3 maanden groep 1 en dan?

16-12-2008 11:17 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter word maart 4 en gaat dan naar school, tot zo ver snap ik het

Alleen vraag ik mij wat af waarvan ik dus niet weet hoe ik het ga/wil aanpakken;

wanneer zij naar school gaat duurt het 3 maanden (ongeveer) tot de zomervakantie, en hoewel ze heel graag naar school wil is het wel een kind wat heel erg baad bij zekerheden en vertrouwde dingen. als de zomer vakantie voorbij is; blijft zij dan in haar eigen klas of moet ze dan nog een keer groep 1 'doen' (met dus een nieuwe klas)?

ik weet dat de regel is dat kinderen die voor oktober 6 zijn naar groep 3 mogen, dus ze zal hoe dan ook 1 of 2 over moeten doen, maar welke groep dan? en is het dan wel slim om haar die 3 maanden naar school te sturen (ipv de voorschool waar ze nu heen gaat?)

hoe werkt dit gewoonlijk?
Sorry hoor, maar kijk nu pas verder dan mijn neus lang is.....zie dus nu pas dat er veel meer pagina's bij deze topic horen. Oeps!!!
quote:Solomio schreef op 16 december 2008 @ 19:34:

[...]

Er is dus geen grens. De enige grens is of een kind eraan toe is. Leeftijd doet er niet toe.Ze zegt zelf dat de 1 oktober regeling wordt toegepast, en dat daar niet van af wordt geweken dus dat lijkt me dan de grens, niet?
quote:Solomio schreef op 16 december 2008 @ 19:51:

Fussie, mijn ervaring is dat leerkrachten zichzelf hierin nog wel es overschatten..Mijn ervaring is dat er altijd moeders zijn (ik hoor vaders er zelden over) die hun kind eerder (dan de grens die de school stelt) naar groep 2 en 3 willen hebben, omdat ze er zo aan toe zouden zijn. En maar drammen. Desnoods van school wisselen. En dat kind is daar dan de dupe van.
quote:Jaellaa schreef op 16 december 2008 @ 20:33:

[...]

Heb mezelf even gequote, want ben nog steeds erg benieuwd of iemand weet hoe dit zit... ?

Is het een groep 1 of een combinatieklas van 1 en 2?

Als een kind met 4 jaar naar school gaat in december, en dan in groep 1 begint, dan zit het daar waarschijnlijk ook als hij 5 wordt in december en gaat dat kind dus pas na de zomervakantie over naar groep 2.

Het is niet zo dat je, als je 5 wordt, ook halverwege het jaar naar de volgende groep gaat.
Tja Whopper die verhalen hoor ik ook nog wel. Erg sneu voor het desbetreffende kind.

Wel denk ik dat het ook te maken heeft met de openheid van de school. Ik zal nooit in een gesprek zeggen: Nou mevrouw uw kind blijft nog een jaar bij de kleuters". Ik probeer al tijdig aan te geven dat ik twijfels heb (in november vaak) en in januari praten we hier over door, en uiteindelijk hak ik pas in mei de knoop door.

Een kind kan namelijk ineens nog super vooruit gaan, cognitief of sociaal emotioneel.

Bij ons heeft school wel het laatste woord, ik begrijp dat dat per school wel verschillend is.
Je pikt ze er hier trouwens gelijk uit he, de moeders met slimme kinderen
quote:mimpje schreef op 16 december 2008 @ 21:32:

Tja Whopper die verhalen hoor ik ook nog wel. Erg sneu voor het desbetreffende kind. Wat is sneu? Ik denk dat je me verwart met een ander want mijn kind is alles behalve sneu. Hij is een decemberkind en doet dus twee en een half jaar over groep 1-2. Ik vind dat helemaal prima.
Ik bedoel sneu als ouders blijven drammen en hun kind van school halen.
Ah, op die fiets, ik dacht dat je het sneu vond dat hij zo lang moest blijven kleuteren

Hij was vandaag pislink. Hij moest werken en groep 1 mocht spelen.

Sja...
Even een nieuwsgierigheidje, Whopper jouw kind zit dus wat langer in groep 1-2. Allemaal prima inderdaad, want dat zal het beste zijn voor je kind. Maar doen ze dat bij jou in overleg en welke grens hebben ze daar op school?
Haha tja dat heb je he als je in groep 2 zit. Bij mijn zijn de oudste ook wel eens aan het "klagen" als ze weer een moeilijke puzzel moeten maken
quote:mimpje schreef op 16 december 2008 @ 21:40:

Even een nieuwsgierigheidje, Whopper jouw kind zit dus wat langer in groep 1-2. Allemaal prima inderdaad, want dat zal het beste zijn voor je kind. Maar doen ze dat bij jou in overleg en welke grens hebben ze daar op school?

Daar wordt niet over onderhandeld. Is je kind van na september (ook al is dat 1 dag) dan komt het in groep 0.

Je kunt als ouder hoog of laag springen, maar je kind kleutert dan gewoon een jaar min een maand langer.

Er zijn natuurlijk kinderen die hoogbegaafd zijn enzo, en daar komt de juf gedurende het jaar vast wel achter (want ik vind dat juffen met hun pet best wel bij dat soort zaken kunnen; ze hebben er tenslotte voor geleerd) en dan is daar een heel goede school voor hier in de buurt, voor die speciale kindjes....
grens 1 oktober is verouderd en zou volgens de inspectie niet gehanteert mogen worden door scholen.

Bij sommige kinderen is het idd lastig te bepalen of een jaar kleuteren sociaal-emotionele aspecten wel laat ontwikkelen. Daarom moet je altijd naar het kind kijken, in samenspraak met ouders en ib-er. En ja...(laten) testen doen wij dus wel op school, ook op sociaal/emotioneel gebied. Maar ook dat geeft niet aan dat doorstromen per definitie goed verloopt.

Wat ik van veel ouders hoor die willen dat hun kind doorstroom, is dat ze 'al met letter en lezen bezig zijn'. En dat dat (mede?) de reden dat ze willen dat hij of zij doorstroomt. Dat kan ook prima worden begeleid in groep 2.

Januari instroom zou het meest optimaal zijn, maar dan moeten op veel scholen het jaarstructuur van de baan. En da's nog best lastig.
eh...spelfouten...ik heb een excuus...ik moet mn bed in en ben zwanger...en het is december-druk-drukker-drukst- en nog 1 week voor mn verlof...en schaam...
Jaja. Zeker te snel doorgestroomd he
quote:Solomio schreef op 16 december 2008 @ 19:51:

Mijn oudste is bijvoorbeeld autistisch. Dat wisten we nog niet toen hij eind groep 2 zat. Zijn sociale ontwikkeling liep duidelijk achter, maar emotioneel liep hij ver voor. Dat is inmiddels ook bevestigd door uitgebreid onderzoek.

Maar door hem evt langer te laten kleuteren, zou zijn sociale ontwikkeling vermoedelijk niet verbeterd zijn. Gewoon, omdat het er niet in zit. Dat laatste stuk mis ik vaak bij dit soort discussies. Levert het echt wat op als een kind dat extra jaar kleutert. De algemene mening lijkt te zijn dat het echt heel goed is voor kinderen, maar onlangs las ik weer dat uit onderzoek is gebleken dat het niks uitmaakt.

Ik wist niet dat dit is onderzocht, maar mijn gevoel zegt dat hier een grote kern van waarheid in zit. Mijn zoon is van december en heeft dus meer dan 2 jaar gekleuterd (in zijn geval: gelukkig maar), maar is sociaal nog steeds niet sterk. Omdat het niet in zijn karakter zit. En dat karakter was vast niet veranderd door (in dit geval nog) langer kleuteren. Het zit er dus inderdaad soms gewoon niet in.

Bij ons op school is ook de regel: voor 1 januari jarig, minder dan 2 jaar kleuteren. Tenzij er niet aan toe. En dan blijven er vooralsnog toch best veel kinderen in groep 2 "zitten" (of hebben groep 1 al twee keer gedaan). In geval van mijn dochter gaat zij zeer waarschijnlijk naar groep 3: een totaal ander kind dan de oudste, veel socialer en gehaaider, en ze zal er zich vast mee redden. Cognitief lukt het vast ook. Dus: het verschilt inderdaad erg per kind, en karakter is daar volgens mij een heel belangrijk onderdeel van. Sommige kinderen worden sociaal gewoon niet sterk, want dat "kunnen" ze niet of zo.
Oh. Ik ben ook alweer een beetje mosterd zie ik. Sorrie.
quote:whopper schreef op 16 december 2008 @ 21:28:

[...]

Mijn ervaring is dat er altijd moeders zijn (ik hoor vaders er zelden over) die hun kind eerder (dan de grens die de school stelt) naar groep 2 en 3 willen hebben, omdat ze er zo aan toe zouden zijn. En maar drammen. Desnoods van school wisselen. En dat kind is daar dan de dupe van.Tja, hangt denk ik ook af van je eigen 'interesse'. Ik hoor namelijk veel vaker moeders (idd, vaders zelden) zeggen: laat hem (of haar) maar lekker nog even kleuteren, ze moeten nog zo lang leren. Waarmee toch de indruk gewekt wordt dat het kleuteren lekker relaxt is en het leren toch wel zwaar. Waarmee ik denk dat onderschat wordt wat kinderen leren bij de kleuters en ook onderschat wordt hoe speels het vaak nog kan toegaan in groep 3. Ik ga er vanuit dat ieder kind leergierig is en dat school in principe vooral leuk moet zijn, omdat er aan die leergierigheid tegemoet wordt gekomen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ze komen ook wel aan de leergierigheid tegemoet hoor, maar ik ben me ook heel bewust dat er een stevige basis moet zijn voor een kleuter voordat er naar groep 3 kan worden gegaan.

Er zijn kindjes is de klas van mijn zoon die taken krijgen van groep 3 in rekenen bijvoorbeeld, omdat ze daar erg veel interesse in hebben en dat ook aan kunnen. Mijn zoon krijgt leestaken uit groep 3. Omdat hij dat heel erg leuk vindt, maar wil ook gewoon heel vaak lekker spelen. En is dus m.i. prima op zijn plek in die groep omdat dat gewoon ook nog kan. Leren is leuk, als je eraan toe bent.

Wat dat met mijn 'interesse' te maken heeft vraag ik me af.

Maar goed, ik heb dus een heel gewoon kind en erger me bont en blauw aan alle moeders die hun kind zo verschrikkelijk bijzonder vinden, vooral als dat kind dan de hele dag onder zijn stoel ligt ipv erop zit en met buitenspelen altijd achteruit loopt ipv vooruit. Redelijk bijzonder inderdaad, maar wat schiet je daarmee op in het leven
quote:whopper schreef op 16 december 2008 @ 21:45:

[...]

Daar wordt niet over onderhandeld. Is je kind van na september (ook al is dat 1 dag) dan komt het in groep 0.

Je kunt als ouder hoog of laag springen, maar je kind kleutert dan gewoon een jaar min een maand langer.

Er zijn natuurlijk kinderen die hoogbegaafd zijn enzo, en daar komt de juf gedurende het jaar vast wel achter (want ik vind dat juffen met hun pet best wel bij dat soort zaken kunnen; ze hebben er tenslotte voor geleerd) en dan is daar een heel goede school voor hier in de buurt, voor die speciale kindjes.... Vergis je hier niet in. 1, die betreffende school, heeft waarschijnlijk een wachtlijst van 2 jaar dus daar kunnen ze vaak echt niet terecht. (nog los van de opstartproblemen bij die scholen enzo). Punt 2. wat ik zo heb gelezen (ik spreek niet uit eigen ervaring hoor) is dat juffen er steeds meer op getraind worden te letten, gelukkig maar, maar dat dit nog lang niet standaard is. Als een kind onderpresteert kan je dit best moeilijk opsporen dus ik denk niet dat je er standaard vanuit mag gaan dat de juf dit altijd ziet.

Maar dit even terzijde hoor...
quote:whopper schreef op 16 december 2008 @ 22:48:

Ze komen ook wel aan de leergierigheid tegemoet hoor, maar ik ben me ook heel bewust dat er een stevige basis moet zijn voor een kleuter voordat er naar groep 3 kan worden gegaan.

Er zijn kindjes is de klas van mijn zoon die taken krijgen van groep 3 in rekenen bijvoorbeeld, omdat ze daar erg veel interesse in hebben en dat ook aan kunnen. Mijn zoon krijgt leestaken uit groep 3. Omdat hij dat heel erg leuk vindt, maar wil ook gewoon heel vaak lekker spelen. En is dus m.i. prima op zijn plek in die groep omdat dat gewoon ook nog kan. Leren is leuk, als je eraan toe bent.

Wat dat met mijn 'interesse' te maken heeft vraag ik me af.

Maar goed, ik heb dus een heel gewoon kind en erger me bont en blauw aan alle moeders die hun kind zo verschrikkelijk bijzonder vinden, vooral als dat kind dan de hele dag onder zijn stoel ligt ipv erop zit en met buitenspelen altijd achteruit loopt ipv vooruit. Redelijk bijzonder inderdaad, maar wat schiet je daarmee op in het leven Gewone kinderen moet gemiddeld 8 jaar over de basisschool doen. En dus moet een gewoon kind dat in december 6 wordt dan al in groep 3 zitten. Een kind dat dat nog niet aan kan, doubleert dus, net zoals in alle andere groepen. Dat is zoals de inspectie het wil, en jullie school houdt zich daar dus niet aan.
Je hebt gelijk Nippo, onze school houdt zich daar niet aan.

En als ik het zo eens om me heen hoor dan houden heel veel scholen in Voorburg zich daar niet aan. En ik vind het prima. Ik vind nl dat mijn kind een jaar in groep 1 en een jaar in groep 2 moet zitten, gewoon twee kleuterjaren maken dus, en omdat het zo uitkomt maakt hij er twee en een half, dat vind ik persoonlijk beter dan anderhalf.
Overigens vind ik dat je heel veel 'moet' gebruikt, Nippo. Als een kind gemiddeld 8 jaar over de basisschool moet doen, dan heb je natuurlijk altijd kinderen die er langer over doen. Gemiddeld 8 jaar, dan is 8,5 voor mij geen enkel probleem. Mijn kind moet nl niet zo heel veel als het zijn schoolprestaties of ontwikkeling betreft....
off topic: hoe makkelijk is het om plek op school te krijgen in voorburg Whopper? Wij gaan wellicht verhuizen en in Den Haag is het drama qua wachtlijsten als je een school wil die minder dan 80% zwart is (zoon met 5 maanden ingeschreven en al bericht dat er geen plek is, vrienden met kind van 3 hadden hem met 3 maanden in geschreven en op alle 4 de scholen geen plek)...
Onze school heeft geen plek meer, dat weet ik van nieuwe buren. Geen idee hoe het verder in Voorburg is maar ik weet wel dat ze 2 jaar geleden het wachtlijstprobleem hebben aangepakt door te stellen dat je je kind niet meer op 4 scholen in mag schrijven maar op maar eentje met een tweede keus. Wij hebben onze zoon opgegeven toen hij net 1 was en hij kon op zijn 4e precies terecht. Geen idee hoe het nu is; ik zou eens rondbellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven