Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Zalmsnipper schreef:
12-04-2018 18:17
Echt wel. Zal later bronnen zoeken.

Nu eerst eten.

Trouwens ik vind 4 eierdooiers per dag ook veel te veel voor een kind van nog geen 2.
Het enige verschil is dat men tegenwoordig een onderscheid maakt tussen goed en slecht cholesterol, veel goed cholesterol kan het slechte opheffen. Maar is je totaal te hoog dan ben je risico voor cardiologie
MaryCrawley schreef:
12-04-2018 17:37
Volgens mij is ondertussen ontkracht dat eieren slecht zijn voor je cholesterol, ze bevatten namelijk ook/voornamelijk de 'goede' vorm van cholesterol. Meen ik mij te herinneren in ieder geval maar ik weet het niet 100% zeker. En het is hoe dan ook alleen maar getest op volwassenen dus of dat ook voor een kind geldt weet ik niet.
Die ontkrachting komt bij de eierindustrie vandaan. Wat expert Martijn Katan hierover schrijft:
"Wie schetst dus de beroering toen in 2015 een officiële commissie van Amerikaanse deskundigen het advies tot beperking van eieren afschafte. De wetenschappers hadden namelijk de wetenschappelijke literatuur laten doorzoeken en daarbij was geen verband gevonden tussen de hoeveelheid cholesterol in eten en die in het bloed. Hoe kon dat? Uit de kleine lettertjes bleek dat voor deze commissie de wetenschap begon in 1998. Wat er voor die tijd was onderzocht stond wel in dikke boeken in de kelders van bibliotheken maar was grotendeels niet online. De commissie vond het te duur en te tijdrovend om daar allemaal fotokopieën van op te vragen en die door te lezen. Wie echter alleen eierstudies leest van na 1998 vindt vooral publicaties van de eierindustrie. Die richten hun studies zo in dat er nooit een duidelijk effect van eieren op cholesterol uitkomt. Sommige wetenschappers voelen zich gedwongen daaraan mee te werken, ze moeten samenwerken met bedrijven anders krijgen ze geen geld, en zo komen de publicaties in het wetenschappelijke circuit. De degelijke, onafhankelijke studies die aantoonden dat eieren het cholesterol wèl verhogen zijn grotendeels van voor 1998. Tegen die tijd was het antwoord genoegzaam bekend en dan ga je als serieuze wetenschapper iets anders doen."

Bron:https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/10/ho ... 5-a1580735
(Ook interessant trouwens voor mensen die roepen dat roomboter zoveel gezonder zou zijn dan margarine.)
Zalmsnipper schreef:
12-04-2018 18:14
Achterhaald.
.
Als je dooier én wit eet, volgens mij. Cholesterol zit juist in de dooier.

Maar goed, TO komt never nooit niet terug.
Later is nu
28 (rauwe!!!!) eidooiers per week , elke week. Kind heeft een nieuwe lever nodig voor de vierde verjaardag.

En waar is de variatie? Elke dag weer hetzelfde? Gegarandeerd recept om een kind met een eetstoornis te 'creëren'
nicole123 schreef:
12-04-2018 19:18
Die ontkrachting komt bij de eierindustrie vandaan.
Ah, dat wist ik niet :)
S-Meds schreef:
12-04-2018 18:15
Hahahahaha echt niet
Echt wel, en mn het verschil tussen hdl en ldl. Maar dan moeten we oa helemaal terug naar de uitvinding van margarine en de invloed daarvan op de volksgezondheid. De totaal acceptabele cholesterolwaarde voor medicie is afgelopen decennia ongeveer gezakt van 7.6 naar 4.8 met als gevolg dat zelfs jonge vrouwen zonder medische indicatie statines voorgeschreven krijgen. Zie de (wetenschappelijke) debatten hierover op google en tros radar.
Mijn hdl en ldl waardes vielen binnen de geldende norm van nu, toch kreeg ik vanuit het protocol statines voorgeschreven na mijn herseninfarct. . Ik kreeg al vrij snel klachten, heb me erin verdiept en heb die invaliderende troep weggegooid. Met de complimenten van mijn huisarts. Maar goed, laten we ons vooral niet focussen op cholesterol in deze discussie, dat is met name iets wat eventueel op de lange termijn kwaad kan. Ik maak me op korte termijn meer zorgen wat dit kind betreft over het overschot van bepaalde vitaminen.
S-Meds schreef:
12-04-2018 18:15
Hahahahaha echt niet
"Achterhaald", is een geintje
Omdat TO, bij alle wegenschap die wij aanhaalden riep, dat het achterhaald was
lillyswereld schreef:
12-04-2018 19:31
28 (rauwe!!!!) eidooiers per week , elke week. Kind heeft een nieuwe lever nodig voor de vierde verjaardag.

En waar is de variatie? Elke dag weer hetzelfde? Gegarandeerd recept om een kind met een eetstoornis te 'creëren'
Niet zo overdrijven hoor! Kind krijgt ook 1 keer pw linzensoep en leverworst. Voor de broodnodige vit a. En regelmatig een glaasje sinaasappelsap, voor de c. Gelukkig maar, je wilt zo'n jong kind toch niet tekort doen he?
normandina schreef:
12-04-2018 20:03
Niet zo overdrijven hoor! Kind krijgt ook 1 keer pw linzensoep en leverworst. Voor de broodnodige vit a. En regelmatig een glaasje sinaasappelsap, voor de c. Gelukkig maar, je wilt zo'n jong kind toch niet tekort doen he?
Vergeet de humus niet :yum:
SallySpectra schreef:
12-04-2018 20:06
Vergeet de humus niet :yum:
Och God ja, de humus vergeten ( puur psychisch denk ik, walgelijke flauwe drap, blergh) Van kikkererwten, ook weer een bron van vit a.
Zie het zo voor me; als kind slaapt zelf een halve pot nutella leeglepelen, pak hagelslag aan je murf en de overgebleven paaseitjes naar binnen sloeken. Want ja, dat gif geef je je kind niet toch?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19369056
En
https://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539

Ik geloof niet dat hoog 'slecht' cholesterol in basis wordt veroorzaakt door het eten van voedingsmiddelen met cholesterol. Dat vindt het voedingscentrum overigens ook. Niet dat ik het voedingscentrum nu zo hoog aansla met hun commerciële gedreven groene vinkjes en hun schijf van 5.

Ik denk ook niet dat kinderen perse brood of koekjes nodig hebben om gezond groot te worden. Wel denk ik dat het dieet wat TO haar kind geeft niet gezond kan zijn (28 eieren per week is genoeg voor een heel dorp).
normandina schreef:
12-04-2018 19:09
Qua cholesterol zou ik me niet zoveel zorgen maken na alles wat ik hierover gelezen heb na mijn herseninfarct (oa de cholesterol leugen van W Hartenbach en verschillende wetenschappelijke onderzoeken wb cholesterol, statines en farmacie). Vooral de mogelijke overdosering van vnl vit a en k maak ik me zorgen om. Daarnaast pas om een mogelijke besmetting met salmonella, iets wat ook niet denkbeeldig is in deze situatie zoals iemand ons al voor rekende. Daarnaast denk ik dat eidooiers vnl bedoeld zijn om een kuiken, wat zich in enkele weken ontwikkeld van een rood puntje naar een complete mini kip. Daarna hebben ze de dooier niet meer nodig. Zo werkt de natuur ongeveer.

Dus, ten eerste; een dooier is sowieso niet voor mensen bedoelt, laat staan 4. In een dooier zitten enorm veel goede stoffen (hou kan het ook anders als daar binnen enkele weken een kip uit moet groeien?) Die dooier is aangepast op een kip in wording, niet op een kind van 2 jaar. Er zijn geen onderzoeken te vinden over wat 4 rauwe eidooiers teweeg brengen in een 2 jarig kind omdat dit nagenoeg nooit voorkomt, in welke stam, volk of kolonie waar ter wereld ook.

Er zijn wel recente wetenschappelijke onderzoeken die de gevolgen van tekorten of overdosering van bepaalde voedingstoffen hebben aangetoond. En daar moeten we het mee doen voor nu en een ieder die zelfbenoemde kwakkerts volgen met de nieuwste "superfoods" die bijna dagelijks achterhaald en zelfs schadelijk bevonden worden, en erger nog toepassen op hun kind, is gevaarlijk bezig.

Al eerder gezegd in dit topic; kind krijgt zgn uber gezond voer, geprakte banaan met rauwe dooier in dit voorbeeld, en ouders vreten zich des, avonds vol met alles wat kind niet mag. Totale voedselgekte heden ten dage, geen wonder dat kinderen ondervoed raken! Ik lees hier zo vaak over huilbaby's, en als ik dan lees dat ze op uur en tijd afgemeten voeding krijgen denk ik echt; gelukkig niet mijn tijd. We deden dan een schep rijstebloem in de fles of wat dan ook. Overmatig huilen betekende naast te warm/koud/luier vnl honger. Vanaf 8 maanden aten de kinderen van toen al met de pot mee, aardappeltje, groente,vlees/vis apart, zonder zout. Brinta als ontbijt, boterham met appelstroop of pindakaas als lunch en tussendoor een ligakoek met banaan en sinaasappel. Geheel achterhaald maar wat sliepen ze goed met hun volle buikjes.

Maar ach, dat is allang vervlogen tijd, glutenvrij, tarwegras en sojapap met hennep en blijkbaar nu ook nog 4 rauwe dooiers is hip. Vooral bij de trendvolgers die geen enkel benul meer hebben van goede voeding en de behoefte per leeftijd. Ik vind het ziek, zielig schadelijk en totaal doorgeslagen.

Helemaal eens. Goed geschreven.
I wanna live my life with the volume full!
Zelfs de ei promotie beweging houdt het bij 'elke dag een eitje'. Eventueel een keer twee. Ei is gezond, daar ben ik ook van overtuigd. Water ook. Maar van 7 liter achter elkaar drinken ga je ook hartstikke dood.
I wanna live my life with the volume full!
Eidde schreef:
12-04-2018 20:45
Zelfs de ei promotie beweging houdt het bij 'elke dag een eitje'. Eventueel een keer twee. Ei is gezond, daar ben ik ook van overtuigd. Water ook. Maar van 7 liter achter elkaar drinken ga je ook hartstikke dood.
Niks is gif en alles is gif, de mate bepaalt.
normandina schreef:
12-04-2018 20:53
Niks is gif en alles is gif, de mate bepaalt.
Alleen zijn sommige zaken in miniscule doses al gif
amarna schreef:
12-04-2018 10:16
Uit dit artikel:

'Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je vaak lever eet of hooggedoseerde supplementen slikt. Voor peuters en kleuters wordt geadviseerd het gebruik van leverproducten te beperken'

Er wordt niet geadviseerd helemaal geen leverprodukten te eten. Af en toe een plakje leverworst of een boterham ( :facepalm: ) met leverpastei kan geen kwaad, lijkt me.
Smeerworst, leverworst en (smeer)kaas staan tegenwoordig op de zogenaamde niet-doen-lijst voor kinderen van het Voedingscentrum.
lilalinda schreef:
12-04-2018 21:05
Alleen zijn sommige zaken in miniscule doses al gif
Als je daaronder blijft weer niet. Zelfs gif kan, afhankelijk van de dosis, levensreddend zijn. Als je boven de wetenschappelijk aangetoonde normen gaat begeef je je al snel op glad ijs. Iets waar je al zeker niet mee experimenteert op afhankelijke baby"s. Wat ik al zei; in weze is alles gif en niks is gif, de dosis bepaalt.
Dosis sola facit venenum, Paracelsus, grondlegger van de toxicologie.
Eidde schreef:
12-04-2018 20:45
Dit ja. Het spastisch indelen van voedingsmiddelen in 'superfood' (en die dan in overmaat gaan eten) en 'ongezond' (en die dan mijden alsof je er direct dood aan gaat) maakt meer kapot dan veel mensen denken. Fysiek (overschot of tekort aan bepaalde stoffen) dan wel psychisch (obsessie met eten / eetstoornis).
normandina schreef:
12-04-2018 22:11
Zelfs gif kan, afhankelijk van de dosis, levensreddend zijn. Als je boven de wetenschappelijk aangetoonde normen gaat begeef je je al snel op glad ijs. Iets waar je al zeker niet mee experimenteert op afhankelijke baby"s. Wat ik al zei; in weze is alles gif en niks is gif, de dosis bepaalt.
dat weet ik hoor
Maar omdat ik niet alles de minimale/maximale dosis weet, houd ik me graag aan de wetenschap en geloof ik niet in blogjes.
shisha schreef:
12-04-2018 13:41
Ook ik heb to afgeraden om elke dag zo veel eidooiers te geven aan haar kind en haar aangeraden om meer variatie aan te brengen door bvb havermoutpap te geven en yoghurt.

Maar to is hier al een tijdje niet meer en ik vind de materie gewoon zowiezo interessant.
Heb dit advies gemist, wil wel advies van je aannemen. Welke havermout, hoe bereiden?
en waar zie je precies het verkeerde in zoveel eidooiers?
normandina schreef:
12-04-2018 14:31
Dit dus! Blijft voor mij de vraag of kind van to oa teveel vit a binnenkrijgt met de dagelijkse voeding die ze vermeld in de op. Daarnaast krijgt kind ook linzensoep en promoot to leverworst. Als ik het goed begrepen heb allemaal. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vit a is volgens het voedingscentrum 300 microgram voor kinderen van 1 t/m 2 jaar. Als je je over het algemeen aan die standaard houdt kan het niet zoveel kwaad lijkt mij om de ene dag 50 microgram binnen te krijgen en de volgende dag 4/500. Maar dagelijks teveel kan wel zeker kwaad.

Ik ga zelf maar eens aan het rekenen want ik ben heel benieuwd wat kind teveel en/of te weinig binnen krijgt over het algemeen en wat daar schadelijk aan is. Op het eerste gezicht lijkt het mij dat ze vooral teveel vit a en vitamine k binnenkrijgt. Hoop nog steeds dat iemand met verstand hierover het uit wil rekenen omdat rekenen me niet meer zo goed afgaat na mijn infarct. Maar ik ben hier ontzettend nieuwsgierig naar!
Ik promoot leverworst maar kind eet dit niet, lust het niet.
Eidde schreef:
12-04-2018 16:37
Cholesterol.
Zijn jullie wel eens geprikt hierop?
Nee, doen ze dat bij dreumesen?
lillyswereld schreef:
12-04-2018 19:31

Hoe kom je erop dat ze elke dag hetzelfde eet? Ik heb gezegd dat die eidooiers op dagelijkse basis zijn, net zoals sommige mensen elke dag brood eten, de rest is niet per se hetzelfde. En sommige dagen minder, omdat ze dan bij de oppas is.
Driewieler01 schreef:
13-04-2018 11:34
Welke havermout, hoe bereiden?
wat is het (principiële) verschil tussen havermout en brood??
Driewieler01 schreef:
13-04-2018 11:39
Hoe kom je erop dat ze elke dag hetzelfde eet? Ik heb gezegd dat die eidooiers op dagelijkse basis zijn, net zoals sommige mensen elke dag brood eten, de rest is niet per se hetzelfde. En sommige dagen minder, omdat ze dan bij de oppas is.
je hebt jezelf flink in de vingers gesneden met dit topic.
Hoog van de toren blazend. Veel onzin ponerend. Wetenschap afdoen met 'achterhaald', en haalt nu telkens weer bakzeil.
En blijkt je kind taart te eten etc.

Moest je misschien ongesteld worden, toen je het topic begon?? zat je niet helemaal lekker in je vel?
Beetje knarrig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven