Aanpassen aan moeilijke eters?

18-10-2018 10:24 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Mijn kinderen (midden basisschool leeftijd) zijn beiden makkelijke eters. Ze lusten niet alles even graag, maar ik heb eigenlijk weinig strijd over het eten.
Nu krijgen we uiteraard regelmatig andere kinderen over de vloer die blijven eten en daar zitten heel moeilijke eters tussen. En dat vind ik weleens lastig. Met een broodmaaltijd zit er altijd wel wat tussen wat ze lusten, maar met warm eten is dat anders.
Aan de ene kant ben ik van het eten wat de pot schaft, maar aan de andere kant wil ik toch ook dat de kinderen lekker gegeten hebben bij ons en niet met een lege maag vertrekken. Maar wat als ze echt bijna niks lusten?
Aan allergieën, religies, vega etc kan ik me uiteraard aanpassen, maar er moet wel wat overblijven toch?
Hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt was laatst een vriendje dat geen hap van zijn verse hamburger nam omdat hij alleen kant en klare hamburgers lustte en ook zijn ovenfriet "smerig" vond. Lust alleen uit de frituurpan (heb ik niet).
Hoe doen jullie dat als vriendjes/vriendinnetjes blijven eten?
Eten wat de pot schaft rekening houdend met allergieën etc, extra dingen maken voor de gast?
Alle reacties Link kopieren
Ik kook graag uitgebreid, soms dus ook voor iedereen iets anders.
Mijn zoon is thuis een makkelijke eter maar ik denk dat anderen hem als lastig beschouwen.
Hij is gewend aan dingen die ik maak. Traditioneel Turkse gerechten, verse roti met masala kip en toebehoren, verse Indiase curry.
Als ik hoor dat een vriendje van hem spinazie met gekookt ei en aardappels eet weet ik zeker dat hij dat echt niet lekker zal vinden.
Dan zal die moeder hem lastig vinden want wie lust er nou geen gekookte aardappels en spinazie?
Ik maak ook spinazie maar op een heel andere manier.

Hier thuis liever ook geen mee etende vriendjes.. sowieso zijn speelafspraakjes vaak tot 4 uur, half 5 en zo vroeg eten we niet.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
19-10-2018 07:40
Ik maak wat bezoek lekker vind. Dus ook het kleine bezoek. Ik kook gerust 3 gerechten. Doe ik voor eigen kinderen ook. Als man nasi wil en zij bloemkool. Prima. Ze lusten trouwens alles. Maar wij hebben geen “wat de pot schaft”. Er is geen pot. Wel veel pannen.
Bij andere eten ze wat de pot schaft. Thuis mogen ze alles kiezen wat ze willen. Als ik er dan vandaag geen tijd meer voor heb maak ik het morgen.
Dat vind ik een hele goede!

Dat hebben wij eigenlijk ook. We eten bijna altijd met mijn ouders (en veel aanloop van volwassen kinderen/aanhang/vrienden).
Mijn moeder vindt het zelf ook lekker om sowieso twee soorten groenten te eten.
Als wij aardappelen eten staan er meestal drie soorten groente op tafel, maar meestal ook meerdere soorten vlees (ligt een beetje aan de zin in ‘koken’ en wat ik toevallig nog in de koelkast/vriezer heb).

Als we pasta eten, staan er meestal ook twee versies. Voor de volwassenen pittig en voor de kinderen en mijn vader niet pittig (kan dan ook een ander pastagerecht zijn of soms agv).

In geval van rijst, staat er bijna standaard ook agv voor de liefhebbers.

Kinderen die mee eten, die moeten toch wel iets kunnen vinden wat ze lusten, anders zijn ze echt onmogelijk.

We hebben een frituurpan, maar die zet ik niet speciaal aan voor kleine gastjes. Die gaat aan als ik dat zelf bedenk:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven