Aanpassen aan moeilijke eters?

18-10-2018 10:24 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Mijn kinderen (midden basisschool leeftijd) zijn beiden makkelijke eters. Ze lusten niet alles even graag, maar ik heb eigenlijk weinig strijd over het eten.
Nu krijgen we uiteraard regelmatig andere kinderen over de vloer die blijven eten en daar zitten heel moeilijke eters tussen. En dat vind ik weleens lastig. Met een broodmaaltijd zit er altijd wel wat tussen wat ze lusten, maar met warm eten is dat anders.
Aan de ene kant ben ik van het eten wat de pot schaft, maar aan de andere kant wil ik toch ook dat de kinderen lekker gegeten hebben bij ons en niet met een lege maag vertrekken. Maar wat als ze echt bijna niks lusten?
Aan allergieën, religies, vega etc kan ik me uiteraard aanpassen, maar er moet wel wat overblijven toch?
Hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt was laatst een vriendje dat geen hap van zijn verse hamburger nam omdat hij alleen kant en klare hamburgers lustte en ook zijn ovenfriet "smerig" vond. Lust alleen uit de frituurpan (heb ik niet).
Hoe doen jullie dat als vriendjes/vriendinnetjes blijven eten?
Eten wat de pot schaft rekening houdend met allergieën etc, extra dingen maken voor de gast?
Waterpolo13 schreef:
18-10-2018 21:48
Redbulletje, toch wel. Eten tussen16.30 en 17u training van 18-19.30u dan verplicht douche en omkleden en half uurtje naar huis. Mijn negen jarige kan niet pas om 20.30u eten
Ik zou een kind uberhaupt niet onder etenstijd op sport doen. Dat doen ze maar in het weekend of op een vrije middag. Rare tijden zeg die clubs, zeker als je als ouder daar bij moet blijven wachten en zelf dus ook pas om half 9 rust hebt.
redbulletje schreef:
19-10-2018 08:42
Ik zou een kind uberhaupt niet onder etenstijd op sport doen. Dat doen ze maar in het weekend of op een vrije middag. Rare tijden zeg die clubs, zeker als je als ouder daar bij moet blijven wachten en zelf dus ook pas om half 9 rust hebt.
Geweldig dat vrijwilligers de kinderen training willen geven bedoel je. En die vrijwilligers hebben daarnaast ook gewoon een baan en moeten rekening houden met wanneer de zaal of veld beschikbaar is.
SjakS schreef:
19-10-2018 07:40
Ik maak wat bezoek lekker vind. Dus ook het kleine bezoek. Ik kook gerust 3 gerechten. Doe ik voor eigen kinderen ook. Als man nasi wil en zij bloemkool. Prima. Ze lusten trouwens alles. Maar wij hebben geen “wat de pot schaft”. Er is geen pot. Wel veel pannen.
Bij andere eten ze wat de pot schaft. Thuis mogen ze alles kiezen wat ze willen. Als ik er dan vandaag geen tijd meer voor heb maak ik het morgen.
Dit doe ik dus ook. Vriezer vol eten, kleine moeite om even aan te passen aan mijn bezoek.
Alle reacties Link kopieren
als je iets of wat wil groeien in je sport kom je er niet met alleen een training tijdens het weekend. dus ja ze trainen tijdens de week na school (3x). ze trainen telkens 1,5u. dus veel later dan 18u moet je die kinderen ook niet laten starten.
Dus ja wij passen onze eetmomenten aan aan de sportactiviteiten. ze zijn dit al gewoon sinds kleutertijd want ikzelf geef ook nog vrijwillig training in een club aan 7-8 jarige. tijdens het weekend wordt al wat voorbereiden gekookt of op woensdag namiddag.
Tiana_76 schreef:
19-10-2018 08:56
Dit doe ik dus ook. Vriezer vol eten, kleine moeite om even aan te passen aan mijn bezoek.
Ja toch? Ik vind dat gewoon echt geen moeite. Je staat daar toch. Of nou 2 pannen op staan of 3. Gooi ook vaak wat in airfryer of oven. Vind gewoon fijn als iedereen kan eten waar die trek in heeft. Het is ook niet zo dat ze om “kindereten” vragen. Vaak genoeg hoor ik spitskool of boerenkool.
Als niemand een suggestie heeft roep ik zelf wat. Ook goed. Dan maak ik er wel rauwkost of salade bij. Soep soms in de winter. Ik sta ook niet elke dag uren in de keuken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik sinds kort een vaatwasser heb en dat dat dan ook wel echt alle laatste bezwaren wegneemt.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
19-10-2018 09:16
Ja toch? Ik vind dat gewoon echt geen moeite. Je staat daar toch. Of nou 2 pannen op staan of 3. Gooi ook vaak wat in airfryer of oven. Vind gewoon fijn als iedereen kan eten waar die trek in heeft. Het is ook niet zo dat ze om “kindereten” vragen. Vaak genoeg hoor ik spitskool of boerenkool.
Als niemand een suggestie heeft roep ik zelf wat. Ook goed. Dan maak ik er wel rauwkost of salade bij. Soep soms in de winter. Ik sta ook niet elke dag uren in de keuken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik sinds kort een vaatwasser heb en dat dat dan ook wel echt alle laatste bezwaren wegneemt.
Ja zo heb ik het ook. Heb sws altijd wel of pannenkoekenmix, knakworsten, hamburgers of iets in de richting in huis.
Heb ik het niet in huis en een vriendje wil blijven eten moet ik toch vaak iets bijhalen. Mijn kind tel ik niet als eter. Is een kleine eter, dus als er iemand mee eet kom ik toch te kort en haal of maak ik iets extras bij.
Hij is nog op woensdag middag vrij, ik vind dat dan ook leuk om een lunch te maken waar ze zin in hebben en om het iets uitgebreider te doen.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
19-10-2018 07:40
Ik maak wat bezoek lekker vind. Dus ook het kleine bezoek. Ik kook gerust 3 gerechten. Doe ik voor eigen kinderen ook. Als man nasi wil en zij bloemkool. Prima. Ze lusten trouwens alles. Maar wij hebben geen “wat de pot schaft”. Er is geen pot. Wel veel pannen.
Bij andere eten ze wat de pot schaft. Thuis mogen ze alles kiezen wat ze willen. Als ik er dan vandaag geen tijd meer voor heb maak ik het morgen.
Serieus?!
Dus als het even tegenzit sta jij 21 gerechten per week te koken omdat je man en kinderen wensen hebben die niet synchroon lopen?!
Tiana_76 schreef:
19-10-2018 08:56
Dit doe ik dus ook. Vriezer vol eten, kleine moeite om even aan te passen aan mijn bezoek.
Prima toch? Alleen ik heb geen vriezers vol of pannekoeken en hamburgers ect op voorraad.

Ik echt geen tijd en zin om bij elke aanloper nog terug te gaan naar de winkel of meerdere prakjes te gaan koken.
En ik ben daar vast niet alleen in.

Dus je mag meeeten maar dit is wat we eten? Lust je dat?


Voor gasten ( klein en groot) die wel verwacht worden wil ik altijd rekening houden met dingen die ze echt niet lusten of mogen.

Maar ook daar ga ik niet elke keer pannekoeken voor maken ofzo. Maar wel meer keus qua groentes en bijgerechten, kan je zelf kiezen wat je wil.
Feetje2018 schreef:
19-10-2018 09:47
Ja zo heb ik het ook. Heb sws altijd wel of pannenkoekenmix, knakworsten, hamburgers of iets in de richting in huis.
Heb ik het niet in huis en een vriendje wil blijven eten moet ik toch vaak iets bijhalen. Mijn kind tel ik niet als eter. Is een kleine eter, dus als er iemand mee eet kom ik toch te kort en haal of maak ik iets extras bij.
Hij is nog op woensdag middag vrij, ik vind dat dan ook leuk om een lunch te maken waar ze zin in hebben en om het iets uitgebreider te doen.
Dat is geen eten maar maagvulling
Alle reacties Link kopieren
Als ik van te voren weet dat mensen komen eten dan wil uiteraard best iets koken waarvan ik weet dat ze het lekker vinden.
Zeker kinderen eten echter meestal spontaan mee. Ik ga inderdaad dan geen twee gerechten koken of alles omgooien. Dan is het dus met de pot mee eten. Ik wil best wat restjes opwarmen of er een extra groente naast koken maar dan houdt het wel een beetje op.
Dat geldt overigens ook voor volwassenen die spontaan mee komen eten.
Bij een georganiseerd etentje is het wat anders en dan hou ik graag met iedereen rekening en zorg dat er van alles in huis is.
Voor mensen die hier vaak komen heb ik eigenlijk altijd wel hun favoriete drankjes en snacks in huis.
Mee eten is in principe altijd mogelijk maar dan wel gewoon wat de pot schaft.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook vaak meerdere gerechten. Gisteren wilde dochter speciebonen, zoon broccoli. Echtgenoot vlees, zoon graag vis. Sperziebonen, broccoli en vis gaat is de stoomoven. Hoef ik alleen het vlees en de aardappels nog te bakken. En of ik er 1, 2 of 3 gerechten in doe maakt niets uit. En liever veel blije , tevreden gezichten aan tafel dan mensen die eten omdat het moet.
En bij spontane eters: mocht ik echt te weinig eten hebben, dan een stokbrood met kruidenboter en komkommer of zo vooraf.
deenje wijzigde dit bericht op 19-10-2018 11:55
14.09% gewijzigd
Waterpolo13 schreef:
19-10-2018 09:13
als je iets of wat wil groeien in je sport kom je er niet met alleen een training tijdens het weekend. dus ja ze trainen tijdens de week na school (3x). ze trainen telkens 1,5u. dus veel later dan 18u moet je die kinderen ook niet laten starten.
Dus ja wij passen onze eetmomenten aan aan de sportactiviteiten. ze zijn dit al gewoon sinds kleutertijd want ikzelf geef ook nog vrijwillig training in een club aan 7-8 jarige. tijdens het weekend wordt al wat voorbereiden gekookt of op woensdag namiddag.
Daarom hebben wij nooit mensen die mee-eten. Hier wordt ook vroeg gegeten, omdat 19.30/20.00 thuis en dan nog eten te laat is. Speelafspraken zijn bij iedereen van school tot 17.00, maar als we voor training eerder weg moeten zeg ik dat erbij (en liever laat ik ze niet afspreken op een trainingsdag). Er blijft dus nooit een kind plakken. We trainen vrijwel iedere middag en ja, rond etenstijd, omdat dan de kindertrainingen zijn.
Er is ooit wel eens een jongetje geweest die hier op woensdag wilde lunchen, maar na 1x ging hij eerst thuis lunchen, omdat hij ons brood niet lustte. En blijkbaar het alternatief, crackers, ook niet. Ik haal er niet speciaal iets voor. Als er een alternatief is, OK, anders pech.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
19-10-2018 07:40
Ik maak wat bezoek lekker vind. Dus ook het kleine bezoek. Ik kook gerust 3 gerechten. Doe ik voor eigen kinderen ook. Als man nasi wil en zij bloemkool. Prima. Ze lusten trouwens alles. Maar wij hebben geen “wat de pot schaft”. Er is geen pot. Wel veel pannen.
Bij andere eten ze wat de pot schaft. Thuis mogen ze alles kiezen wat ze willen. Als ik er dan vandaag geen tijd meer voor heb maak ik het morgen.
En die 3 gerechten kook je vers? Wat een werk! En verscheidenheid aan ingredienten om in huis te halen/hebben.
Ik heb daar echt geen fut voor als ik om half zes uit mn werk kom.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
19-10-2018 11:54
Ik kook vaak meerdere gerechten. Gisteren wilde dochter speciebonen, zoon broccoli. Echtgenoot vlees, zoon graag vis. Sperziebonen, broccoli en vis gaat is de stoomoven. Hoef ik alleen het vlees en de aardappels nog te bakken. En of ik er 1, 2 of 3 gerechten in doe maakt niets uit. En liever veel blije , tevreden gezichten aan tafel dan mensen die eten omdat het moet.
En bij spontane eters: mocht ik echt te weinig eten hebben, dan een stokbrood met kruidenboter en komkommer of zo vooraf.
Zelfde reactie als ik hier boven gaf. Wat een monnikenwerk!
amarna schreef:
19-10-2018 12:55
En die 3 gerechten kook je vers? Wat een werk! En verscheidenheid aan ingredienten om in huis te halen/hebben.
Ik heb daar echt geen fut voor als ik om half zes uit mn werk kom.
Nou inderdaad, doordeweeks eten moet in 20 minuten op tafel staan en daar wil ik graag rust bij en geen lusiknie gezeik.
Weekends kook ik uitgebreid en kan ik rekening houden met voorkeuren.
amarna schreef:
19-10-2018 12:55
En die 3 gerechten kook je vers? Wat een werk! En verscheidenheid aan ingredienten om in huis te halen/hebben.
Ik heb daar echt geen fut voor als ik om half zes uit mn werk kom.
Ik vind het vooral niet nodig. Je leren aanpassen en eten wat de pot schaft vind ik hele belangrijke lessen.
Mijn zoon en dochter beide twintigers inmiddels hadden vaak vriendjes en vriendinnetjes over de vloer.
Was geregeld een volle bak maar ook van buurtkinderen.
Ze kregen gewoon wat er was.
Als t er veel waren dan maakte ik wat bij en dan zat er altijd wel iets tussen wat een lastige eter ook at.
Maar kan me zo even geen moeilijke eter voor de geest halen nu ik terugdenk.

Nou houd ik van koken en ben er vrij snel in dus iets wat bewerkelijk lijkt tover ik relatief makkelijk op tafel.
Vind het ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
19-10-2018 13:06
Ik vind het vooral niet nodig. Je leren aanpassen en eten wat de pot schaft vind ik hele belangrijke lessen.

Ik leerde gastkinderen geen lessen.
Ze waren te gast en dat was niets dan leuk voor iedereen aan tafel.
Probeerde altijd iets te maken dat ze wel lustten en als dat niet kon, kregen ze lekker veel ijs toe.
Opvoeden deden hun ouders maar.

Volwassen gasten maak ik het ook naar hun zin. Heel gek misschien hoor.

Eigen kinderen, inmiddels groot, hele makkelijke eters.
Ook niet altijd geweest trouwens. Nooit een punt van gemaakt. Sommige dingen komen als je wat groter bent vanzelf.
Goed voorbeeld doet uiteindelijk volgen. En man en ik lusten alles en koken graag ;)
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
19-10-2018 11:23
Dat is geen eten maar maagvulling
Ach dan krijgen ze de keer dat ze blijven eten maagvulling i.p.v. eten.
Ze zijn er nog dus ze zullen er wel niet dood door neervallen.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
19-10-2018 12:57
Zelfde reactie als ik hier boven gaf. Wat een monnikenwerk!
Seieus ervaar ik het niet als monnikenwerk. Sperciebonen (handje vol) is zo schoon, leg ik in de stoomoven brocolli 2 min schoonmaken, leg ik in de stoomoven . Zalm leg ik ook in de stoomoven. Dat alles kost dus nog geen 5 minuten. Stoomoven doet zijn werk. Daarna bak ik het vlees en de aardappels. Binnen 20 min staat alles gaar op tafel. Zo iets doe ik 2-3 keer per week. Maar het kost dan toch nauwelijks meer tijd dan groente koken, aardappels bakken en bijv een gehakt bal bakken
yette schreef:
19-10-2018 10:03
Serieus?!
Dus als het even tegenzit sta jij 21 gerechten per week te koken omdat je man en kinderen wensen hebben die niet synchroon lopen?!
In theorie zou dat kunnen ja. Maar in de praktijk max 15 denk.
Mijn kinderen passen zich buiten de deur prima aan hoor. Ook wat ze niet echt lekker vinden eten ze braaf op en dan bedanken ze nog voor het eten ook!
Ik vind het fijn als ze eten krijgen waar ze trek in hebben. Ik kook zo goed als alles vers. Heb altijd diverse dingen in huis. De helft is vega de andere helft niet. Ik heb er gewoon echt geen moeite mee. Sta echt geen uren in de keuken. Werk gewoon en heb toch elke avond tijd zat om navel te pluizen of een film te zien.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het ook eten wat de pot schaft. Voor mijn eigen kinderen probeer ik vooral te variëren zodat iedereen om de beurt lekker danwel 'vies' eten heeft. De afspraak is dat het eten op tafel komt en de kinderen dit krijgen of niets, geen alternatieven dus. Onze kinderen kiezen er dus wel eens voor om niet te eten (vooral uit eigenwijsheid meestal, want er is altijd wel iets dat ze lusten). Voor gasten geldt dit ook en dan blijkt dat 'niet lusten' meestal vooral betekent 'heb ik niet zo'n zin in ' of 'ken ik niet van thuis'.
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: ik kook meestal vrij kindvriendelijke gerechten. Geen hele bijzondere dingen of aparte smaken.
permis schreef:
19-10-2018 18:06
Ik leerde gastkinderen geen lessen.
Ze waren te gast en dat was niets dan leuk voor iedereen aan tafel.
Probeerde altijd iets te maken dat ze wel lustten en als dat niet kon, kregen ze lekker veel ijs toe.
Opvoeden deden hun ouders maar.

Volwassen gasten maak ik het ook naar hun zin. Heel gek misschien hoor.

Eigen kinderen, inmiddels groot, hele makkelijke eters.
Ook niet altijd geweest trouwens. Nooit een punt van gemaakt. Sommige dingen komen als je wat groter bent vanzelf.
Goed voorbeeld doet uiteindelijk volgen. En man en ik lusten alles en koken graag ;)
Misschien moet je even lezen waar ik op reageer. En niet alleen de tekst die ik qoute maar ook wat aan die post vooraf ging. Dat scheelt je een hoop type werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven