Advies CB Papfles geven, hoe deden jullie dat?

26-11-2008 09:14 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Gisteren is ons kleintje (4 maanden) bij het CB geweest. Ze krijgt nu 5 voedingen van 180 cc water met 6 schepjes voeding.

Gisteren vertelde het CB mij dat we bij de fles van 19.00u rijstebloem mogen toevoegen en dan de laatste fles van 23.00 langzaam aan mogen afbouwen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Per week de fles van 23.00 afbouwen? of korter? zo'n kleintje kan toch niet alleen op de fles van 19.00 teren tot 06.00/ 07.00u 's ochtends? De reden waarom ik de vraag hier stel is dat ik nog weleens tegenstrijdig advies krijg van het CB, ik zou graag jullie ervaringen willen lezen.

Ik las op oudere topics hier dat sommige niet kapot waren van de papvoeding?

Bedankt voor de tips alvast.
Ik zou helemaal niets doen. Het gaat toch goed zo? Rijstebloem voegt niet zoveel toe (nauwelijks calorieen, alleen wat sneller verzadigd gevoel). Tenzij je zelf heel graag de fles van 23 u wil afbouwen.

Bij ons ging die fles van 23u er vanzelf vanaf, mijn dochter dronk die gewoon steeds slechter. Ze was toen ongeveer 7 maanden denk ik.
Ik heb een grotere speen gebruikt voor de papfles. Was wel weer een heel gedoe om de goede speen te hebben.

Ik heb de fles van 11 uur zelf nooit afgebouwd. Was veels te bang dat dat ten koste van mijn nachtrust zou gaan. En bij mij zijn het al geen superdrinkers. En ik had zoiets van als het gewicht niet te zwaar is kunnen ze die extra fles wel hebben.

De 2e heb ik borstvoeding op verzoek gegeven t/m 8 a 9 maanden. Die heeft geen fles gehad.

Maar ga ook op je eigen gevoel af. Als alles goed is is het vaak een advies.
Voor mijn gevoel is 4 maanden wel vrij jong om een rijstebloempapfles te geven. Is dat niet vanaf 5-6 maanden?

Afbouwen kun je ook per 3 dagen doen: drie dagen 180ml, dan drie dagen 150ml, dan drie dagen 120ml etc. Minder dan 90 geven werkte bij mijn kinderen niet, die werden dan boos dat er niet meer in de fles zat dus haalde ik ze dan ook niet meer uit bed voor zo'n beetje.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn kinderen zijn al wat ouder, maar ik weet nog wel dat ik in de laatste fles 's avonds een eetlepel rijstebloem pap deed. Daar slapen babietjes langer op. En ik denk dat zo'n baby best de rest van de nacht daar genoeg aan heeft. En anders wordt het kindje vanzelf wel weer wakker. Het regelt zich vanzelf wel (al gaat dat niet in 1 dag).

Je kan ook van de fles van 23.00 uur een papfles maken en die steeds iets eerder geven, zodat die van 19.00 en 23.00 uiteindelijk 1 fles worden (als je snapt wat ik bedoel).

Je kent je eigen kindje zelf het beste, gewoon uitproberen en niet te veel naar het CB luisteren.
vind bij 4maand een fles van 23uur weglaten best snel eigenlijk...Zit je kindje soms ver boven in de curve ofzo?

Ik ben met mijn 2kids bij een half jaar gestopt met de 23uur voeding.

Bij mijn zoontje heb ik de flessen overdag een beetje opgeschroeft, dat werkte.

Mijn dochtertje van nu 6 maanden heb ik de fles van 23uur gewoon weggelaten, en dat ging in 1 x goed!

Wel zorg ik nu dat ze extra groente en fruithapje krijgt.

Mijn gevoel zei, wachten tot 6maanden want dan krijgen tochbijvoeding. Voor die tijd gewoon lekker melk gegeven om

23uur!

Het CB geeft vaak verschillende adviezen is mij hier op de viva wel opgevallen...Zou gewoon doen wat je eigen moeder gevoel je ingeeft. Ieder kind is tenslotte anders, en leven niet volgens de boekjes en curves van het CB
Ik heb toen de inhoud van de fles van 23 uur verdeeld over de andere flessen, hij kreeg dus per 24 uur even veel voeding maar hij deed een uur over die laatste fles. Hij sliep overigens al wel door vanaf dat hij een week of vier was. Die fles van 23 uur heb ik met een maand of drie laten vallen/verdeeld over die andere flessen. CB was het hier overigens niet mee eens, maar mijn zoon deed het er prima op. Verder gaf ik wel in de fles van 20 uur rijstebloem, omdat ik het idee had dat het wel iets toevoegde, hij was meer verzadigd, dus meer tevreden
Bedankt voor de snelle reacties al. Onze dochter zit juist iets onder de curve, daarom vond ik het al zo gek.

En ze trekt de fles van 23.00 juist heel snel leeg dus om die af te bouwen vond ik ook al zo vreemd. Maar misschien een schepje rijstebloem erbij voor het verzadigde gevoel is dan niet eens zo gek idee?

Het is ons eerste kindje dus ben soms een beetje onzeker wat betreft de voedingen enzo.
Ik ga de fles van 23.00 inderdaad niet weglaten, ze heeft hem echt nodig en dat zie ik. Zodra er groente en fruit hapjes gegeven worden is het inderdaad vroeg genoeg.

Wat betreft die hapjes, hebben jullie allemaal vanaf 6 maanden aangehouden of al vanaf maand 5? en dan gewoon beginnen met 2 a 3 theelepeltjes na of voor de melk?
Als je dochter onder de curve zit zou ik eerder meer geven dan afbouwen. Idd wat rijstebloem erbij doen. Hoeveel voedingen krijgt ze per dag?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hoi Snoekkie, irritant hè al die tegenstrijdige adviezen! Man ik werd/wordt er af en toe helemaal gek van. Ik heb een kereltje van nu 1 die ook altijd iets onder de curve zit. Ik heb bij hem met een maand of 6 de 23:00 voeding laten vallen. Of eigenlijk heeft hij hem laten vallen want hij snurkte vanaf toen gewoon door tot de volgende ochtend. Vanaf een maand of 5 ben ik rijstebloem gaan toevoegen aan zijn fles van 19:00. Toen hij vanaf een maand of 6 bijvoeding kreeg liet hij die 23:00 fles dus vanzelf vallen. Volg je eigen gevoel, ook al is het soms lastig, jij kent je kleintje het beste! Succes!
Maar waarom heeft het cb dat geadviseerd dan?

Ik heb de late fles nooit afgebouwd, want ik ging ervan uit dat mijn zoontje hem vanzelf niet meer nodig zou hebben. Hij heeft wel tot een maand of 11 een fles Bambix (maar hij was toen al ouder) om 19:00 en een gewone fles om 23:00 gehad en ineens wilde hij niet meer.

Ik zou haar dus gewoon die fles geven -zeker als ze een beetje onder de curve zit- en er pas mee stoppen als ze hem niet meer goed leegdrinkt of gewoon niet meer wil.

Mocht je toch willen afbouwen, dan kun je steeds minder melk in de fles doen (bij fv), zodat er een scheve verhouding met water bestaat,. of gewoon steeds iets minder in de fles.
quote:Snoekkie schreef op 26 november 2008 @ 09:37:

Bedankt voor de snelle reacties al. Onze dochter zit juist iets onder de curve, daarom vond ik het al zo gek.

En ze trekt de fles van 23.00 juist heel snel leeg dus om die af te bouwen vond ik ook al zo vreemd. Maar misschien een schepje rijstebloem erbij voor het verzadigde gevoel is dan niet eens zo gek idee?

Het is ons eerste kindje dus ben soms een beetje onzeker wat betreft de voedingen enzo.

Nou dan zou ik helemaal maling hebben aan het CB! Gewoon je dochter lekker dat laatste flesje geven. Kan voor haar en haar gewicht totaal geen kwaad.

Vanaf 6 maanden krijg je andere fles voeding. Nr2 heeft een andere samenstelling. Hier moet je minder van geven ivm de mineralen die daar inzitten.

Dat is dan toch een prima tijd-reden om naast de hapjes de flesjes af te bouwen?

En voor rijstebloem moet je wel een speciale papspeen hebben, denk daar wel om.
Zij adviseerde dat omdat door de pap ons kleintje wel genoeg aan die voeding zou hebben zodat we dan de latere fles konden afbouwen. Maar ik heb dat niet zelf aangegeven hoor, ik vind die fles van 23.00 prima, en als ze hem nodig heeft, dan is dat zo.

Maar ben super blij met de reacties tot nu toe, we gaan de pap toevoegen aan de latere fles.

Louise ze krijgt 5 voedingen van 180cc water en 6 schepjes voeding
Snoekkie, onthoudt goed dat het CB advies geeft, op basis van de tien minuutjes dat ze jouw kindje zien. Jij kent je eigen baby het beste, vertrouw op je gevoel (wat prima in orde is, als ik het zo lees, niet zo onzeker joh )

Hier een meisje van bijna 9 maanden dat nog steeds de papfles tegen 12 uur krijgt, voordat we zelf naar bed gaan. Overdag krijgt ze ook nog steeds 4 papflessen. Náást de boterhammen, het fruit en het warm eten en een tussendoortje zoals een rijstewafel oid. Ze is niet dik, wel stevig, maar zit prima op haar groeicurve, ze heeft het m.i. dus écht nodig. Ze is al begonnen met lopen en is dus heel erg actief en verbruikt veel energie.

Wij zullen volgende maand ongetwijfeld ook wel weer commentaar krijgen, dat ze nu toch écht al láng op de 3 of 2 flessen dagelijks zou moeten zitten. Nouja, ik zal ze wel vragen of ze een week voor dr willen zorgen, dan houden ze gelijk op
Framboos, ik heb zo'n avent speen met 3 standen, is die oke daarvoor?
(Oja, ik moet wel zeggen dat ze hier flessen van 150 ml krijgt, geen 200 dus meer, behalve de laatste fles)
Ik moet inderdaad niet zo onzeker zijn Sarah! Weet ook niet waar dat gevoel vandaan komt. Wil het dan TE perfect of goed doen denk ik.
Nee joh Dat heeft iedere kersverse moeder Wordt standaard bij je kindje geleverd Maar vertrouw maar op jezelf hoor, je moederinstinct werkt vaak prima
quote:Snoekkie schreef op 26 november 2008 @ 10:22:

Framboos, ik heb zo'n avent speen met 3 standen, is die oke daarvoor?

Hartstikke goed! Ach, joh, ik hoef jou helemaal niets te vertellen volgens mij!

Ik vond trouwens wel het nadeel van rijstebloem dat die stukjes de speen steeds vertopte...Misschien dat dit aan mij lag, of dat mensen hiervoor nog een tip hebben?

iig succes! En iedere moeder is onzeker...Ik heb ook elke dag wel vragen die ik gelukkig hier op het forum kwijt kan!
haha oke, dan luister ik voortaan beter naar mijn eigen instinct :-)

Framboos, die stukjes had ik ook toen ik wat johannes broodpitmeel bij haar melk deed tegen het spugen.

Wat dat betreft is het forum inderdaad echt ideaal. En ook super dat er zo snel gereageerd wordt!! Dank jullie wel!
Die stukjes in de speen had ik alleen als ik de melk opwarmde in de flessenwarmer of pannetje heet water.

Of als ik de pap toevoegde nadat ik de melk al warm had gemaakt.

Ik had geen last van stukjes als ik alles bijelkaar deed en daarna in de magnetron. Misschien dat t daaraan ligt?
Kijk gewoon naar je kind wat dat betreft: als ze niet meer vanzelf wakker wordt en chagrijnig is als je haar om 23 uur uit bed haalt of weinig drinkt dan dan kun je proberen of ze doroslaapt zonder fles.
Het afbouwen van een fles is bij ons ineens gegaan, door hem weg te laten, waneer precies kan ik me niet herinneren eerlijk gezegd. Ik denk zo rond de 6 maanden.

Pap gaf ik toen nog niet. Ik ben pas na 6 maanden begonnen met bijvoeding (op advies van de kinderarts). Je hoort steeds vaker dat het beter is om er langer mee te wachten. En eerlijk gezegd vond ik het ook makkelijker. De eerste weken dat ze ineens fruit, groente enz mocht vond ik erg verwarrend en lastig en had ik het gevoel de hele dat bezig te zijn met eten geven. Met 4 maanden al hapjes schijnt te maken hebben met de ontwikkeling van de mondmotoriek, wij hebben op momenten dat we tijd hadden altijd wat lepeltjes melk gegeven, om zo toch te wennen aan het eten van een lepel.

Je krijgt waarschijnlijk binnenkort ook het advies de pap met een lepeltje te gaan geven. Wij hebben besloten dat nooit te gaan doen en geven nu nog steeds (is 1 jaar) een papfles 's ochtends. Wat dat betreft ben ik het eens met wat anderen ook schreven, het cb geeft advies op basis van gemiddelde kindjes. Ze kennen jouw kindje niet echt, jij wel.
Ik zou met 4 maanden nog helemaal niets toevoegen, dus gewoon nog even wachten met rijstebloem. Het is bijvoeding en tot 6 maanden heeft je kind (in zijn algemeenheid) daar geen behoefte aan en is alleen melk voldoende.

En onzekerheid als verse moeder krijg je er inderdaad gratis bij. Maar als het goed is ben je ook al jaren gezegend met een gezond verstand. Dat in combinatie met je moederinstinct zou toch moeten leiden tot datgene wat voor jou en je kindje het beste is.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven