Afspreken/spelen kleuter

08-09-2017 08:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie:
Heeft jullie kleuter een limiet hoe vaak hij/zij mag afspreken in de week of vaste "afspreekdagen"?

"Lange" versie:
Ons zoontje van 4 (voorjaar 4 geworden) sprak voor de vakantie al wel eens af, maar nu na de vakantie wil hij dit zo'n beetje elke dag. Natuurlijk super fijn dat hij vriendjes aan het maken is, maar... ik vind hele schooldagen al best veel voor mijn zoon. Daarnaasr vind ik het logistiek een heel gedoe dat afspreken. Meestal kan hij of vriendje niet direct vanuit school mee dus breng ik hem daarheen en haal ik hem 1,5/2 uur later weer op. En dat met een peuter en baby van 3 weken oud erbij. Misschien is dat laatste ook wel een heel issue voor mij, het gesleep met een baby. We wonen achteraf dus even met babyfoon in de hand of met wandelwagen op en neer is geen optie, ze moet altijd in/uit maxicosi en dan weer in/uit bedje.

Iemand tips/ervaringen?
Hier max twee keer per week, op de korte dagen woensdag en vrijdag.
Ophalen van school, en meestal is het spelen om en om.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies die grenzen zijn we nu dus aan het bedenken. Niet eerder over nagedacht omdat ik dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen.

Maar is dat te overzien voor een kleuter om voor de dag erna af te spreken? Volgens mij gebeurd dat hier eigenlijk helemaal niet. Daarbij zat ik te denken aan afspreken op woensdag en vrijdag en dan heb ik liever dat ze eerst thuis een boterham eten. M'n man is nog de hele maand september vrijdag vrij dus zou hij die dag uit spelen kunnen gaan.

We hebben trouwens ook 1 dag bso en als ik weer aan het werk ga komt daar nog een dag opa/oma bij.

Ik ben blij dat hij pas volgend jaar augustus kan starten met zwemles haha. Ach over een paar jaar ben ik waarschijnlijk helemaal gewend aan het taxi spelen. Helaas is zelf fietsen hier pas met een jaar of 11-12 een optie.
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
08-09-2017 10:30
Niet in beton gegoten, maar pakweg maximaal 1x door de week en 1x in het weekend. Maar in de praktijk is het meestal minder omdat het gewoon niet altijd handig uitkomt. Hij is overigens vijf jaar en zit in groep 3. We wonen achteraf en hebben geen auto, dus als ze uit school bij ons willen spelen moet ik dat vooraf weten zodat ik de fietskar aankoppel met ophalen (ga ik niet altijd meeslepen, en ze hebben nog niet de leeftijd om dit soort afstanden zelf te fietsen). En hij heeft nog muziekles en zwemles en bso en wij hebben natuurlijk nog werk en een baby. En dat geldt net zo goed voor de andere kinderen en ouders. Dus het is niet altijd handig te regelen.

Elke dag zit er hier ook dus echt niet in en al zou het wel handig te regelen zijn, dan nog zou het niet mogen want dat trekt hij niet. Hij stort nu al af en toe in van moeheid...

Als ze ouder zijn en gewoon zelf fietsen en ook zelf weer naar huis mogen/kunnen fietsen wordt het een stuk makkelijker denk ik.
Zeker weten, wij wonen in het dorp en ook vlakbij school, Oudste gaat soms alvast naar school, en gaat met speelafspraakjes in de buurt zelfstandig. Ik spreek alleen met de ouder van het andere kind af wanneer hij uiterlijk weer naar huis moet, soms via de app.

Overigens heb ik ook de regel als er hier al iemand komt spelen dan het liefst de ander uit spelen. Kan niet altijd en ze hebben ook allebei vriendjes die ook broertjes zijn. Soms 'ruilen' we kinderen en soms heb ik ze ook allebei hier.
Jij bepaald. Zonder je daar schuldig over te moeten voelen. Iedereen redeneert hierin anders en iedereen kan andere dingen aan.

Hier spelen enkel op korte dagen.
Meteen vanuit school, inclusief lunch hier of bij de ander thuis.

Afspraak graag voorbereid/gepland. Dus niet uit school komen en dan te horen krijgen dat een kind meegaat. Ik zorg ervoor dat ik de contactgegevens van ouders heb en dan komt een afspraak in orde, later in de week of week erna.

1 kind tegelijk, dus niet meerdere kinderen per afspraak hier thuis.

Ik zie velen die op de bonnefooi kinderen meenemen. Of meerdere kinderen. Heel eerlijk, ik "trek" dat niet.

Afgelopen jaar zijn afspraken er bij ingeschoten. Het ging slecht met mij en ik kon het echt niet aan.
Ik voel me daarover schuldig naar mijn kind toe. Gun kind echt die afspraken en vriendjes en vriendinnetjes. Je voelt je als moeder te kort schieten. Echter wat had ik moeten doen? Kindjes meenemen en dan hier thuis zitten met mijn handen in het haar? Dus keuzes gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
08-09-2017 09:29
Ik doe het meestal om en om, de ene dag niet en de andere dag wel. En misschien kun je eens de andere ouder vragen of ze jouw kind thuis willen brengen. Mijn dochter sprak wel eens met een kindje af wiens moeder gastouder is. Vanzelfsprekend bracht ik dat meisje dan zelf eventjes thuis i.p.v. dat haar moeder met een aantal kleintjes mijn kant op moest komen.
Ja dat doe ik ook wel. als de ander geen vervoer heeft is het voor mij makkelijker met de auto. Ik zou het vragen, ik zou dat geen punt vinden hoor. met een kleintje is het sneller een heel gedoe.
Don't cry, buy a bag and move on.
Sterker nog, ik breng kinderen die hier spelen graag zelf naar huis. Ik bepaal dan namelijk de tijd, de gang van zaken en hor laat ik buiten sta.

Bij afhalen door andere ouders blijft het gezelschap vaak nog hangen, met broertjes/zusjes, kinderen die jengelen en moeilijk doen etc.

Ik realiseer me dat veel ook aan mij ligt. Aan mijn gemoedstoestand. Echter daarom schreef ik reeds......keuzes maken. Handelen naar hetgeen jij aankunt en nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik breng de kinderen niet altijd naar huis, maar zeker toen ze zo klein waren waarschuwde ik wel dat papa of mama er binnenkort aan zou komen. Anders moest ik zo'n kind uit z'n spel halen en dan was het meestal bingo, huilen, jengelen, niet mee naar huis willen etc. Tegenwoordig doe ik dat nog steeds, even waarschuwen, zodat ze even samen kunnen opruimen. Maar inderdaad, volg je gevoel. Uiteindelijk zit jij namelijk ook met de sh*t als je kind te moe is van het afspreken, niet willen eten, niet naar bed willen etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Dochter (5) spreekt ook zo'n 2x per week af, en dat vind ik ook de max. Zeker omdat ze nog steeds alleen hier wil afspreken, en ik niet zo'n zin heb steeds andere kinderen over de vloer te hebben. Daarbij wil oudere zus ook hier afspreken én ben ik 31 weken zwanger dus ik ben er soms wel klaar mee ja. Sinds een paar weken speelt ze nu (onder lichte dwang ;-) ) héél soms bij een ander.

Thuisbrengen doe ik niet aan, en ze gaan altijd mee uit school. Qua tijd houd ik op deze leeftijd max 2 uur aan, dan zijn ze er wel klaar mee merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier op school gaan de kinderen altijd rechtstreeks mee. Op woensdagmiddag en vrijdagmiddag eten ze dan bij het vriendje. Ze worden dan ergens in de loop van de middag opgehaald. Gelukkig maar want 2x halen/brengen op een middag zou ik echt te veel vinden om vaak te doen.
Inmiddels zijn mijn oudste kinderen oud genoeg om overal zelfstandig heen te gaan & de jongste heeft nog geen speelafspraken dus dat is lekker rustig.
Maar anders zou ik het wel beperken, zeker als je en moet halen en moet brengen. Dat is gewoon vrij veel op een middag.

Hier spelen de kleuters trouwens ook gewoon veel op straat met vriendjes uit de buurt dus geen speelafspraakje betekend ook niet de hele middag alleen hoeven te spelen.

Ik zou inderdaad zeggen 2 of 3 x per week en dan verdelen hier en daar.
Afspraak misschien in het voren maken zodat je de kinderen gelijk kan halen/brengen.
Oudste is 5 en heeft 2x in de week zwemles waarvoor we om 16:30 weg moeten, die dagen vind ik niet goed als ie afspreekt, dan zit er helemaal geen rustmoment meer in een lange drukke dag. Blijven er 3 dagen over die kunnen. Er wordt echter nooit 3x per week afgesproken. In de praktijk zit 75% van zijn klas op dinsdag op de BSO, op vrijdag is ie vaak erg moe. Blijft 1 a 2 keer in de week over en dat is prima te handelen.
Valia_1 schreef:
08-09-2017 14:49
Hier op school gaan de kinderen altijd rechtstreeks mee. Op woensdagmiddag en vrijdagmiddag eten ze dan bij het vriendje. Ze worden dan ergens in de loop van de middag opgehaald. Gelukkig maar want 2x halen/brengen op een middag zou ik echt te veel vinden om vaak te doen.
Inmiddels zijn mijn oudste kinderen oud genoeg om overal zelfstandig heen te gaan & de jongste heeft nog geen speelafspraken dus dat is lekker rustig.
Maar anders zou ik het wel beperken, zeker als je en moet halen en moet brengen. Dat is gewoon vrij veel op een middag.

Hier spelen de kleuters trouwens ook gewoon veel op straat met vriendjes uit de buurt dus geen speelafspraakje betekend ook niet de hele middag alleen hoeven te spelen.

Ik zou inderdaad zeggen 2 of 3 x per week en dan verdelen hier en daar.
Afspraak misschien in het voren maken zodat je de kinderen gelijk kan halen/brengen.
Echt, altijd elders en niet bij jou? Wat een genot!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt nog voor het delen van jullie ervaringen.

We hadden besloten woensdag en vrijdag om te dopen tot speeldag. Gaf maandag geen gezeur gelukkig en dinsdag bso dus vanmiddag dacht ik nou zeg het maar eens... je raad het al geen afspraakje. Nou prima, vrijdag weer een mogelijkheid (en dan is m'n man vrij, dus stuk makkelijker). Misschien was het ook wel iets van de eerste weken dat ie weer even met "iedereen" gespeeld wilde hebben.
Mijn dochter heeft dit ook. Ze heeft deze week 2x ergens gespeeld en morgenmiddag komt er iemand bij ons spelen. Ik merk dat ze het goed trekt allemaal dus daar maak ik me geen zorgen verder om. Ivm jullie baby zou ik het wel iets inperken tot 2x per week, misschien je kindje één dag ergens en dan bij jou thuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven