Acitiviteiten dreumes
dinsdag 18 februari 2020 om 07:12
Hallo. Ik loop stage op een kinderdagverblijf en ik loop op de groep bij de dreumesen. Nu moet ik elke week een activiteit doen met een thema. Deze week is het thema kleding. We mogen niet verven knutselen of tekenen omdat dit de ontwikkeling zou belemmeren? Ben t hier niet helemaal mee eens maar goed. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?? Alvast bedankt
dinsdag 18 februari 2020 om 07:21
dinsdag 18 februari 2020 om 07:33
Kleren wassen en ophangen om te laten drogen?
Senso-motorisch spel met warm water en sop, grove motoriek oefenen met het uitwringen, fijne motoriek en oog-handcoördinatie oefenen met het ophangen (knijpers), wooordenschat en mondelinge taalvaardigheid worden ook meegenomen (benoemen en samen praten over wat je doet).
Uitbreiding: verschillende stoffen of van kurkdroog tot kletsnat ophangen en meerdere malen controleren wat al droog is (eventueel een zonnetje o.i.d. ophangen bij wat droog is).
Zou kiezen voor zelf nog even uitwringen voor de boel wordt opgehangen, anders wordt het een waterballet.
Senso-motorisch spel met warm water en sop, grove motoriek oefenen met het uitwringen, fijne motoriek en oog-handcoördinatie oefenen met het ophangen (knijpers), wooordenschat en mondelinge taalvaardigheid worden ook meegenomen (benoemen en samen praten over wat je doet).
Uitbreiding: verschillende stoffen of van kurkdroog tot kletsnat ophangen en meerdere malen controleren wat al droog is (eventueel een zonnetje o.i.d. ophangen bij wat droog is).
Zou kiezen voor zelf nog even uitwringen voor de boel wordt opgehangen, anders wordt het een waterballet.
dinsdag 18 februari 2020 om 07:54
Fleuriefleur schreef: ↑18-02-2020 07:21Hoedjes, petjes, mutsen verzamelen en de kinderen die op laten zetten.
En hoppa, weer een nieuwe luizenplaag

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 18 februari 2020 om 08:46
Samen een pop aankleden. Blote pop, leg een hoop kleertjes neer, omstebeurt mogen ze een kledingstuk pakken, benoemen en jou helpen.
Bij kindjes van die leeftijd ben je nog de grootste comediant als je het zelf elke keer eerst een paar keer fout zegt.
Met een sok: moet hij op zijn hoofd? (Neeee!) Moet hij aan zijn hand? (Neeee!) Waar moet hij dan? (Voet!) Zo is het goed!
Misschien kun je nog in de bieb een boekje over aankleden lenen en die eerst voorlezen. Maar samen met het aankleden is de aandachtspanne van een dreumes echt wel klaar.
Bij kindjes van die leeftijd ben je nog de grootste comediant als je het zelf elke keer eerst een paar keer fout zegt.
Met een sok: moet hij op zijn hoofd? (Neeee!) Moet hij aan zijn hand? (Neeee!) Waar moet hij dan? (Voet!) Zo is het goed!
Misschien kun je nog in de bieb een boekje over aankleden lenen en die eerst voorlezen. Maar samen met het aankleden is de aandachtspanne van een dreumes echt wel klaar.
dropdrop wijzigde dit bericht op 18-02-2020 08:50
18.49% gewijzigd
dinsdag 18 februari 2020 om 09:16
Hetismogelijk schreef: ↑18-02-2020 08:23Ik vraag me nog wel af wat je bedoelt met het stukje over knutselen en de ontwikkeling belemmeren?
Ik ben TO niet en misschien geldt dit helemaal niet op hun kdv maar mijn ervaring is dat kdv’s vaak erg lui of oncreatief zijn en de kindjes soms elke dag alleen maar zitten te kleuren of knutselen aan tafel. Dat is uiteraard niet goed voor de ontwikkeling van dreumessen die moeten bewegen en de wereld ontdekken met ál hun zintuigen (dus voelen, ruiken, zien, horen).
Met tekenen en kleuren vraag je ze de werkelijkheid te vertalen naar een plat plaatje, dat is veel te abstract voor die kleintjes, die moeten eerst de werkelijkheid leren kennen.
Ik zag hier al hele mooie sufgesties voorbij komen die veel meer aansluiten bij dreumesen en peuters, zoals kleding sorteren, namen en kleuren benoemen, structuren van stoffen laten voelen, nat en droog, wassen, verkleden.