt als een soort Russische roulette...

Hoe hebben jullie deze keuze gemaakt? Wat raden jullie mij/ons aan?
TiumPerfectum schreef:
09-03-2020 12:13
Mensen verzinnen gewoon argumenten die aansluiten bij hun gevoel. Ik wil ook geen vierde, want te duur, onhandig, slaapgebrek terwijl dat eigenlijk onzin is natuurlijk als je een kinderwens hebt maar die heb ik niet meer.
Exact, maar ik vind het bijzonder dat je dan hier je eigen excuses verkondigt als de waarheid of als zinvolle argumenten voor TO.
mommy2014 schreef:
09-03-2020 00:37
Hier waren we ook zo duidelijk.. 2 gaat het worden.. Iedereen vroeg wel eens komt er een 3de? En we waren er zo duidelijk in, hadden onze redenen en dat was goed.. Maar nu ineens, toch wel een twijfel, gesprekken erover gehad samen en gelukkig kunnen we er goed over praten. Maar nog niet duidelijk.. We hebben overigens een jongen en een meisje, ook 6 en 4 jaar.
Oh precies mijn situatie! Wij hebben dan wel 2 meisjes. Maar ik heb zeker niet het gevoel dat ik nu perse een jongetje zou willen. Maar wel een kindje erbij. Maar omdat de kinderen nu groter worden voelt het wel alsof het nú het moment is... want anders wordt het leeftijdsverschil wel erg groot.. dat maakt het ook lastig vind ik.
Wat voor mij trouwens ook meespeelt is dat ik me gelukkig prijs met 2 goede zwangerschappen en gezonde kinderen. Elke zwangerschap is toch een aanslag op je lichaam en brengt risicos met zich mee. Wil het lot niet tarten en gezin daarmee belasten. Heb het van dichtbij al vaker mis zien gaan met moeder of baby en dat lijkt me vreselijk om te moeten meemaken.
Zeewater8669 schreef:
09-03-2020 12:56
Exact, maar ik vind het bijzonder dat je dan hier je eigen excuses verkondigt als de waarheid of als zinvolle argumenten voor TO.
De onzin slaat op mezelf, dat ik dat als argumenten voor een 4e gebruik terwijl dat bij mijn vorige kinderen niet doorslaggevend was.
Isabella-anna schreef:
09-03-2020 13:01
Oh precies mijn situatie! Wij hebben dan wel 2 meisjes. Maar ik heb zeker niet het gevoel dat ik nu perse een jongetje zou willen. Maar wel een kindje erbij. Maar omdat de kinderen nu groter worden voelt het wel alsof het nú het moment is... want anders wordt het leeftijdsverschil wel erg groot.. dat maakt het ook lastig vind ik.
Ja precies lastig is dat! Hoe gaan jullie er nu dan mee om als ik vragen mag?
TiumPerfectum schreef:
09-03-2020 13:52
De onzin slaat op mezelf, dat ik dat als argumenten voor een 4e gebruik terwijl dat bij mijn vorige kinderen niet doorslaggevend was.
Sorry niet persoonlijk bedoeld hoor! Met "je" bedoelde ik eerder "men".
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hou je ook rekening met het feit dat je een meerling kan krijgen?
Zelf heb ik een tweeling, en toen zij een jaar of 2, 3 waren, begon het bij mij weer te kriebelen. Maar de 'angst' dat het er weer 2 zouden worden, heeft mij doen besluiten het niet meer te willen.

En ik ken verschillende mensen die dachten nog leuk voor een 3e of 4e kind te gaan, een toen een tweeling kregen. Zelfs iemand die een spontane drieling kreeg.
florita schreef:
08-03-2020 23:50
Nou ja, met de kinderen rommelen is dan met de jongste/baby rommelen natuurlijk. Met de oudste 2 beleef je juist het skiën/ in de achtbaan zitten niet mee. Juist dat samen beleven van nieuwe dingen, wat drinken op een piste en (als gezin) een tochtje maken vind ik zo leuk :heart:
Ik bedoelde niet alleen die ene dag per jaar in een pretpark of die ene week wintersport. Meer in het algemeen met de kinderen 'rommelen' thuis, naar zwemles, sport, dagjes uit, vind ik allemaal erg gezellig! Ik lees uit andere posts dat mensen willen dat hun kinderen z.s.m. opgroeien maar ik heb dat gevoel dus niet omdat ik het met de kinderen juist gezellig vind. Ik hoef ook niet altijd 'iets te doen' om het leuk te hebben. Lekker in de tuin, naar het park, de speeltuin of zelfs een boodschapje doen samen vind ik gezellig.

Ik vind het ook het belangrijkst van een vakantie dat je als gezin tijd samen doorbrengt, en zou dan dus ook gewoon een vakantie kiezen die daarbij aansluit en dat zou dan wellicht geen wintersport zijn. Al kun je op wintersport ook gewoon samen lunchen enzo hoor, als je met baby de berg op gaat. Of de andere skiërs komen naar het dal, zijn echt zat opties. Maar je kunt dan natuurlijk niet meer 100% je eigen planning doen maar dat kan met kinderen sowieso niet is mijn ervaring.

Overigens durf ik niet in achtbanen dus hoop dat ik mijn kinderen sowieso al niet ernstig tekort doe.... :-?
Java schreef:
08-03-2020 23:26
Ik begrijp dat je zelf ook nog 'maar' 2 kinderen hebt? Dus dat wat je hier beschrijft alleen maar jouw vóórstelling is van hoe je erin zou staan met een derde? Dan wil ik je graag nog eens spreken als je daadwerkelijk 3 kinderen hebt. :D

Je klinkt eigenlijk nú al een beetje verzuurd, aangezien je tegen iemand die helemaal tevreden is met haar twee dochters en er volop van geniet om die twee in rap tempo tot zelfstandigheid te zien opgroeien, zegt dat ze misschien maar beter helemaal niet aan kinderen had moeten beginnen. :facepalm: :D
Jij hebt zelf ook geen 3 kinderen toch? Dus jij denkt op basis van jouw kennissen met 3 kinderen dat je beter weet dan ik hoe het is om er 3 te hebben ofzo? Bijzonder.

En ik klink/ben niet verzuurd. Jij maakt in jouw post duidelijk dat twee kids voor jou de ideale situatie is, maar niet iedereen maakt dezelfde keuzes en afwegingen. Ik ken bijvoorbeeld iemand (snap het zelf ook niet) die totaal niet van op vakantie gaan houdt. Voor haar speelt dat hele argument van reizen/wintersport dus al helemaal geen rol. En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes, maar je hoeft een ander niet af te branden voor het feit dat die andere keuzes maakt dan jij.
mommy2014 schreef:
09-03-2020 14:50
Ja precies lastig is dat! Hoe gaan jullie er nu dan mee om als ik vragen mag?
Ja. Hmm ergens proberen los te laten. Ik ken meerdere gezinnen met meer leeftijdsverschil en het kan ook juist heel leuk zijn. Mijn jongste zusje scheelt 8 jaar met mij. Dat heb ik altijd heel leuk gevonden. Ik was een grote zus en herinner mij ook alles van haar babytijd. Dus ik heb ook wel het gevoel van of de oudste nu 6 of 7 (of misschien wel 8 is) dat maakt ook niet meer uit. Ik ben zelf begin 30 dus we hebben nog wel tijd. Ik hou zelf heel erg van de babyfase. Maar voor mijn man is het wel een drempel om alles weer opnieuw te hebben; luiers, flesjes, gebroken nachten. Dus hoe ouder de kinderen worden hoe “heftiger” die babytijd wellicht weer voelt: onze kinderen schelen maar 20 maanden dus we hebben ook wel een intensieve tijd gehad destijds met 2 nog in de luiers 😊
En hoe is dat bij jullie?
Lopervanhiernaardaar schreef:
06-03-2020 23:10
3 kinderen is altijd ruzie
Eh nou nee hoor!, hier drie kinderen en nooit of zelden ruzie.
Ik ken zat gezinnen waar er twee zijn en alleen maar ruzie maken. Ligt niet aan het aantal maar aan karakters enz
pezdorado schreef:
09-03-2020 16:36
Jij hebt zelf ook geen 3 kinderen toch? Dus jij denkt op basis van jouw kennissen met 3 kinderen dat je beter weet dan ik hoe het is om er 3 te hebben ofzo? Bijzonder.

En ik klink/ben niet verzuurd. Jij maakt in jouw post duidelijk dat twee kids voor jou de ideale situatie is, maar niet iedereen maakt dezelfde keuzes en afwegingen. Ik ken bijvoorbeeld iemand (snap het zelf ook niet) die totaal niet van op vakantie gaan houdt. Voor haar speelt dat hele argument van reizen/wintersport dus al helemaal geen rol. En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes, maar je hoeft een ander niet af te branden voor het feit dat die andere keuzes maakt dan jij.
Af te branden? Wat een negativiteit nou toch weer. Ik schrijf op dit topic gewoon een vrolijke antwoord aan de TO over het blij zijn met twee dochters. Daar krijg ik vervolgens leuke, vrolijke reacties op, onder andere van iemand die het onderwerp wintersport toevoegt. Daar reageer ik ook nog even op, dat ik dat herken.

Vervolgens kom jij met een zure reactie over dat we maar beter geen kinderen hadden kunnen krijgen, want we willen dat ze te snel opgroeien. En nu maak je weer duidelijk dat we op dit topic niet moeten verkondigen dat we een gezin met twee dochters een ideale situatie vinden, want andere mensen zouden daar wel eens een andere mening over kunnen hebben. :facepalm:

Misschien moet je eens bij jezelf te rade gaan waarom mijn tevredenheid met twee dochters, jou zo lijkt te steken. Ik vermoed een bepaalde ontevredenheid met je eigen situatie.

Het enige dat ik in dit topic kwam doen, was aan de TO vertellen dat het helemaal niet raar is (en zelfs heel leuk) om het bij twee dochters te laten.

Ik kwam niet voor een welles/nietes discussie met mensen met 3 kinderen of de wens daartoe. Ik zat alleen maar even gezellig te kletsen met vrouwen die óók blij en tevreden zijn met hun twee kinderen. :cheer2: :cheer2:
Isabella-anna schreef:
09-03-2020 18:10
Ja. Hmm ergens proberen los te laten. Ik ken meerdere gezinnen met meer leeftijdsverschil en het kan ook juist heel leuk zijn. Mijn jongste zusje scheelt 8 jaar met mij. Dat heb ik altijd heel leuk gevonden. Ik was een grote zus en herinner mij ook alles van haar babytijd. Dus ik heb ook wel het gevoel van of de oudste nu 6 of 7 (of misschien wel 8 is) dat maakt ook niet meer uit. Ik ben zelf begin 30 dus we hebben nog wel tijd. Ik hou zelf heel erg van de babyfase. Maar voor mijn man is het wel een drempel om alles weer opnieuw te hebben; luiers, flesjes, gebroken nachten. Dus hoe ouder de kinderen worden hoe “heftiger” die babytijd wellicht weer voelt: onze kinderen schelen maar 20 maanden dus we hebben ook wel een intensieve tijd gehad destijds met 2 nog in de luiers 😊
En hoe is dat bij jullie?
Ik begrijp helemaal wat je zegt, hier ook 20 maanden en ik ben nog geen 30. Het idee om helemaal nooit meer zwanger te zijn, weet ik nog niet. Maar herkenbaar. Besef me nu wel ineens dat ik misschien de babyfase juist op een andere manier wil ervaren. Voor beide kinderen heb ik dat helemaal niet zo beleefd denk ik, bij mijn oudste was ik lichamelijk een wrak erbij de tweede was mijn dochter zo vaak ziek. Ik had wel met man erover dat we dit jaar en volgend jaar even aankijken. Soms denk ik wel juist omdat deze 2 zo dicht op elkaar zit en het nu juist zo goed gaat. Dat ik dan denk hoe is dat met de 3e.
Bij mijn kinderen zit er bijna zes jaar tussen. Dat is veel, maar minder dan vier jaar had ik niet gewild. Dus als nummer drie er was gekomen was oudste minstens 10 geweest. Ik vind het altijd een beetje sneu als een eerste kind maar zo kort enig kind is. Dan ben je 1,5 en moet je je ouders al delen. Met 4 of 6 jaar is dat wat makkelijker uit te leggen en die kinderen hebben hun eigen bezigheden overdag, zodat je aandacht aan de baby kunt geven.
Hier een mama die wél voor het derde kindje is gegaan! Het is fantastisch!! Ik heb 3 dochters en als je ze dan zo op een rijtje ziet ben je echt de koning te rijk hoor niet normaal! (Met twee had ik dat ook al, maar met drie echt veel meer)
Ik lees in dit topic vooral de praktische bezwaren... zal ik er meteen een aantal uit de wereld helpen?
Vervoer... tenzij je in een fiatje rijdt, in de gemiddelde auto passen 3 kindjes prima op de achterbank! En met de fiets? We hebben een bakfiets aangeschaft waar ze makkelijk met zn drieen in kunnen.
Vakanties.... wij zijn een reizigers familie en hebben nooit problemen gehad met het boeken van accomodaties. Je hebt huisjes voor meerdere personen, familiekamers waar ook wel 5 personen in kunnen, echt géén probleem. Booking en airbnb staan vol met geschikte groot gezin accomodaties.
Pakken slavinken of chocokoekjes die per 4 verpakt zijn...... really??? o_o
Financiën..... jup... ieder kind kost geld. Maar het is echt niet zo dat bij de komst van een derde alles opeens 50% duurder wordt. Of je nou 4 of 5 bioscoopkaartjes moet kopen... kleding en speelgoed kun je doorschuiven... het is echt niet zo dat je ineens volledig leegloopt met een derde kind. (Nu moet ik wel zeggen dat die van ons nog niet studeren hoor haha)
Oppas regelen.... sja, ook nooit problemen mee gehad. Onze oppassers hebben nooit een punt gemaakt van de overgang van 2 naar 3
En de tijd voor jezelf.... ja, tuurlijk, 3 kinderen is drukker dan 2. Maar net als met de gekdkwestie... het is echt niet zo dat met de komst van de derde alles meteen 50% drukker wordt. Het wordt iets drukker.
En het oneven aantal... sja... wil dat zeggen dat als je gezin uit een even aantal bestaat dat het leven één grote peace en vree is? Nee toch? Dat is afhankelijk van zo veel meer factoren dan alleen het even of oneven?

De gezinsdynamiek met 3 vinden we erg leuk. Heeft de oudste een vriendinnetje over de vloer en wil geen klein zusje die zich daarmee bemoeit? Dan kunnen de twee kleintjes samen spelen. Hebben er twee mot? Dan is er nog een ander zusje. Wil er een niet spelen? Gelukkig is er dan nog een andere. En met zn drieen zijn ze ook vaak zo leuk aan t spelen! De 3 musketiers;) Ik doe ook vaak een 1 op 1 date met de meisjes omstebeurt. Als je dan met eentje iets leuks gaat doen hoef ik me niet schuldig te voelen als er eentje sneu thuis moet blijven, want ze zijn dan met zn tweeen thuis (en papa natuurlijk;)) en kunnen samen spelen. Nou ja. Dat idee dus. Wij vinden dat fijn.

En natuurlijk, soms ren je ook de poten onder je lijf vandaan. Veel meer als met 2 kids. Er zal wel een of andere universele regel onder kinderen zijn dat ze allemaal tegelijk iets van je willen. De één gilt om eten, de ander staat op het punt dr poepluier uit te smeren, en nummer 3 gooit zichzelf bijna van de trap. Sja, en dan heb je “maar” 2 volwassenen. Wie gaat naar wie?? Éen ding scheelt, met 3 kids leer je ontzettend goed en snel prioriteiten stellen ;)

Maargoed, ik kan nog wel uren doorgaan over praktische zaken en de voors en de tegens, maar er is eigenlijk maar één grote raadgever in dit vraagstuk en dat is jullie hart! Is er plek voor een derde? Doen! Zie je de 4 stuks verpakkingen chocokoekjes of de 2x2 rijen in een vliegtuig als een probleem? Niet doen ;)

Succes met jullie keuze :daisy:
Hier ook twijfel, ze zijn nu bijna 4 en 2. Mijn man weet het niet zo goed, ik wilde altijd dolgraag een derde maar zie ook wel de voordelen dat het nu makkelijker wordt. Ze vinden het leuk met elkaar en ze houden elkaar mooi bezig, waarom zou je dat doorbrekeN?

Wat hier ook meespeelt is dat onze oudste een taal- en ontwikkelingsachterstand heeft en we met hem dagelijks heel veel moeten oefenen (logopedie, fysiotherapie, etc.). Het gaat nu goed, maar het is een lange zoektocht geweest en wat als dat met een derde ook wat is? Dan moet echt een van ons stoppen met werken want het is allemaal erg intensief.

Maar ja, dan kijk ik weer naar de jongste en die loopt voor met alles en gaat fluitend door het leven. Zo kan het dus ook.

Wat niet helpt, is dat ik zzp’er ben en momenteel ook in gesprek ben voor een groot project van 2 jaar (vanaf september). Ik denk niet dat mijn eventuele toekomstige opdrachtgevers het heel erg leuk gaan vinden als ik bij binnenkomst of daarna binnen een half jaar zwanger ben. Maar ja, als de eventuele klus is afgelopen dan zijn onze kinderen 6 en 4. Is het leeftijdsverschil dan niet te groot?

Kortom, voorlopig gebeurt er hier niks en van uitstel zal waarschijnlijk afstel komen. Maar wat zou ik het graag willen :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven