Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
lilalinda schreef:
12-04-2018 09:18
het probleem, is dat die onderzoeken slecht uit te voeren zijn.
Je kunt moeilijk 'blind' 1 groep een tijd lang extra veel vitamine a voeren en kijken wat het effect is.
Dat kan alleen door langdurig volgen van groepen.

Waarbij wat jij zoekt lastig is, omdat de laatste jaren veel voedingsmiddelen toegevoegde vitamine hebben, omdat mensen denken dat dat gezonder is.
"nu met Vitamine A"
(nou jottum)
Je mag niet eens een groep een potentiële gevaarlijke vitamine geven als je al weet dat dit kwaad kan.
fashionvictim schreef:
12-04-2018 10:40
Heeft TO ooit nog gereageerd op mijn vraag of ze dit dieet al eens met het consultatiebureau of de huisarts had besproken?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een huisarts niet direct enorme alarmbellen hoort als hij dit relaas hoort.
Dat vroeg ik me ook af. Ik denk niet dat het consultatiebureau van dit voedingspatroon afweet. Je hoeft natuurlijk niet onder ede te vertellen wat je je kind werkelijk te eten geeft.
Ik denk dat over het effect van nutriënten op de werking van het menselijk lichaam nog niet alles ontdekt is.
Het zou bijvoorbeeld best weleens kunnen dat vitamine a niet giftig is zolang je het (ik noem maar even wat) combineert met vitamine d en voldoende vet.
Zo vind ik het bvb opvallend en ook interessant dat wij nu foliumzuur slikken en dat je kunt lezen dat je niet aan voldoende foliumzuur kunt komen via voeding, behalve als je lever eet, want daar zit wél voldoende foliumzuur in voor zwangere vrouwen. Maar dat mag dan weer niet omdat men bang is voor een teveel aan vitamine a.
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat juist in dat voedingsmiddel wat zorgt dat een baby geen open ruggetje krijgt, iets zit waardoor een zwangere vrouw het niet mag eten.
Vroeger bestonden tabletten met foliumzuur niet en misschien zijn de vitamine a supplementen wel inderdaad slecht, maar de natuurlijke variant niet vanwege dat er ook nog andere vitaminen/mineralen/sporenelementen of enzymen in zitten en heeft de wetenschap dat tot nu toe nog niet ontdekt.

Intussen snap ik best dat het zekere voor het onzekere wordt genomen.

Toch is het ook volgens het voedingscentrum niet de bedoeling dat we bang worden van een paar plakjes leverworst.
fashionvictim schreef:
12-04-2018 10:40
Heeft TO ooit nog gereageerd op mijn vraag of ze dit dieet al eens met het consultatiebureau of de huisarts had besproken?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een huisarts niet direct enorme alarmbellen hoort als hij dit relaas hoort.

TO reageert überhaupt niet meer. Die heeft haar ivoren torentje afgesloten en hoort enkel nog het geruis van het gepeupel met ongezonde kinderen.
I wanna live my life with the volume full!
shisha schreef:
12-04-2018 11:17

Eigenlijk vind ik het best vreemd dat juist in dat voedingsmiddel wat zorgt dat een baby geen open ruggetje krijgt, iets zit waardoor een zwangere vrouw het niet mag eten.
haal je niet dingen door elkaar?
Foliumzuur is B11, geen vitamine A
shisha schreef:
Ik denk dat over het effect van nutriënten op de werking van het menselijk lichaam nog niet alles ontdekt is.
Het zou bijvoorbeeld best weleens kunnen dat vitamine a niet giftig is zolang je het (ik noem maar even wat) combineert met vitamine d en voldoende vet.
Zo vind ik het bvb opvallend en ook interessant dat wij nu foliumzuur slikken en dat je kunt lezen dat je niet aan voldoende foliumzuur kunt komen via voeding, behalve als je lever eet, want daar zit wél voldoende foliumzuur in voor zwangere vrouwen. Maar dat mag dan weer niet omdat men bang is voor een teveel aan vitamine a.
Vroeger bestonden tabletten met foliumzuur niet en misschien zijn de vitamine a supplementen wel inderdaad slecht, maar de natuurlijke variant niet vanwege dat er ook nog andere vitaminen/mineralen/sporenelementen of enzymen in zitten en heeft de wetenschap dat tot nu toe nog niet ontdekt.

Intussen snap ik best dat het zekere voor het onzekere wordt genomen.

Toch is het ook volgens het voedingscentrum niet de bedoeling dat we bang worden van een paar plakjes leverworst.

Natuurlijk is nog niet alles ontdekt. Wetenschap staat nooit stil. En misschien wordt over een paar jaar ontdekt dat vitame a prima in grotere hoeveelheden ingenomen kan worden. Of niet. Het Voedingscentrum verandert haar adviezen ook regelmatig, op basis van de wetenschap. Eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren bij websites zoals de Groene Vrouw. Die websites vind ik vooral eng omdat ze zo volharden in hun eigen gelijk. Tegenspraak wordt niet geduld.

Maar goed, misschien blijkt over 4 jaar dat soylent green toch het allerbeste is voor de mens...
lilalinda schreef:
12-04-2018 11:36
ja tuurlijk. Wat een kolder weer
lilalinda schreef:
12-04-2018 11:36
.
Shisha zegt in deze toch dat het allebei voorkomt in lever en dat het dus bijzonder is dat de natuur kennelijk zo slecht geregeld is of dat het zo zou kunnen zijn dat vit. A in combinatie met B11 minder problemen op zou leveren. En dat is misschien best een punt, dat mogelijk al is onderzocht, mogelijk ook niet. Want er is nog veel onbekend, er is ook veel bekend.
Later is nu
shisha schreef:

Foliumzuur zorgt er niet voor dat een baby geen open ruggetje krijgt, het zorgt dat DE KANS dat dat gebeurt kleiner wordt.

En verder klinkt het natuurlijk allemaal heel mooi, dat we ooit mss wel weer andere dingen ontdekken dan wat we nu weten. Dat is namelijk een waarheid als een koe.
Maar om dan de huidige kennis niet serieus te nemen, daar gaat het fout. Want NU hebben we niet anders dan de huidige kennis. Als je dus NU dingen beweert die NU niet zijn aangetoond beweer je dus gewoon onzin.
Prima om in je achterhoofd te houden dat wetenschap niet statisch is en het dus best zo kan zijn dat over een aantal jaar andere adviezen worden gegeven, maar daarmee zijn de huidige adviezen NU geen onzin.
En niet-wetenschappelijke adviezen blijven onzin.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
12-04-2018 12:46
Foliumzuur zorgt er niet voor dat een baby geen open ruggetje krijgt, het zorgt dat DE KANS dat dat gebeurt kleiner wordt.

En verder klinkt het natuurlijk allemaal heel mooi, dat we ooit mss wel weer andere dingen ontdekken dan wat we nu weten. Dat is namelijk een waarheid als een koe.
Maar om dan de huidige kennis niet serieus te nemen, daar gaat het fout. Want NU hebben we niet anders dan de huidige kennis. Als je dus NU dingen beweert die NU niet zijn aangetoond beweer je dus gewoon onzin.
Prima om in je achterhoofd te houden dat wetenschap niet statisch is en het dus best zo kan zijn dat over een aantal jaar andere adviezen worden gegeven, maar daarmee zijn de huidige adviezen NU geen onzin.
Dit. Heel raar om je kind dan bloot te stellen aan de ons bekende risico's op basis van het gevoel dat er ooit misschien wel het tegendeel bewezen wordt.
Solomio schreef:

Mooi gezegd!
Solomio schreef:

Ook ik heb to afgeraden om elke dag zo veel eidooiers te geven aan haar kind en haar aangeraden om meer variatie aan te brengen door bvb havermoutpap te geven en yoghurt.

Maar to is hier al een tijdje niet meer en ik vind de materie gewoon zowiezo interessant.
Solomio schreef:

Dit dus! Blijft voor mij de vraag of kind van to oa teveel vit a binnenkrijgt met de dagelijkse voeding die ze vermeld in de op. Daarnaast krijgt kind ook linzensoep en promoot to leverworst. Als ik het goed begrepen heb allemaal. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vit a is volgens het voedingscentrum 300 microgram voor kinderen van 1 t/m 2 jaar. Als je je over het algemeen aan die standaard houdt kan het niet zoveel kwaad lijkt mij om de ene dag 50 microgram binnen te krijgen en de volgende dag 4/500. Maar dagelijks teveel kan wel zeker kwaad.

Ik ga zelf maar eens aan het rekenen want ik ben heel benieuwd wat kind teveel en/of te weinig binnen krijgt over het algemeen en wat daar schadelijk aan is. Op het eerste gezicht lijkt het mij dat ze vooral teveel vit a en vitamine k binnenkrijgt. Hoop nog steeds dat iemand met verstand hierover het uit wil rekenen omdat rekenen me niet meer zo goed afgaat na mijn infarct. Maar ik ben hier ontzettend nieuwsgierig naar!
normandina schreef:
12-04-2018 14:31
Dit dus! Blijft voor mij de vraag of kind van to oa teveel vit a binnenkrijgt met de dagelijkse voeding die ze vermeld in de op. Daarnaast krijgt kind ook linzensoep en promoot to leverworst. Als ik het goed begrepen heb allemaal. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vit a is volgens het voedingscentrum 300 microgram voor kinderen van 1 t/m 2 jaar. Als je je over het algemeen aan die standaard houdt kan het niet zoveel kwaad lijkt mij om de ene dag 50 microgram binnen te krijgen en de volgende dag 4/500. Maar dagelijks teveel kan wel zeker kwaad.

Ik ga zelf maar eens aan het rekenen want ik ben heel benieuwd wat kind teveel en/of te weinig binnen krijgt over het algemeen en wat daar schadelijk aan is. Op het eerste gezicht lijkt het mij dat ze vooral teveel vit a en vitamine k binnenkrijgt. Hoop nog steeds dat iemand met verstand hierover het uit wil rekenen omdat rekenen me niet meer zo goed afgaat na mijn infarct. Maar ik ben hier ontzettend nieuwsgierig naar!
Onbekend is of te veel vitamine K schadelijk is. In de praktijk komt een teveel aan vitamine K niet voor. Mensen die bloedverdunners of antistollingsmiddelen gebruiken, moeten goed opletten hoeveel vitamine K ze binnenkrijgen. Een te veel kan van invloed zijn op de werking van het middel.
shisha schreef:
12-04-2018 14:36
Onbekend is of te veel vitamine K schadelijk is. In de praktijk komt een teveel aan vitamine K niet voor. Mensen die bloedverdunners of antistollingsmiddelen gebruiken, moeten goed opletten hoeveel vitamine K ze binnenkrijgen. Een te veel kan van invloed zijn op de werking van het middel.
Dat weet ik, slik zelf bloedverdunners. In de praktijk komt het ook zelden voor denk ik dat een kind van 20 maanden gemiddeld op dagelijkse basis 4 rauwe eierdooiers, avocado, banaan en zoete aardappel krijgt. We hebben het hier dan ook over een uitzondering.
Driewieler01 schreef:
09-04-2018 14:18
Risico is echt overschat, ik eet al jaren de dooier rauw, nooit wat gehad.
En waarom met mate, kan je me vertellen waar kind dan te veel van krijgt?

Cholesterol.
Zijn jullie wel eens geprikt hierop?
I wanna live my life with the volume full!
Suiker zal niet direct slecht zijn maar is in tegenstelling tot vet wel verslavend.
Voor mij althans. Ik eet nu dus ook koolhydraatarm omdat ik ten einde raad was en als ik begin aan suikerrijk voedsel zit er bij mij geen rem meer op.
Mth85 schreef:
12-04-2018 16:54
Suiker zal niet direct slecht zijn maar is in tegenstelling tot vet wel verslavend.
Voor mij althans. Ik eet nu dus ook koolhydraatarm omdat ik ten einde raad was en als ik begin aan suikerrijk voedsel zit er bij mij geen rem meer op.
Suiker is niet fysiek verslavend (zoals bijv drugs).
Wat die rem betreft: herkenbaar, maar daar ging het hier niet over.

David Dunning
Eidde schreef:
12-04-2018 16:37
Cholesterol.
Volgens mij is ondertussen ontkracht dat eieren slecht zijn voor je cholesterol, ze bevatten namelijk ook/voornamelijk de 'goede' vorm van cholesterol. Meen ik mij te herinneren in ieder geval maar ik weet het niet 100% zeker. En het is hoe dan ook alleen maar getest op volwassenen dus of dat ook voor een kind geldt weet ik niet.

In ieder geval is salmonella wel een reden dat je een klein kind geen rauw ei mag geven. Nog afgezien van dat 4 rauwe eierdooiers per dag vrij bizar en eenzijdig is.
Eidde schreef:
12-04-2018 16:37
Cholesterol.
Achterhaald.
Zalmsnipper schreef:
12-04-2018 18:14
Achterhaald.
Hahahahaha echt niet
MaryCrawley schreef:
12-04-2018 17:37
Volgens mij is ondertussen ontkracht dat eieren slecht zijn voor je cholesterol, ze bevatten namelijk ook/voornamelijk de 'goede' vorm van cholesterol. Meen ik mij te herinneren in ieder geval maar ik weet het niet 100% zeker. En het is hoe dan ook alleen maar getest op volwassenen dus of dat ook voor een kind geldt weet ik niet.

In ieder geval is salmonella wel een reden dat je een klein kind geen rauw ei mag geven. Nog afgezien van dat 4 rauwe eierdooiers per dag vrij bizar en eenzijdig is.
De goede heffen de slechte op. Maar vier eieren per dag en een avocado en roomboter is te vet en veel te eenzijdig. Een kind heeft ook koolhydraten nodgi zodat de hersenen kunnen werken
S-Meds schreef:
12-04-2018 18:15
Hahahahaha echt niet
Echt wel. Zal later bronnen zoeken.

Nu eerst eten.

Trouwens ik vind 4 eierdooiers per dag ook veel te veel voor een kind van nog geen 2.
MaryCrawley schreef:
12-04-2018 17:37

Qua cholesterol zou ik me niet zoveel zorgen maken na alles wat ik hierover gelezen heb na mijn herseninfarct (oa de cholesterol leugen van W Hartenbach en verschillende wetenschappelijke onderzoeken wb cholesterol, statines en farmacie). Vooral de mogelijke overdosering van vnl vit a en k maak ik me zorgen om. Daarnaast pas om een mogelijke besmetting met salmonella, iets wat ook niet denkbeeldig is in deze situatie zoals iemand ons al voor rekende. Daarnaast denk ik dat eidooiers vnl bedoeld zijn om een kuiken, wat zich in enkele weken ontwikkeld van een rood puntje naar een complete mini kip. Daarna hebben ze de dooier niet meer nodig. Zo werkt de natuur ongeveer.

Dus, ten eerste; een dooier is sowieso niet voor mensen bedoelt, laat staan 4. In een dooier zitten enorm veel goede stoffen (hou kan het ook anders als daar binnen enkele weken een kip uit moet groeien?) Die dooier is aangepast op een kip in wording, niet op een kind van 2 jaar. Er zijn geen onderzoeken te vinden over wat 4 rauwe eidooiers teweeg brengen in een 2 jarig kind omdat dit nagenoeg nooit voorkomt, in welke stam, volk of kolonie waar ter wereld ook.

Er zijn wel recente wetenschappelijke onderzoeken die de gevolgen van tekorten of overdosering van bepaalde voedingstoffen hebben aangetoond. En daar moeten we het mee doen voor nu en een ieder die zelfbenoemde kwakkerts volgen met de nieuwste "superfoods" die bijna dagelijks achterhaald en zelfs schadelijk bevonden worden, en erger nog toepassen op hun kind, is gevaarlijk bezig.

Al eerder gezegd in dit topic; kind krijgt zgn uber gezond voer, geprakte banaan met rauwe dooier in dit voorbeeld, en ouders vreten zich des, avonds vol met alles wat kind niet mag. Totale voedselgekte heden ten dage, geen wonder dat kinderen ondervoed raken! Ik lees hier zo vaak over huilbaby's, en als ik dan lees dat ze op uur en tijd afgemeten voeding krijgen denk ik echt; gelukkig niet mijn tijd. We deden dan een schep rijstebloem in de fles of wat dan ook. Overmatig huilen betekende naast te warm/koud/luier vnl honger. Vanaf 8 maanden aten de kinderen van toen al met de pot mee, aardappeltje, groente,vlees/vis apart, zonder zout. Brinta als ontbijt, boterham met appelstroop of pindakaas als lunch en tussendoor een ligakoek met banaan en sinaasappel. Geheel achterhaald maar wat sliepen ze goed met hun volle buikjes.

Maar ach, dat is allang vervlogen tijd, glutenvrij, tarwegras en sojapap met hennep en blijkbaar nu ook nog 4 rauwe dooiers is hip. Vooral bij de trendvolgers die geen enkel benul meer hebben van goede voeding en de behoefte per leeftijd. Ik vind het ziek, zielig schadelijk en totaal doorgeslagen.
Zalmsnipper schreef:
12-04-2018 18:17
Echt wel. Zal later bronnen zoeken.

Nu eerst eten.

Trouwens ik vind 4 eierdooiers per dag ook veel te veel voor een kind van nog geen 2.
Eieren verhogen het 'slechte' cholesterol.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... terol.aspx

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven