6 jarige met ADHD,Tips?

05-03-2021 06:19 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is rond de kerst onderzocht en blijkt een iets boven gemiddeld IQ en ADHD te hebben. Dit is voor ons geen verassing en geen ramp.

Nu krijgen we natuurlijk tips hoe hier mee om te gaan vanuit de orthopedagoog. Ik werk zelf al jaren als gezinsondersteuner in de jeugdzorg dus weet zelf ook wel het één en andee.Maar ik zou toch graag jullie ervaringen horen.

Het "probleem" is vooral op school (Jenaonderwijs) en in het verkeer zichbaar, thuis kunnen we er prima mee omgaan. Kind heeft ook vaste vriendjes gelukkig.

Op school zien ze slechte concertratie, valt vaak van zijn stoel, dwaalt soms door de klas, ze houdt andere ook van hun werk daarmee. Ook krijgt hij niet alle instructies mee om dat ze afgeleid is door externe prikkels-》 vuilnsiwagen die voorbij komt, de postbode, iemand die hoest etc. Kind moet door de leerkrkacht dan weer aan het werk gezet worden en soms ook terug naar zijn tafeltje teruggebracht worden.
Kind is laatste tijd zelf ook gefrustreerd dat dingen niet lukken hierdoor.

De onderbrekingen door corona hebben ook niet geholpen om structuur aan te brengen.

Wat al gedaan is.
Ze hebben een wiebelkussen geprobeerd, dit werd meer ee soort trampoline ;-). Kind mag alleen aan een tafeltje ziten ipv aan een tafel.met 4 kinderen, ook met een toets mag ze een koptelefoon op.

Aanvulling. Medicatie is een optie, eind maart hebben we daar een gesprek over.
mevrouw-fluitketell wijzigde dit bericht op 05-03-2021 06:58
4.14% gewijzigd
Medicatie?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
05-03-2021 06:25
Medicatie?

Dat is idd iets waar we binnekort een gepsrek over hebben met de hulpverlening.
Gevoelsmatig vind ik dit wel heftig.

Heb jii hier ervaring mee?
Mijn jongste is bovengemiddeld intelligent en heeft ook adhd. Was iets ouder toenadering getest werd en kreeg meteen medicatie

Ik lees dat jouw kind alleen aan een tafeltje zit. Dat gebeurde bij ons ook maar mijn kind ervaarde dat als straf. Ik ben druk dus moet alleen zitten.
Verder had kind een ladeblok. Ieder vak in een aparte la. Koptelefoon inderdaad.
Er waren nog meer aanpassingen maar die waren eigenlijk vanaf groep 4.
Medicatie was denk ik echter het belangrijkste.

Kind heeft er last van. Ik niet zozeer, school niet zozeer. Maar kind wel. Dus helpen we en als dat met medicatie moet dan is dat zo
Alle reacties Link kopieren
Kind is heeft inderdaad ook het gevoel dat het gestraft wordt door alleen te zitten. Dit is ingezet na de sluiting, maandag hebben we een evaluatie gepsrek mer school en gaan we dit ook weer bespreken. Denk dat kind weer terug gaat naar de groepstafel.

Welke medicatie heeft jouw kind gekregen?
Dankjewel voor je reactie :)
Alle reacties Link kopieren
Medicatie zou ik niet doen. De rebounds zijn echt niet leuk en je voelt je de hele tijd jezelf niet. Ze is nog zo klein...
Alle reacties Link kopieren
Waarom alleen met een toets een koptelefoon? Vaak helpt dat al enorm tijdens het zelfstandig werken.
Leerkracht kan kind wat vaker beweeg- taakjes geven. Bijv even iets kopiëren, iets naar juf Janneke in de bovenbouw brengen enz.
Vraag me wel af of je kind op het Jenaplan wel goed zit. Er wordt veel gevraagd van kinderen omdat ze met meerdere jaargroepen bij elkaar zitten. Zou regulier onderwijs iets kunnen zijn? Nu is de juf altijd met instructie bezig. Kind wordt waarschijnlijk ontzettend afgeleid. Al ben ik fan van Jenaplan, het is niet geschikt voor elk kind.
Alle reacties Link kopieren
Jenaplan en ADHD/ begaafd lijkt mij geen fijne combinatie. Mijn zoon werd erg overvraagd door het zelf moeten plannen.

Bij zoon werkte een tafel achter in de klas, zodat hij overzicht had. (En juist bij het raam zodat hij voor afleiding niet van zijn tafel weg hoefde). Bij zelfstandig werken/ instructie van andere jaargroepen mocht zoon de klas uit en op een rustig plekje werken.

Koptelefoon met muziek zodat geluiden echt buiten gesloten werden.

Iets in de handen hebben werkte voor hem niet, maar wel geprobeerd. Tangle, klein knuffeltje, kauwsieraden. Of misschien zo'n pop IT?

Juf in groep 6 had een statafel neergezet voor als er echt niet gezeten kon worden

In de hogere groepen las zoon een Donald Duck tijdens de instructie om zich te kunnen concentreren

Werk werd gecompacted, liever 10 sommen goed dan 40 fout. Succes ervaringen zijn heel belangrijk. Toetsen werden in stukjes geknipt en per onderdeel aangeboden

Verrijking wilde zoon niet aan maar mogelijk geeft voor jou dochter wat meer uitdaging meer concentratie?

Op zijn tafel zat een stappenplan voor spullen bij elkaar pakken en opruimen.

Werken op de tablet zodat je maar 1 opdracht per keer hebt IPV twee bladzijden vol opdrachten gaf ook verbetering.

Psycho educatie voor zoon zelf heeft hem ook goed gedaan, snappen waarom het anderen wel lukte en hem niet. Zelf vaardigheden aangeleerd om er mee om te gaan.

In de hogere groepen was medicatie onontkoombaar, hij had een concentratie boog van 2,5 minuut, op een gegeven moment redde hij het daar echt niet meer mee.

Volgens mij was dit het zo'n beetje mbt zijn ADHD ( heeft ook nog ass). Succes met ontdekken wat voor jullie werkt. Heeft ze fijne leerkrachten? Dat scheelt zoooooo veel.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Kind krijgt concerta. Langdurige werking en daardoor minder last van rebounds. Vanaf het begin meteen gedaan.

Heel veel valt bij hoe flexibel en welwillend een school wil zijn
Onze oudste heeft add trekken en haar school maakte speciale toetsen voor haar. Bij rekenen bijvoorbeeld minsommdn op 1 vel, plus sommen op 1 vel etc.
Ze hebben beide iemand gehad die op school met hun kwam werken. Planning voor de week maken, hoe krijg je die af etc
Alle reacties Link kopieren
We hebben zelf ook onze twijfels over medicatie maar kind ervaart zelf heel veel last van de onrust. Is vaak in tranen dat het niet lukt. Dit maakt dat we er toch over nadenken.

Jenaplan. We hebben idd gedacht aan een schoolwissel. Positieve aan deze school is wel dat het een kleine school is. Iedereen kent elkaar, echt een warm klein schooltje. Ze zijn ook heel vedraagzaam naar kinderen die niet gemiddeld zijn, ze denken actief mee en geven meerdere kinderen aangepast werk. Ik ben bang dat we dit ergens anders niet gaan vinden.

Daarbij heeft kind veel vriendjes in de klas. Onze school heeft 2 leergangen bij elkaar in dit geval 3/4 en bij elkaar 27 kinderen in totoaal in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Per ongeluk de OP gekopieerd
mevrouw-fluitketell wijzigde dit bericht op 05-03-2021 06:54
Reden: Foutje!
96.85% gewijzigd
Mevrouw-Fluitketell schreef:
05-03-2021 06:27
Dat is idd iets waar we binnekort een gepsrek over hebben met de hulpverlening.
Gevoelsmatig vind ik dit wel heftig.

Heb jii hier ervaring mee?

Zelf ADHD en ik vind medicatie zelf geen goede oplossing. Voelt voor mij aan als drugs als cocaïne en speed. Het is bij mij pas later gediagnosticeerd, maar wel altijd heel duidelijk achteraf en ik ben nog steeds vrij druk.

Met school was het vooral belangrijk dat ik wat te doen had. Ook niet teveel zeuren over wiebelen op de stoel of staand rekenen hielp wel. Daarover zeuren geeft frustratie omdat het vaak ongemerkt gaat. In verkeer ben ik altijd voorzichtig geweest omdat dat een soort drill was. Heb wel nog steeds een grote voorkeur voor snel.

Zou haar zoveel mogelijk zichzelf laten zijn en de belangrijkste zaken gewoon wat meer tijd insteken.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is eind groep acht weer gestopt met de medicatie. Hij voelde zich met idd niet zichzelf.

Medicatie voor een zesjarige die net de diagnose heeft en amper fatsoenlijk naar school heeft gekund ivm corona vind ik zelf vrij vlot, maar een gesprek erover wil nog niet zeggen dat ze het ook krijgt.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Onze jongste doet het goed op medicatie. Geeft zelf ook aan zich niet prettig te voelen zonder.
Hij heeft dan geen controle meer over wat hij doet en is te onrustig. Voor hem is het dus een verademing.
Alle reacties Link kopieren
Medicatie dus wisselende ervaringen.
Ik denk dat we eerst andere opties gaan onderzoeken maar ik ben er zeker niet tegen.
Orthopedagoog gaf idd aan dat concerta het meest voorgeschreven middel is.

Kind krijgt voor tijdens de instructie nu een tangle relax friemel ding en een koptelefoon voor tijdens het zelfstandig werken. Juf had het ook over een soort kaart als herinnering dat er zelfstandig gewerkt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt iig als een fijne juf!
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Lastige is ook dat kind met rekenen bv boven gemiddeld scoort maar in het verrijkingsgroepje de aandacht er niet bij kan houden en andere ook mee neemt hierin.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van adhd-medicatie is dat je het relatief makkelijk kan uitproberen. Het werkt snel en snel weer uit, geen spiegel opbouwen oid. 6 jaar is jong, dat wel maar je kind is zeker niet de enige. Als alle omgevingsfactoren niet meer verbeterd kunnen worden dan zou ik het overwegen. Wat hierboven wordt geschreven over rebound wisselt per persoon en per kind. Dat krijg je niet per definitie (en sommige kinderen en ouders hebben er weinig last van, na school even 30min flink bewegen helpt soms). Dat het voelt als drugs bewijst vooral dat het geen passend middel is voor degene die het gebruikte. Het effect moet positief zijn, anders wordt het gestopt door de behandelaar als het goed is. Ik zou vooral het gesprek over medicatie even afwachten, goed laten bezinken en dan bedenken of je het een kans wil geven.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw-Fluitketell schreef:
05-03-2021 07:07
Medicatie dus wisselende ervaringen.
Ik denk dat we eerst andere opties gaan onderzoeken maar ik ben er zeker niet tegen.
Orthopedagoog gaf idd aan dat concerta het meest voorgeschreven middel is.

Kind krijgt voor tijdens de instructie nu een tangle relax friemel ding en een koptelefoon voor tijdens het zelfstandig werken. Juf had het ook over een soort kaart als herinnering dat er zelfstandig gewerkt moet worden.
Zie nu deze post. Voor medicatie moet je niet bij de orthopedagoog zijn, sorry maar die weet er duidelijk niet het meeste van. Concerta is een merknaam, geen stofnaam (stof is methylfenidaat) en daarmee dus ook niet het meest voorgeschreven. Er zitten nog verschillen in kortwerkend en soorten langwerkend. Daarbij krijg je van de apotheek als het even kan een soort eigen merk gezien de kosten.
zussel wijzigde dit bericht op 05-03-2021 07:16
5.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zilverelfje schreef:
05-03-2021 07:10
Klinkt iig als een fijne juf!
Zeker! Ze is ontzettend lief, benaderd kind heel positief, school denkt sowieso heel erg mee.
Onze oudste heeft ook even medicatie geprobeerd maar die voelde zich er niet fijn bij. Kreeg hoofdpijn klachten. Dus gestopt. Jongste heeft nul bijwerkingen. De rebound valt bij hem ook mee.
Kan me voorstellen dat het voor het kind frustrerend is eigenlijk. Vraag me ook af of medicatie voor de rest van je leven zo goed is. Volgens mij kun je ook kind met ADHD leren om zich in te houden, bij mij werkte dat wel hoewel het misschien wat vaker gezegd moet worden.

Eigenlijk wordt er gezegd dat het kind niet mag zijn zoals ze is door die diagnose. Denk ook dat een kind eerder aan zal geven er last van te hebben als de omgeving er veel over praat of commentaar heeft.
- Duidelijke en korte blokken met taken.
- Bekijken of de leerstof qua niveau aansluit op het kind.
- Idem voor de uitleg. Welke zintuigen zorgen voor overprikkeling? Kan de uitleg beter alleen visueel aangeboden worden, waar de juf op een later rustiger moment checkt of het kind het goed doet?
- Bewegen niet steeds proberen in te dammen, maar inderdaad taakjes geven tussendoor waardoor je kind even van de stoel af kan.
- Koptelefoon heb je al. Sluit dit aan bij de manier van overprikkeling van je kind? Misschien is juist visueel de trigger. Wees ook attent op afleiding vanuit het schuren of wrijven van kleding.
- Is het zicht op het bord (nog) goed?
- Koppelen aan een stabiele leerling die zich niet van de wijs laat brengen door gewiebel etc als mogelijk, ipv alleen.
- Plaats in de klas die weinig ruimte laat voor afleiding, dus zeker niet achterin met een groep leerlingen ervoor.
- Belonen van gewenst gedrag ipv focussen op de ADHD (kind heeft misschien zitten bewegen maar wel taakje af gemaakt - - > sticker)
- Spreek non-verbale tekens af met de juf of meester, bijvoorbeeld een rode map rechtop op tafel zetten bij overprikkeling en afspreken hoe en waar het kind kan ontspannen.

Heel belangrijk om het zelfbeeld intact te houden! Het kind vindt het zelf ook vaak vervelend om 'druk en lastig' gevonden te worden maar kan de externe prikkels niet buiten sluiten. Blijf de aandacht van de begeleiding vragen dat het onvermogen is ipv onwil.
Je kunt zeker leren met adhd om te gaan maar dat is voor een 6 jarige heel moeilijk.
Mijn jongste heeft adhd en is zeer begaafd. Ik weet zeker dat hij zonder medicatie misschien net vmbo had kunnen afronden. En dan zullen er reacties komen dat er niks mis is met vmbo en dat klopt. Maar waarom zou ik hem de kans op het vwo afnemen vanwege bezwaren op medicatie. Naarmate hij ouder wordt kan hij leren met zijn adhd om te gaan maar eerst wil ik hem de kans bieden om zich te ontwikkelen, de frustraties van adhd hoeven daar niet nog eens extra bij
Alle reacties Link kopieren
Lastige situatie. Hebben jullie extra vitamines en mineralen al geprobeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven